Bonen in de pot

11 februari 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Is Voice Search de nieuwe norm voor online marketing optimalisatie?
Met de ‘nieuwe’ technologieën van Voice Search en de nieuwe intrede van Google Home afgelopen jaar binnen de Nederlandse huiskamers, is het officiële tijdperk van ‘het inspreken’ begonnen. Wat betekent dat voor het online marketinggebied? Moeten ondernemers en marketeers andere strategieën bepalen in bijvoorbeeld online adverteren of SEO optimalisatie?
Als het aan Pim van der Feltz ligt, CEO van Google Nederland, is ‘dit de toekomst van het internet’. Voice Search zal volgens hem snel worden geadopteerd binnen de Nederlandse markt. Op dit moment zijn grote merken zoals Bol.com en KLM er volop mee bezig om dit binnen de huidige processen toe te passen. Maar wat betekent het voor de Nederlandse markt? Wat heeft het voor invloed op de online marketing?

Verder in deze editie
• Voice Search
• TopDutch
• Nieuwe functieprofielen contentmarketing
• Veel transfers
• Voor wie wat uitdaging zoekt

Wat mij is opgevallen
Voice Search in de (marketing) praktijk
De grote verschillen met een zoekwoord intypen en hardop uitspreken ligt zowel bij de invoer van het betreffende zoekwoord als bij het resultaat. Zodra je online zoekt, gebruik je vaak één of twee zoekwoorden. Met Voice Search formuleer je duidelijk meer zinnen, omdat de insteek met Google Home bijvoorbeeld gericht is op daadwerkelijk ‘praten’.
Dit betekent dat met Voice Search meer zal worden gericht op longtail zoekwoorden (meerdere woorden). Op longtail zoekwoorden zit over het algemeen minder zoekvolume, maar is wel veel meer gericht op een specifiek onderwerp in plaats van generieke uitkomst van een zoekwoord.

TopDutch
Noord-Nederland op de kaart zetten, bedrijven hier naar toe halen, veel banen er bij. De verwachtingen waren hoog gespannen toen marketingcampagne TopDutch van start ging. Nu rijzen de twijfels. Niks aan de hand, het gaat prima met marketingcampagne TopDutch. Dat zegt de provincie op kritische vragen. Maar GroenLinks neemt daarmee geen genoegen en wil een debat.
Natuurlijk: banen zijn belangrijk en Noord-Nederland moet af en toe eens flink in de bus blazen om zichzelf bij het grote bedrijfsleven ‘op de kaart’ te zetten. Toch is Statenlid Henk Nijmeijer er niet gerust op dat de provincie Drenthe een juiste beslissing heeft genomen om 400.000 euro uit te trekken voor de campagne TopDutch. Groningen en Friesland deden dat ook, dus is er in totaal 1,2 miljoen euro belastinggeld beschikbaar.

Nieuwe functieprofielen contentmarketing noodzaak
“Niet zo gek”, zegt Jos Govaart, directeur van het Rotterdamse contentmarketingbureau Coopr, één van de leden van Platform Content. Hij heeft het initiatief genomen om na te denken over mogelijke oplossingen voor het HR-probleem. Een probleem waarmee de meeste bureaus en opdrachtgevers worstelen. Schaarste in een tijd van snelle groei. “We zijn bijna allemaal op zoek naar goede nieuwe collega’s, die maar heel moeilijk te vinden zijn. We zitten op dit moment met de ontwikkeling van vakmensen in een soort transitiefase. De oude functieprofielen passen niet meer, maar de nieuwe structuur hebben we nog niet. Dan kan je maar beter proberen om dat probleem gezamenlijk aan te pakken.”

