Bonen in de pot Zomereditie

22 juli 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Transparantie, vertrouwen en marketing
Waarom media meer zijn gaan vertellen over hun werk: verhalen over hoe journalistieke producties tot stand komen waren lange tijd het domein van vakpublicaties, maar de laatste tijd laten ook de mainstream titels meer zien hoe hun journalisten te werk gaan. Bij zulke metajournalistiek is vertrouwen een sleutelwoord. ‘Lezers gingen zich meer verbonden voelen met de krant.’

Horen hoe dit verhaal tot stand is gekomen?
“Luister dan naar onze podcast waarin we spreken met de auteur.” Een tekst als deze zal je waarschijnlijk niet vreemd in de oren klinken. In de afgelopen jaren zijn media meer gaan vertellen over hoe zij te werk gaan, en waarom ze de keuzes maken die ze maken. Met zulke journalistiek over journalistiek, oftewel metajournalistiek, vertellen ze bijvoorbeeld hoe je agenten aan de praat krijgt over sjoemelen met misdaadcijfers, welke afwegingen je maakt als je een liveblog over een aanslag bijhoudt en waarom journalisten nauwelijks meer schrijven over de brand in de Londense Grenfell Tower.

Verder in deze editie
• Zinloze beroepsgroep
• Marketing is dood, lang leve marketing!
• Communicatie lijkt een vaag vak
• Ondanks vakantieperiode toch nog veel vacatures
• Friese media hebben problemen

Wat mij is opgevallen
Zinloze beroepsgroep
Wanneer we terugblikken op de afgelopen twaalf maanden, zien we dat het vak van public relations veel schade heeft opgelopen in Nederland. Althans, wanneer je het bekijkt vanuit de optiek van betrouwbaarheid en als beroepsgroep op een ethisch verantwoorde manier te werk gaan én te communiceren.
Nog voor de zomer vorig jaar haalde Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur van Quote, nog flink uit naar pr-professionals. “Geen beroepsgroep die zo zinloos is als die van de PR-adviseurs” was één van de prikkelende zinnen in zijn betoog. Dit naar aanleiding van meerdere adviseurs die hem zouden hebben benaderd om een verhaal over Danial Mahyari, die 75 miljoen had losgepeuterd bij Quote 500-lid Willem Blijdorp, uit de publiciteit te houden. Zijn opmerking maakte meerdere felle reacties los. Onder meer Jos Govaart van PR-bureau Coopr brak een lans voor alle PR-mensen die wel goede bedoelingen hebben en dat deed hij overigens met verve.

Marketing is dood, lang leve marketing!
Marketeers hebben niet langer de unieke en leidende rol bij het toevoegen van waarde voor klanten, maar zijn de spin in het web. Het zijn turbulente tijden in de wondere wereld van marketing. We kunnen er niet omheen dat grote bedrijven als ING en VGZ de marketingafdeling opheffen. Ook in functietitels zien we het woord marketing verdwijnen. Marketingmanagers worden tribe leaders, growth hackers of krijgen andere exotische titels. Andere disciplines rukken op in marketingteams en hebben grote impact op de rol van de traditionele marketeer; CX-specialisten, UX-designers en AI-managers zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Om van het overige effect van technologie en data maar te zwijgen. En scholieren en studenten? Die zijn wars van marketing en zien weinig aantrekkelijks in het marketing vak.

Communicatie lijkt een vaag vak, maar adolescentie zet onverminderd door
Er zijn 110.000 communicatieprofessionals in Nederland. Een stuk minder vergeleken met het onderzoek van Prenger & Van Vree uit 2010. Zijn er in Nederland twee miljoen communicatieprofessionals en niemand die een kraan kan repareren (dixit Pieter Derks op Radio 1, mei 2017)? Zijn communicatieprofessionals vooral bezig journalisten om de tuin te leiden (Prenger & Van Vree, 2010)? Is een communicatiespecialist mijn moeder na twee glazen wijn (aldus Loesje)? Leidt de opleiding Communicatie op voor de WW?
Het zijn niet zozeer de antwoorden op bovenstaande vragen (in alle gevallen uitdrukkelijk nee) die ertoe doen, maar vooral de oprijzende beelden. Communicatie lijkt soms vaag, makkelijk, ongrijpbaar, en dan al snel mysterieus en bedreigend, spindoctorig, manipulatief.
Piet Hein Coebergh heeft de studie en het vak eerder een pretstudie en een pretvak genoemd (in CommunicatieNU #2, 2015). Omdat het leuk is om te studeren en te beoefenen. De student en professional krijgt het plezier evengoed niet cadeau: in HBO en WO haalt slechts iets meer dan de helft van diegenen die aan de opleiding Communicatie beginnen het diploma. En het vak scoort structureel hoog in ranglijstjes van de meest stressvolle banen.

