Bonen in de pot

23 september 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Vakantie voorbij
De kampeerspullen zijn weer ingepakt, de koffer staat op zolder en de wekker gaat vroeg: de vakantie is nu écht voorbij. Maar na zo’n periode van vrijheid en rust hebben veel werknemers last van ‘vakantie blues’: minder betrokkenheid met hun werk, weinig concentratie en motivatie.
Na de vakantie zouden de batterijen helemaal opgeladen moeten zijn. We hebben immers wekenlang af kunnen schakelen. Toch blijkt dat veel mensen weinig trek hebben in werk na de vakantie. Uit de meeste recente cijfers van de Arbo Unie blijkt dat zo’n 13% inderdaad geen werklust heeft na een paar weken vrij. Volgens Yvonne Kersten van Arbo Unie is dat een onverwacht hoog percentage. “Werkgevers verwachten juist dat werknemers na hun zomervakantie uitgerust en vooral extra gemotiveerd weer terugkomen. Het omgekeerde is dus vaak het geval.” Maar kijk eens goed in je agenda: over een paar weken is het alweer herfstvakantie!

Verder in deze editie
• Noorderpers gaat door!
• Marketing en communicatie in de publieke sector
• Nieuwe campagne KPN
• Veel transfers in deze zomer
• Jan Boon Communicatie zoekt doorpakker

Wat mij is opgevallen
Noorderpers gaat door!
Het is even geleden dat je van hen gehoord hebt. De laatste NPS bijeenkomst was op 11 februari jl. Achter de schermen is er na de bestuurswisseling gewerkt aan een nieuwe opzet voor de Noorderperssociëteit 2.0. Niet alleen qua opzet, locatie en inhoud, maar ook qua naam en communicatie. Ze praten je graag even bij: de ‘NPS 2.0’ wordt opener en laagdrempeliger, minder sociëteit, maar nog wel steeds gericht op mensen die geïnteresseerd zijn in media, journalistiek en communicatie. Specifiek aandacht voor een jonger publiek. Daar past een nieuwe locatie bij. Vanaf begin 2020 is het nieuwe honk te vinden op de eerste verdieping in Forum Groningen in het hart van de stad Groningen!

Marketing en communicatie in de publieke sector
Dit jaar lanceerde SchaalX het label ‘SchaalX public’: het label voor digital-, marketing- en communicatievacatures in het publiek domein. Consultant Erik de Vogel: “We zien dat binnen publieke organisaties afdelingen Communicatie vaak nog een te reactieve en uitvoerende rol hebben in plaats van de rol als volwaardige gesprekspartner voor de organisatie. Ook hebben organisaties binnen de publieke sector te maken met een moeizame integratie van social media of ontwikkelingen op het gebied van data in hun dagelijkse communicatiebeleid. Vaak is er nog te weinig notie van de schat aan data die publieke organisaties beheren, laat staan van het slim gebruik ervan. Hetzelfde geldt voor het meetbaar maken van communicatie, zoals het effect van een campagne, online reputatiemanagement of digital public affairs.”

Marketing en communicatie in de publieke sector
Erik de Vogel: “In de publieke sector worden nog steeds veel traditionele ‘brede’ communicatiefuncties gevraagd. Tegelijk zien we een stijging in de vraag naar specialisten, waarbij met name de behoefte aan digitale kennis opvallend is. Wat ook opvalt is dat steeds meer publieke organisaties kennis en expertise vragen uit andere, met name commerciële organisaties. Een trendbreuk met het verleden, waarin vaak voor de veilige oplossing werd gekozen. Bijvoorbeeld gemeentes die ervaring bij een gemeente vragen worden schaarser. Deze positieve ontwikkeling zien we overigens nog sterker in het onderwijs en de zorg.”

Nieuwe campagne KPN benadrukt band met Nederland
KPN is naar eigen zeggen één van de sterkste en oudste merken van Nederland, en is al 140 jaar een Nederlands icoon. Uit onderzoek blijkt dat klanten vinden dat het KPN merk staat voor één van de meest betrouwbare en servicegerichte providers van Nederland. Yvette Belt-Beekman, director Brand & Marketing Communicatie KPN: “Dat betekent dat we met het KPN-merk een nóg grotere groep Nederlanders willen aanspreken.”

