Bonen in de pot

4 maart 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Storybranding
Met name jongeren willen dat merken zich uitspreken, zeggen marketeers. Maatschappelijke positionering, daar draait het om. Niet handelen naar het beeld dat de consument van je merk heeft – ze kunnen er bij Gillette over meepraten. Jarenlang bouwde de scheermesjesgigant met de slogan’ The best a man can get’ aan het imago van producten voor de ‘echte man’, masculien en vol haar.
Tot Gillette in een commercial ineens de eigen slogan bevroeg door het thema pesten en seksuele intimidatie aan te roeren. Is this the best a man can get? Boodschap: de man moet wat minder masculien zijn.
“Het verhaal dat je vertelt, moet passen bij waar je als bedrijf voor staat. Als je acties uitvoert die inconsequent en niet-authentiek zijn, gaat het publiek twijfelen aan jouw motieven en het eigen keuzegedrag,” zegt Peeter Verlegh, hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Verder in deze editie
• Maatschappelijke positionering
• PR in rebranding
• Laat de marketeer aan de knoppen
• Communicatiewetenschap UvA
• Wat communiceren betekent

Wat mij is opgevallen
Maatschappelijke positionering is een marketingmiddel geworden.
Storybranding noemen marketeers het, of purposemarketing. Simpelweg een goed product is voor een deel van de consumenten niet meer voldoende. Veel meer dan oudere generaties willen jongeren onder de 35 dat merken zich uitspreken. Marktonderzoeker Matt Powell: “Zij vinden het belangrijker dat merken een statement maken over sociale problemen. Want daar zijn zij zelf ook mee bezig. En ze willen zich verbonden voelen met een merk.”
Nike kiest al dertig jaar voor provocatie in campagnes en dat blijkt te werken. Bij levensmiddelenbedrijf Unilever zijn ze er dagelijks mee bezig: waarvoor staan onze merken en welk verhaal willen we vertellen? Robbert de Vreede, marketingdirecteur Unilever Benelux legt uit: “Om zo bij de consument associaties op te roepen en in de supermarkt net dat zetje te geven om voor jouw product te kiezen. Vroeger was dat een nieuwe smaak, technologie of geur. Dat is niet meer genoeg. Mensen willen weten: wat geef je terug aan deze wereld?”

PR in rebranding valt of staat met geloofwaardigheid
Van Overtoom naar Manutan, van Smiths naar Lays, van Telfort naar O2 en weer terug naar Telfort (en straks KPN)… Het gebeurt vaak: de huidige merkidentiteit past niet meer bij het bedrijf, de strategie en de visie. De jas die zo goed paste, zit ineens te strak, door een fusie of overname, veranderende klantbehoeften, een negatieve merkassociatie. Als dat gebeurt grijpen veel bedrijven terug op een rebranding – een volledige make-over, inclusief een nieuwe positionering. De periode na de ‘cosmetische ingreep’ wordt echter vaak onderschat. Hoe zorg je ervoor dat het nieuwe merk geladen wordt en dat de juiste waarden bij de doelgroep beklijven?

Van identiteit naar imago
Een merkidentiteit wordt vaak gezien als de persoonlijkheid van een bedrijf. Het zijn strategische waarden die in het hele bedrijf worden ingezet, zowel intern als extern. Het liefst zien bedrijven natuurlijk dat deze identiteit ook wordt herkend door de doelgroep. Dan spreken we over imago. “Klanten en partners spelen een onmisbare rol in het bevestigen of juist onderuit halen van je imago”.
Idealiter bepaal je als bedrijf helemaal zelf wat je imago is, maar zo werkt het in de praktijk niet. Klanten en partners spelen een onmisbare rol in het bevestigen of juist onderuit halen van je imago. Hier kan PR een belangrijke rol spelen. De meeste rebranding-campagnes gaan gepaard met (grote) lanceringen waarin bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfsnaam of een nieuwe pay-off bekendgemaakt wordt. Maar daar houdt het niet op. Om je imago echt stevig neer te zetten, mag bewijsvoering niet ontbreken.

