Bonen in de pot

24 juni 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
De toekomst van marketing ligt in het maatschappelijk verbinden
Waarom zou een organisatie eigenlijk in marketing investeren? Jaren geleden is men opgegroeid met de 7Ps in de marketingmix, maar nu? Joris van Zoelen, strateeg en partner bij Synergie, schetst een toekomstbeeld van het marketing vak, met deels schrikwekkende constateringen.
Nu lijkt marketing een ondoorgrondelijk speelveld te zijn geworden met een mix van termen zoals mobile, agile, big data. Als professional is men geneigd zich meer en meer te specialiseren, maar wat juist ontbreekt is de algehele kennis, iemand die vakkundig op een breed level kan inschatten, welke mogelijkheden er binnen het marketing vak bestaan, maar deze niet alle in detail hoeft te beheersen.
De grenzen binnen marketing vervagen. Is marketing sales? Juist vandaag de dag zijn bedrijven steeds meer conversie- en datadriven. Dit zijn termen die sterk zijn vervlochten met het salesvak. Voor andere bedrijven betekent marketing vooral communicatie, waarmee men eigenlijk eveneens omnichannel zou kunnen impliceren.

Verder in deze editie
• Slechts 21% van de communicatieprofessionals zet PR strategisch in
• In de marketing van de toekomst draait het om de klantwaarde
• Reclame moet geloofwaardig zijn
• Nederlander heeft geen zin in freelancen
• De helft van de Nederlanders neemt het werk mee op vakantie

Wat mij is opgevallen
Slechts 21% van de communicatieprofessionals zet PR strategisch in
Slechts 21% van de communicatieprofessionals geeft aan een goed doordachte PR-strategie te hebben om de organisatie en woordvoerders continu in de media te krijgen. Dit is opvallend, omdat tegelijkertijd 64% aangeeft dat de rol van PR steeds belangrijker wordt in marketingstrategieën. Dit blijkt uit onderzoek van Marcommit en Markteffect onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals. Daarnaast verwacht 26% van de respondenten dat free publicity op den duur volledig verdwijnt en er alleen nog sprake is van betaalde media.

De influencer wordt belangrijker
Vandaag de dag zijn persberichten nog een vast onderdeel van de PR-middelenmix. Over de toekomst hiervan zijn de meningen verdeeld: 32% verwacht dat het persbericht blijft, terwijl 30% van de professionals denkt dat het verdwijnt. Wanneer we online met offline media vergelijken, blijkt dat 35% van de communicatieprofessionals nog altijd blijer worden van een publicatie in een printuitgave dan van een online publicatie. Wel zien zij steeds meer de toegevoegde waarde van influencers: 34% wordt liever door een influencer genoemd dan door de traditionele media.

In de marketing van de toekomst draait het om de klantwaarde
Ook in de nabije toekomst draait marketing niet om technologische innovaties maar om de veranderingen in het menselijke gedrag. Centraal in een succesvolle marketingaanpak staan de waarde voor de klant en de waarde van de klant. Bovenal dienen marketingactiviteiten zich direct te vertalen in financiële resultaten. Daarnaast hoeven goede producten en diensten echt niet duur te zijn als jij jouw organisatie maar slim inricht. En keiharde feiten tellen aanmerkelijk zwaarder dan verstokte meningen.

Commissaris Brok (Friesland) wil niet dat lekken naar de pers gewoonte wordt
Arno Brok, commissaris van de Koning in de provincie Friesland, heeft woensdag alle fractievoorzitters op het matje geroepen vanwege een gelekt provinciaal bestuursakkoord, meldt Omrop Fryslân. Het akkoord, tot die tijd onder embargo, werd dinsdagmiddag officieel gepresenteerd. Op maandag en dinsdag stonden elementen ervan al in de Leeuwarder Courant en werden onderdelen besproken door de Friese regionale omroep. De commissaris heeft de fractievoorzitters voorgehouden dat lekken uit een vertrouwelijk stuk “niet past in dit provinciehuis”, aldus Broks woordvoerder Marcel de Jong tegenover Omrop Fryslân. “Het leek de commissaris goed dat te doen aan het begin van een nieuwe bestuursperiode”, stelt De Jong. In een overleg achter gesloten deuren zou Brok fractievoorzitters hebben gevraagd na te gaan of er uit hun fractie naar de media is gelekt, aldus de omroep. De fracties hadden het akkoord al zo’n tien dagen in het bezit. Met de waarschuwing aan de fractievoorzitters zou Brok willen voorkomen dat lekken “een gewoonte wordt”.

110.000 communicatieprofessionals in Nederland
Onderzoek van de Hogeschool Leiden en Hanzehogeschool Groningen naar de omvang en inhoud van het communicatievak wijst uit dat in Nederland circa 110.000 communicatieprofessionals werkzaam zijn. Deze houden zich bezig met een grote verscheidenheid aan communicatiefuncties; van bijvoorbeeld webredactie tot interne communicatie, van journalistiek tot (publieks-)voorlichting en van reclame tot community management. Aanleiding voor het onderzoek is de behoefte van genoemde hogescholen, samen met de beroepsvereniging Logeion, om het communicatievak beter in kaart te brengen. Zo kunnen opleidingen hun lesprogramma’s verbeteren en kan de beroepsgroep gerichter werken aan professionalisering van het vak.

