Bonen in de pot

29 april 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
We besteden 8 uur per dag aan media
Nederlanders besteden gemiddeld nog steeds bijna 8,5 uur aan media. Uitgesteld en on demand kijken is opnieuw fors toegenomen, evenals smartphone-gebruik. Een derde van de leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier. Dit zijn enkele bevindingen uit het onlangs gepresenteerde tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2018. Media: Tijd is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden bijna drieduizend Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd spendeerden.

Verder in deze editie
• LinkedIn Advertising
• De toekomst van marketing
• De NVPR stopt!
• Wet openbaarheid bestuur
• Floppende Galaxy Fold

Wat mij is opgevallen
Medialandschap verandert, mediatijd niet
Hoewel het medialandschap sterk in verandering is, blijft de tijd die Nederlanders aan media besteden vrijwel gelijk. In 2018 komt de totale mediatijd uit op 8 uur en 23 minuten. Dat is ongeveer evenveel als in 2015. Gelet op alle veranderingen, is deze stabiele mediatijd op zijn minst opmerkelijk te noemen. Ten opzichte van drie jaar geleden is er weinig veranderd aan hoe Nederlanders de dag indelen. Slapen/rusten blijft de grootste tijdbesteding. Nederlanders doen dat gemiddeld 8 uur en 49 minuten. Van de totale mediatijd gaat het grootste deel naar kijken en luisteren, evenals in 2013 en 2015.

Lezen van papier blijft in trek
De gemiddelde leestijd is in vergelijking met drie jaar geleden op niveau gebleven en bedraagt 42 minuten. Het aandeel lezen van papier is in dezelfde periode licht gedaald van 71 naar 67% van de totale leestijd. Er wordt nu gemiddeld veertien minuten per dag digitaal gelezen. Mannen lezen iets meer digitaal en dit komt vooral omdat ze vaker nieuwssites/-apps gebruiken. Vrouwen lezen vaker boeken en tijdschriften, die veelal nog via papier worden geconsumeerd.

Grote vraag naar professionals betaalt zich nog niet uit in hogere beloning
ZZP-tarieven stijgen nauwelijks, uitgezonderd marketing, communicatie en sales. De krapte op de arbeidsmarkt neemt verontrustende vormen aan. Toch komt dit gegeven slechts in zeer beperkt mate terug in de uurtarieven van zzp’ers. Twee op de drie ZZP’ers heeft in 2018 zijn tarief niet verhoogd, 18% heeft alleen een inflatiecorrectie toegevoegd en 9% heeft door de schaarste zijn tarief extra verhoogd.
In veel gevallen liggen de tarieven van ZZP’ers nu pas weer op het niveau van de tarieven van voor 2008, zo blijkt uit onderzoek van Planet Interim, Intelligence Group en de ZZP. Uit analyse van 54.580 interim-opdrachten in 2018 blijkt een gemiddelde tariefgroei van 3,3%. Dit een daling met 1% ten opzichte van 2017. De grootste stijging was te zien bij interim professionals in het vakgebied Inkoop en Logistiek (12,7%), gevolgd door Marketing, Communicatie en Sales (+10,7%) en Financieel, Bankieren en Verzekeren (+10,5%).

De toekomst van marketing is mindset, data en samenwerking
De voordeur die automatisch voor je opengaat of de auto starten met een simpele aanraking van het stuur? Voor veel mensen is dit nog toekomstmuziek, maar voor Richard van Hooijdonk, trendwatcher en futurist, is het al een feit. We kunnen er in ieder geval niet omheen dat onze wereld verandert. Technologie en informatie spelen steeds vaker een rol in het aankooptraject, waardoor je als marketeer steeds belangrijker wordt bij het veroveren van de klant. Onze traditionele marketingmethoden werken in deze tijd van transitie echter niet meer. Hoe zorg je als marketeer dan dat je wel succesvol blijft?

De toekomst van marketing is mindset, data en samenwerking
Het belangrijkste is het veranderen van je mindset én die van je organisatie. Marketing bestaat niet meer uit campagnes met een begin en een eind. Je moet juist continu evalueren, leren en aanpassen. En zoals Richard van Hooijdonk het zegt: uncomfortable excited worden. Dit betekent dat we zin hebben om nieuwe dingen te proberen, ook al weten we de uitkomst niet.
Een organisatie die dit volledig in de vingers heeft is Amazon. Dit bedrijf heeft de afgelopen 20 jaar veel geld verspild door risico’s te nemen, maar het heeft topman Jeff Bezos uiteindelijk geen windeieren gelegd. Hij bezit inmiddels een enorm succesvol technologiebedrijf. Maar hoe kun je jouw mindset veranderen? Richard van Hooijdonk: omring je met enthousiaste mensen, stop met het onderbuikgevoel en werk samen met andere afdelingen.

