15 juli 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Merken gaan onzorgvuldig om met online reputatie
Uit onderzoek van GUC Agency blijkt dat er nog veel te halen valt op het gebied van reputatiemanagement. Reputatiemanagement van merken op social media loopt nadrukkelijk achter op de eigen webcare. Dat blijkt uit de resultaten van het jaarlijkse Digital Dialogues Pulse-onderzoek van GUC Agency. Op bijna de helft van de berichten, waarin een bedrijf of merk wordt besproken, wordt door het desbetreffende bedrijf of merk niet gereageerd. Het gaat hier om berichten op social media, die niet direct aan hen zijn gericht, maar die wél over het bedrijf of merk gaan.

Verder in deze editie
• Wat is de meest succesvolle (marketing)strategie?
• Het communicatievak onderschat enorm ….
• Bescheiden en onzichtbaar
• Leidsch Dagblad en de Galjaardprijs
• FC Groningen

Wat mij is opgevallen
Het onderzoek toont aan,
dat op 55% van de reputatiemanagement-berichten wordt gereageerd, terwijl het percentage voor webcare berichten op 82% ligt. In 45% van de gevallen laten bedrijven of merken een reactie achterwege. Door toedoen van Twitter is er sprake van een laag reactiepercentage. Op 60% van de berichten, waarin een merknaam wordt genoemd, maar niet wordt getagd aan de hand van het ‘@’-teken, wordt niet gereageerd door het merk.
De onderzochte organisaties, die wél aan reputatiemanagement op social media doen, lijken het goed op orde te hebben. Berichten waarin over het bedrijf of merk wordt gesproken zonder dat die berichten direct aan hen gericht zijn, worden namelijk een half uur sneller beantwoord dan webcare-berichten, die wel gericht zijn aan het bedrijf of merk.

Wat is de meest succesvolle (marketing)strategie?
Onderzoekers vonden drie cruciale randvoorwaarden voor succes: strategische flexibiliteit om de benodigde resources toe te kennen aan een marktverandering, de manier van leidinggeven, waarin zij aantoonden dat transformationeel leiderschap een stimulerend effect heeft op bedrijfsprestaties en pro activiteit onder werknemers.
Veel bedrijven proberen in de huidige dynamische markt focus aan te brengen. Top-down worden de speerpunten bepaald en de resources verdeeld over een aantal belangrijke zaken. Bij de marketingafdeling zien we dit tevens gebeuren.

Natuurlijk is strategische focus belangrijk
Maar strategische flexibiliteit is cruciaal om te overleven. Ex-CEO van Bol. com zegt er het volgende over: “Het gaat erom dat je als organisatie nieuwsgierig bent en je het vermogen hebt de complexiteit van de wereld te omarmen in plaats van te simplificeren… We liepen er tegenaan dat we twaalf tot vijftien zaken écht belangrijk vonden om te ontwikkelen. Vanuit het managementteam kwam de roep om dit aantal terug te brengen tot drie. Dat is verleidelijk, maar daarmee los je een verkeerd probleem op als er vijftien zaken écht belangrijk zijn. Strak “top-down” prioriteren is een zwakheid. Je moet dus leren om heel veel dingen parallel echt goed te doen en je organisatie er ook op in te richten.”

Het communicatievak onderschat enorm
dat het aan zijn eigen PR moet werken. Het is ons vak om alles te weten van imago en reputatie, maar ondertussen worden die van communicatie behoorlijk verwaarloosd. Dat laat Betteke van Ruler ons weten. De term mag dan een jeukwoord zijn, het agile werken grijpt om zich heen. Kijk naar de managementliteratuur en de managementevents: het draait allemaal om kenmerken die bij agile horen. Betteke hoort het ook in de praktijk van het communicatievak. Meer in teams werken, samenwerken met andere disciplines, opgavegericht – of hoe het ook maar wordt genoemd – oplossingen zoeken voor kwesties die zich voordoen. Functies en afdelingen beginnen daarbij te vervagen. Je doet niet meer mee omdat je toevallig van een bepaalde afdeling bent, maar omdat je competenties hebt die nodig zijn om de klus te klaren.

