Bonen in de pot

30 september 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
“Ik denk niet dat de speech van Greta Thunberg de klimaatbeweging versterkt heeft”
Dat liet Karen Corrigan, communicatiespecialist ons weten. Greta Thunberg haalde maandag zwaar uit naar de wereldleiders bij de Verenigde Naties in New York. En daar blijven reacties op komen, vooral extreme reacties. Voor sommigen is ze de heldin van de klimaatbeweging, anderen vinden haar “gestoord”. En dus is de vraag ook: wat heeft Thunberg bereikt met deze speech?”
De Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg: “Jullie hebben mij mijn dromen en mijn kindertijd ontnomen met jullie lege woorden. En dan ben ik nog één van de gelukkigen. Er zijn mensen die afzien en er zijn mensen die sterven. Hoe durven jullie?”, zei een fel geëmotioneerde Thunberg.
De speech lokte heel wat reactie uit. Zo noemde filosoof Maarten Boudry de boodschap van Thunberg ‘ronduit apocalyptisch’. ” Het werkt echt averechts.”

Karen Corrigan van communicatiebureau Happiness begrijpt dat de speech van Thunberg uiteenlopende reacties uitlokt. “De inhoud is al redelijk radicaal, maar ook de vorm is verregaand. Toen ik het zag, dacht ik zelf ook spijtig, want ik heb ongelooflijk veel respect voor haar en wat ze doet. Ze is een ongelooflijk uithangbord geweest tot hier toe, vanwege haar authenticiteit, haar echtheid en haar echte boosheid. Maar nu had ik zelf af en toe het gevoel: het komt niet altijd even echt over.”
Thunberg keek bijvoorbeeld heel boos. “Maar was het ook echt boos? Het was een heel dunne lijn. Het leek een beetje acting, terwijl ik haar tot nu toe altijd heel authentiek vond.”
Corrigan benadrukt wel dat ze ook veel respect voor Thunberg heeft. “Ze is nog maar 16 jaar, ze heeft daar een onwaarschijnlijk forum gecreëerd. Je moet het daar dan maar eens gaan doen ook.”

Verder in deze editie
• De echte marketeer verdwijnt
• Meer impact als marketeer
• Patiënten in de war
• Ongekend wat hier gebeurt

Wat mij is opgevallen
De echte marketeer verdwijnt, want voor ieder onderdeeltje is een specialist
Hoe zorg je ervoor dat jouw team een geoliede machine wordt als het met data aan de slag wil gaan? Je hebt namelijk niet alleen marketeers nodig, maar ook datawetenschappers. En daar komt bij dat deze mensen ook nog eens goed met elkaar moeten kunnen samenwerken. Binnen het marketingveld zijn door de jaren heen veel specialismen ontstaan. En binnen die specialismen ontstaan er op hun beurt ook weer nieuwe specialismen.
“De echte marketeer verdwijnt”, stelt Martin De Boer (Corendon). “We krijgen heel veel specialisten en dat vind ik jammer. De brede marketeer met een helicopterview verdwijnt.”
Beate van Dongen Crombags (partner EY/VODW) vult aan dat iedereen vanuit de klant zal gaan denken en acteren. “Dat is uiteindelijk de manier om klantgericht te worden als organisatie. Ik denk dat het heel belangrijk is als er binnen een organisatie multidisciplinaire teams vormen die samen aan opdrachten voor klanten gaan werken.”

Meer impact als marketeer
Wie droomt er nu niet van meer impact maken? We willen iedere dag nieuwe campagnes of merkverhalen laten landen, maatschappelijke ambities groots en meeslepend uitdragen, employer branding zich zien uitbetalen in de instroom van nieuw toptalent beleven. Effectief beïnvloeden is misschien wel de essentie van het vak van de marketeer. De oudste definities van marketing gaan over het bevorderen en bespoedigen van ruilrelaties tussen klant en leverancier.
Nu is het vak veel breder geworden dan we ooit voor mogelijk hielden. Marketing gaat al lang niet meer alleen om het beïnvloeden van transacties. Het gaat nu meer om het aangaan, onderhouden en uitbouwen van relaties met een breed netwerk aan partijen, van klanten tot (potentiële) medewerkers en van leveranciers tot branchevreemde partnerships of allianties. De marketeer moet vanuit een sterke merkbasis de organisatie helpen zich aantrekkelijk en onderscheidend te roeren in de markt, maar tegelijkertijd maatschappelijk relevant zijn.

