Bonen in de pot

1 april 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Marketingbureau Tomorrowmen lanceert startup AMAZIN
Het Groningse digitale marketingbureau Tomorrowmen heeft een nieuw label in de markt gezet dat zich volledig richt op marketingactiviteiten via e-commerce gigant Amazon. Tomorrowmen is al langere tijd succesvol in het realiseren van omzet voor haar klanten via zogeheten marketplaces. Het nieuwe label AMAZIN focust zich als één van de eerste Nederlandse bedrijven volledig op het realiseren van verkopen voor e-commerce bedrijven via Amazon.
“Door onze marketplace dienstverlening in een los bedrijf te positioneren zijn we in staat om met meer focus de markt te bedienen,” zegt oprichter Yorick Voorthuijzen. “We zien dat veel Nederlandse adverteerders er moeilijk in slagen om marketplaces marketing een succesvol onderdeel van de business te maken terwijl dit door de juiste inzet van techniek, content en advertising heel goed mogelijk is.” Amazon is het grootste e-commerce portaal ter wereld.

Verder in deze editie
• Emmen en Wildlands
• Juist communicatiemanagers moeten bestuurders durven tegenspreken
• Wetenschapscommunicatie is tweerichtingsverkeer
• Meer aandacht voor begrijpelijke communicatie

Wat mij is opgevallen
Gemeente Emmen zakt in moeras met Wildlands
De gemeente Emmen heeft het onzalige plan bedacht om 100% eigenaar te worden van dierenpark Wildlands in Emmen. Hierdoor stijgen de investeringen die de gemeente doet naar ruim 80 miljoen euro. Natuurlijk is dit park belangrijk voor Emmen en de werkgelegenheid. Maar zo zinkt de gemeente verder af in een dodelijk moeras, met een park zonder merk, dus zonder ziel. Gemeentes moeten commerciële activiteiten overlaten aan specialistische partijen. Het aansturen van een bedrijf is immers heel wat anders dan het aansturen van een gemeente. Dat vindt Paul Moers, merken- en retailstrateeg.

De gemeente als investeerder in een park zonder merk
De gemeente Emmen gaat zich meer en meer met het park bemoeien en blijft intussen maar leningen verstrekken. De nieuwe directeur Frank Beers moet een plan bedenken en de organisatie weer gezond maken. Het plan rammelt echter aan alle kanten. Er is geen duidelijke merkstrategie ontwikkeld en daardoor mist het park ‘het leidende principe’ dat alle beslissingen aanstuurt.
De merkwaarden zijn daarbij ook niet duidelijk, helder en inspirerend beschreven. Een gemiste kans om een goede meetlat neer te leggen voor de stappen die je gaat nemen. Het regent dan ook klachten van bezoekers die vinden dat er wachttijden ontstaan en dat er weinig spannende dieren zijn te zien. In de winter is dat zelfs nog dramatischer. Aldus Paul Moers.

Ervaren marketingstrateeg
Paul Moers verder: “De realiteitszin is volkomen weg. Daarnaast maken ze ook bekend dat de oud-burgemeester van Zwolle commissaris gaat worden. Dat is helemaal dodelijk. Je hebt hier geen politiek kopstuk nodig, maar een super ervaren marketing strateeg die kritisch durft te zijn.
Maak aan dit avontuur een einde voor het de klucht van de eeuw wordt. Begin met het neerzetten van een heldere merkbelofte en een unieke propositie. Met creativiteit en out of the box denken kunnen er elementen worden toegevoegd waar de bezoekers voor in beweging komen.

Juist communicatiemanagers moeten bestuurders durven tegenspreken
Een weerwoord in de top van organisaties is er vaak niet. Men omringt zich graag met gelijkgestemden, waar een kritische adviseur nodig is. De Britse krant Financial Times plaatste een interview met ING-topman Ralph Hamers. De kop: ING chief claims Dutch bonus rules hurting in race to lure bankers. Ofwel, de Nederlandse wetgeving die bonussen voor bankiers begrenst tot 20% heeft negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie van Nederland. De uitspraak van Hamers bleek opnieuw een boosmaker, want de reacties waren talrijk en niet mals.

