Bonen in de pot

25 februari 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Vanavond de allerlaatste SMC050
En er is ontzettend veel belangstelling. Op dit moment hebben ze meer dan 1000 aanmeldingen. Omdat ze zijn opgeschaald naar de grote zaal, is dit dus een XXL editie. Ze hebben een geweldige lijst met sprekers en onderwerpen.
Vooral erg belangrijk voor vanavond: kom op tijd (inloop vanaf 18.55 uur en de deuren sluiten echt om 19.45 uur en ze adviseren je op de fiets te komen).

Verder in deze editie
• Landelijke verkiezingscampagne waterschappen
• Geen vertrouwen in marketing
• Jonge talentvolle en ambitieuze communicatieprofessional is op zoek
• Jan Boon Communicatie zoekt
• Print is helemaal terug
• Klucht

Wat mij is opgevallen
Landelijke verkiezingscampagne waterschappen
GH+O communicatie (met vestigingen in Leeuwarden en Leiden) ontwikkelde deze campagne, waarbij de unieke band van Nederlanders met water wordt ingezet om het werk van de waterschappen dichterbij te brengen. Doel is om op 20 maart zoveel mogelijk mensen naar de stembus te trekken. Veel Nederlanders weten niet precies wat de waterschappen doen, laat staan wat ze moeten stemmen. Daartoe is er o.a. een krant verschenen. En dat veroorzaakte enige reuring.

Noorderzijlvest: verkiezingskrant vol fouten
Bert Middel, dijkgraaf van Noorderzijlvest vindt de inhoud van de krant ondermaats. De verkiezingskrant staat bol van de fouten, blijkt uit de antwoorden van het Dagelijks Bestuur op vragen van de fractie Betaalbaar Water. Niet alleen grammaticale, stijl- en taalfouten, maar ook ‘feitelijke onjuistheden en uitglijders’. Klap op de vuurpijl is een verwijzing naar een niet-bestaand webadres van Noorderzijlvest. En dat is de schuld van het tekstbureau GH+O dat de krant heeft gemaakt, vindt het Dagelijks Bestuur: “Het bovenstaande en nog meer rekenen wij de opstellers van de krant aan, in het geheel niet de deelnemende partijen.”

Tekstbureau verbaasd over terugtrekken verkiezingskrant Noorderzijlvest
Het besluit van waterschap Noorderzijlvest om een informatiekrant voor de komende waterschapsverkiezingen op het laatste moment niet uit te brengen, leidt tot verbazing bij communicatiebureau GH+O. Dit bureau in Leeuwarden heeft voor Noorderzijlvest de krant gemaakt. Maar dijkgraaf Bert Middel vond de redactionele inhoud zo onder de maat, dat hij besloot de krant niet te verspreiden. “Dat heeft ons verrast, inhoudelijk denken wij daar anders over”, zegt ‘campagneleider’ Sanne Gaastra van GH+O, die verder geen inhoudelijk commentaar wil geven.

De verkiezingskrant van Noorderzijlvest is bepaald niet de eerste opdracht die het bureau GH+O van een waterschap heeft gekregen. Het bedrijf tekent ook voor de landelijke verkiezingscampagne van de waterschappen. Hetzelfde geldt voor regionale campagnes van andere waterschappen. Op de vraag of ze vaker klachten van een waterschap heeft gekregen, antwoordt Sanne Gaastra ontkennend.

Geen vertrouwen in marketing
Het vertrouwen in marketing laat helaas te wensen over. Jaar op jaar belanden marketeers in de peiling van het marktonderzoeksbureau GfK in de onderste regionen als het gaat om het vertrouwen dat mensen hebben in professionele groepen. Veel organisaties voeden dit resultaat met hun praktijken. Hiervoor heeft voedselwaakhond Foodwatch zelfs hun eigen Schijf van Vijf-variant in het leven geroepen, namelijk die van misleiding. Op nummer 1 staat ‘onzinmarketing’. Vaak gaat het verder dan misleiding, zoals het bewust omzeilen van afspraken. Sommige voedingsbedrijven ontduiken bijvoorbeeld reclameafspraken over ongezonde voeding gericht op kinderen door hen in te palmen met computerspelletjes.

Zender-Medium-Boodschap-Ontvanger loslaten
Communicatieprofessionals hebben ingewikkelde vraagstukken om op te lossen. Sociale media eisen steeds meer ruimte en aandacht, die veroorzaken 24/7 een enorme dynamiek in de communicatie in en om een organisatie en hebben grote invloed op de reputatie. Aan de ene kant willen organisaties het gesprek aangaan met hun stakeholders, aan de andere kant willen ze ook dat anderen meebewegen en bereid zijn te veranderen. Hoe hou je overzicht, hoe zit de samenhang in elkaar en hoe moet je dat managen? Daarvoor is het nodig om beter te begrijpen wat mensen beweegt en vooral waarom en hoe. Toch leunen de meeste communicatieprofessionals (en -opleidingen) nog op het ouderwetse model Zender-Medium-Boodschap-Ontvanger zonder zich dat soort verdiepende zaken af te vragen. Dat moeten we loslaten. De dynamiek is daarvoor veel te groot. Dat laat Betteke van Ruler ons weten.