Marketeers weten niet waarom ze online video inzetten
Marketeers zetten steeds vaker online video in, maar weten meestal niet waarom ze dat doen. Inmiddels zet 88% van de marketeers video in als onderdeel van de marketingmix, maar minder dan de helft (47%) stelt concrete doelen voor video. Dat blijkt uit de Online Video Monitor, een onderzoek onder ruim 300 respondenten, dat voor de zevende keer is gehouden door SAMR, in opdracht van Quadia.
Marketeers weten volgens onderzoek vaak niet wat hun online video voor effect heeft. Als er wordt gekeken naar het doel dat marketeers willen bereiken met online video, dan is volgens de onderzoekers kennisoverdracht de afgelopen jaren een stuk minder belangrijk geworden (in 2015 werd dit doel nog genoemd door 54% van de ondervraagden, nu nog maar door 34%). Het verhogen van de naamsbekendheid is daarentegen een belangrijker doel geworden (van 47% in 2015 naar 63% in 2019).

Transfers
Aize Bouma is als strategisch communicatieadviseur gestart bij het Nationaal Programma Groningen (NPG). Het NPG zal 1,15 miljard euro investeren (excl. cofinanciering) in economische en sociale structuurversterking in de provincie Groningen, in het bijzonder het aardbevingsgebied. Zijn activiteiten (communicatietrainingen, advisering en gespreksleidingen) gaan onverminderd door.

Denise Hamstra gaat als interim senior communicatieadviseur aan de slag bij de provincie Groningen voor gedeputeerde Tjeerd van Dekken met onder meer milieu, wonen, werken, zorg, arbeidsmarkt scholing, leefbaarheid en winningsbesluiten in portefeuille. Denise werkte onder anderen voor het Fries Sociaal Planbureau, gemeenten Oldambt, Pekela en Westerwolde en de nieuwe Friese gemeente Waadhoeke.

JC Electronics in Leek heeft zich versterkt met Rosalie Otten als junior communicatieadviseur. Daarnaast is Sebastiaan Mentink de nieuwe junior marketeer.

Goeran de Pater is de nieuwe manager Communicatie & Sponsoring bij Fizi, dé vereniging van en voor zorgfinancials. Goeran is/was mede eigenaar van Sellian en commercieel directeur van Jollein en Anser. In die functie verleende hij steun aan snel groeiende MKB organisaties waar meer focus moest komen op sales.

Agenda
TechTalk
organiseert op maandag 30 september een bijeenkomst over Kunstmatige intelligentie. Computers kunnen dan ook steeds meer: ze zijn meesters in schaken en auto’s kunnen steeds beter zelf rijden. Tijdens de TechTalk van 30 september gaat het over kunstmatige intelligentie en recht. Spreker is Reinoud Baker, co-founder van LexIQ, een organisatie dat machine learning software ontwikkeld.

Noorderpers
Zet maandag 28 oktober alvast in je agenda. Het Forum Groningen is dan nog niet geopend en ze willen zeker op gepaste manier afscheid nemen van het huidige ‘thuis’. Kortom, de locatie op 28 oktober is ‘De Sleutel’.

Noorderpers organiseert activiteiten en bijeenkomsten rondom de onderwerpen Communicatie, (Sociale) Media en Journalistiek. De bijeenkomsten moeten schuren, aan het denken zetten en uitdagend zijn. Kortom, veel discussie en debat, maar de vorm is niet in beton gegoten.
De bijeenkomsten worden georganiseerd door de redactieraad die voorlopig bestaat uit Symen Bosma, Jorien Bakker, Frits Emmelkamp, Erik Hogeboom, Susan Pathuis en Bram Douwes. En wordt op korte termijn uitgebreid met nieuwe mensen.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Het CommunicatieFestival
is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is nog voor een opdrachtgever in Groningen op zoek naar een doorpakker, een ondersteuner voor het accountmanagement. Je bent een sprankelend iemand met veel energie. Je gaat allerlei ondersteunende taken uitvoeren maar komt natuurlijk ook met initiatieven.
Van dingen regelen met drukkers tot en met dingen op het bureau – office taken – doen. Je helpt het MT met de urenregistratie en facturering en het regelen van inspirerende locaties voor shoots of meetings, maar ook modellen uitzoeken en fotografen op tijd laten komen. Je zult aan het grote echte meeslepende werk ruiken, voelen en aanraken. Je bent een echte doorpakker en representatief; je moet in het team passen(!). Herken je je in het geschetste profiel? Stuur mij dan zo snel mogelijk een mail: jan@janboon.com. Behalve je compacte cv ontvang ik ook graag een pakkende motivatie, waarmee je me duidelijk maakt waarom jij voor mijn opdrachtgever de beste kandidaat bent.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zoekt een senior communicatieadviseur. Je vertaalt communicatiestrategieën naar concrete plannen en activiteiten. Je gaat aan de slag met verschillende communicatieopdrachten binnen Agrarisch ondernemen, in het bijzonder voor het Diergezondheidsfonds, Identificatie en Registratie van dieren en de Gecombineerde Opgave. Het betreft een tijdelijke aanstelling voor de duur van project/traject werkzaamheden. Je kunt tot 9 oktober reageren.