Online groei voor regionale omroepen
De websites, apps en sociale media van de dertien regionale omroepen hebben in 2018 een flinke groei laten zien. Waar de online diensten van de omroepen in 2017 nog 38% van de bevolking tussen 18 en 75 jaar wisten te bereiken was dat in 2018 54%. Daarmee is het online bereik van de regionale omroepen voor het eerst groter dan dat van radio, dat 42% van de bevolking bereikt. Televisie blijft het belangrijkste kanaal voor de omroepen: daarmee wordt 70% van de bevolking bereikt. Dat blijkt uit het jaarverslag 2018 van de Regionale Publieke Omroep, dat onlangs werd gepubliceerd.

Transfers
Pietrik Elzinga-Postma
is nu communicatieadviseur Programma Ontwikkeling Waddenkust bij Provincie Fryslân. Ze was communicatieadviseur bij Wurken Hurdegaryp en bij gebiedsontwikkeling De Centrale As, bij Spoorse projecten en Grip op Grond.

Frank Visser
is benoemd tot hoofd P&O bij de gemeente Emmen. Frank was daar teamleider Juridische Zaken, Personeel en Inkoop en teamleider (a.i.) Organisatie en Advies. Eerder werkte Frank voor Yacht als senior Business Manager Marketing en Communicatie voor Noord-Nederland.

Agenda
A Thousand Views
De filmwereld als inspiratiebron voor multidisciplinair werken: woensdag 15 mei 2019, 13.00 – 17.30 uur in DOT Groningen.
Effectiever vraag gestuurd en multidisciplinair werken: communicatie kan daar krachtig aan bijdragen. Wil je je toolbox op dit vlak verrijken? Hollandse Nieuwe organiseert het congres A Thousand Views, met onder meer journalist Joris Luyendijk, filmmaker Martin Koolhoven en actrice en zangeres Jelka van Houten.
Het programma zit bomvol prikkelende presentaties en leerzame zoom-in-sessies en heeft een festivalopzet. Spar met Martin over het duivelse dilemma tussen regie en creativiteit. Praat met Joris over elkaar écht vinden en waarderen in het anders zijn. Ervaar met Jelka hoe het is om andere kanten van jezelf te ontdekken. Leer met andere ogen kijken naar je collega’s en krijg nieuwe inzichten over de samenstelling van teams. En ontdek de drie sleutels voor als je morgen de mouwen weer opstroopt.

NVPR Wrap-up Party
De NVPR stopt. Wat? Ja, echt. De afgelopen jaren hebben ze op verschillende momenten contact gehad met leden over de toekomst van de NVPR. Wat willen leden? Wat wil een communicatieprofessional als het gaat om netwerken en kennisuitwisseling? De uitkomst? Heel veel, maar niet persé meer in verenigingsverband. Daarom stopt de NVPR. Maar, niet getreurd, dat gaat gepaard met een fantastische Wrap-up party en wel op donderdag 6 juni van 12.00 – 18.00 in het Karmelklooster in Drachten. Aanmelden kan tot maandag 26 mei.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever in Assen op zoek naar een projectmedewerker Communicatie (20 à 36 uur). Je geeft uitvoering aan zowel corporate communicatie (website, nieuwsbrieven) als projectgerelateerde communicatieactiviteiten. Je geeft op zelfstandige wijze inhoud aan de werkzaamheden onder leiding van projectleiders en/of de communicatieadviseur. Het exacte takenpakket en de omvang van de functie worden op basis van de mogelijkheden en actuele werkvoorraad nader bepaald. Een overeenkomst (op ZZP of loonbasis) is vooralsnog voor 3 tot 4 maanden. Heb je interesse in deze mooie functie, stuur me je CV en motivatie voor vrijdag 3 mei.

Pander en Lier in Winschoten (biedt flexibele oplossingen voor variabele vraagstukken op het gebied van de arbeidsmarkt) zoekt een medewerker Marketing en Communicatie. Je draagt bij aan het doorvertalen van de marketing- en communicatiestrategie van de klanten naar een concreet plan en het schrijven van teksten voor uiteenlopende doelgroepen en middelen.

De provincie Fryslân zoekt een communicatiemedewerker. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de communicatieplanning voor activiteiten bij Provinciale Waterstaat. Je bent de linker- en rechterhand van de communicatieadviseur en de projectleiders. Daar waar gewenst denk je mee in een projectgroep over de communicatiestrategieën en de inzet van communicatiemiddelen. De reactietermijn is tot en met 3 mei.