Transfers
Karin Hoving
nam na 13,5 jaar afscheid van het Openbaar Ministerie Noord-Nederland en start ze als communicatieadviseur bij het RIEC Noord. De tien Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s) en het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC) richten zich op de bestrijding van ondermijnende criminaliteit.

Agenda
SMC050
organiseert vanavond, maandag 25 februari, de allerlaatste SMC050. Ze hebben zeven oud sprekers gevraagd om vooruit te kijken in hun vakgebied en dat te doen in zeven minuten.

MARUG Marketingconferentie
Op dinsdag 26 februari ontmoeten studenten en bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing elkaar om ideeën uit te wisselen en interessante cases over marketing en het thema van de dag te bestuderen.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever op zoek naar een ervaren marketingadviseur. Je bent een coördinator, maar vooral inspirator en als klantverantwoordelijke, de spin in het web. Je wordt ondersteund door jouw ervaring binnen de marketingcommunicatiebranche en je kent de gang van zaken binnen de bureauwereld. Wat zwaar telt, is het DNA van de opdrachtgever. De inhoudelijkheid c.q. zingeving van de dingen waar ze mee bezig zijn, dat geeft hen veel energie. Je instelling en mentaliteit is doorslaggevend. Nieuwsgierig en meer weten? Mail jan@janboon.com.

De Haan Advocaten & Notarissen Groningen zoekt een medewerker Marketing en Communicatie. Je kerntaken zijn het adviseren over de inzet van verschillende (online) communicatiemiddelen, het bijhouden van de verschillende (social) media kanalen en de website. Je schrijft teksten voor interne communicatie op intranet en het personeelsblad.

Entopic is voor een Rijksoverheidsorganisatie in Assen op zoek naar een ervaren senior webredacteur die content kan gaan creëren voor meerdere klantkanalen. Je wordt ingezet op het schrijven en redigeren van teksten voor een specifiek domein. Het gaat om complexe materie, waarbij ook een groot beroep wordt gedaan op de samenwerking met andere partijen binnen de instantie om binnen gestelde termijnen tot eensgezindheid te komen over de te plaatsen teksten.

Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland is op zoek naar een communicatieadviseur (1 fte). Je bent een enthousiaste, proactieve communicatieadviseur die de (innovatie) subsidies stevig op de kaart zet. Je hebt vernieuwende ideeën over communicatie rondom innovatieve projecten in Noord-Nederland. Je organiseert evenementen en pr-momenten en weet de media daarbij goed te betrekken. Stuur je motivatiebrief en CV uiterlijk 6 maart.

Dialyse Centrum Groningen zoekt een communicatieadviseur (20-24 uur pw). Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de communicatiestrategie op basis van de koers van de organisatie. Je bent adviseur voor de directie en het management op het gebied van communicatie en treedt op als woordvoerder. Je stelt jaarplannen op en bent verantwoordelijk voor de uitvoering en implementatie van de ingezette communicatiestrategie. Je sollicitatie moet uiterlijk 3 maart binnen zijn.

Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten zoekt een communicatieadviseur, (20-24 uur, op korte termijn, tijdelijk 1 jaar, met uitzicht op een vaste aanstelling). Je bent gesprekspartner voor de directeur, bestuurssecretaris, coördinatoren en medewerkers. Naast het adviseren van de directeur zoeken ze iemand met een hands on mentaliteit. Je maakt analyses van de actoren en krachtenvelden, ook die van de media. Je adviseert (proactief) over de (strategische) richting van project, -beleids-communicatie. Je motivering met CV kan tot en met 4 maart gestuurd worden.

New Energy Coalition zoekt een stevige communicatieadviseur met coördinerende taken (32-40 uur). Ben jij een communicatieadviseur met een strategische blik en stevige ervaring in de breedte van het vakgebied? Heb jij een duidelijke visie op de toegevoegde waarde van communicatie en weet je organisaties daarin mee te krijgen? Je bent medeverantwoordelijk voor visie, strategie, beleidsvorming en de uitvoering van de communicatie. Stuur uiterlijk 3 maart je motivatiebrief met CV.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Ze
is 22 jaar en bezig met haar pre-master Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Naast haar studie werkt ze 16 uur in de week bij Koninklijke Sjouke Dijkstra en MUG Ingenieursbureau als marketing- en communicatiemedewerkster. Omdat ze dit halfjaar vrijwel geen colleges heeft, heeft ze tijd voor een marketing- en/of communicatieopdracht van maximaal 24 uur in de week. Vanaf 29 april t/m 14 juni heeft ze 8-12 uur in de week de tijd en vanaf 15 juni weer 24 uur in de week. In 2017 behaalde ze haar bachelor Communicatie aan de Hanzehogeschool (minor Vormgeving en specialisatie Mediastiek). Meer weten over deze leergierige jongedame? Mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Print is helemaal terug
Brits onderzoek bevestigt comeback en toegenomen waardering van jongeren voor een ‘oud’ medium. Print is terug, de signalen zijn talrijk. Bij KLM bijvoorbeeld, dat 11 maanden terug besloot zijn personeelsmagazine Blauw weer op papier uit te brengen. Bij vertaalbureau Doublenative dat een verrassende omslag van digitaal naar print ziet; brochures zijn weer ouderwets populair, net zoals leaflets en relatiemagazines. Bij Airbnb dat samen met Hearst een nieuw printtijdschrift lanceerde, airbnbmag. Bij Facebook dat een printpublicatie uitbracht met de naam Grow Magazine, en bij Amazon dat zijn speelgoedcatalogus, A Holiday of Play, in print uitbracht, gedistribueerd met stickers en QR-codes. Dan hoeven we het nog niet te hebben over de krantenadvertenties die KFC in zijn kipcrisis inzette.