’s Heeren Loo zoekt voor de regio Noordoost Nederland een parttime communicatieadviseur. Je bouwt in de regio Noordoost Nederland aan constante zichtbaarheid en een krachtig imago van ’s Heeren Loo. Je analyseert de jaarplannen en behoeften van de regio, vertaalt deze naar pragmatische communicatieplannen en zorgt voor de implementatie. Dit doe je op het niveau van beleid, strategie en uitvoering.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Rpublic, het reclamebureau uit Groningen, gaat verder als dappr
“Het is tijd voor een koerswijziging door online en offline communicatie aan elkaar te verbinden”, aldus directeur Vincent Kleine. “Online communicatie is niet meer weg te denken uit onze organisaties. Toch zien we weer een verschuiving naar offline communicatie, naar dingen die je kunt zien en aanraken. Combineer je de twee op de juiste manier, dan versterk je het effect.”

En dan nog even dit
Patiënten in de war
Door fusies, faillissementen en creatieve directies is 60% van de Nederlandse ziekenhuizen in de afgelopen tien jaar van naam veranderd. In Drenthe wijzigden in deze periode maar liefst drie van de vier ziekenhuisnamen. Verwarring onder patiënten en het verlies van miljoenen euro’s aan merkwaarde is het gevolg. Voor de Drenten is het Groningse UMCG het ziekenhuis met de sterkste reputatie. Dit blijkt uit het Ziekenhuizen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat sinds 2009 de reputatie van alle ziekenhuizen monitort. Het Ziekenhuizen Merkenonderzoek is in 2009 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek meet tweejaarlijks de reputatie van alle Nederlandse ziekenhuizen. Voor het onderzoek van 2019 zijn 5.400 volwassenen ondervraagd.

Ongekend wat hier gebeurt
Het Diaconessenhuis in Meppel heet sinds 2015 Isala Diaconessenhuis. En in hetzelfde jaar werden het Scheper Ziekenhuis in Emmen en Ziekenhuis Bethesda in Hoogeveen Treant Zorggroep ziekenhuislocatie Scheper en Treant Zorggroep ziekenhuislocatie Bethesda. “Vergeleken met andere sectoren is het ongekend wat er in de ziekenhuissector gebeurt”, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. “In het bedrijfsleven is men heel voorzichtig met naamswijzigingen vanwege het gevaar van klantverlies en de hoge kosten om een nieuw merk op te bouwen.”

Vertrouwen in WZA stijgt
Onder de Drentse bevolking is het Groningse UMCG het ziekenhuis met de beste naam. Daarna volgen het Wilhelmina Ziekenhuis Assen en het Groningse Martini Ziekenhuis. Drenten hebben het meeste vertrouwen in het academische ziekenhuis in Groningen, maar de positie van het Wilhelmina Ziekenhuis is flink gegroeid sinds 2009. Terwijl het Asser ziekenhuis tien jaar geleden nog genoegen moest nemen met de vierde positie staat het nu op plaats twee. Het Isala Diaconessenhuis staat nu op plaats 12. In 2009 stond het onder de naam Diaconessenhuis Meppel nog op de zesde positie.

Uitspraak
“Communicatie, de menselijke connectie, is de sleutel voor persoonlijk succes en je carrière.” (van Paul J Meyer, auteur).

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s