Bonen in de pot

17 juni 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Alle Unilever-merken moeten een maatschappelijk doel krijgen
“Merken met een maatschappelijk doel groeien twee keer zo snel”, zegt CEO Alan Jope tegen het FD. Alle merken van Unilever moeten zo’n doel krijgen. Daarmee moet het bedrijf sneller gaan groeien. Unilever staat voor een flinke uitdaging. Jope’s voorganger Paul Polman beloofde de aandeelhouders sneller te groeien en de winstmarge te verhogen, maar de omzetgroei stagneert en komt al enkele jaren nauwelijks boven de marktgroei uit. Om die snelle groei voor elkaar te krijgen wil Jope een nadruk leggen op maatschappelijke verantwoordelijkheid, en daarnaast het aantal merken fors uitbreiden.

Verder in deze editie
• Ajax voegt marketing en sponsoring samen
• Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
• Contentmarketeers zijn de nieuwe merkenbouwers
• Plannen publieke omroep kosten minimaal 80 miljoen

Wat mij is opgevallen
MVO voor het geld
“Merken moeten bijdragen aan een betere maatschappij of een schoner milieu. Dat betaalt zich uit”, zegt Jope tegen het Financieele Dagblad. Inderdaad, merken met een wereldverbeterend karakter doen het goed. Ook binnen het Unilever-assortiment, zo ziet Jope bijvoorbeeld aan de merken binnen het Sustainable Living Plan van Unilever. Wil je voorop lopen met een merk, dan kun je haast niet anders dan streven naar zo’n imago. In dit opzicht heeft Unilever al een aardige reputatie opgebouwd, al is de vraag hoe succesvol het zal zijn om merken “voor de omzetgroei” een maatschappelijk doel te geven.

Ajax voegt marketing en brand partnerships (voorheen sponsoring) samen
Op deze manier wil Ajax nog beter inspelen op de veranderende vraag van de commerciële partners. De nieuwe afdeling staat onder leiding van Cas Biesta, voorheen al verantwoordelijk voor marketing, en valt onder de verantwoordelijkheid van commercieel directeur Menno Geelen. “We zien bij onze relaties dat partnerships terecht steeds meer een geïntegreerd onderdeel zijn geworden van hun marketingorganisatie”, aldus Menno Geelen. “Daar hebben we de afgelopen jaren steeds meer op geanticipeerd, door verschillende disciplines centraal te beleggen bij marketing. Daarin hebben Cas en zijn teams de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld, vandaar een logische stap om beide afdelingen samen te voegen. Dat deze aanpak loont, bewijst de afgelopen periode al rondom een aantal trajecten, waarbij partners zeer positief zijn over de gepresenteerde marketingplannen.

Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Cultuur zorgt voor een sterke verbinding binnen een bedrijf die sterker is dan elke structuur of procedure. Het zorgt ervoor dat een organisatie hetzelfde blijft, ook wanneer deze volledig op haar kop wordt gezet. Dit is precies de reden waarom Peter s’Jongers, CEO van Protime en auteur van het boek ‘Trots’, gelooft in bedrijfscultuur als strategisch doel. Hiermee staat hij recht tegenover de meeste managementdenkers en businessmodellen die argumenteren dat cultuur een middel is en geen doel.‘

Trotse en betrokken medewerker
Hoe kan een bedrijfscultuur beïnvloed worden? Over het antwoord op deze vraag zijn de meningen verdeeld. “Ik geloof dat bedrijfscultuur te beïnvloeden is door een goede werkgever te zijn. Als je dit goed doet dan heb je meer dan gemiddeld betrokken medewerkers,” vertelt Peter ‘s Jongers. Hier is volgens hem wel één voorwaarde aan verbonden: “Medewerkers moeten een klik hebben met de organisatie en het team. De functie kan precies zo zijn als verwacht, maar als een nieuwe medewerker geen klik heeft met het bedrijf dan gaat het nooit een succes worden.” Volgens ‘s Jongers zorgt de juiste klik er namelijk voor dat medewerkers trots zijn op de organisatie waar ze werken en bovengemiddeld betrokken. “Dit zorgt voor een inspirerende bedrijfscultuur. Als een organisatie dit voor elkaar heeft, kan er gesproken worden van het zijn van een goede werkgever en dat maakt de cirkel rond. Niet bedrijfscultuur maar het zijn van de beste werkgever zou in ieder bedrijf het ultieme doel moeten zijn.”

