Bonen in de pot

23 april 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Met enige ingehouden trots
presenteert Jan Boon Communicatie z’n nieuwe website! De afgelopen maanden zijn we (Jeroen, Marc en ikzelf) druk bezig geweest met het vormgeven van de nieuwe website. Wij zijn erg trots op het resultaat!
Jan Boon Communicatie kan je nu nog duidelijker informeren en enthousiast maken over zijn diensten.
Geheel vernieuwd, fris, overzichtelijk en eigentijds, zodat je als bezoeker makkelijk en snel de weg weet te vinden. Met de gewijzigde structuur vind je binnen enkele muisklikken de oplossingen die ik je kan bieden. Tevens informeer ik je over het laatste communicatie- en marketingnieuws en -ontwikkelingen.

Natuurlijk kun je de website van Jan Boon Communicatie uitstekend bekijken op je mobiel en tablet. In de toekomst zal ik de website nog meer gaan uitbreiden, zodat je steeds op de hoogte blijft. Ik dank Jeroen en Marc voor de prettige samenwerking bij het tot stand brengen van mijn nieuwe website.

Verder in deze editie
• ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne
• Onderzoek naar merkkracht en imago
• Hornbach verrast
• Slogans die blijven hangen

Wat mij is opgevallen
ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne
Het is niet door de kritiek, laat ProRail weten, maar omdat de campagne veel impact heeft gemaakt op jongeren. ProRail stopt met de omstreden veiligheidscampagne ‘Victim Fashion – Created by accident’. Deze bestaat uit een kledinglijn met (nagemaakte) gescheurde broeken en jassen die jongeren droegen toen zij een treinongeluk kregen. ProRail wil deze doelgroep wijzen op de gevaren op het spoor. De actie, opgezet in samenwerking met Ogilvy, stuitte echter op veel kritiek. ProRail lanceerde de campagne en deed meteen een hoop stof opwaaien. Woordvoerder Andy Wiemer liet weten dat campagne zo heftig is om indruk te maken op de jongere doelgroep.

Onderzoek naar merkkracht en imago
Bol. com is voor het vijfde jaar op rij het sterkste retailmerk. Het zijn vooral jonge bedrijven die sinds 2015 als retailmerk furore maken. In de lijst met 100 sterkste retailmerken van Nederland, stijgen Coolblue (opgericht in 1999), BENU Apotheek (introductie naam in 2012) en Rituals (sinds 2000) het snelst. Het eeuwenoude Perry, opgericht in 1866, maakte in dezelfde periode de grootste daling door. Dit blijkt uit de vijfde editie van het jaarlijks terugkerende Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.500 consumenten.

Crossmedia Communicatiegroep
uit Heerenveen behoort voor het zesde jaar op rij de tot één van de beste Digital Agency (full service klein) bureaus van Nederland! De Emerce100 geeft in haar imago-onderzoek jaarlijks weer welke e-business- en marketingbureaus het beste hebben gepresteerd. Onlangs verscheen de veertiende editie van Emerce100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin publiceerden ze hoe beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld. De complete lijst is te vinden op de Emerce Top 100 2019.

Uitgesproken communicatie
“Veel Nederlanders denken bij het voorjaar aan frisse, zoete geuren van bloeiende planten”, vertelt Maarten Post, marketingmanager Hornbach Nederland. “Voor anderen is het de kenmerkende geur van gemaaid gras. Het voorjaar is hét moment om tuinprojecten, groot of klein, aan te pakken. Daar komen bloed, zweet en tranen aan te pas. Voor ons is de geur van het voorjaar dan ook een optelsom van alle onderdelen, inclusief de inspanning die een tuinproject kost.”
“De campagnes van Hornbach zijn altijd opvallend en herkenbaar’, zegt Maarten Post, marketingmanager Hornbach Nederland. “Uitgesproken communicatie leidt tot uiteenlopende reacties, maar uiteraard is het nooit onze intentie geweest om iemand te kwetsen. Daarom hebben we deze onderbroekenautomaat dan nu ook naar Nederland gebracht. Want iedereen kan zo ruiken aan het voorjaar.” Eerder werd de voorjaarsgeur ook al naar de winkelvloer gebracht met een geurtest, waar bezoekers van de bouwmarkt aan deel konden nemen.

