Bonen in de pot

25 maart 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Nederland kreeg afgelopen maandag na de aanslag in Utrecht te maken met het hoogste dreigingsniveau 5. Dat had ook impact op de crisiscommunicatie. Hoewel er nog veel feiten onduidelijk zijn, waaronder het motief, is het wel mogelijk een eerste, voorzichtige analyse te maken van de crisiscommunicatie.

Hoe beoordeelt Koen van Tankeren de crisiscommunicatie in Utrecht?
“Ik denk dat de betrokkenen een groot compliment verdienen. Voor het eerst in ons land was er een dreigingsniveau 5, dat was onbekend terrein. In deze complexe en hectische situatie is door een groot aantal mensen in verschillende organisaties intensief en professioneel samengewerkt. De druk was enorm. Dat gaat natuurlijk nooit helemaal vlekkeloos, maar de grote lijn is dat er erg goed werk is verricht.”

Verder in deze editie
• Schietincident in Utrecht
• Bij gelijke geschiktheid
• Meest besproken reclameslogans
• Wat je kunt leren van politieke campagnes

Wat mij is opgevallen over het schietincident in Utrecht
Terrorismedeskundigen prijzen aanpak bij aanslag Utrecht, maar communicatie onhandig
Relatief snelle arrestaties en sterk optreden van de hulpdiensten. Maar ook: autoriteiten die elkaar tegenspreken en een NL-alert dat laat werd verstuurd. Na de aanslag in Utrecht vinden terrorismedeskundigen dat de autoriteiten in grote lijnen op een adequate manier in actie zijn gekomen, maar dat de communicatie beter had gekund.
Zo zei de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, Pieter-Jaap Aalbersberg, maandag dat er op meerdere plekken was geschoten. Het bleek te gaan om één plek, het 24 Oktoberplein, zoals de politie zei.
Ook werd er pas enkele uren nadat de lokale driehoek Utrechters had geadviseerd binnen te blijven een NL-Alert met die boodschap verzonden door de gemeente.

Heel onhandig

Dinsdagochtend maakte de Utrechtse burgemeester Van Zanen een fout door te zeggen dat twee verdachten waren vrijgelaten, terwijl dit niet zo was. De politie sprak Van Zanen tegen, waarna hij erop moest terugkomen.
“Dat was gewoon heel onhandig”, reageert onderzoeker Jeanine de Roy van Zuijdewijn van de Universiteit Leiden. “Zeker omdat er zoveel geruchten waren, dan moet je zorgen dat je heel helder de feiten communiceert. Een goede crisiscommunicatie blijkt lastig en er kan heel snel verwarring ontstaan. Ik denk dat de autoriteiten over een tijd kritisch moeten terugkijken op hoe dat beter kan.”
Volgens universitair docent Jelle van Buuren (ook Universiteit Leiden) hebben de fouten te maken met de dynamiek van de dag, en komen ze vooral door de vele verschillende partijen: de NCTV, gemeente en burgemeester, politie, Openbaar Ministerie, Den Haag.
“Dan krijg je snel vijf verhalen die bijna hetzelfde zijn maar op een paar punten toch net iets anders.” Zoals ‘we sluiten een terroristisch motief niet uit’ (NCTV), ‘we houden rekening met een terroristisch motief’ (politie) en ‘we gaan uit van een terroristisch motief’ (burgemeester), wat allemaal werd gemeld vóórdat hoofdverdachte Gökmen T. werd opgepakt. “Dat zijn net belangrijke accentverschillen.” Dat geeft een totaal ander beeld.

Verschillend gecommuniceerd
Maar ook over essentiële punten is verschillend gecommuniceerd, bijvoorbeeld dat er op meerdere locaties geschoten zou zijn (NCTV). “Zowel in het echt, maar ook in de beleving maakt het ontzettend uit of we uitgaan van één geïsoleerd incident of dat er op verschillende plekken in de stad iets aan de hand is. Dat geeft een totaal ander beeld”, aldus Van Buuren.
De verkeerde informatie, dat de twee overige verdachten zouden zijn vrijgelaten, was een fout die niet meer in the heat of the moment, maar een klein etmaal later gemaakt werd. “Het is een signaal voor de burgemeester en zijn woordvoering om de informatie die ze naar buiten willen brengen extra te checken en misschien rustiger aan te doen.” Want toen het dreigingsniveau terug was naar 4, de hoofdverdachte vastzat en er geen dreiging of crisis meer was, hoefde je niet elke twee minuten met updates te komen, vindt Van Buuren.