Brochure maakt zijn rentree
De hoeveelheid digitaal leesvoer is te groot geworden om te verwerken. Dat schrijft Medard O.D. Scholten, managing director van vertaalbureau in zijn blog. De ‘revival of print’ is ingezet. Zoals uitzendbureaus indicatoren voor de economie zijn, zo zijn vertaalbureaus indicatoren voor trends in teksten en gebruikte media. Lang voordat de reclamewereld zich stortte op Google-vriendelijke teksten, was het optimaleren van teksten voor zoekmachines onderdeel in de dagelijkse vertaalpraktijk. Nu wordt een nieuwe trend zichtbaar, namelijk een duidelijke tendens naar print. Inderdaad, opnieuw! Tot 2017 was alles georiënteerd op internet, websitevertalingen, SEO-georiënteerd, e-mailnieuwsbrieven; alles kort, krachtig en met een duidelijke ‘call to action’. Nu is een verrassende omslag van digitaal naar print.

La Compagnie
maakt onder leiding van Renate Boschma een gezonde groei door. Naast het Waterbedrijf Groningen, zorgen Scheepvaartcoöperatie Bebeka, Epal Nederland (circulaire pallet productie & distributie) en UC Group Rotterdam voor veel dynamiek in het kantoor in de Euroborg. Recentelijk kreeg La Compagnie de eervolle opdracht om voor de Duitse multinational Monti GmbH de nieuwe marketingstrategie door te voeren en vorm te geven. Verder werd er een strategische samenwerking gestart met het Public Affairs bureau EPPA in Den Haag, terwijl er ook een samenwerking kwam met het Belgisch bureau Van Damme Group in Brugge.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Keurmerk communicatiebranche
Werken in de communicatiebranche vraagt creativiteit maar ook veel kennis en kunde van een professional. Ondernemers en professionals ervaren veel uitdaging in hun werk, maar wat betekenen de titels communicatieadviseur, community manager, webmaster, online redacteur? Hoe creatief de titels ook zijn, deze zijn niet beschermd. Iedereen die dat wil, mag zich communicatieadviseur noemen en een bureau oprichten; of zich ‘online’ verkopen als dé expert of goeroe. Alleen wat is kwaliteit? Hoe kun je kwaliteiten ook echt aantonen? Professionals in deze branche en hun werk- en/of opdrachtgevers hebben er dus belang bij dat de communicatiekwaliteit bewaakt en bevorderd wordt.
Mooi is dat Stichting CommTop in het verlengde van de Europese standaarden en het convenant een eerste kwalificatieraamwerk met branche specifieke competenties faciliteert ten dienste van de communicatiebranche.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Klucht met woordvoerders Achmea
Het consumentenprogramma Radar raakt verstrikt in organisatiestructuur van Achmea. Radar heeft onlangs bericht over een zeer langslepende letselschadezaak. Een vrouw werd arbeidsongeschikt na een bedrijfsongeval en om onbekende redenen duurt de afwikkeling veel te lang. Tot zover niets nieuws onder de zon. Ware het niet dat in dit geval de betrokken organisaties dezelfde naam dragen: Stichting Achmea Rechtsbijstand namens het slachtoffer en Avéro Achmea namens de werkgever.
In de studio keken Antoinette Hertsenberg en de verslaggever Fons Hendriks terug op de uitzending, waarin diverse woordvoerders met een Achmea-pet vanuit verschillende rollen hun standpunt in de zaak verkondigden.
Achmea wilde niet inhoudelijk reageren waarom deze zaak zo lang sleept. Fons Hendriks deed daarom in de uitzending een oproep aan Achmea om samen een kop koffie te drinken. En daarna belandden ze in een soort klucht van John Lanting. Fons Hendriks werd van het ene ‘woordvoerderkastje’ naar de andere gestuurd en van het ene kantoor naar het andere. Het ene antwoord was nog bizarder dan het andere. Het zijn echte woordvoerders: ze gaven geen antwoord op de gestelde vragen en sturen de vragensteller steeds verder het bos in. Als het niet zo triest was ……..,

Uitspraak
“We begrijpen de ander vaak niet, omdat we bezig zijn met te denken wat we zullen antwoorden”.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s