Hoe data steeds belangrijker wordt bij het kiezen van de juiste influencer
Influencer marketing is inmiddels volwassen en daar hoort goede data bij. Hoe is dat in de praktijk? Is data leidend bij een influencer marketingstrategie? Nee, het is een kwestie van harde cijfers en zachte factoren, zeggen experts. Het is al lang een feit: influencermarketing is een vast onderdeel van het marketingbudget. Bij die volwassen markt hoort ook een goede datastrategie. Experts zien dat er steeds meer behoefte is aan transparantie om resultaten inzichtelijk te maken. Linda van Ras, Digital Director van mediabureau M2Media: “Data en inzichten zijn een belangrijke pijler in onze mediastrategieën. Zo ook wanneer influencers worden voorgesteld als een geschikte oplossing voor een communicatievraagstuk of doelstelling.”

Transfers
Tonneke Mulder
is nu communicatieadviseur a.i. bij het Centrum Beeldende Kunst in Groningen. Tonneke komt van Accell IT. Tonneke is zelfstandig communicatieadviseur en projectleider (Tons of communicatieadvies) en werkte onder meer voor Oerol, Het Houten Huis, Bureau Meerstad, het Noord Nederlands Orkest en voor Gasunie.

Michelle Postma
is nu medewerker Marktbewerking, Communicatie & Coöperatie bij Rabobank Sneek-Zuidwest Friesland. Michelle werkte eerder voor de RABO Bank Drachten Friesland Oost, voor De Friesland Zorgverzekeraar en de gemeente Leeuwarden.

Claudia Brink
is nu communicatieadviseur a.i. bij de samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen. Als interimmer werkt(e) Claudia onder meer voor de gemeente Het Hogeland (communicatieadviseur Sociaal Domein en voor de projecten de Tirrel, Marciaborg en Munster), voor Elker Het Poortje en Nijestee.

Vonc Communicatie
heeft zich versterkt met Ria de Jong, Raymond van Midlum en Pieter Melle van der Meulen.
Ria de Jong is senior communicatieadviseur en al ruim twintig jaar actief in het marketing- en communicatievak en heeft onder andere gewerkt bij FBTO, Aegon en communicatiebureau Initio.
Raymond van Midlum is een illustratietalent en heeft de afgelopen acht jaar gewerkt als grafisch vormgever en productontwerper bij Paper Dreams.
Pieter Melle van der Meulen maakte de overstap van het bankwezen naar het communicatievak. Hij gaat een nieuwe uitdaging aan als communicatieprofessional en heeft ervaring op het gebied van projectmanagement.

Nordique
heeft zich versterkt met Sjaak Hummel als internetconsultant. Daarnaast is Toine Branbergen de nieuwe front-end developer. Vanaf medio augustus zal Martijn Kuipers instromen op de afdeling back-end. Onlangs heeft Martijn Bokma Nordique al versterkt. Hij is een designer/front-ender.

Agenda
Het CommunicatieFestival
is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden. Daarom organiseren ze jaarlijks, of zo vaak er inspiratie los komt, dit festival.

