Bonen in de pot

4 februari 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Iedere bewoner z’n eigen soort communicatie
Overbetuwe en Utrecht brengen mensen onder in betrokkenheidsprofielen en passen hun communicatiestrategie daar op aan. Verschillende type mensen moeten op verschillende manieren worden benaderd om mee te denken over de directe leefomgeving, of mee te doen aan de verbetering daarvan. One size fits all werkt niet meer. In Overbetuwe en Utrecht is geëxperimenteerd met op maat gesneden communicatie- en participatiestrategieën op basis van zogeheten betrokkenheidsprofielen. “We hebben meer mogelijkheden om gerichter mensen te activeren.”

Diverse groepen
“Gemeenten spreken bij burgerparticipatieprojecten vaak met dezelfde inwoners. Kort door de bocht gezegd zijn dat goed opgeleide, oudere, witte mannen. Bij veel onderwerpen willen gemeenten graag een wat meer diverse groep aan tafel hebben”, weet Debra Trampe, associate Lector Customer Insights aan de Hogeschool van Arnhem Nijmegen. Maar hoe doe je dat? Samen met de Hogeschool Utrecht en Citisens onderzocht ze of het zinvol is om inwoners met verschillende ‘betrokkenheidsprofielen’ met een andere boodschap (en eventueel een ander medium) te benaderen. De eerste voorzichtige conclusie is dat dit inderdaad zin heeft. Nader onderzoek is echter vereist om algemene conclusies te trekken, tekent Trampe daar meteen bij aan.

De provincie Overijssel startte hier zo’n zes jaar geleden al mee …. Samen met studenten van de NHL Hogeschool in Leeuwarden deed ik onderzoek hierna.

Verder in deze editie
• Schade door overheidscommunicatie is groot
• Uittocht
• De NVPR stopt!
• Netwerken
• Fors hogere salarissen

Wat mij is opgevallen
Schade door overheidscommunicatie is groot
Het is de hoogste tijd voor een gesprek over de schade die overheidscommunicatie aanricht, betoogt Hans Siepel in Het Parool. Het manipuleren om reputaties op te vijzelen moet stoppen. Geen nieuwsconsument kijkt er meer van op. Dit keer was het een kritisch onderzoeksrapport over ambtenaren op het ministerie van Justitie en Veiligheid die de onafhankelijkheid van onderzoeksinstituut WODC beschadigd hebben.

De bevindingen van de onderzoekscommissie zijn niet mals. Ambtenaren probeerden het wetenschappelijk onderzoek te beïnvloeden. Ruim een kwart van de WODC-onderzoekers heeft de afgelopen twee jaar met zulke ongewenste beïnvloeding te maken gehad. Dat -gebeurde vooral bij onderzoek naar politiek ¬gevoelige onderwerpen. Dit gaat volgens een vast patroon: pogingen om onderzoeksvragen en -methoden te veranderen en eindconclusies te manipuleren zodat ze passen in een politiek gewenste richting. Aldus Hans Siepel in Het Parool.

Vervalsing, propaganda en bedrog
Hans Siepel, oud-ambtenaar op het ministerie van Binnenlandse Zaken, in de periode 1997 – 2005 plaats¬vervangend ¬directeur communicatie: het is de hoogste tijd het erover te hebben hoe een vakgebied, een professie, zelfs een heuse wetenschap zoveel maatschappelijke schade kan veroorzaken. Want het is ‘de communicatie’ die een zware verantwoordelijkheid draagt voor veel maatschappelijk ongemak en ontevredenheid, maar daar zelden tot nooit op wordt aangesproken. Daar is wel alle reden toe. Met een hoge urgentie! Wie de geschiedenis van de overheidscommunicatie bestudeert, ziet halverwege de jaren negentig een belangrijke beleidswijziging. Met de introductie van marktwerking in tal van publieke sectoren kwam op voorspraak van de RVD ook de bedrijfsmatige aanpak van communicatie naar de overheid: dat betekende meer gewicht voor public relations en marketingcommunicatie.

