Bonen in de pot

8 april 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Waddengebied krijgt PR-opknapbeurt met ‘Visit Wadden’
Jij en ik weten wel hoe mooi het Waddengebied is, maar dat geldt niet voor iedereen. Het promoten van de Wadden kan nog beter, al helemaal omdat de drie toeristische organisaties die zich hiermee bezighouden, dat niet met elkaar doen. Vanaf donderdag wordt dat anders, Merk Fryslân, Holland Boven Amsterdam en Marketing Groningen komen met z’n drieën met een campagne om de Wadden op de kaart te zetten.

De campagne wordt donderdag officieel gelanceerd op een groot symposium over het Waddengebied, in De Harmonie in Leeuwarden. Doel van visitwadden.nl is om meer, kleinschalig en duurzaam toerisme te ontwikkelen, maar ook om de leefbaarheid in het gebied te vergroten en de krimp tegen te gaan. Op de website zijn verhalen te vinden over alle eilanden en over de waddenkust in Fryslân, Groningen en Noord-Holland. En er staan wandel- en fietsroutes op, en allerlei andere activiteiten die er op de eilanden worden georganiseerd. De campagne om de Wadden te promoten wordt betaald door het Waddenfonds en de provincies Fryslân, Groningen en Noord-Holland.

Verder in deze editie
• Menselijk blijven is de grootste uitdaging in communicatie
• Digitalisering versus personalisatie
• Naamswijziging ministeries kost 32 miljoen euro
• Hornbach-spotje met Aziatische vrouw
• Weer veel vacatures

Wat mij is opgevallen
Menselijk blijven is de grootste uitdaging in communicatie
De digitale transformatie heeft gezorgd voor de opkomst van social media, webcare, algoritmen en digitale concepten als big data, artificial intelligence en virtual reality. 31% van de Nederlandse communicatieprofessionals ziet de digitalisering van de communicatie als de belangrijkste ontwikkeling van het vak. Dit stelt nieuwe eisen aan de profilering van organisaties door zo persoonlijk mogelijk om te gaan met de belanghebbenden.
Dit leert een kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de omvang en inhoud van het werk van communicatieprofessionals in Nederland van de Hogeschool Leiden, de Hanzehogeschool Groningen en de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals Logeion naar het werk van communicatieprofessionals in Nederland, waaraan inmiddels meer dan 500 professionals hebben meegewerkt.

Digitalisering versus personalisatie
De structurele groei van communicatie via smartphones, webcare, voice, artificial intelligence, virtual reality en social media maakt dat communicatieprofessionals zich steeds verder moeten bekwamen in digitaal communiceren. In de mediaexplosie met fake news en groeiend wantrouwen vinden communicatieprofessionals het lastig mensen te bereiken in hun gesloten netwerken.
“Organisaties willen voor steeds meer mensen aanspreekbaar zijn”, stelt Piet Hein Coebergh, lector public relations en social media aan de Hogeschool Leiden. “Dat proberen organisaties en communicatieprofessionals door een imago van betrouwbaarheid, betrokkenheid en gedeelde waarden, met medewerkers als ambassadeurs. Paradoxaal genoeg lenen digitale instrumenten als big data en social media zich goed om mensen persoonlijk te benaderen.” Uit het onderzoek blijkt verder dat levendige instrumenten als beeld, film, storytelling en gedeelde belevenissen – met respect voor privacy – daarbij helpen.

Professionalisering van de communicatie
Van deze dynamische digitale realiteit moet de communicatieprofessional verstand hebben en dat is een stuk complexer dan de medewerker communicatie 30 jaar geleden moest kunnen. Aansluiting, coaching of zelfs integratie met andere staffuncties, zoals human resources management, marketing, finance en ICT, neemt naar verwachting toe. Wendbaar, snel en luisterend inspelen op de omgeving is van toenemend belang. Dus agility, always on, scrum, lean en andere Angelsaksische termen blijven volgens communicatieprofessionals actueel.

