Bonen in de pot

11 maart 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Leuker kunnen we het niet maken, wél eerlijker!
Plof! Daar viel de gemeentelijke belastingaanslag weer door de brievenbus. Die plof is net even groter dan de afgelopen jaren, nu de onroerende zaakbelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing behoorlijk zijn gestegen. Inwoners voelen dat in de portemonnee. Stijgende kosten: het is een onderwerp waar deze periode veel over gesproken wordt. Het raakt bijna iedere Nederlander en het leidt tot vragen en soms ook financiële zorgen. Dan zou je zeggen: een zekerheidje voor de contentkalenders van gemeenten.
De manier van communiceren over gemeentelijke belastingen versterkt het beeld bij inwoners dat de gemeente niet snapt wat er écht bij hen leeft. Het draagt bij aan het gevoel van wij – de ‘gewone’ man of vrouw – en zij – de ambtenaren en bestuurders.

Verder in deze editie
• Aantal communicatiemedewerkers bij het Rijk stijgt fors
• De helft kan eruit
• Henk zoekt
• Uitgangspunten communicatie energietransitie
• Hoe belangrijk vinden we onze toekomst
• #DOESLIEF

Wat mij is opgevallen
Minister Slob ziet toekomst in de regionale journalistiek
Er zit toekomst in de regionale journalistiek, mits de samenwerking wordt gezocht. Dat zei minister Arie Slob van Onderwijs en Media tijdens een werkbezoek aan de provincie Groningen. Tijdens dat bezoek zei Slob dat de regionale journalistiek volgens hem voldoende potentie heeft, als media de krachten bundelen. Hij wees onder andere op de jarenlange samenwerking tussen het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Zulke samenwerkingsverbanden zijn volgens hem van belang voor het voortbestaan van de (regionale) journalistiek. De minister ziet echter ook beren op de weg, want er zijn steeds minder mensen bereid om voor regionale journalistiek te betalen.

Aantal communicatiemedewerkers bij het Rijk stijgt fors
In de anderhalf jaar van het kabinet-Rutte III steeg het voorlichtingsapparaat met 10%. Dat zou 3,5 miljoen euro per jaar kosten. In totaal houden nu 703 fte zich bezig met communicatie en voorlichting op de ministeries. Het gaat om meer mensen, want veel ambtenaren werken parttime. Dat meldt RTL Nieuws dat cijfers hierover opvroeg bij het ministerie van Algemene Zaken.

De grootste stijging is te zien bij het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport, waar 58,1 fte op de communicatieafdeling werken. Bovenop de vaste formatie huurt het ministerie ook nog externe communicatiemedewerkers in: goed voor 9,5 fte. Die mensen houden zich vooral bezig met campagnes over de zorg. Alleen bij de ministeries van Binnenlandse Zaken en Economische Zaken is het aantal communicatiemedewerkers gedaald. Bij de overige 11 departementen is het aantal fte gelijk gebleven of gestegen.

“Minimaal de helft kan eruit!”
Dat zegt Ronald van Raak (SP) over communicatiemedewerkers. Dat men bij de Socialistische Partij tegenwoordig spraakmakende plannen ter tafel brengt moge ondertussen duidelijk zijn. Volgens hem zijn de communicatiemedewerkers van het kabinet niet zo nuttig bezig en zou de helft van hen ‘eruit’ kunnen. In totaal zijn er zo’n 703 fte bezig met het deelterrein. De medewerkers in het deelterrein houden zich bezig met allerlei zaken. Van het schrijven van perswoordvoeringen voor bewindslieden tot het bijhouden van de sociale media-accounts van de departementen. Ze staan in verbinding met de samenleving en signaleren wanneer er problemen zijn. Ook informeren ze burgers over wetten.