Marketing van de toekomst is gebaseerd op gedragsanalyses
De klant van tegenwoordig is beter geïnformeerd, wil overzicht hebben en zelf kunnen kiezen. Speuren op internet is een belangrijk onderdeel geworden van een koopproces. Dit leidt tot veel mogelijkheden, maar hoe kun je nu als aanbieder gevonden worden op internet? Bovenaan Google komen is niet eenvoudig. Adverteren op internet is kostbaar, maar potentiële klanten moeten je wel kunnen vinden. Hier komen nieuwe platformen als Booking.com, Thuisbezorgd en Airbnb om de hoek kijken. Deze platformen bundelen het aanbod gebaseerd op thema’s en bemiddelen tussen vraag en aanbod op basis van zogenaamde filters. Zo wordt op basis van zoekcriteria snel het gewenste aanbod gevonden.

Transfers
Femke Ton is de nieuwe communicatieadviseur bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Femke komt van het Centrum Veilig Wonen. Femke volgde de studie senior communicatieprofessional bij Van der Hilst Communicatie opleidingen en Pedagogische wetenschapen aan de Rijkuniversiteit Groningen.

Joyce Broos gaat aan de slag bij de gemeente Assen als communicatiemedewerker. Joyce was journalist en redacteur bij Media Totaal Noord en werkte eerder voor de SNS Bank.

Emma Bel is nu contentregisseur a.i. bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Emma komt van het Martiniziekenhuis waar ze communicatiemedewerkster a.i. was. Eerder werkte ze voor de Doktersdienst Groningen, Marketing Groningen, de Zorggroep Groningen en Noordhoff Uitgevers.

Senza Communicatie is versterkt met Dorien Bakema. Ze komt van AOG School of management en werkte eerder voor de Virol Recycling Groep. Daarnaast wordt het team versterkt met Iris van der Wal die eerder stage liep bij Senza. Ze studeert dit jaar verder aan de RUG en blijft Senza ondersteunen als communicatiemedewerker. Tot slot is Denise Hamstra van ComQi ook actief bij Senza.

Marloes Wittink is nu coördinator Marketing en Communicatie bij Etac R82 in Heerenveen. Ze werkte hiervoor onder meer in de zorg, het onderwijs, bij de politie en bij financiële dienstverleners.

Jantien Huitema is nu marketingmanager bij de Henri Willig Group, ze komt van Nelf Lakfabrieken en werkte eerder voor Eresde.

Esmee Dekker is nu communicatieadviseur bij de Woongroep Marenland. Ze was communicatiemedewerkster bij de Innovatiewerkplaats de Digitale Society Hub van de Hanzehogeschool Groningen en werkte eerder voor TerraNext.

Peter Boomsma is benoemd tot strategische communicatieadviseur en woordvoerder van de Commissaris der Koning A.A.M. Brok van de Provincie Fryslân. De opdracht duurt tot en met 31 december van dit jaar. Peter werkt vanuit z’n eigen communicatiebedrijf, Boomsma Communicatie & Mediatraining voor tal van verschillende organisaties in verschillende rollen als teamleider Communicatie, mediatrainer, communicatieadviseur en woordvoerder.

JS Electronics in Leek heeft zich versterkt met Rosalie Otten als junior communicatieadviseur. Zij wordt verantwoordelijk voor de vertaling van het merk richting de externe en interne organisatie. Daarnaast is Sebastiaan Mentink de nieuwe junior marketeer. Hij wordt verantwoordelijk voor marktonderzoek en het ontwikkelen van insights.

Rogier Verhagen is nu interim Manager Marketing en Communicatie bij Zorggroep Alliade. Rogier is zelfstandig tekstschrijver, bladenmaker en communicatieadviseur en werkt(e) onder meer voor Golden Raand, het Groninger Landschap, de RDW, het agentschap Telecom, de gemeente Groningen en het UMCG.

Kirsten Wind-Ahlers gaat aan de slag als senior communicatieadviseur bij Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten en Transformatieagenda Jeugd Groningen. Ze werkte eerder voor Werken met Wind, een adviesbureau voor strategie, beleid en communicatie, voor het Groninger Gasberaad en voor MEE Groningen.

Paul Loonstra werkt nu als projectcommunicatieadviseur a.i. bij Wetterskip Fryslân. Paul is zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver en wordt door diverse overheden ingehuurd op de afdeling Communicatie. Zo werkt hij onder meer voor de Noardlike Fryske Wâlden en Groningen Bereikbaar.

Arosha Schotting gaat aan de slag bij het nieuwe communicatiebureau BAAS! waar ze veel bezig is met video’s en online media. Hiervoor studeerde ze Communicatie aan de NHL Stenden Hogeschool en werkte ze mee aan de verkiezingscampagne van provincie Fryslân.