A Thousand Views
De filmwereld als inspiratiebron voor multidisciplinair werken: woensdag 15 mei 2019, 13.00 – 17.30 uur in DOT Groningen.
Effectiever vraag gestuurd en multidisciplinair werken: communicatie kan daar krachtig aan bijdragen. Wil je je toolbox op dit vlak verrijken? Hollandse Nieuwe organiseert het congres A Thousand Views, met onder meer journalist Joris Luyendijk, filmmaker Martin Koolhoven en actrice en zangeres Jelka van Houten.
Het programma zit bomvol prikkelende presentaties en leerzame zoom-in-sessies en heeft een festivalopzet. Spar met Martin over het duivelse dilemma tussen regie en creativiteit. Praat met Joris over elkaar écht vinden en waarderen in het anders zijn. Ervaar met Jelka hoe het is om andere kanten van jezelf te ontdekken. Leer met andere ogen kijken naar je collega’s en krijg nieuwe inzichten over de samenstelling van teams. En ontdek de drie sleutels voor als je morgen de mouwen weer opstroopt.

Vacatures
Van der Valk Hotel Drachten zoekt een medewerker PR & Marketing voor gemiddeld 16 uren per week. Je werkt aan de zichtbaarheid van het hotel, de ontwikkeling van nieuwe (online) communicatiemiddelen, het schrijven van aantrekkelijke (web)teksten en het bewaken van de huisstijl.

Certe Groningen zoekt een allround senior communicatieadviseur die ervaring heeft met interne en externe communicatie en met het vertalen van strategische doelstellingen naar concrete en creatieve communicatieplannen. Door jouw kennis van de context en het speelveld van de organisatie, kan jij het (project)management uitstekend van (communicatie)advies voorzien. Ze ontvangen graag jouw motivatiebrief vóór 30 april.

Senza Communicatie zoekt een communicatiespecialist, tekstschrijver en projectleider tegelijk. Je onderhoudt contact met de opdrachtgever, werkt (campagne)plannen en voorstellen uit, adviseert over de keuze en vorm van de middeleninzet en je zorgt ervoor dat die middelen goed en op tijd klaar zijn. Je vindt het leuk om zowel strategisch, analytisch bezig te zijn als uitvoerend. Als projectleider ben je daarnaast ook verantwoordelijk voor de planning en de financiële kant van de opdracht. Stuur je CV en motivatie vandaag nog!

Huizing Harvest Emmen (een wereldwijde servicepartner voor grootschalige agrarische bedrijven en producenten van landbouwmachines) zoekt een marketing- en communicatiespecialist. Je takenpakket omvat het ontwikkelen en uitvoeren van het marketing- en communicatiebeleid en het ontwikkelen van een duidelijke brandingstrategie.

Hajema Communicatie zoekt een communicatietalent. Ze zijn op zoek naar een jonge professional met de wil en de potentie zich verder te ontwikkelen. Een aanpakker met een brede blik, die snel denkt en weloverwogen handelt. Je bent een vernieuwer en weet alles van online media: van de mogelijkheden én de beperkingen ervan. Talent, initiatief en ambitie vinden ze belangrijke kwaliteiten. Ze zien graag dat je al wat vlieguren hebt en zelfstandig kunt werken. Stuur uiterlijk 28 april je compacte CV met een pakkende brief, waarmee je duidelijk maakt waarom jij voor hen de beste kandidaat bent.

Zorgplein Noord zoekt een strategisch adviseur Communicatie. Je bent niet alleen een vakidioot op het gebied van communicatie, maar je hebt ook visie op de ontwikkelingen en oplossingen voor de arbeidsmarkt in zorg en welzijn. Het vraagt om een stevige positionering van de organisatie en expertise in het zorglandschap van Noord-Nederland.

@Work zoekt een communicatiemedewerker/grafisch vormgever. Je ondersteunt en adviseert je team bij de uitvoering van marketingcommunicatie activiteiten. Je ontwikkelt (nieuwe) communicatiemiddelen, schrijft wervende teksten voor vacatures, campagnes of persberichten en bewaakt de huisstijl.

Hanzehogeschool Groningen zoekt een directeur Marketing & Communicatie. Je gaat integraal aan de slag met het verder professionaliseren van het stafbureau M&C. Ze zoeken een directeur met een heldere visie en met bewezen strategisch inzicht op het vakgebied van marketing en communicatie en affiniteit met het hoger onderwijs. Sluitingsdatum is 5 mei.

