Bonen in de pot

5 augustus 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Meer Nederlanders aan het lezen krijgen. Dat is pure gedragsverandering
Annette Reijersen, communicatievrouw van 2019, rekende bij de CPNB af met denken in campagnes. Maar jongeren zijn daar niet meer door gaan lezen. Onderzoek na onderzoek bevestigt: lezen is goed voor een mens.

Meisjes die regelmatig wegduiken in een boek hebben later 40% meer kans op een goede baan. Bij jongens is dat 25%. Lezen geeft een grote woordenschat en taalvaardigheid, bevordert het empathisch vermogen en vergroot het inzicht in sociale rollen. Allemaal vaardigheden die je in het leven verder brengen. Maar vertel dat eens aan jongeren tussen de twaalf en achttien jaar…

Op de basisschool is lezen nog leuk; op de middelbare school wordt het een verplichting. Boeken staan gelijk aan leren, huiswerk maken en rapportcijfers. Bij verreweg de meeste middelbare scholieren heeft het boek geen schijn van kans in de concurrentiestrijd met telefoon, social media en Netflix. Toch houdt Annette Reijersen van Buuren vast aan haar droom: dat ze het lezen een populairder imago kan geven onder jongeren.

Verder in deze editie
• Communicatiewereld kan diversiteit versnellen
• Wat zijn de marketing-banen van de toekomst?
• Frank Regtvoort laat ons anders kijken naar communicatie
• Van imagoprobleem naar imago-oplossing

Wat mij is opgevallen
Informatie- en communicatiesector telt grootste stijging mkb-bedrijven
Het aantal filmproducenten en vloggers verdubbelde bijna in het afgelopen decennium. Uit cijfers van Staatvanhetmkb.nl blijkt dat in de afgelopen tien jaar in de informatie- en communicatiesector relatief de meeste bedrijven zijn bijgekomen. Zo was er sprake van een stijging van 67%. In het algemeen is het aantal bedrijven in de mkb-sector met bijna 335.000 gestegen in het afgelopen decennium. De toename in de ‘business economy’ bestaat voornamelijk uit microbedrijven.

Communicatiewereld kan diversiteit versnellen
Diversiteit moet worden ingebed in de systemen, structuren en het management van organisaties. Met de snelheid van een slome slak stellen organisaties zich open voor diversiteit. Dat geldt zowel voor de publieke als voor de private sector. Zou communicatie een scheut urgentie kunnen geven aan de heren en meesters, waardoor diversiteit er de kans krijgt die het verdient? Nee! Want we weten dat mensen kiezen voor mensen die op hen lijken, qua opleidingsniveau, etniciteit, leeftijd, karakter, interesses, noem maar op. Het soort-zoekt-soort-mechanisme is een realiteit, zelfs voor de mensen in de zo creatieve en dynamische communicatiebranche. Het antwoord is ook Ja! Want communicatie kan effectief zijn, kan helpen dat mensen anders gaan denken over diversiteit. En misschien zelfs anders gaan handelen.

Communicatiewereld kan diversiteit versnellen
De BV Nederland besteedt jaarlijks miljoenen euro’s om meer diversiteit in organisaties te bewerkstelligen. De leidende gedachte is dat diversiteit bijdraagt aan betere bedrijfsprestaties. De laatste jaren is er extra aandacht (en geld) voor communicatie-uitingen zodat die effectiever zijn in het vinden én behouden van divers personeel. Denk bijvoorbeeld aan het afbeelden van mensen (m/v) van een andere dan de typisch Nederlandse culturele achtergrond in promotiemateriaal.
En er zijn allerlei nieuwe verschijnselen bijgekomen, zoals de speciale diversiteits-recruiters en communicatieadviseurs die bedoeld zijn om onbevooroordeeld nieuw personeel te selecteren. Jammer, maar deze instrumentele aanpak voor het elimineren van het uitsluitingsmechanisme is zeker geen wondermiddel voor meer diversiteit.

