Bonen in de pot

18 februari 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Brexit
Op social media is er al veel discussie over: het Brexit-beest. Dit blauwe monster is onderdeel van een nieuwe campagne van de Rijksoverheid, getiteld ‘Zorg dat Brexit je niet in de weg zit’. De campagne is ontwikkeld door The Odd Shop. Het onderwerp duikt overal op: Brexit.
Eind maart is het zover en moet er een deal liggen. De kans dat het Verenigd Koninkrijk zonder deal uit de Europese Unie gaat, zal gevolgen hebben voor heel Nederland. Vooral ondernemers zullen er op korte termijn mee te maken krijgen. Het is de hoogste tijd dat zij zich voorbereiden op de gevolgen van de aankomende Brexit. Daarom is een campagne gestart om hen op te roepen actie te ondernemen.

Verder in deze editie
• Merkactivisme
• Identiteit, naamgeving en huisstijl Carins
• Journalistenprijs
• Jan Boon Communicatie zoekt senior communicatieprofessional
• Regionale omroepen storten zich samen op onderzoeksjournalistiek

Wat mij is opgevallen
De evolutie van betekenisvolle marketing naar merkactivisme
Als Nike aan Colin Kaepernick de hoofdrol geeft in een reclamecampagne van het sportmerk, is het hek van de dam. De quarterback is de eerste speler in de American Football-league NFL die knielt tijdens het spelen van het Amerikaanse volkslied. Dat doet hij uit protest tegen het politiegeweld tegen met name zwarte Amerikanen. Een controversieel gebaar dat niet door al zijn landgenoten wordt gewaardeerd. En zeker niet door president Donald Trump, die zijn ontslag eist. Tevergeefs trouwens.
Op social media verschijnen filmpjes van mensen die hun Nike-sneakers verbranden. Het merk trekt de commercial echter niet terug. De tegendraadse reclame-uiting gaat volledig tegen de conservatieve tijdsgeest in en is een teken van lef en authenticiteit. De koers van het aandeel Nike liet aanvankelijk een significante daling zien. Inmiddels is het aandeel evenwel meer waard dan ooit. Het is voor marketeers voortaan een sprekend voorbeeld van betekenisvolle marketing, van merkactivisme.

Identiteit, naamgeving en huisstijl Carins
In 2015 kregen de Nederlandse gemeenten nieuwe taken op het gebied van zorg, werk en jeugdhulp. De gemeente Smallingerland bracht dit begin 2019 onder in een nieuwe organisatie: Carins. Dizain ontwikkelde de identiteit en positionering, naam en visuele doorvertaling van het merk. De zorg- en welzijnstaken waren voorheen ondergebracht bij verschillende onderdelen van de Friese gemeente. Omdat mensen vaak op meerdere leefgebieden tegelijk problemen ervaren, koos de gemeente ervoor om alle onderdelen in één organisatie onder te brengen: Carins, een samenvoeging van bestaande gemeentelijke organisaties.

Journalistenprijs
Jet Schouten (AVROTROS, Radar) en Joop Bouma (Trouw) zijn uitgeroepen tot Journalist van het Jaar. De jury van journalistenvakblad Villamedia koos unaniem voor de twee journalisten vanwege hun onderzoek naar medische implantaten. Op initiatief van Schouten en Bouma deden in totaal 250 journalisten in tientallen landen onderzoek naar de regelgeving rondom medische implantaten. Daar was van alles mee mis, concludeerden ze. De jury roemde het werk van de twee vanwege de omvang van het onderzoek, de complexiteit door de internationale samenwerking en de impact die de resultaten hadden.

Netwerken
Wil je groeien, dan heb je daar de beste mensen voor nodig. Maar hoe kom je daar op het juiste moment mee in contact? Netwerken is natuurlijk van alle tijden, maar eind zestiger jaren van de vorige eeuw, wilde socioloog Stanley Milgram wel eens weten hoe netwerken precies met elkaar verbonden waren. Na onderzoek kwam hij tot de ‘Six degrees of separation-theorie’, waarin hij vaststelde dat iedereen door zes connecties is verbonden met een willekeurige andere wereldburger. Onderzoek van o.a. Microsoft en recent wetenschappelijk onderzoek bevestigen dezelfde ‘six degrees’, ook online. Dus je bent verbonden met een tuinman in Tokio of met Barack Obama via slechts zes anderen. Dat is belangrijk om te beseffen. Hoe je overigens kunt netwerken op een event, speeddate, congres of open coffee, dat vind je meer in dit artikel. Over praktische vaardigheid ‘netwerken’, lees je hier of hier.