Transfers
Treja Akkerman
is nu Verbinder Communicatie in het Programma Aquathermie bij de Unie van Waterschappen. Ze zorgt met communicatie voor verbinding van alle stakeholders op het onderwerp Aquathermie, een innovatieve manier om gebouwen duurzaam te verwarmen of te koelen. Treja was communicatieadviseur bij Noorderzijlvest en werkte eerder voor Hunze en Aa’s en voor LTO Noord.

Femke van der Scheer
is na haar afstudeerstage bij de gemeente Harlingen daar aangenomen als junior communicatiemedewerker. Ook is ze nu werkzaam bij de Provincie Fryslân en zet ze zich in voor de duurzame economie in Friesland. Femke studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Nienke Gerrits
gaat bij gemeente Waadhoeke als medewerker Toegang Gebiedsteam aan de slag. Nienke werkte eerder voor de gemeente Smallingerland, Friese Wouden en voor de landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming.

Koen Janssen
is naast relatiebeheerder nu ook teamleider PR & Communicatie (a.i.) bij Abiant Uitzendgroep. Koen werkte eerder voor het merkenbureau Dizain en als accountmanager voor FC Groningen.

Femke van der Bij
is nu junior online marketeer bij Pienter. Femke komt van Xpect waar ze contentmarketeer en projectmanager was. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Marcella Molenaar
combineert vanaf 1 april haar baan als communicatieadviseur bij Werkplein Ability (gemeente Het Hogeland) met de functie communicatieadviseur bij Werk in Zicht van de gemeente Groningen.

Henk Jacobs
is de nieuwe Corporate Communications Director bij Gasunie, een interimklus vanuit Castel Groep als opvolger van de vertrekkende Hansch van der Velden. Henk was eigenaar van Scripta Communicatie, bureau voor merk-, communicatie- en contentmarketingstrategie.

Ilse van Beekum
is nu teammanager Communicatie bij Unigarant, het verzekeringsbedrijf van ANWB. Ilse komt van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland en werkte eerder voor de Hanzehogeschool Groningen, voor de Waddenvereniging en voor Staatsbosbeheer.

Irene Fransen
gaat De Goede Gastvrouw versterken. Irene komt van Scapino waar ze online marketeer was en werkte eerder voor Ziengs Schoenen en voor Parfumerie Douglas, Logomotion Bedrijfskleding en voor Saillantie Multimediabureau.

Agenda
Promotiedag Drenthe
is op dinsdag 16 april in De Nieuwe Kolk in Assen en is het grootste en meest inspirerende ondernemersevent van Drenthe. Verdeeld over de verschillende ruimtes van De Nieuwe Kolk wordt een mooie combinatie gemaakt van topsprekers, inspirerende presentaties en workshops, en bruisende netwerkpleinen.

Logeion
organiseert op 20 juni C-day, het grootste event voor communicatieprofessionals. C-day19 bereidt jou als professional voor op de dag van morgen. Het programma vult zich en de sprekers op het hoofdpodium zijn Deborah Nas (TU Delft) en Patrick Stal (Uber). De dagvoorzitter is, net als de vorige editie, Frénk van der Linden. Naast deze sprekers staan ook de finalisten van de Communicatieverkiezingen 2019 op het podium en is er een middagprogramma waar je keuze hebt uit 30 masterclasses.

Vacatures
Menzis Groningen zoekt een senior communicatieadviseur. Je bent rondom het onderwerp zorginkoop een spin in het web voor de afdeling en organisatie. Je weet de weg te vinden in een kritisch zorgveld met diverse stakeholders en je verbindt feilloos de interne en externe belangen van Menzis. Je adviseert directie, management en anderen binnen de organisatie over de inzet van strategische communicatie.

Espria Ledenvereniging en Zorgcentrale Noord zijn op zoek naar een communicatieadviseur (32 uur). Je bent verantwoordelijk voor het maken en het uitvoeren van de communicatiestrategie richting de zorgorganisaties en stakeholders en geeft daar, samen met andere marketing- en communicatiecollega’s, vorm aan. Je bent verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en de uitvoering van de communicatiestrategie van ZCN. Stuur je sollicitatie voor dinsdag 9 april.