Wat zijn de marketing-banen van de toekomst?
Er was eens een periode dat het werk van een marketeer heel rechttoe, rechtaan was: je trok de aandacht van de mensen die je wilde bereiken, en je schreeuwde daarna het aller hardst. In vroegere tijden, waarin de hoeveelheid kanalen kleiner was en de gemiddelde aandachtspanne langer, was dat nog een prima aanpak. Maar we leven in 2019. We worden gebombardeerd met honderden boodschappen op een dag – als het geen duizenden zijn – op basis van algoritmes. Die voorspellen wat er aan wie moet worden voorgeschoteld, en wanneer. De merkbeleving van de toekomst is dan ook volledig gebaseerd op connectiviteit en data-intelligentie.

Marketing is momenteel een duivels spel om te beheersen
Eén inschattingsfoutje en een merk dat jarenlang zorgvuldig zijn reputatie heeft opgebouwd, kan schade van catstrofale omvang ondervinden. Klanten worden zo rechtstreeks de armen van de concurrent in gejaagd. De marketeer van vroeger, smooth en strak in het pak, past niet meer in deze tijd. De slimme hipsters die de delicate wisselwerking tussen on- en offline, algoritmes en empathie wél snappen, des te meer. En hoe tegenstrijdig dit ook lijkt, de meest succesvolle merken vertrouwen op technologie om authentieke verhalen te vertellen en dito ervaringen te bieden.

Baanexplosie in komende tien jaar
Het simpelweg afschrijven van marketingbanen is te kort door de bocht. Uit een rapport van Cognizant zijn dan ook 21 nieuwe mogelijke banen gerold voor functies die in de komende tien jaar ontstaan en zelfs de nieuwe hoekstenen van marketing kunnen worden. Deze banen gaan goed samen met de belangrijkste macro-economische, politieke, demografische, maatschappelijke, culturele, zakelijke en technologische trends die anno nu zichtbaar zijn. Denk hierbij aan de opkomst van de circulaire economie, toename in hyper-personalisatie, de bevolking die steeds ouder wordt, duurzaamheid, data, automatisering, AI en virtual reality.

Transfers
Jeroen Dijkema
gaat als redacteur, coördinator, contentbeheerder aan de slag bij Horeca Nederland TV in Eelde. Jeroen was journalist en redacteur bij Media Totaal Noord, De Krant van Tynaarlo en werkte eerder als accountmanager voor Bencom Group.

Myrthe Heida
is nu medewerker Communicatie & PR bij ZINN (Zorgorganisatie in Noord Nederland). Myrthe was hiervoor communicatiemedewerker bij het UMCG Centrum voor Revalidatie en deed ervaring op bij Roche Diabetes Care NL. Ze studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Marcel de Jong
gaat als gemeentesecretaris en algemeen directeur aan de slag bij gemeente Vlieland. Marcel komt van de provincie Fryslân waar hij woordvoerder van de commissaris van de Koning en strategisch (communicatie) adviseur bestuur was en doet de communicatie voor het Nederlands basketbal team, en was eerder journalist bij de Leeuwarder Courant en auteur van het boek De Friese Maffia.

Jikkie van Veen
wordt communicatiemedewerker bij Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten. Jikkie was onderwijs- en onderzoeksmedewerkster bij het UMCG en werkte eerder voor het Noorderpoort College en voor Molecaten ’t Hout. Ze studeerde Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Sylvia Suurmeijer-Hulsman
gaat aan de slag bij de gemeente Coevorden als strategisch communicatie- en bestuursadviseur. Sylvia is eigenaresse van SH Communicatie en was interim communicatie- en bestuursadviseur voor onder meer de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, de Dienst Uitvoering Onderwijs, de gemeenten Slochteren, Groningen en Winschoten, voor ING en voor, Waterschap Reest & Wieden.