Nieuwe werkelijkheid
Wie je spreekt in contentmarketingland: iedereen lijkt op zoek naar nieuwe medewerkers. Zowel aan bureau- als aan klantkant. Natuurlijk is ook de gemiddelde werkgever op zoek naar nieuwe arbeidskrachten, de economie is tenslotte alweer een tijdje op stoom. Maar contentmarketeers hebben daarnaast ook nog een ander probleem. Het vak is veranderd, de techniek is geavanceerder geworden en de opleidingen zijn nog niet altijd aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Jonge collega’s hangen daarnaast ook aan hun vrijheid en zijn niet meer op zoek naar levenslange dienstverbanden. Maar hebben soms ook moeite met het verbeelden van hun toekomst, zijn niet altijd in staat zijn om hun eigen opleidingsbehoefte te formuleren.

Transfers
Amarins de Haan
is communicatiemedewerker en- adviseur bij de provincie Fryslân waar ze zich gaat bezig houden met de portefeuilles Water en Landbouw. Amarins werkte eerder voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel.

Theo Sikkema
gaat als videomaker de nieuwsredactie van het Alfa-college ondersteunen om richting te geven aan hun zichtbaarheid. Theo werkt als freelance verslaggever voor RTV Noord (NoordZaken). Verder doet hij de pr van Abiant Lycurgus, Boels Ladies Tour en Olympia’s Tour en is actief voor Donar. Daarnaast produceert hij met zijn bedrijf De Koers Noord videocontent voor verschillende partijen.

Aafke Gros
verlaat De Noorderbrug waar ze veel ervaring heeft opgedaan met alle modaliteiten van het communicatievak, en gaat nu aan de slag bij Caparis. Aafke werkte eerder voor DRT Events, Top Sport Noord-Nederland.

Anja Hulshof
is benoemd tot programmamanager Gas 2.0 van het opleidingsprogramma Energy College. Het programma is een initiatief van Energy College (samenwerkende ROC’s en AOC’s in Groningen, Friesland en Drenthe) en New Energy Coalition in samenwerking met 45 regionale bedrijven. Anja Hulshof komt van GasTerrra waar ze communicatiemanager was.

Wietske Meindertsma
is nu communicatieprofessional bij De Nieuwe Afsluitdijk. Wietske werkte voor het infraproject Drachtsterweg en omgeving, onderdeel van ‘Leeuwarden Vrij Baan’ van Rijkswaterstaat, de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden om de stad en regio in de toekomst bereikbaar te houden.

Irene Boorsma
is nu medewerkster Commercie, PR & Communicatie bij Jorritsma Bouw in Bolsward. Irene was werkzaam bij de Thuiszorg, coacht freelance bij het solliciteren en werkte eerder voor Theater Sneek, SC Cambuur en voor Sanzi Yacht Charter.

Charmian Hundt
is tot juni communicatieadviseur (zwangerschapsvervanging) bij De Kompanjie. Charmian is communicatieadviseur en werkte voor tal van organisaties, zoals de gemeenten Oldambt, Westerveld en Borger-Odoorn.

Myrthe Vos
is nu marketingmedewerker bij Prima Personeel. Ze komt van Nijestee en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Alfred Been
is nu communicatiemedewerker bij de Eems Dollard Regio (EDR). Alfred komt van de gemeente Assen en werkte eerder voor de NDC Mediagroep.

Laura Schoonbeek
is nu communicatieadviseur bij de provincie Fryslân. Laura komt van Ziekenhuis Nij Smellinghe en werkte al eerder voor de provincie Fryslân waar ze eindverantwoordelijk was voor communicatiemiddelen van De Nieuwe Afsluitdijk en daarvoor voor het Ziekenhuis Tjongerschans.