Beter uitleggen
Accountants moeten beter communiceren over wat ze doen. Bij een incident zijn ze te stil. Dat zei NBA-voorzitter Marco van der Vegte bij het BNR-programma ‘Zakendoen’. Van der Vegte benadrukte opnieuw dat het beroep moet doorgaan met het doorvoeren van de eerder ingezette veranderingen en de regie daarbij zoveel mogelijk in eigen hand moet houden. De accountant moet prestaties die verwacht mogen worden ook leveren, stelde hij. Om het vertrouwen in het beroep te herstellen is het vooral zaak dat de accountant beter communiceert over wat hij of zij doet, aldus Van der Vegte.

Transfers
Derk Moor
is nu interim strategisch communicatieadviseur bij het Interprovinciaal Overleg: Derk legt de verbinding tussen strategische communicatie en public affairs/lobby. Derk werkte als interim strategisch communicatieadviseur en bestuursadviseur bij tal van overheidsinstanties.

Thomans Stuiver
gaat als projectleider aan de slag bij Veilig Verkeer Nederland (regio Noord). Thomas was marketingadviseur bij Geomares en was daarvoor als Grill Academy coördinator verantwoordelijk voor de coördinatie van de Grill Academy-workshops en de dealer BBQ-cursussen in de Benelux.

Jolien Flapper
stopt ermee! Na lang wikken en wegen heeft ze besloten om (tijdelijk) uit het communicatievak te stappen en zich grotendeels te richten op haar nieuwe opleiding tot docent Spaans (en Nederlands). Ze was projectmedewerker bij Responsible Young Drivers NL.

Marloes Hingstman
is communicatieadviseur van het Kwartiermakerteam bij het Nationaal Programma Groningen namens de provincie Groningen. Daarnaast is Marloes ook nog communicatieadviseur van het gaswinningsdossier bij de provincie Groningen. Ze werkte eerder voor de gemeente Emmen op het gebied van energie en duurzaamheid.

Agenda
De Noorder Pers Sociëteit
organiseert op maandag 11 februari in café De Sleutel in Groningen een speciale bijeenkomst: de uitreiking van de jaarlijkse Reuringprijs. De Noorder Pers Sociëteit reikt jaarlijks deze prijs uit aan iemand die in het afgelopen jaar voor reuring heeft gezorgd. De Reuringprijs beloont communicatieve commotie. De prijs zal gespreksstof zijn bij de Noorder Pers Sociëteit, waarmee ze bijdragen aan de uitwisseling van kennis over de vakgebieden van de woordvoerder en de journalist.
Een mega-interessante en energieke aflevering van de Noorder Pers Sociëteit staat je te wachten. Gedeputeerde Nienke Homan (GroenLinks), die duurzaamheid in haar portefeuille heeft, de jonge Max Holthausen, de maker van de waterstof-Tesla, Martien Visser, lector Energietransitie aan de Hanzehogeschool/Entrance en wetenschapscommunicator Ward van der Houwen zijn van de partij. Bram Douwes presenteert de avond.

SMC050
organiseert op maandag 25 februari de allerlaatste SMC050. Ze hebben zeven oud sprekers gevraagd om vooruit te kijken in hun vakgebied en dat te doen in zeven minuten.

MARUG Marketingconferentie
Op dinsdag 26 februari ontmoeten studenten en bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing elkaar om ideeën uit te wisselen en interessante cases over marketing en het thema van de dag te bestuderen.

Vacatures
Actemium Veendam zoekt een medewerker Marketing en Communicatie. Je bent expert op het gebied van (marketing) communicatie voor meerdere business units van Actemium Veendam en Zwolle.

Unique zoekt voor een opdrachtgever gevestigd in de omgeving van Leeuwarden een internationale marketing- en communicatiemedewerker (MBO).

Hitachi Capital Mobility Netherlands Groningen zoekt een marketing medewerker (content en social media). Je bent verantwoordelijk voor de content marketing en content creatie voor de websites, social media en online nieuwsbrieven (voor de b2b als b2c markt).