Bescheiden en onzichtbaar
Betteke van Ruler: “Communicatieprofessionals slaan niet op de trom als ze een succesje hebben behaald. Ze kunnen slecht verwoorden wat ze nu eigenlijk precies te bieden hebben en waarin hun meerwaarde ligt. Ze gaan er veel te vaak vanuit dat een ander het wel zal weten. Nou, meestal niet. Of nog erger, dat het eigenlijk helemaal niet zo bijzonder is wat ze doen.
Uitdragen waar je van bent, waar je goed in bent, waarvoor je onmisbaar bent, laten zien wat je doet en hoe je dat doet, dat wordt schromelijk onderschat in ons communicatievak. Bescheidenheid is een goede eigenschap maar in organisaties helpt het je te weinig. De valkuil van bescheidenheid is dat je jezelf wegcijfert en daarmee onzichtbaar wordt. Dan word je ook niet op waarde geschat.”

Herpositionering De Friesland
De Friesland Zorgverzekeraar is al vele generaties een begrip. Het merk is volop in ontwikkeling en verschuift van een zorgverzekeraar naar een dienstverlener op het gebied van vitaliteit en gezondheid. Deze nieuwe positionering vroeg om een rebranding met een nieuwe visuele identiteit, een nieuw communicatieconcept én een aanpassing van de merknaam. Elkaar helpen zo gezond en vitaal mogelijk te leven om zolang mogelijk zelf regie op de eigen gezondheid te houden.
Van zorg achteraf naar gezondheid vooraf. Dát is de essentie van de nieuwe koers van De Friesland die Dizain in een aantal brandforce-sessies gezamenlijk aanscherpte. De Friesland wil een mienskip – het Friese woord voor ‘gemeenschap’ – vormen waarin leden elkaar helpen om gezond en vitaal te leven. Kortom: mensen verbinden, vitaliteit versterken en zorg verbeteren.

Groot verschil in beeld van Groningen
tussen bezoekers en niet bezoekers. Toeristen die onlangs Groningen hebben bezocht geven de provincie een 7,7. Dat blijkt uit een onderzoek, dit voorjaar, naar het imago van Groningen. Niet bezoekers van Groningen hebben duidelijk een minder beeld van Stad en Ommeland en geven slechts een 6,2. Een promotie en marketingcampagne voor het toerisme moet dat verbeteren. Volgens het provinciebestuur is dat ‘een kwestie van de lange adem’. Het verschil in cijfers wijkt niet veel af van eerdere onderzoeken naar het imago van Groningen. Het laatste onderzoek was in 2016. Daarvoor in 2011 en 2004.

Transfers
Annet Terpstra is communicatieadviseur bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland geworden. Annet was communicatieadviseur bij LTO Noord/LTO Nederland en werkte eerder voor de gemeenten Tynaarlo, Emmen en Tytsjerksteradiel, InterCity en voor de Regio Groningen-Assen.

Joop Daggers is nu communicatieadviseur bij de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Joop komt van Medical Delta en werkte eerder voor het Verbond van Verzekeraars, Nefarma (Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen), VNO-NCW, Gasterra en voor Gasunie. Joop studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde, Journalistiek en Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Irene Deurman gaat als beleidsadviseur Communicatie & PR aan de slag bij het Openbaar Onderwijs Groningen. Irene komt van het MCL en werkte eerder voor het Fries Museum en Keramisch Museum Princessehof en AEGON.

Bartho Boer Is bevorderd tot directeur Communicatie en Corporate Affairs van de Nederlandse Spoorwegen. NS reorganiseert Communicatie en kiest voor integrale samenwerking tussen communicatie en stakeholdermanagement. Hij wordt verantwoordelijk voor alle communicatieactiviteiten en relaties met overheden, reizigersorganisaties en overige stakeholders.