Welk imago wil Drenthe?
Op 20 maart is het zover. Dat zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Wat wil (toeristisch) Drenthe uitdragen? Rust en ruimte of juist meer reuring in de tent. Het geijkte beeld van Drenthe: doorgaans wat oudere stellen, vaak met fietsen op de trekhaak, waaieren uit over de provincie en vinden wat ze zoeken op de vele fiets- en wandelpaden. Langs schapen en hunebedden. Maar toeristisch Drenthe wil meer zijn: de oerprovincie van Nederland. Avontuur, actie en stoere verhalen, ook voor jongere stellen en gezinnen met jonge kinderen. “Drukte? Die zoek je op om daarna weer lekker terug te keren naar de rust”, zegt Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe.

Transfers
Richard Lamberst
wordt de nieuwe communicatieadviseur bij De Kompanjie. Richard was journalist en redacteur bij Media Totaal Noord en schreef voor De Krant en De Streekkrant en werkte eerder voor Radio Westerkwartier.

Anja Zijlstra
is nu communicatieadviseur bij het Programma Naar een Rijke Waddenzee. Anja blijft ook voor Staatsbosbeheer werken.

Wendy van den Daal
is de nieuwe communicatieadviseur en fondsenwerver bij Dierenopvang De Wissel in Leeuwarden. Wendy werkte eerder voor ZuidOostZorg en voor de gemeente Leeuwarden.

Agenda
Bites & Business Groningen
organiseert op woensdag 20 maart haar volgende netwerkdiner. Bites & Business is een netwerk voor ondernemende vrouwen. Ben of ken jij een ondernemende vrouw die graag op een ongedwongen en duurzame manier wil netwerken onder het genot van een hapje en een drankje? Schuif eens aan! Locatie: Het Goudkantoor (bovenzaal). Inloop: vanaf 19 uur; aan tafel: 19.30 uur.

Vacatures
Bibliotheek Drachten is, ter vervanging van zwangerschapsverlof, op zoek naar een enthousiaste marketing- en communicatiemedewerker, 24 uur pw, (het gaat om de periode mei tot en met augustus 2019). Je doet de marketing rondom cursussen, workshops, lezingen en andere activiteiten. Je schrijft teksten voor onder andere nieuwsbrief, drukwerk en online. Je motivatie en cv kun je tot uiterlijk 17 maart sturen.

Martini Ziekenhuis zoekt een adviseur Digitale Marketing. Je bent dé expert waar het gaat om de (door-)ontwikkeling en inzet van de digitale kanalen van het ziekenhuis richting patiënten en hun naasten, ketenpartners en de arbeidsmarkt. Je stelt daarbij ook de communicatiestrategie op om de digitalisering en het gebruik van de toepassingen te stimuleren.

De gemeente Harlingen zoekt een medior communicatieadviseur. Je draagt zorg voor de ontwikkeling, implementatie en uitvoering van het gemeentelijke communicatiebeleid, via voorlichtingscampagnes en projectcommunicatie. Daarnaast ondersteun je bij de verdere ontwikkeling van campagnes en activiteiten rondom het kader van interne communicatie, arbeidsmarktcommunicatie en citymarketing. Stuur je motivatiebrief én CV voor 18 maart.

Het Kenniscentrum Vitaliteit van Espria in Beilen zoekt een communicatieadviseur. Je adviseer over de communicatiestrategie en voert de communicatieplannen uit zodat vitaliteit van medewerkers en gezond gedrag wordt bevorderd. Je hebt aantoonbare affiniteit met duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. De nadruk van je werkzaamheden ligt op het beheren van het nieuwe online Vitaliteitsplein van Espria en de communicatie hieromheen. Stuur je CV en motivatie vóór 21 maart.

