Bonen in de pot

12 augustus 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste Nieuws
Facebook wil nieuwsmedia betalen voor content
Het sociale netwerk Facebook wil nieuwsmedia gaan betalen voor het gebruik van hun content. Het platform heeft diverse Amerikaanse mediabedrijven benaderd met een voorstel, waarbij Facebook miljoenen dollars wil betalen voor de mogelijkheid verhalen op te nemen in een nog te lanceren nieuwssectie op het platform. Dat meldt The Wall Street Journal, dat zelf een van de partijen is die is benaderd. Daarnaast hebben onder andere ABC News, The Washington Post en Bloomberg een voorstel ontvangen. Volgens de krant kunnen sommige van deze media drie miljoen dollar op jaarbasis verdienen.

Verder in deze editie
• Nieuwe beroepsvereniging
• Marketeer, pak je rol in MVO
• Waarom ook jouw bedrijf B2B PR in moet zetten
• Marketing Troonrede

Wat mij is opgevallen
Nieuwe beroepsvereniging
Onlangs is Vifort opgericht, de nieuwe beroepsvereniging voor zelfstandige communicatieprofessionals. Vifort werkt onafhankelijk met als doel actief de belangen van zzp’ers, die werkzaam zijn in de communicatiebranche, te behartigen. De vereniging wordt hierbij ondersteund door de kennis en ervaring van de Stichting ZZP Nederland en Stichting CommTop. Stichting ZZP Nederland en Stichting CommTop hebben eerder een toenemende belangstelling geconstateerd voor deze groep zelfstandigen.

Er werken meer dan 100.000 zzp’ers in deze branche. Van fotograaf tot tekstschrijver of van regisseur tot designer, allen worden geconfronteerd met snelle veranderingen bij opdrachtgevers. Voor alle partijen is de grote vraag: vakmanschap gekoppeld aan beloning. Opdrachtgevers zien in deze pool van potentiële medewerkers ook veel nieuwe creatieve rollen voorbijkomen. Juist door het grote aanbod van ‘creatieven’ kan het moeilijk zijn een verantwoorde keuze te maken.

Marketeer, pak je rol in MVO
Je moet helemaal niks, vindt Bart Brüggenwirth van b-open, maar er zijn veel goede redenen om je als marketeer bezig te houden met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daar hebben ze drie redenen voor: omdat het moet van de wet, omdat ze een morele verplichting voelen of simpelweg omdat het loont. Voldoen aan wetgeving en nakoming geldt natuurlijk voor elk bedrijf. Afhankelijk van het type bedrijf zal daarnaast een van de andere redenen de boventoon voeren.
Bij familiebedrijven zie je bijvoorbeeld vaak een duidelijk morele motivatie, zij houden zich heel bewust bezig met het welzijn van de volgende generaties. Voor sterk op winst gerichte organisaties en merken is de positieve businesscase de belangrijkste driver. Je wordt beter gewaardeerd als je beter zorgt voor de maatschappij, mits je dat goed communiceert natuurlijk. Uit een recent onderzoek van Berenschot blijkt dat steeds meer CEO’s vinden dat ze hun bedrijf kunnen onderscheiden met goed MVO-beleid. Het is nu definitief van strategisch belang.

Hoe kun je je met MVO onderscheiden?
‘Je kunt je met MVO onderscheiden wanneer je er een voorsprong mee hebt of als het thema of de communicatie minder voor de hand ligt. Zo was a.s.r. de eerste verzekeraar die duurzaam beleggen als speerpunt communiceerde. Tony’s Chocolonely zette jaren geleden een wezenlijk thema op de kaart: moderne slavernij. Dat dragen ze nog steeds actief uit en daar is al hun communicatie op gericht, tot aan de ‘ongelijke stukjes’ in hun repen aan toe. Houd er ook rekening mee dat er ontwikkeling zit in zulke thema’s.
Ooit was fair trade koffie iets nieuws en was het maar op een paar plekken te koop. Inmiddels wordt niet alleen UTZ maar ook Max Havelaar als keurmerk door grote merken omarmd. Het wordt de norm. Nu zie je nieuwe initiatieven ontstaan die juist weer verder gaan. Moyee Coffee claimt de eerste ‘fair chain coffee’ te zijn; zij letten niet alleen op een eerlijke prijs aan de boeren, maar streven ook naar productie in het land van herkomst waardoor de producenten er ter plekke meer aan overhouden.

Waarom ook jouw bedrijf B2B PR in moet zetten, juist nu
Eén van de meest herkenbare verschijnselen in onze economie is de afwisseling van goede en slechte tijden. Na zoveel jaar economische voorspoed, volgt er een periode van een aantal jaar tegenspoed. Deze Juglarcyclus is de meest bekende en aanvaarde conjunctuurgolf, een cyclus die gemiddeld zeven tot elf jaar duurt en wordt veroorzaakt door vertragingen en versnellingen in investeringen.
Deze golven zijn iets waar ieder vakgebied mee te maken heeft. Zo ook PR. In economisch slechte tijden is goede PR essentieel om op te vallen tussen je concurrenten. De budgetten staan dan echter vaak onder druk. Anderzijds, in economisch goede tijden, zijn de budgetten meer toereikend en zijn er mogelijkheden om vlammende campagnes op te zetten. Maar de druk om je concurrentie te verslaan is dan meestal wat minder groot. Vaak een reden voor bedrijven om PR op de lange baan te schuiven.