Oplossing
De oplossing ligt in het luisteren naar de omgeving. Niet om onmiddellijk te reageren, maar vooral om te leren. Het voeren van interne en externe stakeholdergesprekken en voortdurende monitoring van de voor een organisatie relevante thema’s zijn onontbeerlijk. Aldus Frank Peters, eigenaar van VIRTUS Communications, een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement en crisiscommunicatie.

Rol Communicatie
Frank Peters: “Hier ligt de opdracht voor de manager Communicatie of de directeur Communicatie. Hij of zij is immers de adviseur van de directie of raad van bestuur. En die rol wordt pregnanter naarmate de druk in de samenleving toeneemt. De communicatiefunctie zal steeds daarom meer de rol van tegenspreker moeten vervullen, ook al levert dat wel eens spanning in de adviesrelatie op. De tegenspreker is namelijk noodzakelijk bij het inbrengen van het perspectief van de omgeving en het intern scherpen van de geest. Het kan bestuurders behoeden voor ‘ivoren toren’-besluiten, die steeds vaker leiden tot maatschappelijke druk, reputatieverlies of zelfs een gedwongen aftreden. En als dat laatste gebeurt dan is ook de communicatieleider vaak niet zeker van zijn toekomst in de organisatie. De nek uitsteken en de rol van tegenspreker vervullen, is een betere keuze.”

Communicatiespecialist volgt massaal purpose en influencer marketing hype
Purpose marketing en influencer marketing gaan in toenemende mate het verschil maken in communicatiestrategieën. 42% van de marketing- en communicatieprofessionals verwacht dat zij purpose marketing binnen drie jaar gaan inzetten, tegenover een derde die purpose marketing op dit moment al inzet. Ook van influencer marketing wordt veel verwacht. 37% van de professionals verwacht hier de komende drie jaar mee aan de slag te gaan, tegenover 30% die nu al gebruik maakt van social koning(inn)en. Dit blijkt uit het onderzoek “Aan kop” dat Marcommit samen met Markteffect uitvoerde onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals.

Transfers
Joan Brakke
gaat als interim communicatieadviseur aan de slag bij de gemeente Waadhoeke. Joan werkte als communicatieadviseur o.a. voor Tresoar, Timpaan Welzijn en diverse gemeenten. Ze heeft met CCB haar eigen full-service communicatiebureau en was eerder hoofd Communicatie bij Feenstra Verwarming.

Marije Meeter
is de nieuwe marketing- en communicatiemanager bij Annage. Marije komt van Cyell en werkte eerder voor Beachlife Swimwear. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Vacatures
Rijksuniversiteit Groningen zoekt een nieuwscoördinator. Je bent verantwoordelijk voor de nieuwsverslaggeving, zowel het ‘snelle harde’ nieuws als nieuwsachtergronden. Als er iets op de universiteit gebeurt, weet jij het als eerste. Je zorgt ervoor dat de nieuwssite (ukrant.nl) dagelijks meerdere keren wordt ververst met aansprekende nieuwsverhalen. Stuur je sollicitatiebrief met CV vóór 5 april.

Marketing Drenthe zoekt een allround medewerker Marketing en Communicatie. Jouw werkzaamheden bestaan o.a. uit het onderhouden en beheren van websites, het produceren van actuele content voor de platforms, het schrijven van persberichten en het inzetten van social media. Je stuurt je sollicitatie, bestaande uit een korte motivatie en CV, voor 11 april.