Transfers
Robert Mijdendorp
La Compagnie heeft zich versterkt met digital innovator Robert Mijdendorp. In zijn functie als digital innovator is Robert gids, strateeg, inspirator en sparringpartner voor cliënten. Samen met managing director Renate Boschma wordt de digitale innovatie kant van La Compagnie verder uitgebouwd.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever, een uitgever van bladen, magazines en tijdschriften, een journalist. Het is prettig als je al enige ervaring hebt. Mijn opdrachtgever biedt een grote variëteit en breed scala aan mogelijkheden en onderwerpen. Het gaat om een vast dienstverband. Interesse? Mail je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

It Fryske Gea zoekt een hoofd Communicatie. Je bent verantwoordelijk voor de externe beeldvorming over de organisatie en het creëren van draagvlak en betrokkenheid in de samenleving voor It Fryske Gea. Je bent als leidinggevende eindverantwoordelijk voor het communiceren over doelstellingen, belangen en activiteiten van It Fryske Gea. Je hebt kennis van actuele zaken op het gebied van natuur, landschap en ruimtelijke ordening en kan dit plaatsen in de context van It Fryske Gea.

Het Ommelander ziekenhuis is op zoek naar een enthousiaste adviseur Patiënten participatie en –communicatie. Je betrekt patiënten bij het verbeteren van de zorg. Je initieert en organiseert klantfeedbackmomenten. Je gebruikt deze feedback bij de ontwikkeling van beleid. Daarnaast evalueer je de huidige kanalen/middelen voor klantfeedback. Je optimaliseert de informatiestromen, zodat patiënten op alle contactpunten eenzelfde serviceniveau ervaren. Je sollicitatie kun je insturen tot 27 juni.

Het Nationaal Programma Groningen van de provincie Groningen zoekt een medewerker Communicatie. Je biedt met name ondersteuning aan de communicatieadviseur. Je werkzaamheden zijn het schrijven van teksten voor onder andere persberichten, nieuwsbrieven en de website, het bijhouden van de website en social media en het opmaken van diverse communicatiemiddelen. Solliciteren kan tot en met 27 juni.

Politie Groningen zoekt een communicatieadviseur/woordvoerder. Van strategie tot advies, van een omgevingsanalyse tot woordvoering: het ligt allemaal op jouw bordje. Je adviseert en begeleidt sectorhoofden, teamchefs en andere collega’s bij interviews en het gebruik van social media. Je onderhoudt contact met diverse media, externe partners, collega’s bij andere eenheden en de landelijke Directie Communicatie. Tevens draai je mee in de piketdienst (24/7).Solliciteer uiterlijk 8 juli.

Fervent Groningen zoekt voor een opdrachtgever in de Infra een medewerker Communicatie & Marketing. Het is jouw taak om de websites van het bedrijf actueel te houden en actief op zoek te gaan naar projectinformatie en nieuws binnen de organisatie. Op LinkedIn en Twitter is het jouw taak alle geïnteresseerden goed op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen en bijzonderheden. Net zo belangrijk als de externe communicatie is de interne communicatie. Op Intranet houd je de ontwikkelingen bij en laat je zien wat het bedrijf heeft weten te realiseren.

Het Drents Museum zoekt een ervaren en ondernemende online marketeer (32 uur pw) met aantoonbare ervaring binnen de online marketing. Je bruist van ideeën om de online marketing van het museum te laten groeien. Je volgt de ontwikkelingen en laatste trends op het gebied van online en social mediamarketing op de voet en vertaalt deze naar daadkrachtige campagnes voor het museum. Mail je motivatie met CV uiterlijk 7 juli.

Imagine Run heeft een vacature voor een social media- en contentmarketeer. Ze zijn op zoek naar een energiek persoon die mee wil werken aan het succesvol neerzetten van de wandel- en hardloop app in een internationale markt. Binnen jouw functie ga je het verhaal van Imagine Run overbrengen via content op social media, blogs op de website en aansprekende teksten voor nieuwsbrieven. Je wordt uitgedaagd om mee te denken met en te werken aan (online) marketing campagnes.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Robert
noemt zichzelf een aanjager met impact voor marketing- en communicatievraagstukken. Hij onderzoekt de drijfveren van klanten en bedenkt daarop aansluitende communicatieconcepten. Heeft een brede ervaring van familiebedrijf tot corporate en van industrie tot non-profit. In de afgelopen 20 jaar heeft hij in vele keukens mogen kijken, waardoor hij snel een overkoepelende strategische visie kan ontwikkelen. Zijn specialisaties zijn merkontwikkeling en (online) activatie. Hij legt makkelijk verbinding, zowel binnen een bedrijf als met externe stakeholders.
Robert is op zoek naar een uitdagende opdracht. Bij voorkeur bij organisaties waar ‘iets moet gebeuren’. Bijvoorbeeld een cultuurverandering, het ontwikkelen van een nieuwe dienst of het toetreden tot een nieuwe markt. Hij kan goed zelfstandig werken, maar vindt het heerlijk om met een team te werken. Nieuwsgierig naar deze no-nonsense allround marketing- en communicatieprofessional? Laat het Jan Boon Communicatie weten: jan@janboon.com.