Marketing Troonrede: snel en slim bijpraten
Het marketingvak is altijd in beweging. Simpelweg omdat de markt en het aanbod steeds opnieuw veranderen en de consument altijd op zoek is en zijn consumptiegedrag altijd weer aanpast. Je kunt je als marketeer helemaal gek laten maken en op iedere hype of technologische ontwikkeling zoals big data, storytelling, branded content en artificial intelligence springen. Vooral de honger naar nieuwe digitale diensten is groot. Consumenten zijn intussen hybride en consumeren van alles door elkaar heen, zijn dan weer bio en dan weer carnivoor. Ze shoppen net zo makkelijk bij de Bijenkorf als de Action. In de retail is al jaren de discussie wat de verhouding wordt in omzet tussen clicks en bricks. Meer informatie over het Marketing Troonrede event op 24 september 2019 en om je aan te melden: http://www.marktingtroonrede.nl.

Marketeers en duurzaamheid
Duurzaamheid moet onderdeel van je missie, visie en/of doelstelling zijn. Dat houdt in dat de directie er 100 procent in moet geloven, anders gaan de meeste initiatieven geen succes worden. Duurzaamheid is niet eenvoudig. Het kost tijd en energie. Bedrijven die ‘niets’ hebben met duurzaamheid, zijn minder geneigd om een project op dat gebied te stimuleren. Start dus bij de oorsprong. Waarom bestaat je bedrijf? Wat is je missie? En visie? Als marketeer heb je invloed op de formulering van de missie en visie. Wend deze invloed aan. Zorg ervoor dat jouw bedrijf duurzaamheid als focus krijgt. Start hiermee én werk daarna pas andere duurzame initiatieven uit.

Agenda
Kroegproat
Op vrijdag 13 september organiseren gemeenten Loppersum, Delfzijl en Appingedam Kroegproat voor communicatieprofessionals in de voormalige basisschool Wirdummerklimmer in Wirdum. Praat mee over communicatie in de nieuwe gemeente Eemsdelta. Er wordt gezegd dat communicatieprofessionals overal een mening over hebben en altijd alles beter weten. Een grotere gemeente heeft zo z’n uitdagingen ook op het gebied van communicatie.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Er zouden meer vrouwelijke hoofdredacteuren moeten komen
‘Je kan het niet, je kan het niet.’ Dat zei het stemmetje in het hoofd van Sandrina Hadderingh toen ze op het punt stond om hoofdredacteur te worden bij Omroep Gelderland. Ze luisterde er niet naar. Als Sandrina Hadderingh naar de laatste twee jaar kijkt, noemt ze zichzelf ‘een raket’. Eentje die snel gaat, hoog ook. Eigenlijk tegen haar plannen in. Ze had aan haar baas gevraagd of hij gek was geworden, toen hij zes maanden geleden vroeg of ze hoofdredacteur van Omroep Gelderland wilde worden. “Ik was net koud een half jaar hoofd nieuws, had daar van alles in gang gezet”, vertelt ze in haar kantoor. “Ik was toch helemaal niet klaar voor het hoofdredacteurschap?” Bovendien was daar dat stemmetje in haar hoofd: ‘Je kunt het niet, je kunt het niet’. “Je mag best weten: ik heb een paar rommelige nachten gehad voordat ik ‘ja’ zei. Zo veel verantwoordelijkheid over zo veel mensen die hun hypotheek moeten betalen…”

En dan nog even dit
Wat begrijpen tieners van influencermarketing op YouTube?
De populariteit van influencers is groot onder jongeren. Waar jongeren vroeger in hun vrije tijd bijvoorbeeld tv keken, besteden zij nu een groot deel van hun tijd aan het kijken van content van influencers op YouTube. Influencermarketing wordt daarom ook vaak ingezet om de jongere doelgroep te bereiken. Maar wat vinden jongeren van influencermarketing? Herkennen tieners reclame in YouTube-video’s en begrijpen ze dat YouTubers hier geld aan verdienen? Dat schreef Eva van Reijmersdal, universitair hoofddocent bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In een onderzoek wordt ingegaan op influencermarketing en de mening van hoogopgeleide jongeren. Hoogopgeleide tieners begrijpen dat YouTubers geld verdienen met influencermarketing. Daardoor zijn hoogopgeleide tieners ook begripvol over influencermarketing: het hoort er nu eenmaal bij. Maar influencermarketing moet niet de overhand hebben binnen een video.

Influencermarketing
Influencers zijn razend populair onder jongeren. Een groot deel van de tijd die jongeren besteden op social media gaat op aan het bekijken van content van influencers. Naast grote namen als Enzo Knol, Monica Geuze en NikkiTutorials, is er ook voor elke hobby of interesse wel een influencer te vinden. Veel van deze influencers worden door merken gebruikt om tieners te bereiken. In opdracht van adverteerders besteden influencers aandacht aan producten of diensten in hun posts, die zij daarmee onder de aandacht van hun volgers weten te brengen.

Uitspraak
“Het is de taak van de marketeer om niet het product, maar de toegevoegde waarde te verkopen”. Dianne Joosten van Moonen Packaging.

Bonen in de pot in zomermodus
Ook de redactie van Bonen in de pot gaat in de vakantiemodus: Bonen in de pot gaat over op de zomeredities, dat wil zeggen: de nieuwsbrief komt niet meer iedere maandagochtend uit maar alleen dan wanneer er voldoende interessante communicatie- en marketingontwikkelingen zijn te melden. Wij wensen jullie een mooie en interessante vakantie en kom veilig weer terug.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s