Hoogste dreigingsniveau
Los van de communicatie, zijn beide deskundigen te spreken over het handelen van de diensten na de aanslag. “Zo waren de hulpdiensten snel ter plekke en was de opsporing adequaat en relatief snel”, zegt De Roy van Zuijdewijn. Ook vinden ze het een goede beslissing dat het dreigingsniveau naar 5 ging, het hoogste niveau, onder meer gezien de voortvluchtige verdachte of verdachten.
“Het is logisch dat de autoriteiten heel serieus rekening houden met het scenario van een terroristische aanslag als een man naar wat het lijkt willekeurig schiet op mensen in het openbaar vervoer, zeker omdat we in andere landen vaak gezien hebben dat het openbaar vervoer een doelwit van terroristen is”, zegt De Roy van Zuijdewijn.

Wat mij verder en daarnaast is opgevallen
“Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar iemand zonder ervaring
Dat was de opmerkelijke titel van een bijzondere advertentie. Het landschap van dagbladadvertenties lijkt redelijk overzichtelijk. Zo plaats je onderwijs-vacatures doorgaans in de Volkskrant. Basisschool Innoord uit Amsterdam doet dat anders: zijn adverteren in het FD, met jaloersmakende longcopy. “Vandaag weer eens een ‘old skool’ 1/1 pagina long copy in het FD”, meldde Herbert van Hoogdalem op LinkedIn. Hij was betrokken bij deze verrassende vacature, die echt uitblinkt vanwege de afwijkende vacaturetekst.
Waarom in het FD? Hoofdverantwoordelijk, Jeroen Leinders van het relatief nieuwe bureau XoXo.“Innoord is op zoek naar die carrièretijgers die het jagen eigenlijk wel moe zijn. Die op een kruispunt in hun leven staan. Die op zoek zijn naar zingeving (maar dan zonder guru’s). Die het wel welletjes vinden met die jaarlijkse bonus (maar nog steeds niet onder de armoedegrens willen duiken). Die de zoveelste leasebak aan het uitzoeken zijn (maar de sociale druk van elektrisch rijden liever verleggen naar een e-bike dan een halfbakken Porsche die geen geluid maakt).”

‘Er gaat niets boven Groningen’ in de top van meest besproken reclameslogans
De slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’ staat na dertig jaar nog steeds in de top van meest besproken reclameleuzen. In de ranglijst van topslogans staat Groningen op de vijfde plek. Dat blijkt uit onderzoek van schrijver Jaap Toorenaar, die het nieuwe boek ‘Hoe verzinnen ze het’ schreef over de kracht van sterke reclameleuzen. De NOS maakte een artikel over het boek en haalde daarin ook de Groningse slogan aan.

Transfers
Ilena Gies-Sieswerda
wordt communicatieadviseur bij de Koninklijke Landmacht. Ilena was communicatieadviseur bij de Koninklijke Marine. Ilena studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden en Strategische Communicatie bij Van der Hilst.

Annemarije de Groot
is nu adviseur Interne Communicatie bij het Wetterskip Fryslân. Annemarije werkte onder anderen voor het Centraal Justitieel Incassobureau, voor het ziekenhuis Nij Smellinghe en voor de Kwadrantgroep.

Evelien Oosterbaan
is de nieuwe persvoorlichter en communicatieadviseur bij het Martini Ziekenhuis. Evelien was communicatieadviseur bij de gemeente Smallingerland en werkte eerder voor Kennis Partner

Judith Meiling
gaat aan de slag als creatief schrijver bij Cedin Onderwijsadvies. Judith komt van Lamberink Makelaars & Adviseurs en werkte eerder voor Onlineveilingmeesters. nl en voor Noorderlings Communicatie.

Marjolein van der Meer
gaat bij de Hanzehogeschool voor Academie Minerva aan de slag. Marjolein deed de marketing en publiciteit voor de nieuwste theaterproductie van theatergezelschap Iemandsland. Ze werkte eerder voor Jazz te Gast, een tweejaarlijks jazzfestival en was projectleider bij Kunstspot, een nieuw online platform voor de beeldende kunst.

Vacatures
Landschapsbeheer Groningen is op zoek naar een medewerker PR en communicatie (24 – 28 uur) Je zorgt voor het vertalen en uitvoeren van het organisatiebeleid in externe uitingen. Vanuit de diverse projecten binnen de organisatie verzorg je de PR en communicatieactiviteiten. Je bewaakt en beïnvloedt het imago en bevordert de communicatie in de meest brede zin. Stuur voor 1 april je motivatiebrief met CV.

Forensisch Psychiatrisch Centrum Dr. S. van Mesdag zoekt een medewerker Communicatie (16 uur). Je ondersteunt de afdeling Communicatie onder andere door aanvragen voor rondleidingen te plannen, de bezoeken te organiseren en het contact met de aanvrager te onderhouden en de patiënten die een bijdrage leveren aan de rondleidingen aan te nemen en te begeleiden. De sluitingsdatum is 31 maart.