Agenda
Noorderpers
Zet maandag 28 oktober alvast in je agenda. Het Forum Groningen is dan nog niet geopend en ze willen zeker op gepaste manier afscheid nemen van het huidige ‘thuis’. Kortom, de locatie op 28 oktober is ‘De Sleutel’. Medio september informeren ze ons over het onderwerp van deze bijeenkomst.

Noorderpers organiseert activiteiten/bijeenkomsten rondom de onderwerpen Communicatie, (Sociale) Media en Journalistiek. De bijeenkomsten moeten schuren, aan het denken zetten en uitdagend zijn. Kortom, veel discussie en debat, maar de vorm is niet in beton gegoten. Wat altijd blijft is een hapje en/of drankje.
De bijeenkomst worden georganiseerd door de redactieraad die voorlopig bestaat uit Symen Bosma, Jorien Bakker, Frits Emmelkamp, Erik Hogeboom, Susan Pathuis en Bram Douwes. En wordt op korte termijn uitgebreid met nieuwe mensen.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Het CommunicatieFestival
is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden. Daarom organiseren ze jaarlijks, of zo vaak er inspiratie los komt, dit festival.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever in Groningen op zoek naar een doorpakker, een ondersteuner voor het accountmanagement. Je bent een sprankelend iemand met veel energie. Je gaat allerlei ondersteunende taken uitvoeren maar komt natuurlijk ook met initiatieven.
Van dingen regelen met drukkers tot en met dingen op het bureau – office taken – doen. Je helpt het MT met de urenregistratie en facturering en het regelen van inspirerende locaties voor shoots of meetings, maar ook modellen uitzoeken en fotografen op tijd laten komen. Je zult aan het grote echte meeslepende werk ruiken, voelen en aanraken. Je bent een echte doorpakker en representatief; je moet in het team passen(!). Herken je je in het geschetste profiel? Stuur mij dan zo snel mogelijk een mail: jan@janboon.com. Behalve je compacte cv ontvang ik ook graag een pakkende brief, waarmee je me duidelijk maakt waarom jij voor mijn opdrachtgever de beste kandidaat bent.

DAMCO Aluminium Delfzijl “Aldel” zoekt een marketingmanager. Je bent met de content creator verantwoordelijk voor de uitvoering van het communicatieplan 2019-2020. De focus ligt op communicatie naar bestaande klanten en stakeholders en het ontwikkelen van een opstelling waarin ze in staat zijn om relevante berichten en meldingen op het juiste moment naar de juiste mensen te sturen. Stuur je korte motivatie en recente CV zo snel mogelijk, maar uiterlijk 26 september.

Arriva Heerenveen zoekt een communicatieadviseur en woordvoerder. In nauwe samenwerking met je collega’s geef je invulling aan het corporate communicatiebeleid om zo het gewenste imago te versterken en de identiteit van Arriva te bewaken. In deze functie ben je verantwoordelijk voor de perscoördinatie en treedt op als één van de woordvoerders. Ze ontvangen je motivatie en cv uiterlijk 30 september.

Gasunie zoekt een communicatieadviseur. Ben je een zelfstandig werkende, multimediale, schrijvende én beelddenkende communicatieve alleseter? Ze zoeken een nieuwe collega communicatieadviseur die zich in deze omschrijving herkent. Stuur uiterlijk 1 oktober je cv en motivatie.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Grafisch ontwerpbureau IDEA 2
uit Groningen wint de bronzen Creativity award. Bijna exact een jaar na het winnen van de onderscheiding bij de International Design Awards heeft IDEA 2 alweer een onderscheiding ontvangen. Het is de 30ste onderscheiding die IDEA 2 mag bijzetten in de prijzenkast. In de Creativity International 49th Media & Interactive Design Awards Competition won IDEA 2 brons voor de website van Swawek, Handcrafted Interior Design in de categorie NEW MEDIA & WEB DESIGN Business to Consumer.

En dan nog even dit
Storymarketing is marketing gebaseerd op het verhaal
Je hebt e-mailmarketing, influencer marketing, contentmarketing. Daar komt nu storymarketing bij. Expert Willemijn Vader legt uit: “Storymarketing is eigenlijk een verzameling van dat alles. Het is marketing bedrijven op basis van de elementen uit het verhaal.” Zij gelooft niet in de silo’s van de verschillende marketing disciplines. “De potentiële klant krijgt een boodschap van een afzender en ziet niet het verschil in disciplines binnen de organisatie. Waar het om gaat is dat je als bedrijf nadenkt over hoe je die persoon in beweging brengt om jouw product of dienst te kopen.”

Uitspraak
“We hebben allemaal talent maar niet altijd in dezelfde richting als onze ambities”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s