Evenwicht tussen loslaten en verbinden
“Communicatie als vaardigheid is voor iedereen. Communicatie als vak is voor professionals”, zo verwoordde gewezen communicatiegoeroe Ron van der Jagt het. Maar die gedeelde communicatie-inspanning vraagt een behoorlijk engagement van medewerkers en veronderstelt knowhow. Gelukkig schuilt net daarin een belangrijke rol voor de communicatieprofessional. Die professional moet meer optreden als regisseur. Er niet alleen voor zorgen dat medewerkers hun communicatierol opnemen, maar ze ook ondersteunen. Voor communicatieverantwoordelijken veronderstelt dat vaak een evenwichtsoefening tussen loslaten en verbinden. De communicatie verloopt minder gecentraliseerd, minder gecontroleerd en tegelijkertijd moet er ingezet worden op het verbinden.

Transfers
Bart Luiten
is de nieuwe senior communicatieadviseur Corporate Communicatie bij Menzis. Bart komt van het UMCG en werkte eerder voor het Medisch Centrum Leeuwarden en voor Zorggroep Noorderbreedte.

Agenda
Kroegproat
Op vrijdag 13 september organiseren gemeenten Loppersum, Delfzijl en Appingedam Kroegproat voor communicatieprofessionals in de voormalige basisschool Wirdummerklimmer in Wirdum. Praat mee over communicatie in de nieuwe gemeente Eemsdelta. Er wordt gezegd dat communicatieprofessionals overal een mening over hebben en altijd alles beter weten. Een grotere gemeente heeft zo z’n uitdagingen ook op het gebied van communicatie.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in Leek een allround communicatieprofessional. Je geeft uitvoering aan het communicatiebeleid en je ondersteunt de marketeers in het behalen van hun doelstellingen. Je draagt bij aan de ontwikkeling van het in- en externe communicatiebeleid en voert deze uit. Je verzorgt de redactie van optimale externe communicatie op basis van de communicatiebriefing en aanvullende richtlijnen. Je draagt bij aan marketingbeleid. Interesse in deze uitdagende functie? Mail je CV en motivatie uiterlijk donderdag 25 juli naar jan@janboon.com.

Noordhoff uitgeverij in Groningen zoekt een interim marketing- en communicatiespecialist (32-36 uur), in verband met zwangerschapsverlof. Je bent verantwoordelijk voor de realisatie van verschillende communicatieactiviteiten. Hierbij kun je denken aan e-mail, direct mails en het organiseren van events en webinars met als doel het binnenhalen van leadtargets, het verhogen van conversiepercentages en het verhogen van de klanttevredenheid. Je krijgt hierbij alle ruimte om initiatief te nemen en te experimenteren.

Open, het communicatiebureau uit Groningen, zoekt een projectmanager. Je bent de spil tussen een deel van de (nieuwe) klanten en de mensen op het bureau. Je voelt klanten haarfijn aan en weet hen met een open en eerlijke houding te adviseren. En geeft ze het vertrouwen dat je het allemaal regelt. Intern weet je wat er speelt en stuur je de mensen van de studio aan, door samen te overleggen en prioriteiten te stellen. Ze zien je sollicitatie graag tegemoet voor 1 augustus.

Het Sport Science Institute Groningen van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een communicatie- en marketingmedewerker. Je werkzaamheden zullen o.a. bestaan uit het bijhouden en verbeteren van de (inter)nationale zichtbaarheid van het Sport Science Institute Groningen, waaronder ook Football Science Groningen. Hieronder valt het opzetten en bijhouden van de website en social media, ontwerpen van promotiemateriaal, het helpen organiseren van evenementen en het ‘publiceren’ van wetenschappelijke artikelen.

De provincie Drenthe zoekt een projectcommunicatieadviseur. Je ondersteunt de projecten in het Programma Energie, waar ingezet wordt op energiebesparing, hernieuwbare productie van energie en het stimuleren van energie-innovaties in Drenthe. Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van de communicatielijn, die je samen met projectleiders en communicatiecollega’s uitzet. Daarnaast word je als communicatieadviseur gekoppeld aan de Regionale Energiestrategie Drenthe. Solliciteren kan tot en met 16 augustus.