Agenda
De Noorder Pers Sociëteit
organiseert vanavond, maandag 11 februari, in café De Sleutel in Groningen een speciale bijeenkomst: de uitreiking van de jaarlijkse Reuringprijs. De Noorder Pers Sociëteit reikt jaarlijks deze prijs uit aan iemand die in het afgelopen jaar voor reuring heeft gezorgd. De Reuringprijs beloont communicatieve commotie. De prijs zal gespreksstof zijn bij de Noorder Pers Sociëteit, waarmee ze bijdragen aan de uitwisseling van kennis over de vakgebieden van de woordvoerder en de journalist.
Een mega-interessante en energieke aflevering van de Noorder Pers Sociëteit staat je te wachten. Gedeputeerde Nienke Homan (GroenLinks), die duurzaamheid in haar portefeuille heeft, de jonge Max Holthausen, de maker van de waterstof-Tesla, Martien Visser, lector Energietransitie aan de Hanzehogeschool/Entrance en wetenschapscommunicator Ward van der Houwen zijn van de partij. Bram Douwes presenteert de avond.

SMC050
organiseert op maandag 25 februari de allerlaatste SMC050. Ze hebben zeven oud sprekers gevraagd om vooruit te kijken in hun vakgebied en dat te doen in zeven minuten.

MARUG Marketingconferentie
Op dinsdag 26 februari ontmoeten studenten en bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing elkaar om ideeën uit te wisselen en interessante cases over marketing en het thema van de dag te bestuderen.

Vacatures
Cedin is per direct op zoek naar een creatieve schrijver. Jij draagt bij aan de communicatie naar doelgroepen, onder andere door het schrijven en verspreiden van pakkende teksten. Reageren kan voor 16 februari.

Cedin is per direct op zoek naar een marketing- en communicatiemedewerker. Jij wilt bijdragen aan het strategisch vormgeven en uitzetten van de communicatie naar de doelgroepen. Reageren kan voor 16 februari.

Het Waterschap Noorderzijlvest zoekt een “hands-on” communicatieadviseur. Je hebt een scherp oog voor wat er in de omgeving leeft en speelt en weet dit te vertalen naar wat het voor de organisatie betekent. Dat doe je onder meer met behulp van online monitoring, persoonlijke contacten en interne afstemming. Je signaleert issues en maakt deze bespreekbaar. De tijdelijke opdracht is voor circa 32 uur per week tot en met 31 december 2019 (met optie tot verlenging). Reageren kan tot en met 12 februari, 8:00 uur.

Start People zoekt voor een overheidsinstantie in de provincie Groningen een parttime communicatieadviseur (32 uur pw). De organisatie wil een ‘communicerende organisatie’ zijn; open, met oog voor de omgeving. Je adviseert en begeleidt bestuurders, managers en collega’s in hun communicatieve rol. De gesprekken vinden plaats op vrijdag 22 februari.

EOC Scheepsverzekeringen zoekt een ervaren marketing- en communicatie manager die het MT komt versterken. Je bent verantwoordelijk voor de afdeling Marketing, Communicatie en advies binnen EOC. Op deze afdeling werken 15 medewerkers verdeeld over marketing, communicatie en intern relatiebeheer. De medewerkers zijn werkzaam in de vestigingen Meppel (hoofdvestiging) en Zwijndrecht. Je bent verantwoordelijk voor het formuleren van de beleidsuitgangspunten op jouw expertise gebied en bent als zodanig lid van het management team.

LTO Noord zoekt een senior communicatieadviseur waaraan je, in nauw overleg en in afstemming met je leidinggevende, zelf in belangrijke mate invulling geeft. Je werkt samen met de andere zes teamleden van het team Communicatie, onderdeel van de afdeling Vereniging & Informatie van LTO Noord. Je hebt de rol van primus inter pares in het team communicatie. Je rol is zowel binnen het team als naar opdrachtgevers toe.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Groningen@work
Samen met Senza Communicatie schreef Johan Brouwer de teksten voor de uitgave ‘Groningen@work in vogelvlucht’, in opdracht van de provincie Groningen. Het boekje blikt terug op het programma Economie en Arbeidsmarkt 2016 – 2019. Mooie verhalen van ondernemers die vertellen over de innovatieve projecten die mogelijk werden door de subsidie van Groningen@work.

