Bonen in de pot

7 oktober 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Communicatie is een kritische succesfactor aan het worden
In rap tempo. Maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Integendeel. Het is aan de communicatie verantwoordelijke om ervoor te zorgen dat er geen enkele twijfel is over rol en toegevoegde waarde.
Voor de duidelijkheid, de volgende vraag irriteert Frank Körver mateloos. “Waar zijn al die communicatieprofessionals eigenlijk mee bezig?” Hij denkt namelijk dat deze vraag vaak meer zegt over de vragensteller zelf, dan over de communicatieafdeling.

Vergis je niet: een vraag als “wat doen al die mensen?” wordt vaker gesteld dan je denkt. Hardop in formele meetings of fluisterend in de wandelgangen. Een vraag die uitermate serieus moet worden genomen. Het vertrouwen is namelijk broos.
Ergens is het dan ook goed dat die vraag wordt gesteld. Sterker nog, het is heel gezond als die vraag regelmatig aan ieder team, iedere afdeling wordt gesteld. Van HR tot Finance en van Strategie tot Facilities. “Waarom doe je ertoe?” Deze vraag loutert. Deze vraag zorgt voor scherpte. Als je je niet meer hoeft te verantwoorden, dan word je gemakzuchtig.

Verder in deze editie
• De stoelendans duurt voort
• Reputatie bouwen is stelling nemen
• Sponsoring: bezint eer ge begint
• Het imago van accountants is beroerd
• Ruim 6300 freelance journalisten in Nederland
• Veel vacatures

Wat mij is opgevallen
De stoelendans onder de chief marketing officers duurt voort
In 2018 is voor het eerst een toenemend aantal verschuivingen in de invulling van de rol van chief marketing officers bij ondernemingen in de Verenigde Staten van Amerika gesignaleerd. Bij een alarmerende hoeveelheid Amerikaanse bedrijven in verschillende bedrijfstakken heeft dit jaar opnieuw een verandering in de topmarketingfuncties plaatsgevonden. Deze transities krijgen in een ongekend tempo gestalte.
Deze constatering is gebaseerd op gegevens van Spencer Stuart, een organisatie die zich richt op executive search. De data zijn verwerkt tot een visual, die een breed scala aan grote merken en bedrijven weergeeft waar in 2019 veranderingen in de marketingtop heeft plaatsgevonden. Het geeft een beeld van een voortdurend veranderend marketinglandschap.

Reputatie bouwen is stelling nemen
Hoe bouw je als organisatie aan een goede reputatie? Meer dan ooit zul je stelling moeten nemen in maatschappelijke thema’s. Doe dat wel behoedzaam. Als MT een wereldranglijst had opgesteld van bedrijven met de sléchtste reputatie, was Facebook daarin ongetwijfeld hoog geëindigd. Aanhoudende affaires rond privacy en fake news doen het sociale netwerk de das om, maar toch doet het geen afbreuk aan de financiële resultaten. Hoe berucht het bedrijf ook is, zolang adverteerders blijven toestromen – en dat doen ze – verdient Facebook geld als water.
De positie van Facebook is uiterst kwetsbaar, zegt Cees van Riel, directeur van onderzoeks- en adviesbureau Reputation Institute. ”Facebook kan zijn ‘licence to operate’ verliezen als mensen als eurocommissaris Margrethe Vestager besluiten dat het bedrijf te ver is gegaan met privacyschendingen. Dan zal de slechte reputatie Facebook alsnog duur komen te staan.”

Exit pr-jongens
Volgens Van Riel kunnen veel bedrijven hun reputatie redelijk goed sturen via reputatiemanagement, het terrein waarop hij in Nederland als dé autoriteit geldt sinds hij samen met zijn zakelijke partner Charles Fombrun het standaardwerk Reputatiemanagement publiceerde. “Maar niet voor alle bedrijven heeft dat zin. Je zult maar kernenergie produceren of tabaksfabrikant zijn. Dan is reputatiemanagement onbegonnen werk, tenzij je als bedrijf je hele producten- en dienstenpakket omgooit.”
“Ooit, tot in de jaren zestig, was het misschien zo dat je wat pr-jongens kon inhuren of kon volstaan met wat cosmetische verbeteringen om je reputatie op te vijzelen, maar die tijd is niet meer. Daarvoor is de maatschappij in de afgelopen twintig jaar te zeer veranderd.”