De Provincie Drenthe zoekt een communicatieadviseur interne communicatie. Je
werkt vooral nauw samen met de teams Personeel & Organisatie, Informatie & Automatisering en Financiën, Planning en Control. Je kent de nieuwste ontwikkelingen van interne communicatie, je weet de uitgangspunten van interne communicatie in een praktisch plan te verwoorden en zorgt voor de uitvoering. Je sollicitatiebrief en CV dient voor 16 augustus 2019 in hun bezit te zijn.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

De afdeling Communicatie
Telefoniste: “Dan kunt u het beste overleggen met onze communicatiemedewerkers.” “Daarom koos ik ook het nummer van de afdeling Communicatie…” Telefoniste: “Die zijn niet aanwezig op vrijdag. Belt u maandag terug?” @jan_kas.

En dan nog even dit
Friese media hebben problemen om journalisten te vinden die Friese taal beheersen
Journalisten in Friesland kunnen in de toekomst mogelijk met steun van de provincie een cursus Fries volgen. Een maand geleden kaartte Corlienke De Jong (FNP) aan dat Friese media steeds meer problemen hebben om journalisten te vinden die de Friese taal goed beheersen. Omrop Fryslân, de Leeuwarder Courantals het Friesch Dagblad zeiden dit beeld te herkennen. De Omrop had onlangs zelfs voor het eerst in zijn geschiedenis Nederlandstalige redacteuren aangenomen. In het nieuwe taalbeleid van het College van Gedeputeerde Staten, dat begin 2020 klaar moet zijn, wordt dat plan om een cursus Fries aan te bieden aan regionale journalisten verder uitgewerkt.

De Persgroep neemt nieuwe DM-machine in gebruik
Uitgeverij De Persgroep neemt een nieuw marketingsysteem in gebruik waarmee het al zijn interne databronnen kan aanroepen om belangstellende klanten abonnementen op maat te verkopen. De software wordt sinds kort ingezet bij Krant.nl om de eerste praktische ervaringen mee op te doen. Op termijn kunnen alle titels van DPG Media er gebruik van maken. “Hiermee zetten we een enorme stap voorwaarts met betrekking tot onze ambities met data gedreven 1-op-1 marketing”, zegt Maurice Arnold Business Manager Web Sales & Development.

Tot slot: vakantie
Waarom deadlines vlak voor de vakantie zoveel makkelijker zijn
De vakantie is in zicht en ineens hakken jij en je collega’s veel makkelijker knopen door. Voorstellen waar iedereen eigenlijk zijn plasje over wilde doen, vliegen ineens je mailbox in. Nu we op vakantie gaan en de tijd dringt, doen we ineens alsof onze taken een eitje zijn. Vreemd eigenlijk, onze werkzaamheden zijn dezelfde, maar we kijken er blijkbaar anders tegenaan als we een korte deadline hebben. Dit kan marketingprofessor Meng Zhu van Johns Hopkins Carey Business bevestigen. Zij ontdekte dat we onbewust denken dat een taak lastiger is als we er veel tijd voor krijgen, en dat we taken met een korte deadline makkelijker vinden.

Nederlander op camping schuwt buitenlands eten
De Nederlandse campinggast neemt graag hagelslag en pindakaas mee in de reiskoffer en is weinig avontuurlijk in de buitenlandse ingrediëntenmix. Dit en meer blijkt uit onderzoek van reisorganisatie Vacanceselect onder 800 respondenten. Tijdens de vakantie op de camping stappen veel Nederlanders van hun kookgewoontes af. Daarentegen wordt er niet snel een gerecht gegeten dat men niet kent. Er wordt een groter budget aan voedsel besteed, ook omdat het gezin vaker uit eten gaat.

Bonen in de pot in zomermodus
Ook de redactie van Bonen in de pot gaat in de vakantiemodus: Bonen in de pot gaat over op de zomeredities, dat wil zeggen: de nieuwsbrief komt niet meer iedere maandagochtend uit maar alleen dan wanneer er voldoende interessante communicatie- en marketingontwikkelingen zijn te melden. Wij wensen jullie een mooie en interessante vakantie en kom veilig weer terug.

Uitspraak
“De beste manier om vrienden te krijgen, is door zelf een vriend te zijn. Versterk je vaardigheden om met meer impact te kunnen werken in een omgeving met veel stakeholders en uiteenlopende belangen.” Paul Stamsnijder‏ @reputatiegroep.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s