Bij zorginstelling Patyna zoeken ze een communicatieadviseur. Je hebt vernieuwende ideeën over communicatie voor zorgcollega’s en cliënten. Daarbij ben je goed in staat om complexe teksten om te zetten in aansprekende content en spreekt de inzet van social media voor zich. Verantwoordelijkheid nemen voor projecten en het geven van gevraagd en ongevraagd advies vind je niet moeilijk. Daarbij heb je ervaring met en visie op het ontwikkelen van video’s, organiseren van evenementen en het creëren van bijbehorende pr-momenten. Regeren kan tot 5 april.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Meer aandacht voor begrijpelijke communicatie
Binnen ziekenhuizen is optimale communicatie van levensbelang. Communicatie vindt plaats op allerlei plekken en momenten in het ziekenhuis tussen allerlei mensen: van overdrachtsmomenten tussen specialisten tot gesprekken tussen arts en patiënt en van het opstellen van leesbare bijsluiters tot elektronische patiëntendossiers. Taal- en communicatiewetenschapper dr. Tessa van Charldorp bracht de communicatie-uitdagingen in kaart waar ziekenhuizen voor staan. Uit haar onderzoek blijkt dat er nog veel obstakels te overwinnen zijn, met name in relatie tot patiënten met lage gezondheidsvaardigheden en patiënten met diverse culturele achtergronden.

Wetenschapscommunicatie is tweerichtingsverkeer
Wetenschapscommunicatie gaat altijd over tweerichtingsverkeer volgens Arjen Dijkstra, directeur van het Universiteitsmuseum en inhoudelijk leider van het Studium Generale van de Rijksuniversiteit Groningen. “Als wij alleen maar ‘zenden’ en niet luisteren dan kunnen we niet spreken over communicatie.” Toch is het concept van de wetenschapper die voornamelijk ‘zendt’ bepaald niet dood, zo constateert Arjen Dijkstra.
Wie de keur aan talkshows en programma’s als DWDD University en De Universiteit van Nederland bekijkt zou inderdaad kunnen denken dat populaire televisiewetenschappers als Eric Scherder, André Kuipers en Robbert Dijkgraaf doen met hun optredens de meest populaire en doeltreffende vorm van wetenschapscommunicatie is.
Dit type eenrichtingsverkeer is volgens Dijkstra echter slechts een klein onderdeel van het totale pakket. “Eigenlijk is televisie gewoon nep. Het is een toneelstuk. Het is zeker een vorm van wetenschapscommunicatie, het is ook mega-belangrijk, maar het is maar een heel klein deel van wetenschapscommunicatie.” Als het gaat om het betrekken van het zogenaamde ‘bredere publiek’ dan is het kanaal van de lineaire televisie bij lange na niet afdoende. Toch is deze modus die in de loop der tijd is ontstaan bijzonder lastig te doorbreken.

Beroepsgroep Communicatie vindt ‘menselijke’ digitalisering belangrijkste topic
Hogescholen Leiden en Groningen onderzoeken de belangrijkste onderwerpen voor communicatieprofessionals. De digitalisering van communicatie is de belangrijkste ontwikkeling in het vakgebied. Dat vindt 31% van de beroepsbeoefenaars, blijkt uit een onderzoek van beide hogescholen. Het gebruik van sociale media, webcare, algoritmen en digitale concepten als big data, kunstmatige intelligentie en virtuele realiteit stelt nieuwe eisen aan de profilering van organisaties. De belangrijkste opdracht daarbij is dit alles zo persoonlijk mogelijk te maken voor belanghebbenden, geven de communicatieprofessionals aan.

Persoonlijk benaderen en de bubbel
Volgens Piet Hein Coebergh, lector pr & sociale media van de Hogeschool Leiden, proberen organisaties en communicatieprofessionals een imago van betrouwbaarheid, betrokkenheid en gedeelde waarden te creëren, met medewerkers als ambassadeurs. “Paradoxaal genoeg lenen digitale instrumenten als big data en social media zich goed om mensen persoonlijk te benaderen.” Daarbij zijn er wel een paar uitdagingen, stelt Coebergh. In de mediaexplosie met fake news en groeiend wantrouwen vinden communicatieprofessionals het lastig mensen te bereiken in hun gesloten netwerken. Levendige instrumenten als beeld, film, storytelling en gedeelde belevenissen – met respect voor privacy –helpen, kunnen helpen deze ‘bubbel’ in te komen.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Uitspraak
“Als wij alleen maar ‘zenden’ en niet luisteren dan kunnen we niet spreken over communicatie.”
Arjen Dijkstra, directeur van het Universiteitsmuseum en inhoudelijk leider van het Studium Generale van de Rijksuniversiteit Groningen.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s