Bonen in de pot

27 mei 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Competenties worden steeds belangrijker in communicatie
Deskundigen geven inzicht in de bewegingen in de arbeidsmarkt. Wat wordt gevraagd en welke vaardigheden nemen in belang toe? Uit het overzicht van vacatures blijkt dat met stip op 1 in de communicatiesector gewoon de ‘communicatieadviseur’ staat; een klassiek containerbegrip voor tal van communicatiefuncties. Daarna zien we de communicatiemedewerkers als meest gevraagd, ook al zo’n verzamelnaam.
“Het zijn nog steeds de standaardfuncties die het meeste voorkomen”, zegt Frank van Noort van Only Human. Naast de communicatieadviseur en -medewerker gaat dat om omschrijvingen als woordvoerder of persvoorlichter, communicatiemanager. De verschuiving zit volgens hem meer in de onderwerpen en specialisaties die worden gevraagd. Want mensen met inhoudelijke kennis op een bepaald terrein zijn gewild.

Verder in deze editie
• Vraag corporate communicatie stijgt weer
• Aantal vacatures voorlichters halveert
• Communicatieadviseurs enorm gewild
• Gebrek aan vertrouwen
• Netwerken in Bonen Doppen

Wat mij is opgevallen
Vraag corporate communicatie stijgt weer
“Opvallend is dat de vraag naar corporate communicatie weer stijgt”, aldus Monique van Vliet van Babbage Company. “Nadat veel bedrijven hebben gesneden in de afdelingen Corporate Communicatie, onder meer door de opkomst van sociale media, maakt dit een revival. Bedrijven en organisaties, en vooral in b2b, zoeken meer de schijnwerpers op. Ze willen zichzelf over het voetlicht brengen, onder meer richting de arbeidsmarkt. Ze beseffen ook dat ze hun verhaal moeten vertellen op corporate niveau en hun transparantie op orde moeten krijgen. Ook de vraag naar interne communicatie groeit, onder meer gericht op het engagement van medewerkers.”

Omgevingswet en jeugdhulp
Er vallen daarbij twee zaken op, aldus Frank van Noort van Only Human. “Binnen de overheid worden veel meer communicatieadviseurs gevraagd vanuit de omgevingswet. Bij grote bouw- of infraprojecten van de overheid houden zij zich onder meer bezig met projectpositionering en communicatiemiddelen als bewonersbijeenkomsten, sociale media en nieuwsbrieven. Daarnaast zien we een duidelijke stijging binnen het sociaal domein, de jeugdhulp bijvoorbeeld.”
Ook ziet Van Noort dat voor de senior-managers ‘rollen met een duidelijke veranderopgave’ veel aangeboden worden, net zoals positioneringsvraagstukken. Ervaring binnen complexe organisaties is veelgevraagd. Daarnaast is er veel behoefte aan communicatiefuncties met focus op sociale media, e-mail en beeld, zoals beeldredacteuren, contentspecialisten en database marketeers.

Aantal vacatures voorlichters halveert, communicatieadviseurs enorm gewild
Wat zijn de grootste stijgers en dalers in vacatures voor communicatiebanen? Randstad Groep Market Intelligence heeft dit in kaart gebracht. Het deed dit op basis van de vacaturedata van Jobdigger, dat alle vacatures bijhoudt die online zijn verschenen, en dat zijn ze bijna allemaal. Een groot deel van de gevraagde banen is vrij generiek geformuleerd, zoals de grootste stijger ‘communicatieadviseur’, maar sommige zijn weer heel specifiek benoemd, zoals de grootste daler ‘voorlichter’. De vraag daarna is ruimschoots gehalveerd.

Stijgers en dalers
Communicatieadviseur 5275 vacatures, +22%, medewerker communicatie 856, +16%, communicatiespecialist 698, +14%, PR-medewerker 323,-1%, communicatie manager 454, -5%, woordvoerder 438, -5%, communications officer 573, -9%, adviseur interne communicatie. 317, -12%, adviseur Marketing en Communicatie 697, -15%, marketing- en communicatieprofessional 578, -25%, medewerker PR en Communicatie 451, -28%, voorlichter 253, -57%
Interessant is het te kijken op welk niveau de stijging het grootst is. Uit de cijfers voor de gehele marcom-sector blijkt dat het vooral om HBO-functies gaat. De vraag naar WO-functies blijkt de afgelopen drie jaar zelfs iets gedaald, van 1634 tot 1582. Het aantal vacatures voor banen op HBO steeg behoorlijk: van 12134 tot 16034.

Gebrek aan vertrouwen
Uit onderzoek onder 2700 voorlichters en communicatieprofessionals in 46 Europese landen blijkt dat die beroepsgroep te maken heeft met wantrouwen onder het grote publiek. De resultaten van deze European Communication Monitor 2019 werden in Berlijn gepresenteerd. Automatisering zal in de toekomst het vak tekenen, verwachten deelnemers. Kunstmatige intelligentie (KI), software en apparatuur nemen mogelijk voorlichtingstaken over. Driekwart van respondenten verwacht een grote impact van KI op het vak. Slechts 27% van het grote publiek vertrouwt voorlichters en communicatieprofessionals, aldus het onderzoek. Maar 39% van journalisten zegt voorlichters te vertrouwen. Het vertrouwen is groter onder bloggers en influencers (47%) en 67% onder topmensen in het bedrijfsleven.