Mieke Ansems nieuwe directeur Communicatie & Marketing MKB
Mieke Ansems volgt hiermee Sigrid Verweij op, die per 1 juli afscheid heeft genomen als directeur Communicatie. Ze is nu nog Associate Director Public Affairs & Communications bij Coca-Cola European Partners. Ze heeft een achtergrond in de politiek en veel ervaring met public affairs en communicatie.
Na haar studie rechten begon ze als medewerker Sociale Zaken voor de Tweede Kamerfractie van D66. Verder heeft ze gewerkt voor de minister voor Grote Steden- en Integratiebeleid, bij adviesbureau Dröge & van Drimmelen en voor zorgverzekeraar Menzis. Ze wordt integraal verantwoordelijk voor de communicatie- en marketingstrategie van de ondernemersorganisaties.

Agenda
Kroegproat
Op vrijdag 13 september organiseren gemeenten Loppersum, Delfzijl en Appingedam Kroegproat voor communicatieprofessionals in de voormalige basisschool Wirdummerklimmer in Wirdum. Praat mee over communicatie in de nieuwe gemeente Eemsdelta. Er wordt gezegd dat communicatieprofessionals overal een mening over hebben en altijd alles beter weten. Een grotere gemeente heeft zo z’n uitdagingen ook op het gebied van communicatie.

Vacatures
De Christelijke Scholengemeenschap Groningen (CSG) is op zoek naar een medewerker Communicatie en PR (0,8-1,0 fte). Ze zoeken een daadkrachtige collega met initiatief, die zelfstandig en integer werkt. Je coördineert CSG-brede communicatie vraagstukken en werkzaamheden. Je bewaakt daarbij huisstijl en identiteit en hebt oog voor de dynamische omgeving van het onderwijs. Stuur je sollicitatiebrief en CV voor 19 augustus. De CSG heeft een christelijke identiteit. Van sollicitanten wordt verwacht dat zij in hun sollicitatie hun visie geven op christelijk onderwijs.

De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel werken samen om zelfstandig te blijven. Ze hebben hiervoor een werkmaatschappij 8KTD opgericht die in opdracht van beide gemeenten de uitvoerende en dienstverlenende taken uitvoert. Ter uitbreiding van het team Communicatie zijn ze op zoek naar een communicatieadviseur (32 tot 36 uur pw). Je bent (strategisch) adviseur, coach en woordvoerder, maar schakelt net zo snel over naar de rol van projectleider en uitvoerder, ondersteuner of bewaker. Reageren kan tot en met 25 augustus.

De gemeente Het Hogeland heeft ruimte voor een adviseur Communicatie. Je bent verantwoordelijk voor de aanpak van de communicatie voor het programma Aardbevingen. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur en de organisatie over in- en externe communicatie. Je bent verantwoordelijk voor de woordvoering over het programma Aardbevingen en schakelt hierin vooral met de portefeuillehouders. Je kunt reageren tot en met 11 augustus.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

FC Groningen
verlengt het contract met haar officiële communicatiebureau La Compagnie met opnieuw drie jaar. Hiermee gaat het bureau – nu onder leiding van Renate Boschma – op naar de 31 jaar samenwerking met de Trots van het Noorden.

En dan nog even dit
Leidsch Dagblad wil dat gemeente haar inzending voor Galjaardprijs intrekt
Hugo Schneider, hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad, roept de gemeente Leiden op haar inzending voor de Galjaardprijs in te trekken. De afdeling Voorlichting van de gemeente heeft het Leids Mediafonds voorgedragen. Schneider: “Om het voor te dragen voor een voorlichtingsprijs vind ik een misser.” De inzending voor de Galjaardprijs is een initiatief van de afdeling Voorlichting met medeweten van de verantwoordelijke wethouder. Het is een prijs voor een innovatief, inspirerend voorlichtingsproject met impact. Mocht Leiden winnen, dan valt de afdeling Communicatie in de prijzen. En dat straalt natuurlijk ook af op de stichting, aldus een woordvoerder van de gemeente.
De gemeente ziet het stimuleren van de lokale onderzoeksjournalistiek als een succesvol communicatieproject. Volgens de woordvoerder omdat er veel over wordt gesproken binnen en buiten de gemeente en er goed wordt samengewerkt met lokale journalisten, die nu immers meer tijd hebben voor onderzoek.