Transfers
Sharissa Weidema
start als junior communicatieadviseur bij TKP Pensioen. Ze was contentmarketeer bij Xpect Kemps en was eerder freelance tekstschrijver en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool en aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Kim Wilbring
is nu communicatieadviseur bij het Economic Board Groningen, dat is opgericht om de economie in Noord- en Midden-Groningen een nieuwe impuls te geven. Hiervoor werkte ze als communicatieadviseur bij de gemeente Delfzijl. Kim heeft in de jaren daarvoor ervaring opgedaan binnen verschillende branches. Ze werkte onder andere voor Batavus, de Hanzehogeschool Groningen, KPN Glasvezel, Enexis en Noordhoff Uitgevers.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 25 februari de allerlaatste SMC050. Ze hebben zeven oud sprekers gevraagd om vooruit te kijken in hun vakgebied en dat te doen in zeven minuten.

MARUG Marketingconferentie
Op dinsdag 26 februari ontmoeten studenten en bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing elkaar om ideeën uit te wisselen en interessante cases over marketing en het thema van de dag te bestuderen.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever een senior communicatieadviseur, standplaats Drachten (16 uur pw). Je bewaakt de kwaliteit van geleverde diensten, zorgt voor een zakelijke aanpak van intakes, het formuleren van opdrachten en het monitoren hiervan. Deze rol is zowel binnen het team als naar opdrachtgevers toe. Je werkt nauw samen met een collega communicatieadviseur. Daarnaast vertegenwoordig je het communicatieteam in overleggen over de samenwerking op communicatiegebied met andere organisaties. Ervaring binnen de agribusiness is wenselijk. Meer weten over deze boeiende functie: mail jan@janboon.com.

ENGIE Nederland zoekt een senior marketingcommunicatieprofessional. Het doel in de functie is dat jij vanuit klantbelang en -perspectief de klantcommunicatie vormgeeft. Vanuit jouw ervaring zet jij de klant centraal en breng jij het marketing denken binnen de organisatie weer een stapje verder. Dit pas jij toe op alle communicatie, campagnes en online.

NHL Stenden in Leeuwarden zoekt een medewerker (marketing) communicatie (1,0 fte). Je bent vooral uitvoerend breed inzetbaar. Je werkt met verschillende adviseurs en collega’s aan een grote verscheidenheid aan communicatieprojecten. Denk hierbij aan het coördineren van communicatiemiddelen voor diverse academies en diensten. Stuur je motivatie en CV voor 21 februari.

Epplejeck Drachten zoekt een assistent marketing manager. Je zet samen met de marketingmanager Epplejeck op de kaart door een belangrijke bijdrage in het realiseren van de (internationale) commerciële doelstellingen en klanttevredenheid te leveren. Naast het aansturen van het team ben je in deze functie verantwoordelijk voor alle e-mailcampagnes. Reageer voor 20 februari.

De gemeente Heerenveen zoekt door interne verschuivingen binnen het team, op korte termijn een communicatieadviseur en omgevingsmanager. Jij bent op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in het vak en vertaalt deze kennis eenvoudig naar impactvolle communicatie. In je werk combineer je strategisch denken met creatieve ideeën, altijd met het concrete resultaat in het vizier. Stuur uiterlijk 3 maart je CV en motivatie.

De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel zoeken een communicatieadviseur (32 – 36 uur pw). Je bent een ervaren en creatieve sparringpartner die zelf ook graag de handen uit de mouwen steekt. Je adviseert en coacht het college en de directie, het management en de medewerkers bij uiteenlopende communicatievraagstukken. Reageer kan tot en met 24 februari.

GH+O Communicatie Leeuwarden zoekt een schrijver. Je woorden raken, je zinnen prikkelen. De juiste toon? Jij hebt ‘m al gevonden. Iemand die met zijn woorden mensen in beweging krijgt. Die met strategische merkverhalen, prachtige artikelen, rake webteksten en prikkelende campagneslogans mee bouwt aan de merken van de klanten.