Arrondissementsparket Noord-Nederland zoekt een persvoorlichter. Je hoofdtaak is gericht op het (actief) informeren van de media over strafzaken en de beleidsterreinen waarop het OM actief is. Hiervoor heb je onder andere overleg met de verantwoordelijke Officieren van Justitie. Er bestaat een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de persvoorlichting met de strategisch media- en communicatieadviseur en de persofficier. Je CV en sollicitatiebrief ontvangen ze graag vóór 28 maart.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Henk
pakt snel dingen op en houdt ervan om initiatief te nemen. Binnen een groep collega’s draagt hij graag bij aan een fijne en open sfeer, hierin komen immers de beste resultaten tot stand. Het schrijven van duidelijke en interessante content is iets dat hem enorm interesseert en motiveert. Een organisatie valt of staat met communicatie. Naar zijn mening kan hij met zijn creativiteit, analytische vermogen en vlotte pen bijdragen aan een goed (marketing)communicatiebeleid voor een organisatie. Het vakgebied spreekt hem erg aan. Hij haalt er voldoening uit als een bericht of artikel dat hij heeft geschreven goed ontvangen wordt. Collega’s omschrijven hem als een leergierig, sociaal, creatief en betrouwbaar persoon. Meer weten over deze communicatieprofessional, mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Thialf en het Friesland College
verlengen de samenwerking met drie jaar en breiden de overeenkomst uit met lesruimte en afspraken over communicatie. De overeenkomst is verder uitgebreid met het gebruik van een lesruimte in Thialf door het Friesland College en afspraken over de communicatie, ter promotionele ondersteuning van elkaar.

Den Haag formuleert uitgangspunten voor communicatie energietransitie
Duurzaamheidswethouder Liesbeth van Tongeren heeft 7 uitgangspunten opgeschreven voor de communicatie over de energietransitie waar mensen in Den Haag haar altijd aan mogen houden. Den Haag is de eerste stad in Nederland die deze uitgangspunten heeft geformuleerd. “Ik hoor al jaren de kritiek van mensen dat ze onvoldoende of te laat betrokken zijn bij energieprojecten. En dat mensen geen idee hebben waar ze precies met hun vragen heen moeten. Het is tijd om de stad verder te verduurzamen, maar voordat ik met concrete projecten kom, wil ik eerst tegen iedereen in Den Haag zeggen: dit zijn hierbij de uitgangspunten waar jij mij altijd aan mag houden.”

De podcast
is keihard aan het doorbreken en steeds meer bedrijven willen ‘iets’ met dit nieuwe medium. Marvin Jacobs, creative director bij Airborne, maakte al branded podcasts voor KLM en het Rijksmuseum. Hij legt uit hoe ‘branded’ zo’n podcast van een bedrijf moet zijn om succesvol te zijn. “Je merkt dat iedereen iets met het medium wil,” zegt Jacobs. “Maar er is ook veel onwetendheid. In de VS is het echt een massamedium geworden, maar hier nog niet.”Dat gaat wel veranderen, verwacht hij. “Er zijn veel factoren die erop duiden dat podcasts dit jaar echt helemaal gaan losbreken.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

#DOESLIEF
is de nieuwe Sire-campagne: we moet mensen aanspreken op onaardig gedrag. “Discrepantie tussen het Nederlandse, tolerante imago dat we graag uitdragen en dat wat we dagelijks ervaren in de omgang met elkaar”

Er waren vorig jaar 146.571 scheldtweets met het woord ‘kanker’ erin, 72% van de weginspecteurs krijgt regelmatig de middelvinger en vorig jaar werd in Rotterdam 3.618 keer melding gemaakt van burenruzies. Het zijn zomaar wat cijfers die de Stichting Ideële Reclame Sire op een rij heeft gezet om te laten zien dat we onaardiger tegen elkaar zijn geworden. Daarom is er de nieuwe campagne #DOESLIEF. Sire wil Nederlanders ermee aan het denken zetten over hoe we dagelijks met elkaar omgaan.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Jacques Tichelaar:
“Gingen we naar Pauw & Witteman, begon de woordvoerder: ze gaan dit en dat vragen, dan moet je niet dat zeggen want dan krijgen we last met die en die en op een gegeven moment zei ik alleen nog: nou, wat moet ik wel zeggen dan? Het ontneemt je je eerlijkheid. Waarop de buitenstaanders denken: dat is een man zonder emoties. Maar dat ben ik helemaal niet”.
Jacques Tichelaar in een interview met het Dagblad van het Noorden.

Uitspraak
“Gedachtes bepalen wat je wil, actie bepaalt wat je krijgt.”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit.
Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s