Een controller moet helder kunnen communiceren
Maar moet ook tactvol en overtuigend zijn. Dat is nogal een opgave, want hoe breng je een belangrijke boodschap over, zonder vervolgens de gesprekspartner tegen je in het harnas te jagen? Een goede samenwerking staat of valt bij de communicatievaardigheden van de samenwerkingspartners. Maar zelfs de sociaalste controllers lopen weleens tegen communicatieproblemen aan op de werkvloer. Er zijn nu eenmaal verschillende soorten mensen. Elk van die type mensen vraagt om een eigen manier van omgaan. Past je omgangsvorm niet bij de ander, kan dat de samenwerking in de weg zitten. Vooraf inschatten wat voor type je voor je hebt, kan dat soort problemen voorkomen. In de communicatie wordt vaak het DISC-model gebruikt om communicatiestijlen aan te duiden: dominant, interactief, stabiel en consciëntieus. De meeste mensen hebben één stijl die ze voornamelijk gebruiken, en communiceren in de andere stijlen wanneer de situatie hen daartoe noodzaakt.

Hoe heb je effect met social media?
In haar derde boek ‘Super Social’ legt social media-trainer Elja Daae uit hoe je in deze tijd effect hebt met de inzet van sociale media. Nu algoritmes continu veranderen, wordt het steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken. Daardoor dreigen ondernemers en marketeers de handdoek in de ring te gooien. Niet nodig, volgens de auteur.
In het dagelijkse leven leert Daae al jarenlang aan geïnteresseerden hoe je goede teksten schrijft en video’s inzet, zodat je in het algemeen goed vindbaar bent met content. Het nieuwe boek ‘Super Social’ gaat met name over het feit dat alleen zenden niet meer werkt, dat je als organisatie een push & pull-strategie moet hebben, omdat het inkopen van bereik niet de beste manier is.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Stenen door de ramen bij journalist Willem Groeneveld
Journalist Willem Groeneveld van nieuwssite Sikkom is afgelopen weekend bedreigd. Er zijn vijf stenen door de ramen van zijn bovenwoning in Groningen gegooid. Groeneveld doet, in overleg met zijn advocaat, aangifte van bedreiging en vernieling bij de politie. Hij kwam om half twee ’s nachts thuis en ging nietsvermoedend een tosti bakken in de keuken. Even later kwam zijn vriendin thuis, die buiten al had gezien dat er iets niet in de haak was met hun woning. Samen namen ze de schade in de woonkamer op. Een groot en een klein raam waren gesneuveld; binnen lag het bezaaid met glasscherven.

Tot slot
Vakantie
Waarom onbereikbaar zijn tijdens je vakantie een goed idee is
Sinds de smartphone bestaat, zijn we altijd en overal bereikbaar, ook als we op vakantie zijn. Handig? Ja. Maar niet bepaald gezond. Om goed te functioneren is het essentieel om zo nu en dan even van de radar te zijn. Juist als leidinggevende. Wat doe jij wanneer je twee weken op vakantie bent? Grote kans dat je geregeld je werkmail checkt en aan het zwembad appjes van collega’s beantwoordt. Sinds het smartphonetijdperk hebben we namelijk het gevoel dat we constant bereikbaar moeten zijn.

Altijd bereikbaar zijn vreet energie
Nu lijkt het beantwoorden van een appje heel onschuldig, maar altijd bereikbaar zijn vreet energie. Niet alleen na het werk en in het weekend, maar vooral ook tijdens de vakantie is het noodzaak je hersenen rust te geven. Alleen door op zijn tijd te ontsnappen aan de digitale prikkels waaraan we dagelijks worden blootgesteld kunnen we pas echt weer opladen. Alleen op vakantie je telefoon uitdoen is hiervoor niet genoeg. Om echt te kunnen ontspannen hebben je hersenen anderhalf tot twee uur per dag zonder digitale prikkels nodig.

Uitspraak
“Uitleggen wat communicatie is, is net als uitleggen dat een paard niet kan voetballen”. Peter-Arno Coppen in Trouw.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s