Gemeente Aa en Hunze zoekt als vervanging tijdens zwangerschapsverlof tot september een medewerker Communicatie. Je ondersteunt de communicatieadviseurs. Je helpt mee in de organisatie van evenementen en in de uitvoering van acties en activiteiten. Daarnaast schrijf je persberichten en redigeer je teksten voor de gemeentepagina. Je kunt solliciteren door een brief met je motivatie en CV uiterlijk 24 april te sturen.

De gemeente Midden-Groningen heeft een vacature junior communicatieadviseur. Je ondersteunt bij alle communicatieactiviteiten die betrekking hebben op onderwerpen van het college van burgemeester en wethouders, management en de gemeentelijke organisatie. Je schrijft teksten voor uiteenlopende media, zowel intern als extern en je voert communicatieacties rondom projecten en programma’s uit. Een korte motivatiebrief en je CV stuur je uiterlijk 30 april.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Communiceer jij tijdens de seks?
Dan is de kans groot dat je een meer bevredigend seksleven hebt dan de mensen die hun lippen stijf op elkaar houden. Dat blijkt althans uit een nieuwe studie die verscheen in het tijdschrift ‘Journal of Sex & Martial Therapy’. Voor de studie bevroegen enkele onderzoekers 400 mensen over hoe vaak ze communiceren tijdens de seks, hoe ze communiceren (verbaal of non-verbaal) en hoe vaak hun partner met hen communiceert tijdens de seks. Daaruit bleek dat hoe meer de koppels communiceerden, of dat nu verbaal of non-verbaal verliep, hoe meer tevreden de koppels waren over hun seksleven, de seksuele communicatie én hun relatie zelf. Met andere woorden: hoe meer je communiceert, hoe beter de seks.

En dan nog even dit
Veel variatie in organisatie van ommunicatie bij gemeenten
Hoe hebben gemeenten hun communicatiefunctie georganiseerd? In de praktijk ziet Renate Verloop veel verschillen en ze was al een tijd heel nieuwsgierig hoe dat landschap er nu echt uitziet. Ze kon daarover geen cijfers vinden en voerde daarom dit onderzoek uit. Aan het onderzoek deden in totaal 154 van de 355 gemeenten mee (43,4%).

Slogans die blijven hangen
Je hebt zo van die momenten waarop je beseft hoe oud je bent. Zoals: wanneer een jongere collega toegeeft dat ze geen idee heeft waar de uitdrukking ‘wij van WC-eend’ vandaan komt. ‘Daarom adviseren wij van WC-eend’ is sinds de introductie in 1989 uitgegroeid van slogan tot uitdrukking. Ideeën voor marketingcampagnes kunnen tijdens een brainstorm worden neergesabeld omdat ze een te hoog ‘WC-eend-gehalte’ hebben. Best knap dat een simpel reclamespotje een heuse bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse taal. En zijn wel meer slogans die zijn blijven hangen in de loop der jaren. Vaak weten we niet eens meer dat ze ooit zijn bedacht door een reclamebureau.

Uitspraak
“Pakkende slogans hebben lang niet altijd een positieve uitstraling op een merk”

De vraag die natuurlijk rest, is wat deze pakkende slogans gemeen hebben en hoe je er wellicht zelf op zou kunnen komen. Sowieso bekken ze stuk voor stuk lekker, maar dat zegt nog niks. Misschien wel de belangrijkste les die we kunnen leren uit bijna 35 jaar pakkende slogans is dat ze lang niet altijd een positieve uitstraling hebben op je merk. Vraag op straat tien jongeren of ze bekend zijn met ‘Niet omdat het moet, maar omdat kan’ en je krijgt waarschijnlijk minimaal negen bevestigende antwoorden. Maar hoeveel er nog weten dat dit uit een Tele2-commercial komt, dat is de vraag.
Het kan ook anders. Als er een knappe glazenwasser opduikt, dan hoor je op kantoor ‘Coca-Cola Light Break!’. Is er ergens stront aan de knikker, dan moeten we ‘even Apeldoorn bellen’. Of, misschien nog wel de meest effectieve: als iemand vraagt hoe laat het is en je hoort ‘vier uur’, dan zijn we met zijn allen geconditioneerd om te denken aan Cup-a-Soup.