RTV Noord Kennisteam
RTV Noord is op zoek naar mensen die graag hun kennis en ervaring met hen willen delen. Dat helpt hen nog beter om goed onderbouwde verhalen te maken voor radio, televisie en online. Leden van het Kennisteam weten als geen ander wat er leeft en speelt in de provincie Groningen. Dat kan vanuit je beroep zijn, als bakker, advocaat of ecoloog. Maar ook als verzamelaar van oldtimers, tennisfanaat of liefhebber van vogels. Ze zijn niet zozeer op zoek naar meningen, maar naar kennis.

Waarom bedrijven steeds vaker marketing via de brievenbus inzetten
Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog maar via Instagram, YouTube of andere kanalen aan te spreken, zo lijkt het. Bedrijven stoppen dan ook veel tijd en geld in hun social media strategie, en vergeten daarbij dat je klanten ook offline kunt bereiken. Ondanks de groei van social media is er een groeiende groep die hun social media account juist weer opzeggen. De informatieovervloed is voor veel mensen een reden om selectiever te worden met wat ze online willen volgen en doen. En zo meer tijd voor zichzelf vrij te maken. Dit zijn niet alleen jongeren, ook oudere generaties zijn kritischer geworden in hun social media gebruik. Ouderen zijn, als ze al online te vinden zijn, vooral op een platform als Facebook te vinden.

Christian Burgers
wordt per 1 maart 2019 benoemd tot bijzonder hoogleraar op de Leerstoel Strategische Communicatie op de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Deze Leerstoel wordt sinds 2008 mogelijk gemaakt door Logeion en de Partners van het Centrum Strategische Communicatie van Logeion. Christian Burgers volgt hiermee Noelle Aarts op, die de Logeion-leerstoel tussen 2008 en eind 2017 heeft bekleed. Christian Burgers gaat als bijzonder hoogleraar een brugfunctie vervullen tussen de communicatiewetenschap en -beroepspraktijk.

Studenten Communicatie werken 40 uur voor startups
Zeventig studenten van de Fontys Hogeschool voor Communicatie hebben de handen ineengeslagen met acht start-ups van de High Tech Campus in Eindhoven. Tijdens de zogenoemde ‘FHC kickstart’ hebben de studenten op dinsdag 29 en woensdag 30 januari veertig uur de tijd gehad om onderzoek te doen en een plan voor de startups op te stellen. En met resultaat. De studenten van verschillende leerjaren van FHC werden in teams gekoppeld aan acht verschillende startups, namelijk Vention Technologies, Avular, IPOS, Dynaxion Agro, Plasmacure, Aircision en Dynaxion Security.

Docent en kartrekker van het evenement, Coen van der Horst, vertelt: “Deze start-ups staan, zoals de naam zegt, aan het begin van hun traject en hebben hun communicatieplan nog niet altijd compleet. Sommigen hebben nog geen definitieve doelgroep voor ogen, of geen goede communicatiestrategie. Sommigen hebben nog niet eens een naam voor hun bedrijf.’’ Daarom hebben de studenten gedurende die veertig uur dag en nacht gewerkt aan een gratis marketing- en communicatieadvies voor de start-up.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Voor wie wat uitdaging zoekt: Verenigd Koninkrijk zoekt Brexit-communicatieadviseurs
Kandidaten moeten een goed begrip hebben ‘van het mitigeren van reputatierisico’s bij het plannen van communicatieactiviteiten’. Je kunt het met recht een baan met wat uitdagingen noemen. Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken (Home Office) zoekt ervaren strategische-communicatieadviseurs die hun ‘expertise willen inzetten voor enkele van de belangrijkste problemen waarmee het VK wordt geconfronteerd en een directe rol willen spelen bij het vormgeven van de toekomst van het land’.

Uitspraak
Advies van Frank Körver‏ @FCLKorver: “zet ramen bestuurskamer open”. Tijd voor een herwaardering (en opwaardering?) van de rol van de directeur Communicatie. Er is zo enorm veel kennis en kunde voorhanden… En als het er niet is, zal het er met spoed moeten komen. Enorme kans voor afdelingen communicatie.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s