Laat de marketeer aan de knoppen
Agile marketing, growth hacking of lean start-up: er is een overvloed aan theorieën en methodieken waarmee jouw marketingteam meer voor elkaar zou moeten krijgen. Hun overeenkomst: mensen moeten zelf verantwoordelijkheden en middelen krijgen om hun werk te doen, zodat ze zelf ook zichtbaar resultaat hebben uit het werk en daarvan leren. Daarvoor hoef je niet de hele organisatie op z’n kop te zetten. Als je de marketeer aan de knoppen wilt zetten, dan moet hij die campagnes zelf kunnen maken, zonder beperkt te worden door de complexiteit van techniek. Voor veel kleinere bedrijven is dit de gewoonste zaak van de wereld.

Transfers
Ria de Jong
gaat voor VONC in Heerenveen aan de slag als senior communicatieadviseur. Ria komt van Initio en was daar communicatiestrateeg. Ze werkte eerder op interimbasis voor tal van organisaties waaronder Aegon, FBTO, Stenden University en Harting Bank.

Vacatures
De Rijksuniversiteit Groningen is op zoek naar een enthousiaste nieuwe communicatiemedewerker die het Green Office en HR binnen en buiten de RUG op de kaart zet. Je werkt nauw samen met de Projectleider Green Office, de programmaleider duurzame inzetbaarheid en de centrale afdeling Communicatie. De projecten duurzame inzetbaarheid van HR vallen onder de Roadmap. Je stuurt je brief en CV vóór 10 maart.

DUO zoekt een woordvoerder/senior communicatieadviseur. Je bent verantwoordelijk voor de woordvoering op verschillende dossiers. Je bent sparringpartner en strategisch adviseur voor de leden van het bestuur, directeuren en communicatiecollega’s van DUO. Je staat de pers en media te woord en informeert ze over de DUO-organisatie. De sluitingsdatum is 6 maart.

RCN de Roggeberg, Appelscha is op zoek naar een medewerker Marketing. Je houdt je bezig met het bedenken en uitvoeren van omzet verhogende activiteiten en uitbreiding van het gastenbestand. Daarnaast heb je als doel de gastbeleving en tevredenheid van de gasten naar een nog hoger niveau tillen. Je bent verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met de marketing op het park, zowel online als offline en op het park zelf.

Kooi Security Drachten zoekt een medewerker Marketing & Communicatie. Je ondersteunt de organisatie en het management met marketing- en communicatieactiviteiten, zowel online als offline. Het is een diverse functie waarin je de vrijheid krijgt jezelf te ontwikkelen. Je zorgt voor juiste presentaties en lay outs voor de accountmanagers, zowel nationaal of internationaal.

Frisse Oogst in Drachten zoekt een ondernemende communicatieregisseur. Als ondernemende communicatieregisseur word jij mede kartrekker van de organisatie. Je hebt bureauervaring (bij een internet-, branding- en/of campagnebureau) en wilt nu de volgende stap zetten, je hebt aantoonbare kennis van onlinekanalen en -mogelijkheden.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
RTV Noord vijf keer genomineerd voor NL Award
Eigen Nieuws, Jong Talent, Documentaire, Online Project en TV-programma. In die vijf categorieën is RTV Noord genomineerd voor een NL-Award 2018. De NL Awards worden uitgereikt aan de beste producties van regionale omroepen. De jury is onafhankelijk en bestaat uit verschillende experts. Op 27 maart is de prijsuitreiking. RTV Noord is in de volgende categorieën één van de genomineerden: Eigen Nieuws: het gaswinningsdossier met verslaggevers Mario Miskovic en Sven Jach. Jong Talent: Mario Miskovic.

Marcel van Lingen, hoofdredacteur ANP stapt over naar Talpa Network
Hij is per 1 april benoemd tot directeur Journalistiek van Talpa Network. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de journalistieke content van Talpa. Van Lingen stopt direct bij het ANP. Zijn taken worden overgenomen door adjunct-hoofdredacteur Johan Groeneveld en de redactiechefs (redactie) en Martijn Bennis (directie). Het ANP gaat op zoek naar een nieuwe hoofdredacteur. Van Lingen werd in 2011 hoofdredacteur van het ANP. Sinds 2014 is hij eveneens lid van de ANP-directie. Van Lingen noemt het ANP een ‘fantastisch, dynamisch nieuwsbedrijf, verbonden met nagenoeg alle Nederlandse media. Het was mooi om daar aan bij te dragen. Het is prachtwerk om Talpa journalistiek te helpen uitbouwen met uitmuntende digitale technieken als basis.’