Transfers
Margot Verleg
wordt Informatiespecialist bij de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Margot heeft het bedrijf Trust The Source (verbetert de betrouwbaarheid van sociale media als bron) en deed ervaring op bij de Hanzehogeschool Groningen, het Dagblad van het Noorden en bij de persvoorlichting van de Politie in Friesland. Ze studeerde Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en Informatie en communicatietechnologie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Mathilde Lubbers
gaat als interim senior communicatie- en bestuursadviseur aan de slag bij gemeente Ooststellingwerf. Mathilde versterkt vanuit haar bureau Noorderlings regelmatig organisaties: Tinten Welzijnsgroep, de Omgevingsdienst Groningen, woningcorporaties. Daarnaast is ze bevlogen dagvoorzitter en presentatietrainer.

Lieselotte Dekenga
is begonnen als marketing- en communicatieadviseur bij Ekwadraat. Ze komt van Theater Mozaiek en was communicatie- en PR medewerkster bij het Rode Kruis. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Vacatures
De Letterenfaculteit van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een adviseur Interne Communicatie. Je adviseert het faculteitsbestuur en management over de te varen communicatiekoers bij de ontwikkeling en implementatie van de lopende en op te starten ontwikkelprogramma’s. Je stemt samen met interne klanten en opdrachtgevers communicatiedoelen en kernboodschappen af en vertaalt deze naar plannen en middelen. Je stelt innovatieve interventies voor en werkt deze uit. Jij bent een stevige adviseur die zijn of haar sporen aantoonbaar heeft verdiend. Solliciteer vóór 23 juni.

DRT Events in Groningen is op zoek naar een marketing- en communicatiemanager. Je ondersteunt het management van marketing en sales. Je verzorgt de algemene administratie, informatieonderzoek en nieuwsselectie via internet. Je verzorgt mailings en beheert de websites. Binnen het team ben je actief met de verdere ontwikkeling van de nieuwe beursconcepten.

Onderwijsgroep Noord zoekt een medewerker Marketing & Communicatie (0.2fte). Je werkzaamheden bestaan uit het publiceren van berichten op de websites en de portals, het controleren van de websites en portals en eenvoudige opmaakwerkzaamheden voor online publicaties. Ze ontvangen uiterlijk 18 juni je sollicitatiebrief en CV.

Koninklijke Sjouke Dijkstra Leek is op zoek naar een medewerker Marketing en Communicatie (16-24 uur). Het is jouw taak om de websites actueel te houden en actief op zoek te gaan naar projectinformatie en nieuws binnen de organisatie. Net zo belangrijk als de externe communicatie is de interne communicatie. Op Intranet houd je de ontwikkelingen bij en laat je zien wat de Dijkstra Groep realiseert.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Kees
noemt zichzelf ‘inspirator in woord en geschrift’. Hij werkt als allround communicatiespecialist met passie voor schrijven. Hij schrijft voor diverse opdrachtgevers teksten voor velerlei toepassingen. Ook adviseert hij bij communicatievraagstukken. Zijn ‘vertalingen’ van ingewikkelde materie, zoals techniek of wet- en regelgeving, zijn duidelijk en begrijpelijk. Met ruim 25 jaar ervaring heeft het communicatievak weinig geheimen voor hem. Arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie behoren tot zijn specialisaties.
Kees is op zoek naar opdrachten of tijdelijk werk. Bij voorkeur bij organisaties die voor een bepaalde periode of parttime extra capaciteit nodig hebben. Hij zoekt in zijn werk graag de samenwerking en wil daarbij inspireren. Daarnaast is hij een loyale collega. Ook als dit slechts tijdelijk is. Nieuwsgierig naar deze ervaren allrounder? Laat het Jan Boon Communicatie weten: jan@janboon.com.