Lefier zoek een communicatieadviseur (24 uur pw), primair werkzaam vanuit de vestigingen Emmen en Stadskanaal. Je adviseert over de communicatiestrategie en de benadering van diverse doelgroepen. Je faciliteert directie, management en medewerkers om helder en eenduidig te communiceren. Mail voor 26 februari je sollicitatiebrief met CV.

Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland zoekt een medewerker Marktbewerking, Communicatie en Coöperatie. De bank organiseert samen met lokale professionals inspirerende events om uiteindelijk de kracht van de regio te versterken. Met jou erbij als medewerker Marktbewerking Communicatie en Coöperatie maken ze dit samen mogelijk. Zeker omdat jij de regio kent en zorgt voor goede afstemming zodat events volledig tot hun recht komen. Solliciteren kan tot en 26 februari.

Theater Kielzog in Hoogezand zoekt een medewerker online marketing (28 uur). Ze zoeken iemand met ervaring in de verkoop van diensten. Je bent een aanpakker en doorzetter en wilt het verschil maken. Je schiet niet in de stress van deadlines en groepen mensen. Je staat stevig in je schoenen, bent resultaatgericht en maakt daarmee mensen enthousiast.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Regionale omroepen storten zich samen op onderzoeksjournalistiek
De regionale omroepen RTV Noord, RTV Drenthe, Omrop Fryslân en RTV Oost gaan samenwerken op het gebied van onderzoeksjournalistiek. Het is voor het eerst dat de regionale omroepen in het Noordoosten van ons land structureel de handen ineen slaan op redactioneel gebied. De samenwerking is opgezet om tijd vrij te kunnen maken voor onderzoek. Volgens de hoofdredacties is dat hoog nodig in deze tijd van ‘een oneindige stroom nieuwsberichten en meer kanalen die bediend worden’. Het samenwerkingsproject wordt gecoördineerd door Goos de Boer, die zich bij RTV Noord jarenlang stortte op het gasdossier en ook leidinggevende bagage heeft. Zo was hij vorig jaar vijf maanden interim-hoofdredacteur bij RTV Oost.

Salarisgids 2019
Aquent Nederland lanceert de Salarisgids 2019. De gegevens zijn tot stand gekomen op basis van het bemiddelen en plaatsen van duizenden professionele marketeers, creatieve en digitale specialisten. Lisa Trapman, managing director Aquent Nederland over het onderzoek: “Marketing is een sector die altijd in beweging is. De vaardigheden die worden gevraagd door merken en bureaus veranderen net zo snel. Wij zien een stijgende vraag naar data-analisten, zodat chief marketing officers het maximale kunnen halen uit hun investeringen in technologie. Om UX-ontwerpers en digitale productontwerpers wordt ook gevochten, met fikse salarisstijgingen tot gevolg.”

Constateringen
In 2018 bleef het salaris van een startend creatief talent in de meeste vakgebieden onveranderd, met uitzondering van marketeers, voor wie de salarissen aanzienlijk stegen. Digitale en mobiele marketeers zagen hun jaarlijkse inkomen met 23 % stijgen naar €37.000, -.
De meeste seniors (professionals met meer dan 10 jaar ervaring) konden in 2018 rekenen op een flinke inkomensstijging. Het groeiend belang van data gedreven marketing werd duidelijk in de beloning van senior web- en insights analytici, die met 50 % steeg naar €82.500, -.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Imago Midden-Groningen matig
De woonkwaliteit van Midden-Groningen verbeteren, dat is de belangrijkste ambitie van de woonvisie die door het college is vastgesteld. Voor de stedelijke kern van Hoogezand-Sappemeer is een grootschalige herstructurering de grootste opgave voor de komende jaren. Geen van de dorpen van Midden-Groningen gaat ‘op slot’. Door aardbevingsproblematiek en krimp zet het college daar in op dorpsvernieuwing met een belangrijke rol voor bewoners.

Uitspraak
“Vanuit de reclame maak ik uitstapjes naar de journalistiek”. Winnaar Afstudeerprijs Villamedia 2018 Arieke van Liere.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s