Communicatiewetenschap UvA opnieuw beoordeeld als beste ter wereld
Communicatie & Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam (UvA) is voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot de beste van de wereld. Dat heeft het gerenommeerde Britse onderzoeksbureau Quacquarelli Symonds (QS) bekendgemaakt. De UvA heeft een gestage opmars gemaakt in de top van de ranglijst van de QS World University Rankings. In 2015 stond het op een 8e plaats, in 2017 op een 2e plaats om in 2018 als ’s werelds beste te worden uitgeroepen.

Zelfs Leeuwarder wethouder baalt van communicatie wijkje Unia
De communicatie rond het nieuwe Leeuwarder wijkje Unia in stadsdeel De Zuidlanden rammelt behoorlijk. Politieke partijen zijn geïrriteerd. “Ik moet zeggen dat ik hier zelf ook goed van baal”, liet de kersverse PvdA-wethouder Hein de Haan zich ontvallen in het stadhuis. Zijn irritaties richtten zich vooral op het gegeven dat de verkoopfolders ‘niet correspondeerden’ met de huidige ontwikkeling. Wie hiervoor verantwoordelijk is of was, liet hij in het midden.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Wat communiceren betekent
Wat communiceren betekent, leert je de tot dusver ongekende betekenis van communiceren kennen. Doe er als organisatie en professional je voordeel mee in gesprekken over het ‘communiceren door de organisatie’, de ‘communicatie van de organisatie’ en ‘communicatief zijn als organisatie’. Dit essay vertelt het universele verhaal van communiceren: wat het is en wat het doet. Het verhaalt over werk van bedrijven en (overheids)organisaties dat beroepshalve wordt gedaan om te communiceren. Het boek is geschreven door Frank Regtvoort en wordt uitgegeven voor Nobelman, Uitgeverij uit Groningen.

Ben Warner over
‘Wat is communiceren’: “Voor zover mij bekend is communicatie nu voor het eerst gedefinieerd vanuit de wortels en niet vanuit de alom gekende vertakkingen. Poog als deskundige communicatiewerker dit essay te lezen vanuit een zo optimaal mogelijke, objectieve instelling. Want met die intentie is dit essay ook geschreven. Ook al wordt er geen woord gewisseld, als mensen elkaar ontmoeten is de communicatie altijd aan alle zijden subjectief en complex omdat het wordt gedaan vanuit de eigen situatie, positie, ervaring, belangen en emotie. Allemachtig gaat dit boek hierover? Ja! Ben Warner was van 2001 – 2010 bekleder van de bijzondere leerstoel Strategische Communicatie.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Nederlanders zoeken massaal nieuwe baan
Een toenemend aantal Nederlanders gaat in 2019 actief op zoek naar een nieuwe baan. Dat het vinden van een nieuwe baan bij veel Nederlanders op de lijst met goede voornemens staat, blijkt uit de forse stijging van het aantal sollicitaties in januari 2019. Hays constateert een stijging van 18% in januari ten opzichte van de maand ervoor. Ook vorig jaar was januari een piekmaand. Het aantal sollicitaties was dit jaar echter 13% hoger dan in januari 2018. Hieruit blijkt dat meer mensen wisselen van baan in deze toch al krappe arbeidsmarkt. In een wereldwijde enquête van Hays onder 4.500 mensen geven werkenden als voornaamste reden om te wisselen van baan dat het tijd is voor verandering (40%). Daarnaast zorgt het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden op de huidige werkplek dat mensen verder kijken (19%).

Whatsapp als vacaturekanaal
Nederlanders die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan zeggen wel overgehaald te kunnen worden door vacatures die een hoger salaris of betere trainings- en carrièremogelijkheden bieden. In een recente rondvraag van Hays blijkt dat Whatsapp een populair kanaal aan het worden is voor het ontvangen van vacatures. Op de vraag of zij het interessant vinden om de nieuwste vacatures via Whatsapp te ontvangen antwoordt een derde van de respondenten ‘Ja’. Toch blijft e-mail het voorkeurskanaal. 51% ontvangt vacature alerts liever via e-mail.

Uitspraak
Ray Roelofs , Marcomit:
• “Het is essentieel om herrie te maken en dus van jezelf te laten horen. ”
• “Om serieus genomen te worden, zal je continu moeten laten zien dat je identiteit geen reclamepraatje is”

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s