Rechtbank Noord-Nederland zoekt een communicatieadviseur. Je bent een communicatieadviseur met een resultaatgerichte instelling. Je bent in staat vanuit een gedegen analyse een communicatievraagstuk te doorgronden en komt snel tot een aanpak en uitvoering. Ook beschik je over een politiek-bestuurlijke antenne, organisatiesensitiviteit, signaleer je tijdig belangrijke ontwikkelingen en onderneem je daar actief actie op. De sollicitatiegesprekken worden op 10 mei gevoerd. Er zal een selectie plaatsvinden op basis van je brief, CV, ervaring en opleiding.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Bouwen aan je merk of niet
Moeten marketeers nog wel focussen op het bouwen aan merken in deze digitale tijden? Een goede positie in het geheugen van de consument, onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie en consistent zijn. Binet en Field onderzochten de ideale mix van adverteren om omzet te bewerkstelligen en zij houden het op 60% merkcommunicatie (meestal vooral offline) en 40% rationele communicatie (digital, vaak online) en dat komt doordat emotie een voorname trigger is voor een aankoopbeslissing. Uit onderzoek blijkt dat het bouwen aan je merk het beste gaat via video. Onderzoek toont aan dat video de beste resultaten geeft om businessdoelstellingen (verkoop, marktaandeel, etc.).

En dan nog even dit
ANP start commercieel productiehuis
Het persbureau ANP richt een commercieel productiehuis op. Het commerciële productiehuis zal verhalen produceren in opdracht van klanten en valt buiten de verantwoordelijkheid van de ANP-hoofdredacteur. Talpa Network, eigenaar van het ANP, zal als eerste klant worden, zo verwacht Martijn Bennis. Met de uitbreiding van activiteiten wil het ANP commerciëler en ondernemender worden. Het commerciële productiehuis zal diensten exclusief bieden voor de klanten. Als er nieuwswaarde in zit, zal dit niet gedeeld worden met het journalistieke deel van het ANP.

Gooi voorstel Wet open overheid in de prullenbak
De Tweede Kamer moet het voorstel voor de Wet open overheid (Woo) afwijzen. In plaats van het voorstel tot nieuwe wet maken, moet de overheid de bestaande Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moderniseren. Dat schrijven VVOJ-voorzitter Evert de Vos en Hugo van der Parre, voorzitter van de Werkgroep Wob bij de VVOJ, in een brandbrief aan de overheid. Ze worden daarbij gesteund door de hoofdredacties van vijftig media, het Genootschap van Hoofdredacteuren en de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

Verkiezing Communicatieman/vrouw 2019
De shortlist met zes kandidaten voor de Verkiezing Communicatieman/vrouw 2019 is bekend. Er zijn geen noordelingen bij. Het zijn: Arnold Drijver (HEMA), Adriane van Duivendijk (Reinaerde), Marc Lamers (Wageningen Universiteit & Research), Esther Oostrom (Aegon), Bart Scholten (Gemeente Zaanstand) en Annette Reijersen van Buuren (Stichting CPNB). De selectiecommissie van Logeion heeft alle kandidaten beoordeeld op inspirerend, innovatief, impact en individuele bijdrage.

LinkedIn Advertising
Adverteren op LinkedIn roept bij veel mensen een gevoel op als ‘veel te duur’ of ‘veel duurder dan Facebook’. Alles is uiteraard relatief. Het klopt dat adverteren op LinkedIn over het algemeen duurder is dan adverteren op Facebook. Daar staat tegenover dat de kwaliteit van het netwerk vele malen hoger ligt. LinkedIn heeft 610 miljoen leden over de hele wereld, waarvan er 7 miljoen zich in Nederland bevinden. In Noord- en West-Europa is er een groei van 35% jaar-op-jaar omtrent het aantal updates dat in de nieuwsfeed is bekeken. Over de hele wereld is dat zelfs 60%.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Floppende Galaxy Fold is een pr-nachtmerrie voor Samsung
Het klonk zo goed: aan de haal gaan met de eer van grote innovator door als eerste fabrikant een opvouwbare smartphone op de markt te brengen. Maar testexemplaren gingen stuk en de verkoop van het toestel is voor onbepaalde tijd uitgesteld. “Het is echt een PR-nachtmerrie”, zegt merkendeskundige Bas Kist van Chiever. Techliefhebbers zullen nog even moeten wachten tot ze de eerste opvouwbare smartphone in handen kunnen krijgen. Samsung wilde in de VS beginnen met de verkoop van de Galaxy Fold. Maar problemen met het 2000 euro kostende toestel hebben Samsung op andere gedachten gebracht.

Uitspraak
“Wat we toeval noemen, zijn vaak kleine duwtjes van het lot om ons op ons pad te brengen.”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s