Zij
heeft meer dan 12 jaar journalistieke en 10 jaar leidinggevende ervaring, en is altijd te vinden aan de voorkant van de verandering. Ze is goed in het creëren van relevant online bereik, waarbij niet alleen sociale media en nieuwsbrieven, maar vooral ook de kwaliteit van de content centraal staat. Het bedenken van concepten en schrijven van artikelen voor geprinte communicatiemiddelen, daar houdt ze net zoveel van.
Haar aanpak is no-nonsense, praktisch, efficiënt en doelgericht, en haar filosofie is ‘Keep It Simple, Stupid!’. Collega’s omschrijven haar als iemand die de balans tussen menselijk en zakelijk weet te vinden. Deze denkende doener slaat haar vleugels graag uit naar een bedrijf dat de online of totale communicatie naar een hoger niveau wil tillen. Meer weten over deze dame: mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Nederlanders betalen (nog) niet vaak voor onlinenieuws
Tot nu toe was onlinenieuws voornamelijk gratis. Daar komt langzaam verandering in en steeds vaker wordt gevraagd om voor onlinenieuws te betalen. Maar het aandeel Nederlanders dat in het afgelopen jaar een betaalde onlinenieuwsdienst heeft gebruikt, is met 11% nog altijd laag en niet toegenomen. In de meeste andere landen is het aandeel dat gebruik maakt van betaald onlinenieuws niet veel anders. Dat blijkt uit de Mediamonitor 2019 van het Commissariaat voor de Media.

En dan nog even dit
Contentmarketeers zijn de nieuwe merkenbouwers
Een merk zonder doel telt niet meer mee. Maar het succes van zo’n maatschappelijk verhaal staat of valt met authenticiteit, geloofwaardigheid en –natuurlijk– bewijsvoering. Zijn de goede bedoelingen van je merk niets meer dan een marketingtruc? Dan prikt je doelgroep daar onmiddellijk doorheen. En dat overkomt veel merken. De reden? Vaak worden merken nog altijd gebouwd op een traditionele reclamestrategie. Dat levert veel moois op. Maar of het op lange termijn de beste aanpak is als je merk écht van betekenis wil zijn?

Uit onderzoek van Kantar Millward Brown blijkt dat een sterk doel voor een groot deel het succes van een merk bepaalt. Zeker in Nederland. Maar een goed doel vraagt natuurlijk wel om inhoud. Om verhalen die de goede bedoelingen duiden, verdiepen en misschien wel het belangrijkste: het merk voorzien van de noodzakelijke bewijsvoering. Daadkracht als de ultieme legitimatie voor de intrinsieke motivatie van je merk.

Hogere doel een podium geven
Het redactionele karakter van contentmarketing biedt merken alle handvatten om tot zo’n sterk doel te komen. Om vervolgens oprechte aandacht voor je merk te verdienen, in plaats van het te moeten kopen en forceren. Want in dat verdienen van aandacht schuilt de kracht van contentmarketing. Het is het ticket-to-heaven van het vakgebied. Merken bouwen met content dus. Dat idee is niet nieuw. In haar SWOCC-publicatie ‘Doelstellingen behalen met contentmarketing’ noemt assistent professor Christine Liebrecht (Tilburg University) de zeven belangrijkste doelstellingen van contentmarketing volgens Nederlandse contentmarketeers: reputatie versterken, deskundigheid en autoriteit uitbouwen, relatie met het merk verbeteren, aandacht genereren, naamsbekendheid vergroten, bereik genereren en imago verbeteren.

Aldus Jan Willem Baijens (manager Contentmarketing Zakelijke Markt bij KPN), Jasper van Zandbeek (Strategy director bij Zandbeek) en Remco Verhezen (senior strateeg bij Zandbeek) in hun blog.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Plannen publieke omroep kosten minimaal 80 miljoen
Het voornemen van het kabinet om de tv-zenders en sites van de NPO voor 20.00 uur reclamevrij te maken, valt duurder uit dan nu wordt gedacht en moet opnieuw worden berekend. Dat schreef Ster-directeur Frank Volmer afgelopen vrijdag in een brief aan minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, ChristenUnie). In de brief pleit Volmer voor uitstel. De Ster dringt in een brief aan minister Slob en de voltallige ministerraad aan op uitstel van de plannen. “De berekeningen kloppen niet. Ster waarschuwt het kabinet voor overhaaste besluitvorming rondom een reclameluwe publieke omroep. Het voornemen om reclame op de publieke omroep voor acht uur ‘s avonds te verbieden kost volgens berekeningen van Ster geen 60 miljoen euro maar tussen de 80 en 90 miljoen euro.”

Uitspraak
“Luisteren kan zo veel zeggen”.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s