Sinne kinderopvang Leeuwarden zoekt een communicatieadviseur (24 – 28 uur). Het ene moment schrijf je content voor de website en het andere moment sta je de pers te woord. In deze veelzijdige communicatierol mag jij je dan ook bezig houden met alle communicatiefacetten. Ze zien je CV en motivatie brief (en eventuele portfolio) voor 11 april tegemoet.

De afdeling Communication, Career and Society van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een ervaren medewerker Communicatie en Marketing. Je bent verantwoordelijk voor de promotie, coördinatie en organisatie van de evenementen die ze jaarlijks organiseren voor studiekiezers, studenten, alumni, staf en het werkveld. Het betreft de vervanging van een collega, zij bieden daarom een tijdelijke aanstelling tot 1 januari 2020. Solliciteer vóór 15 april.

Antonius Zorggroep Sneek zoekt een medewerker Marketingcommunicatie. Je biedt ondersteuning bij de dagelijkse gang van zaken en bent de spin in het web voor veelvoorkomende werkzaamheden. Denk hierbij aan het schrijven, redigeren en verzenden van teksten voor interne nieuwsberichten, narrow casting, social media en de website. Je kunt tot 10 april reageren.

De provincie Groningen zoekt een teamcoördinator Communicatie. Je gaat leiding geven aan het team communicatie. Dit team bestaat uit ongeveer 15 mensen. In deze functie draag je jouw visie uit op de te verwachten ontwikkelingen binnen de communicatiewereld. Een belangrijk onderdeel van deze functie is het vormgeven van teamontwikkeling en teambuilding binnen het cluster en alle HRM taken die daarbij horen. Je sollicitatie met cv ontvangen ze graag uiterlijk dinsdag 16 april.

De gemeente Stadskanaal zoekt een contentredacteur Communicatie (18 uur). Je redigeert (nieuws)berichten en je plaatst deze op de website en social media kanalen. Je houdt overzicht over wanneer ze welke communicatiemiddelen inzetten en bent alert op actuele berichten waar de gemeente op kan inspelen. Je verzorgt de communicatiemailbox en beheert het (digitale) fotoarchief. Uiteraard zorg je ervoor dat de content op de website actueel en toegankelijk is. Je kunt reageren tot en met 14 april.

De Veiligheidsregio Drenthe zoekt een communicatietalent. Jij mag je met jouw communicatietalent o.a. storten op het op weg helpen van teams bij hun communicatie over projecten en thema’s; het ondersteunen van brandweerposten met communicatievragen. Je hebt de eindredactie van teksten en video’s. Stuur je reactie vóór dinsdag 9 april.

De Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen zoeken een marketing- en communicatiemedewerker Studententopsport. Je gaat in deze nieuwe rol met name focussen op voorlichting aan en werving van jongeren met studie- en sporttalent en maak je de bestaande successen zichtbaar door promotie van topsportende studenten. Ook lever je proactieve bijdrage aan lokale en regionale netwerken om een succesvolle combinatie van studie en topsport in Groningen te stimuleren. Je stuurt je CV en je vóór 15 april.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Naamswijziging ministeries kost 32 miljoen euro
Het veranderen van namen van ministeries en het opnieuw verdelen van de taken kost het kabinet naar schatting rond 31,7 miljoen euro. Dat blijkt uit een rapport van de Auditdienst Rijk. De bedragen zijn aangedragen door de ministeries zelf. Het grootste deel van de kosten – zo’n 26,3 miljoen – komt voor rekening van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit. Onder de vorige twee kabinetten was ‘Landbouw’ ondergebracht bij het ministerie van Economische Zaken. In deze kabinetsperiode is het opnieuw een apart ministerie geworden. Het veranderen van de naam van het ministerie van Veiligheid en Justitie in Justitie en Veiligheid kost ruim 2 miljoen euro.