Lamberink Makelaars & Adviseurs Assen zoekt een enthousiaste marketing- en communicatieadviseur. Ze zoeken een creatieve marketingspecialist die alle marketingactiviteiten van Lamberink initieert, coördineert en implementeert. Reageer vóór 3 april.

De gemeenteraad van de gemeente Heerenveen zoekt een specialist die helder is in het overbrengen van informatie. Een raadscommunicatieadviseur die het contact en de informatie-uitwisseling tussen raad, inwoners en organisaties kan versterken. Je bent in staat om boodschappen helder en eenvoudig te vertalen, beelden en verwachtingen van de buitenwereld het gemeentehuis binnen te halen en je hebt een visie op raadscommunicatie. Stuur uiterlijk 31 maart je CV en motivatie.

Young Capital in Groningen is voor een specialist in de afvalbranche op zoek naar een creatieve parttime marketing- en communicatiemedewerker (MBO). Je houdt de social media kanalen bij en de narrow casting in de gaten.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft twee vacatures:
een senior communicatieadviseur: een functie waarin zowel tactische als uitvoerende taken samenkomen en waar gevoel voor maatschappelijke en politiek-bestuurlijke verhoudingen essentieel is. Je opdracht valt binnen het domein Agro & Natuur. Het is een functie waarin zowel tactische als uitvoerende taken samenkomen en waar gevoel voor maatschappelijke en politiek-bestuurlijke verhoudingen essentieel is.
een communicatieadviseur: je vertaalt opgestelde communicatiestrategieën concreet naar plannen en activiteiten die kunnen worden uitgevoerd. Je werkt binnen het team Advies en Informatie in een opdrachtteam met collega’s uit verschillende expertisegebieden, waaronder het contentteam, klantteam en datamanagement.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Wat je kunt leren van politieke campagnes
Ondanks dat de politiek steeds vaker haar heil lijkt te zoeken bij de expertise van de creatieve industrie, valt er omgekeerd meer van de politiek te leren dan we aan bureauzijde misschien toe zouden willen geven.
Met de Provinciale Statenverkiezingen is politiek Nederland in alle staten. Van felgekleurde windjacks voor winkelcentra tot allerhande tv-spots rondom de toekomst van onze kinderen, en van aandoenlijke lokale campagne-uitingen tot een last-minute CO2-heffing voor bedrijven om de oppositie de wind uit de zeilen te nemen.

Kernboodschap
De essentie van goede communicatie draait om messaging. Wat zeg je wel, en wat niet? Wat moet duidelijk benadrukt, en wat laat je aan de verbeelding van het publiek over? Het is voor de één reden om zoveel mogelijk tekst te schrappen, voor de ander een argument om meerdere boodschappen te stapelen. De kern van een politieke campagne draait om het off-message houden van je tegenstander. Hoe? Door zelf een eenduidig en relevant onderwerp te kiezen, en het enkel daarover te hebben. Te allen tijde. Hoe zwart-witter, hoe beter: polarisatie is voor de meeste politieke campagnes een tool. Zijn dit de verkiezingen van het klimaat? Van de toekomst van onze kinderen? Of van zekerheid, Europa of doeners?

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Waarom niet (online) reageren geen optie is
Tijdens de allerlaatste editie van SMC050 voerde één onderwerp in alle lezingen de boventoon: ‘Human = Key’. Bedrijven kunnen zich in de wereld waar technologie disruptief is, onderscheiden met menselijk contact. Dit klinkt net zo logisch als dat het tegenwoordig meer dan vanzelfsprekend is dat je jouw vraag, opmerking of klacht online zet. Maar hoe ga je als bedrijf om met die online kritiek? Adverteerders vragen nog steeds vaak of ze moeten reageren op (negatieve) reacties op social media en advertenties. Vaste reactie: niet reageren is geen optie. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Aldus Tjarda Polderman van Pink Marketing. Uit het onderzoek ‘Stand van Webcare 2018’ wordt al snel duidelijk dat webcare een fulltime service is.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Reclame jaagt mensen naar betaalde oases
Een overvloed aan reclame drijft Amerikaanse consumenten naar betaalde diensten om zo zelf hun ideale, reclamevrije kijk- en luisterervaring te bouwen, blijkt uit de dertiende editie van het omvangrijke Digital Media Trends-onderzoek van onderzoeksbureau Deloitte. Streaming video en audio groeit flink, commerciële besloten kabelzenders als HBO blijven gelijk en traditionele televisie-abonnementen zijn uit de gratie. Voor die laatste categorie betaalt nog 29% van de Amerikaanse consument. Meer bij Deloitte Digital Trend Survey 13.

Uitspraak
“Natuurlijk niet vlekkeloos, maar crisiscommunicatie Utrecht verdient groot compliment. Er is goed werk verricht.”
Expert en Utrechter Koen van Tankeren over de communicatie na de aanslag.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s