UMCG Ambulancezorg zoekt een communicatieadviseur (32 uur). Je ondersteunt diverse afdelingen en projectleiders en realiseert verschillende communicatiemiddelen en content. Solliciteren tot en met 10 februari.

Responsible Young Drivers is op zoek naar een projectmedewerker. Je bent samen met het campagneteam verantwoordelijk voor de realisatie van de projecten en campagnes van Responsible Young Drivers. Stuur je motivatie en CV vóór 6 februari.

Nationaal Coördinator Groningen zoekt communicatieadviseurs Gebieden (2 fte). Je bent verantwoordelijk voor de communicatie over de inspecties en versterking van woningen en gebouwen. Je adviseert collega’s van één van de zes versterkingspunten van de NCG gevraagd en ongevraagd over communicatie. Ze ontvangen graag uiterlijk 10 februari je sollicitatie met CV.

Vanboeijen in Assen is op zoek naar een gedreven communicatieadviseur (32-36 uur per week, startend met een jaarcontract met vooruitzicht op een vast contract). Je hebt een visie op communicatie in een organisatie die verspreid is over veel locaties en hoe je de verschillende doelgroepen waar Vanboeijen mee te maken heeft goed kunt bereiken. Stuur je motivatiebrief en CV vóór 13 februari.

Bakker Groep Coevorden zoekt een marketing- en communicatiecoördinator. Je zet in- en externe marketingactiviteiten uit en hebt het beheer hiervan; je schrijft pakkende teksten en plaatst berichten op social media berichten je bewaakt de huisstijl en beheert de website.

De Faculty of Science and Engineering van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een communicatiemedewerker. Je verzorgt de corporate communicatie en interne communicatie van de faculteit. Stuur je sollicitatiebrief en CV vóór 12 februari.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Uittocht op Facebook
De onderbuik riep het al langer, maar nu is het voor het eerst ook overtuigend aangetoond in de data: jongeren keren Facebook de rug toe. Het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren neemt sterk af, ten faveure van met name Instagram en Snapchat. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

WhatsApp is nog altijd het meest gebruikte sociale medium in Nederland. Maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken het om te communiceren met collega’s, vrienden en familie. De messengerdienst wordt gevolgd door Facebook, dat door 10,8 miljoen Nederlanders wordt gebruikt. Het dagelijks gebruik van WhatsApp is het afgelopen jaar toegenomen, terwijl het percentage Facebookgebruikers dat het sociale netwerk dagelijks gebruikt afnam.

DOKcom PR & Communicatie terug in de binnenstad van Dokkum
Na een uitstapje van 2,5 jaar naar de Rondweg Noord in Dokkum is DOKcom PR & Communicatie sinds ruim een week weer terug in de historische binnenstad van Dokkum. “Naast alle uitvoerende werkzaamheden – waaronder het maken van Dokkum Magazine 2019 – geven we steeds vaker communicatieadvies. Daar gaan we ook volop mee door”.

Modeketen Zara verandert logo en fans zijn niet blij
Het gloednieuwe beeldmerk is al gespot in de labels van sommige kledingstukken. Maar nu verandert Zara ook het logo op de website en social media-accounts. Het is niet de eerste keer dat het modemerk haar logo aanpast. In 2010 maakten ze het iets strakker en moderner en pasten ze meteen ook hun hele huisstijl hierop aan.
Het is ontworpen door het Franse reclamebureau Baron & Baron. Zij hebben het iets sierlijker gemaakt, door een andere letter te gebruiken en ze iets te laten overlappen. Of Zara ook de huisstijl weer zal aanpassen, is nog niet bekend. Fans op Twitter vinden de verandering maar niks. Ze vinden dat het nieuwe logo lastig te lezen is en er niet mooi uitziet.