Hij
noemt zichzelf (communicatie)projectleider en procesverbeteraar. Hij analyseert graag processen om te kijken hoe ze kunnen worden verbeterd en realiseert samen dan ook die verbetering. Dit doet hij ook aan de hand van nieuwe (digitale) ontwikkelingen en tools. Hij leeft niet in de waan van de dag maar legt de focus op zaken die belangrijk maar niet-urgent zijn. Daarnaast is hij digitaal vaardig en kan hij collega’s daarin ook meenemen. Meerdere projecten tegelijk doorgang laten vinden is voor hem ook eerste natuur. Meer weten over deze unieke communicatieprofessional: mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Annette Reijersen van Buuren (CPNB) is gekozen tot Communicatievrouw 2019
Ze voerde in de boekbranche het merkdenken in, met succes, en wint de eretitel in verkiezing georganiseerd door Logeion. Annette Reijersen van Buuren, manager Merk, Marketing & Communicatie bij Stichting CPNB kreeg de prijs voor de ombouw van de communicatie van het CPNB, het gezamenlijk promotiebureau van de Nederlandse boekenbranche.
Stefan Meershoek (PGGM) eindigde als eerste bij de verkiezing van Communicatietalent 2019.

En dan nog even dit
Freek Staps nieuwe hoofdredacteur ANP
Freek Staps is op voordracht van de directie en met unanieme instemming van de redactieraad aangesteld als hoofdredacteur van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Hij volgt Marcel van Lingen op, die nu directeur Journalistiek bij Talpa Network is. Staps werkte het grootste deel van zijn loopbaan bij NRC Handelsblad waar hij onder meer correspondent in New York en plaatsvervangend chef van de redacties Politiek & Bestuur en Economie was. Ook diende hij als chef van de redacties NRC Q en Online. Verder was Staps Visiting Fellow aan Harvard waar hij onderzoek deed naar innovaties op nieuwsredacties.

Reclame moet geloofwaardig zijn
Reclamecampagnes die beloven de wereld beter te maken maar nergens op gebaseerd zijn, vormen een groot punt van zorg. Dat zei Alan Jope, topman van was- en levensmiddelenconcern Unilever. Volgens hem raken mensen langzamerhand hun vertrouwen kwijt in de geloofwaardigheid van reclame omdat de daarin verkondigde boodschappen veel te vaak niet waar blijken te zijn. Marketingbureaus moeten reclamevoorstellen die ongeloofwaardig zijn afwijzen, vindt Jope. Unilever werkt volgens hem voortaan niet met bureaus die hun reputatie te grabbel hebben gegooid met verhalen die van de realiteit afwijken.

Nederlander heeft geen zin in freelancen
Nederlandse werknemers staan er in Europa het minst voor open om te freelancen of om te werken als zelfstandige. Dat constateert loonstrookverwerker ADP op basis van onderzoek in acht Europese landen. Bijna zes op de tien (59%) Nederlanders stellen niet geïnteresseerd te zijn in freelancen of zzp’en, waar dat gemiddeld in Europa ongeveer de helft van de mensen betreft. Werknemers in Italië (32%), het Verenigd Koninkrijk en Polen (beide 38%) staan er een stuk positiever tegenover. Over de gehele linie valt volgens ADP op dat de populariteit van zelfstandig werken in heel Europa een flinke deuk heeft opgelopen. Slechts 15% van de Europese werknemers overweegt actief om freelancer of zelfstandige te worden. Twee jaar geleden was dit nog ruim een kwart van de werknemers.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
De helft van de Nederlanders neemt het werk mee op vakantie
Nu voor Nederlanders het officiële begin van de zomer in aantocht is, breekt voor het merendeel van hen ook een periode van verlof aan. Werkend Nederland heeft echter moeite om écht op vakantie te gaan. Maar liefst 55% blijft bereikbaar voor collega’s en de baas tijdens de vakantie. Sommige werknemers (12%) nemen zelfs hun werktelefoon mee en meer dan twee op de tien Nederlandse werknemers (21%) checken regelmatig hun zakelijke e-mail. 14% daarvan beantwoordt deze ook. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.019 werknemers in Nederland. Het is uitgevoerd door Protime, een aanbieder van oplossingen voor workforce management. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘4 keer tijd voor goed HR-beleid: productiviteit’.

Uitspraak
“Marketeers mogen best iets minder over technologie spreken en meer met en over hen waar het daadwerkelijk om gaat: mensen.”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s