Iris Wagenaar
is nu communicatiemedewerkster bij Patyna. Iris werkte voor de Medical Groep, voor Vrijheid in de Zorg en voor Venturaplus. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda
Kroegproat
Op vrijdag 13 september organiseren gemeenten Loppersum, Delfzijl en Appingedam Kroegproat voor communicatieprofessionals in de voormalige basisschool Wirdummerklimmer in Wirdum. Praat mee over communicatie in de nieuwe gemeente Eemsdelta. Er wordt gezegd dat communicatieprofessionals overal een mening over hebben en altijd alles beter weten. Een grotere gemeente heeft zo z’n uitdagingen ook op het gebied van communicatie.

Vacatures
De gemeente Loppersum is voor het team Communicatie (onderdeel van het Klant Contact Centrum) per direct op zoek naar een enthousiaste communicatiemedewerker+ (voor 32-36 uur per week). Je schrijft persberichten en de wekelijkse publicaties zoals de gemeentelijke advertentie. Ook schrijf je content voor de website, voor het intranet en beheer je de social media accounts. Je organiseert en coördineert diverse bijeenkomsten: van de nieuwjaarsreceptie tot aan inwonersbijeenkomsten in het kader van de versterkingsopgave. Ze zien je CV uiterlijk 25 augustus tegemoet.

De gemeente Smallingerland zoekt een senior communicatieadviseur. En niet de eerste de beste. Je adviseert het college, het management, projectteams en medewerkers, gevraagd en ongevraagd. Je bent eerste woordvoerder van de gemeente. Dat houdt in dat je de burgemeester en wethouders adviseert. Het is handig als je de Friese taal verstaat of bereid bent het Fries te leren. Reageer vóór 12 augustus.

Antonius Zorggroep Sneek zoekt een adviseur Communicatie en Marketing. Je bent samen met je collega’s verantwoordelijk voor de externe en interne communicatie. Jij weet als geen ander hoe marketingcommunicatie kan bijdragen aan het realiseren van de ambities van de Antonius Zorggroep. Strategische keuzes vertaal je naadloos vanuit inzichten naar doelstellingen. Je kunt tot 28 augustus reageren.

Oosterlengte in Winschoten zoekt communicatieadviseur. Je bent verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van Oosterlengte. Je geeft hierover gevraagd en ongevraagd advies. Een door jouzelf opgesteld communicatiebeleid geeft daarvoor de kaders. Je bent daarnaast actief en creatief bezig met het schrijven van teksten, het plaatsen van content op het intranet, de website en social media en met het opfrissen van de correspondentie.

QPS Netherlands Groningen, een Amerikaans bedrijf dat zich bezighoudt met onafhankelijk onderzoek naar mogelijk nieuwe geneesmiddelen, zoekt een marketing- en communicatiespecialist. Deze unieke en uitdagende baan is voor degene die denkt als een ondernemer. Jij hebt de pet op van een marketeer en weet hoe communicatiemiddelen doeltreffend ingezet kunnen worden. Jij bent creatief en kan dit goed omzetten naar bruikbare middelen. Kennis van bijvoorbeeld Illustrator/ InDesign of overige tools voor het opmaken van drukwerk en digital work is een must. Jij bedenkt het niet alleen, maar kunt het dus ook uitvoeren.

Lifelines zoekt een medewerker Communicatie (24-28 uur). Je schrijft teksten (in het Engels en Nederlands) en voert redactiewerkzaamheden uit voor diverse communicatiemiddelen. Je denkt mee over bewegende content voor al de doelgroepen en coördineert de realisatie ervan. Je onderhoudt de website en ontwikkelt content voor de social media kanalen. Je ondersteunt bij de organisatie van evenementen. Je adviseert over de keuze van het promotiemateriaal en communicatieplannen – zo nodig – aan externe partners.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in Assen zoekt een senior communicatieadviseur, met affiniteit met het Domein Agro & Natuur. Het is een functie waarin zowel tactische als uitvoerende taken samenkomen en waar gevoel voor maatschappelijke en politiek-bestuurlijke verhoudingen essentieel is. Je werkt samen met collega’s uit de verschillende expertisegebieden binnen de directie (content team, klantteam, datamanagement, pers, marketing & social media e.a.).