Fors hogere salarissen voor bijna alle marketing en creatieve functies
Alleen lonen van project- en accountmanagers, tekstschrijvers en contentspecialisten blijven achter. Na bijna vier jaar van weinig of geen beweging, hebben de lonen voor marketing en creatieve functies de opwaartse lijn weer duidelijk te pakken. In bijna alle functies en op alle niveaus was er het afgelopen jaar een flinke verhoging in gemiddelde beloning, zo blijkt uit een inventarisatie van beloningen door Aquent Nederland.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
De NVPR stopt
Communicatieprofessionals hebben, volgens gesprekken van ‘leden’ met het huidige bestuur, de behoefte zich op een andere manier te organiseren. Meer in een netwerkorganisatie. De NVPR is natuurlijk wel een netwerk, maar is wel een organisatie met een lidmaatschap. Communicatieprofessionals zoeken een ‘lossere’ organisatievorm. De NVPR heeft 40 jaar bestaan en daar willen ze recht aan doen door niet zomaar ineens te stoppen, maar door knallend afscheid te nemen. Na dit afscheid, na een ‘Wrap up party’ is het de bedoeling om de stichting op te heffen.

Netwerken
De juiste mensen kennen… daar kom je verder mee. Netwerken is dé manier om aan een nieuwe of andere baan te komen, intervisie te hebben met vakgenoten en goed op de hoogte te blijven. Immers: twee weten en kennen meer dan één.
Als overtuigd netwerker, matchmaker, coach en communicatieprofessiopnal geloof ik in de kracht van het netwerk. Met mijn netwerk heb ik toegang tot een schat aan contacten én kennis. Mooie opdrachten, interessante mensen, inzichten, samen sparren.

Wat is netwerken?
Netwerken is het (offline en online) leggen en onderhouden van contacten die je verder kunnen helpen in je werk, je carrière maar ook in je privéleven. Maar dat is slechts één kant van de medaille. Dat netwerk is er niet alleen voor jou, het is de bedoeling dat ook de anderen er iets wijzer van worden. Netwerken is geven en nemen. Dus ook jij helpt mensen in je netwerk aan informatie en nieuwe contacten en geeft iemand net die tip over die ene leuke baan die goed bij hem of haar past. Zo help je elkaar. De basis van een goed netwerk is vertrouwen. Het doel is het delen van kennis, informatie en contacten. De crux is dat je weet wat je wilt bereiken en hoe je je netwerk gebruikt, onderhoudt en uitbreidt.

Belangrijk
Netwerken wordt door veel communicatieprofessionals belangrijk gevonden. En terecht want voor acht op de tien mensen leverde het netwerk in het verleden een baan of opdracht op. De voornaamste reden om te netwerken is het onderhouden van relaties en persoonlijke groei. Een netwerk moet verder vooral kennis, inspiratie en connecties opleveren.
Online netwerken worden veel gebruikt en bieden in de ogen van professionals veel voordelen (laagdrempelig, sneller, grotere netwerken, contacten van anderen toegankelijker). Toch vindt de meerderheid face-¬to-¬face ontmoetingen relevanter. 68% ontmoet mensen liever persoonlijk dan online: het is persoonlijker en je kunt iemand beter beoordelen.

Faciliteren
Communicatieprofessionals wonen een evenement of congres bij om kennis te halen. Netwerken en andere mensen ontmoeten, wordt echter ook vaak genoemd als één van de absolute toegevoegde waardes van events. Mensen laten door middel van netwerken anderen weten wie ze zijn en wat ze doen. Netwerken gaat immers niet altijd vanzelf dus als professional dien jij alles uit je event te halen en bezoekers te stimuleren om te netwerken.

Jammer
Het is jammer dat een communicatienetwerk als de NVPR verdwijnt, weer een gelegenheid voorbij laten gaan om elkaar te ontmoeten, het er over te hebben en nieuwe contacten aan te knopen. Natuurlijk, de jonge communicatieprofessional is vooral online, maar ik kijk liever mensen in de ogen: dan weet ik wat voor vlees of vis ik in de kuip heb.

Uitspraak
“Bij elkaar komen is een begin, bij elkaar blijven is vooruitgang, met elkaar samenwerken is succes”. (Henry Ford)

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s