Gebrek aan vertrouwen
Deze cijfers zijn lager dan door voorlichters en communicatieprofessionals zelf gerapporteerd: zij hebben het gevoel een hoger vertrouwen te genieten: onder 85% van mensen hoog in de organisatie, 73% van journalisten, 70% van het grote publiek en 68 procent van bloggers en influencers. Voorlichters en communicatieprofessionals benadrukken in het kader van vertrouwen het belang van openheid en transparantie, maar volgens het onderzoek is dat vooral een buzzwoord. Strategieën en het verloop van interne processen zijn ‘streng bewaakte geheimen’ en politieke overtuigingen van het hoger management zouden, als die publiek werden, alleen maar problemen opleveren. Organisaties in Noord-Europa hebben volgens de onderzoekers minder moeite met openheid dan die in andere delen van Europa. Meer bij European Communication Monitor 2019.

Transfers
Joyce Dekker
verlaat na acht jaar Openbaar Onderwijs Groningen waar ze verantwoordelijk was voor de woordvoering en corporate communicatie. Ze gaat met ingang van 1 juni aan de slag als woordvoerder, beleidsadviseur Marketing en Communicatie bij het Alfa-college. Joyce werkte eerder voor TCN Property Projects in Utrecht en het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie waar ze verantwoordelijk was voor de corporate communicatie en de woordvoering. Ook heeft ze sinds 2008 via haar bureau Catch PR & Communicatie diverse opdrachten gedaan, onder andere in de vastgoedbranche en voor het MKB.

Jaliene Kwakkel
is gestart met PIEN, gespecialiseerd in evenementenorganisatie en communicatie. Jaliene studeerde Communicatiewetenschappen en werkte vervolgens 5½ jaar voor de Rijksuniversiteit Groningen en bekleedde daar de functie van communicatie- en eventmanager. In september 2018 begon ze naast haar vaste baan, met PIEN. Na een half jaar pionieren heeft Jaliene de keuze gemaakt om vanaf 1 juni volledig ZZP-er te worden.

Nathalie Hogendoorn
is nu communicatieadviseur a.i. bij Vitens waar ze in- en externe campagnes zal opzetten. Nathalie heeft haar eigen bureau Brand Relavant en werkte voor tal van organisaties als Technische Unie, Ahold Delhaize, Pathé en Nuon.

Mila de Smet
doet nu de Marketing en Communicatie bij Fers. Mila komt van de Koninklijke Bibliotheek en werkte eerder voor Mila Media, BSF en de bibliotheken Midden-Friesland. Ze studeerde Communicatie en Marketing aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda
Het CommunicatieFestival
is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden. Daarom organiseren ze jaarlijks, of zo vaak er inspiratie los komt, dit festival.

Vacatures
Jan Boon Communicatie zoekt voor een opdrachtgever een manager Communicatie en Sponsoring, die de marketing en communicatie van mijn opdrachtgever naar een (nóg) hoger niveau brengt. Je bent een generalist in het vak en hebt uitgebreide ervaring op jouw brede vakgebied. Je bent een enthousiaste verbinder en vervult een inspirerende, leidende rol in een professioneel team. Je fungeert als eerste aanspreekpunt voor bestuursleden en (potentiële) sponsors. Verder adviseer jij het bestuur in strategische beslissingen, initieert veranderingsprocessen en leidt deze in goede banen. Mail vóór 1 juni jouw CV en een korte motivatie naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
is voor een concullega op zoek naar talentvolle communicatieprofessionals die zich willen specialiseren in arbeidsmarktcommunicatie. Natuurlijk krijg je een gedegen opleidings- en leertraject. Wil je meer weten over deze exceptionele uitdaging, neem dan contact op met jan@janboon.com.

Koopmans Koninklijke Meelfabrieken zoekt een manager Marketing en Communicatie (32-38 uur). Je bent verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten voor de drie Business Units. Deze hebben ieder hun eigen plannen en wensen op het vlak van marketing en het is aan jou de taak om dit in overleg met de Business Unit Managers vast te stellen in het jaarplan, dit te budgetteren en uit te voeren.

Solarfields is op zoek naar een pragmatische marketing- en communicatiestrateeg, een professional die marktconcepten van A-Z kan begeleiden. Je werkt concepten zelfstandig uit, test en implementeert – allemaal in actieve dialoog met de klantdoelgroepen in kwestie. Daarnaast ben je in staat de concepten te presenteren bij verschillende stakeholders en te vertalen naar krachtige marketingcommunicatie-uitingen.