Marnedrukkers, RCG en Wm Veenstra bundelen hun krachten
De directies van Marnedrukkers en WM Veenstra hebben een intentieovereenkomst getekend voor een volledige fusie per 1 juli 2019. Marnedrukkers is actief met vestigingen in Leens, Delfzijl en in Groningen onder het label RCG. Wm Veenstra heeft vestigingen in Groningen en in Zwolle. Door de fusie zal Marnedrukkers na 110 jaar vertrekken uit Leens. De productiecapaciteit zal het komende jaar ondergebracht worden in het moderne en efficiënte pand van WM Veenstra aan de Verlengde Bremenweg in de stad Groningen. Het samenvoegen van Marnedrukkers, RCG en WM Veenstra zal leiden tot één van de grotere offset, print en sign-bedrijven in Noord-Nederland met vestigingen in Groningen, Delfzijl en Zwolle waar in totaal ca. 50 medewerkers werkzaam zullen zijn. RCG zal gevestigd blijven aan de Atoomweg in Groningen.

Vormgeving Dagblad van het Noorden genomineerd voor internationale krantenprijs
Het Dagblad van het Noorden dingt mee naar de International Newspaper Of The Year Award, binnen de categorie beste vormgeving en druk. Vorig jaar won de Leeuwarder Courant (eveneens NDC Mediagroep) de prijs voor beste vormgeving. Beide kranten rollen van de persen in Leeuwarden. De drukker heeft de jury een week lang nummers opgestuurd, om de constante drukkwaliteit te tonen. Naast Dagblad van het Noorden zijn Berlinske (Denemarken), Diario de Noticias (Portugal), Donaukurier (Duitsland), Financial Times (Verenigd Koninkrijk), Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung en Heilbronner Stimme (beide Duitsland). De definitieve winnaars worden op 8 mei in Londen onthuld.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Stel de gebruiker centraal
Hoeveel mensen zijn dol enthousiast over het intranet van hun werkgever? Volgens Mendy Visser maar heel weinig, dat schrijft ze in haar blog. “En dat is niet vreemd. Vaak zien we nog dat het zogenaamde ‘informatie-intranet’ is opgezet vanuit de ‘organisatiehark’: het organogram staat centraal en iedere afdeling krijgt een sectie die ze mogen vullen. De communicatieafdeling verzamelt de content en plaatst deze op intranet, met als gevolg dat de afdelingen zelf zich geen eigenaar voelen van de informatie. Als de communicatieafdeling er niet bovenop zit, is de content voor je het weet verouderd.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf ……
Veel animo voor petitie tegen ‘racistisch’ Hornbach-spotje met Aziatische vrouw
Een petitie tegen een reclamespotje van bouwmarkt Hornbach is inmiddels ruim 20.000 keer ondertekend. De actie is gericht tegen de campagne ‘Zo ruikt het voorjaar’, die discriminerend zou zijn tegenover Aziatische vrouwen. Het aantal ondertekenaars loopt snel op. In het filmpje is te zien hoe een Aziatische vrouw de zweetlucht opsnuift uit een T-shirt dat eerst werd gedragen door een klussende blanke man. Ze lijkt in extase terwijl ze dat doet. Critici noemen de reclamespot op sociale media “racistisch, seksistisch en walgelijk”. De initiatiefneemster, een Zuid-Koreaanse vrouw die in Keulen woont, wil ook dat de top van Hornbach excuses maakt, maar de bouwmarkt lijkt dat niet van plan. In een reactie op Twitter schrijft het bedrijf dat de reclame niet racistisch is, maar is bedoeld is “als aanklacht tegen de toenemende verstedelijking en afnemende kwaliteit van leven in steden”.

Uitspraak
“Je netwerk is het begin van alle kennis. En het netwerk van je netwerk het begin van alle wijsheid.”
Chris Poté, auteur: “Het kan enorm helpen als je veel mensen kent en die op hun beurt ook veel mensen kennen.”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s