Carins zoekt een ervaren communicatieadviseur. Je bent verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie en de communicatiestrategie. Je stelt het communicatiebeleid op en voert deze samen met een directe collega van communicatie uit. Als communicatie adviseur ben je onderdeel van de staf en neem je deel aan het MT. Carins bevind zich als nieuwe organisatie in een opbouwfase, ook op het terrein van communicatie. Stuur je CV met je motivatie voor 26 augustus.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Raad van State adviseert
De afdeling Advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het wetsvoorstel modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Het wetsvoorstel is onlangs bij de Tweede Kamer ingediend. Daarmee is ook het advies van de afdeling Advisering openbaar geworden. Op weg naar afschaffing van de brief: het wetsvoorstel geeft regels voor het elektronisch berichtenverkeer tussen overheid en burgers. Het valt vooral op dat daarbij wordt voorgesorteerd op de geleidelijke afschaffing van papieren communicatie.
Maar er zijn grote groepen burgers die niet goed thuis zijn in de digitale wereld. Dat zijn niet alleen maar ouderen, maar ook laaggeletterden. Als communicatie per brief niet meer mogelijk is, zullen deze burgers het contact met de overheid verliezen en daardoor in grote problemen komen. Ook de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de Nationale ombudsman hebben aandacht gevraagd voor deze burgers. De afdeling advisering Adviseert om nu juist het omgekeerde vast te leggen: dat burgers recht hebben om per brief contact te hebben met de overheid.

En dan nog even dit
Zij zetten nieuwe stip aan de horizon
Een zoektocht naar een geschikte flexplek in Assen bracht Yvette Meinema (Buro Horizon) naar De Drentse Zaak. De communicatie- en bestuursadviseur vond thuiswerken namelijk te stil. Bijkomend voordeel: het sparren met andere ondernemers. “De variatie aan ondernemers in De Drentse Zaak is enorm en daardoor heel waardevol. Het geeft je de mogelijkheid met hen te sparren. Over zaken die je bezighouden in het ondernemerschap en over werk gerelateerde zaken”, vertelt ze enthousiast in de lounge van het ondernemerscentrum aan de Beilerstraat. “Ik heb hier al veel gesprekken gevoerd waar ik ontzettend veel aan had.”

Frank Regtvoort laat ons anders kijken naar communicatie
‘Wat communiceren betekent’ is een boek over communiceren zelf. Met zo’n 35 jaar werkervaring op alle denkbare communicatieterreinen is Frank Regtvoort in 2016 aan dit boek begonnen. Hij wilde voor zichzelf helder krijgen waar de begrippen ‘communiceren’ en ‘communicatie’ voor staan: “Wat maakt werk tot communicatiewerk?” De antwoorden die hij vond heeft hij op minder dan tachtig bladzijden uiteen weten te zetten.
Vanaf de eerste pagina gooit Regtvoort de knuppel in het hoenderhok. We hebben naar zijn overtuiging de mond vol van communiceren en communicatie, zonder te weten wat communiceren eigenlijk ís. Zolang we het communicatiewerk naar tevredenheid uitvoeren, is er volgens hem niks aan de hand. Goed is goed. En dat is meestal het geval. Maar wat als communicatiewerk een bak ellende veroorzaakt? Dan is er, zo illustreert Regtvoort aan de hand van talloze voorbeelden, zonder uitzondering iets misgegaan in het communiceren zélf.

Bonen in de pot in zomermodus
Ook de redactie van Bonen in de pot gaat in de vakantiemodus: Bonen in de pot gaat over op de zomeredities, dat wil zeggen: de nieuwsbrief komt niet meer iedere maandagochtend uit maar alleen dan wanneer er voldoende interessante communicatie- en marketingontwikkelingen zijn te melden. Wij wensen jullie een mooie en interessante vakantie en kom veilig weer terug.

Uitspraak
“Als je niet gelooft in wat je doet, dan denk ik niet dat je kunt uitblinken in je ambities”. Mohammad Abu-Ghazaleh – Fresh Del Monte Produce.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s