Interzorg Assen zoekt een communicatieadviseur met passie voor je vak en hart voor de zorg. Jij geeft gefundeerd, creatief en met inlevingsvermogen vorm aan de communicatie van Interzorg door collega’s te faciliteren op strategisch en operationeel niveau. Je bent in staat om complexe onderwerpen om te zetten in een helder advies en aanpak met begrijpelijke kernboodschappen. Tegelijk ben je ook verantwoordelijk voor coördinatie en uitvoering. De eerste sollicitatiegesprekken zijn ingepland op woensdagmiddag 19 en donderdag 20 juni.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat zoekt een senior communicatieadviseur (stand¬plaats Assen). Takenpakket: communicatiestrategieën opstellen, vertalen naar plannen en deze uit laten voeren. Het is een behoorlijke uitdaging. Om het voor elkaar te krijgen zet je jouw visie en expertise in. Zo geef je invulling aan de strategie van de organisatie om op eenduidige wijze te communiceren naar de doelgroepen. Grote en complexe communicatieopdrachten en/of -projecten stuur je zelfstandig aan en je houdt regie op de uitvoering van de opdracht binnen jouw taakgebied. Je kunt tot 5 juni reageren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Alles blijft anders
Steeds meer netwerken verdwijnen, gelegenheid om elkaar te ontmoeten, het er over te hebben en nieuwe contacten aan te knopen. Ik geef toe, je moet wel een beetje heel erg veel van je vak houden, je moet wel heel erg veel geïnteresseerd zijn in andere mensen, die te ontmoeten en met hen te delen wat je met hen wilt delen. Onze samenleving draait voor een groot deel op vrijwilligerswerk. Tal van organisaties kampen met een tekort aan vrijwilligers. Niet alleen in de communicatiewereld, overal, het is een steeds terugkerend verschijnsel. De oorzaak van het tekort moet gezocht worden in de veranderende maatschappij.

Netwerken
De juiste mensen kennen… daar kom je verder mee. Netwerken is dé manier om aan een nieuwe of andere baan te komen, klanten te vinden en goed op de hoogte te blijven. Immers: twee weten en kennen meer dan één.
Als matchmaker, coach en communicatieprofessional geloof ik in de kracht van het netwerk. Met mijn netwerk heb ik toegang tot een schat aan contacten én kennis. Mooie opdrachten, interessante mensen, inzichten, samen sparren. Voorbeelden van de kracht van mijn netwerk zijn legio, maar wat vind jij als professional nou zelf van netwerken? Hoe ervaar jij als communicatieprofessional het? Wat doe jij om in contact te komen met mensen uit je netwerk?

Meer lees je in mijn column Bonen Doppen!

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Reset de communicatiesector!
Januari 2020 wordt een cruciaal moment voor de toekomst van ons land. Vanaf dat moment wordt niet alleen Nederlands Kwaliteit Framework (NLQF) als wettelijk kwaliteitskeurmerk voor het (non)formeel onderwijs ingevoerd, maar geldt ook het generaal pardon van het Ministerie van OCW dat ervoor zorgt dat iedereen die een hbo-opleiding heeft gevolgd een ‘papieren erkenning’ op NLQF niveau 6 krijgt.

Ruim 20 ervaren communicatieprofessionals,
verzameld in CommTop register voor de communicatiebranche maken zich ernstig zorgen. Ze denken dat het niet meer goed komt met de vertrouwenskloof tussen de burger en overheid zonder een reset van de communicatiebranche, te beginnen bij het onderwijs. Ondanks de zorgen, zijn ze positief gestemd, omdat er nu een oplossing voor handen is voor de communicatiebranche. Een oplossing die maakt dat we toekomstproef mensen opleiden, die zijn toegerust om de communicatieklus te klaren.

En dan nog even dit
De Persgroep verandert naam in DPG Media
Bij de strategie om internationaal actief te zijn in nieuws, entertainment en online services hoort een nieuwe naam. De Persgroep gaat verder als DPG Media. Daarmee wil het uitgeefconcern de nieuwe koers om internationaal actief te zijn in nieuws, entertainment en online services markeren. De Persgroep nam Medialaan (moederbedrijf van diverse commerciële radio- en televisiezenders in België) en Independer (vergelijkingssite van financiële producten in Nederland) afgelopen jaar volledig over. Het mediaconcern zette daarmee in op een nieuwe koers.

Het goede nieuws van Karin Sitalsing
Het viel haar op dat er op social media vaak zo de nadruk wordt gelegd op negatief nieuws. Daarom schreef de Groningse journaliste Karin Sitalsing samen met collega-journalist Franka Hummels het boek ‘En dan nu het goede nieuws’. “Met al het haat zaaien en negatieve nieuws op social media vergeet je bijna dat er ook fijne dingen gebeuren. Kleine initiatieven van gewone mensen, vaak beschreven op de achterpagina van de plaatselijke courant. Van die onopvallende berichtjes worden Franka en ik juist zo blij. Ik dacht: als ze mijn dag beter maken, dan die van anderen misschien ook. Zo kwam ik op het idee voor ons boek.”

Uitspraak
“De eerste stap om ergens te geraken, is de beslissing dat je niet wilt blijven waar je nu bent” (J.P. Morgan, bankier).

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s