De leukste slogans
Of je stopt de stekker erin – IBM (1985)
Betweterige kinderen die slimmer zijn met computers dan jij: ze bestonden in 1985 ook al. ‘Of je stopt de stekker erin’ is een klassiekertje geworden, te gebruiken in alle situaties waarin de oplossing voor een (technisch) probleem eigenlijk de hele tijd al voor de hand lag.

Foutje, bedankt – Reaal (1991)
Als je je eigen Wikipedia-pagina hebt, dan heb je het goed gedaan als reclamespotje. ‘Foutje, bedankt’ staat zelfs op één in de top honderd van de meest gebruikte reclamezinnen. Je hoort hem niet meer zoveel als vroeger, maar het is nog altijd onderdeel van het vocabulaire van quasi-grappige ooms op het feestje van oma.

Daar zou ik weleens een beschuitje mee willen eten – Bolletje (1993)
Het was begin jaren negentig de droom van veel mannen: je bestelt een biertje aan de bar en wordt gespot door twee leuke meisjes. Zegt de één tegen de ander: “Daar zou ik nog weleens een beschuitje mee willen eten.”

Je mag alles van me weten, behalve mijn pincode – PIN (1995)
Toen we in de jaren negentig massaal gingen flappentappen, was het wel even belangrijk om te benadrukken dat je je pincode moest afschermen. Rob de Nijs en Sylvia Millecam werden ingezet om die boodschap te verkondigen. Je hoort hem nog weleens als iemand wil duidelijk maken dat hij bijna niets te verbergen heeft.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker – Belastingdienst (1996)
Niemand vindt het leuk om belasting te betalen, dus technisch gezien klopt dit als een bus. Het probleem is alleen dat deze slogan erom schreeuwt om juist kritiek te leveren op de klantenservice van de Belastingdienst. En daarvoor gebruiken we hem dan ook, nog steeds. De Belastingdienst zelf lijkt overigens in stilte afscheid te hebben genomen van de kreet.

Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje! – Melk Unie (1996)
Met melk heeft deze slogan natuurlijk niks te maken, maar hij bleef wel hangen. Ook ruim twintig jaar later nog een vaak gehoorde kreet aan de rand van het zwembad.

Paarse krokodil – OHRA (2005)
Dit is een gevalletje van ‘framing’ uit de schoolboeken: de paarse krokodil uit de commercial van OHRA is synoniem geworden voor bureaucratie die je de neiging geeft om de haren uit je hoofd te trekken. Ook leuk: vorig jaar nog maakte het opblaasbeest een fraaie comeback.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan – Tele2 (2015)
Recent pareltje. Tele2 mikt op hitlijsten met Lil’ Kleine en Ronnie Flex kopte Adformatie bij het verschijnen van de commercial in 2016. Niet het liedje werd een hit, maar de uitdrukking des te meer.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ……
Hornbach verrast met onderbroek-automaat in stationshal
Omstreden was de voorjaars-campagne van Hornbach al, maar de bouwmarkt gaat een stap verder: in de stationshal van Utrecht Centraal staat nu de veelbesproken onderbroeken-automaat uit de campagne ‘Zó ruikt het voorjaar’ van bouwmarkt Hornbach. Met één druk op de knop komt een speciale onderbroek met een favoriete voorjaarsgeur uit de automaat. Dit sluit aan op de tv-commercial, die overigens onder vuur kwam te liggen omdat hij door sommigen racistisch wordt gevonden.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s