Transfers
Marjolein van der Meer werkt nu als senior marketeer bij Schouwburg De Lawei in Drachten. Marjolein komt van de Hanzehogeschool (Academie Minerva Groningen/Minerva Popacademie in Leeuwarden) en werkte eerder voor theatergezelschappen Iemandsland en Het Houten Huis, festival Jazz te Gast, Kunstspot, Landgoed Mensinge, het Jonge Harten Theaterfestival en K&C.

Marian Heek gaat aan de slag bij Flexupdate en gaat daarnaast ook de marketing en communicatie doen voor Talentplaats, Webplaats en Flexsupport. Ze komt van de noodhulporganisatie Medair waar ze verantwoordelijk was voor alle interne en externe communicatie. Marian werkte eerder als freelance tekstschrijver, eind- en webredacteur en marketeer voor tal van organisaties.

Rianne Hartog werkt nu als marketing- en communicatiespecialist bij de HISWA Vereniging. Rianne studeerde Communicatie en Educatie aan de Rijksuniversiteit en Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen. Binnen het project Noorder Baan Battle deed ze ervaring op om jonge afgestudeerden hun kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Lydia de Vin is nu coördinator Kennis & Communicatie bij Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie. Ze komt van Lefier en als projectleider voor het thema Student Tevredenheid binnen de NHL Stenden hogeschool.

Anneke van der Galiën werkt nu als senior communications advisor members’ council (a.i.) bij Royal FloraHolland. Anneke deed ervaring op als communicatie- en marketingprofessional bij tal van organisaties.

Joy Buitenhuis is nu junior communicatieadviseur bij TKP Pensioen. Joy werkt voor Make-a-Wish als marketing- en communicatievrijwilliger en werkte als recruiter voor Young Capital next, Triplepro Online Marketing en Fueld. Ze studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Jordi Mijnheer start als content medewerker bij de gemeente Leeuwarden. Jordi deed ervaring op bij het Wetterskip Fryslân en op de afdeling klantcontacten bij De Friesland Zorgverzekeraar. Hij liep stage bij CVO Zuid-West Fryslân tijdens z’n studie Communicatie aan de NHL Stenden Hogeschool.

Ellen Salverda gaat als a.i. senior communicatieadviseur aan de slag bij netwerkbeheerder Tennet. Tot november 2019 is ze communicatieadviseur bij de provincie Fryslân voor het project De Nieuwe Afsluitdijk. Ellen Salverda is een ervaren interim communicatieprofessional en werkte voor tal van organisaties waaronder het SNN, de provincie Fryslân, Rijkswaterstaat, Zorggroep Alliade en de gemeente Opsterland en Zwolle.

Agenda
Noorderpers
Zet maandag 28 oktober alvast in je agenda. Het Forum Groningen is dan nog niet geopend en ze willen zeker op gepaste manier afscheid nemen van het huidige ‘thuis’ café De Sleutel.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Het CommunicatieFestival
is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden.

Vacatures
EDC Veendam zoekt een content marketeer. Je houdt je bezig met de content optimalisatie van één of meerdere webshops. Je schrijft (korte) inspirerende, adviserende en grappige artikelen over onderwerpen als seks, relaties en toys.

Het Dockinga College is op zoek naar een medewerker PR & Communicatie (0,4 fte). Het gaat in eerste instantie om een tijdelijk dienstverband. Je verleent een bijdrage aan de realisatie van het beleid van het Dockinga College ten aanzien van PR & communicatie, door het uitwerken van concrete communicatiestrategieën en het zorg dragen voor de uitvoering daarvan.

Haarsma Foodimpuls zoekt een junior marketing- en communicatiemedewerker. Je bent het creatieve brein van het bedrijf. Met jou kennis van de foodbranche en alle moderne marketing- en communicatiemiddelen kan jij de versmarkt in beweging krijgen en houden.

De provincie Groningen is op zoek maar een strategisch communicatieadviseur. Je voorziet bestuurder én organisatie van strategisch communicatieadvies bij complexe vraagstukken. Je geeft niet alleen advies, maar combineert dit met praktisch doen. Samen met je directe collega’s van het team Communicatie en in samenspraak met de inhoudelijk experts vanuit de verschillende afdelingen zorg jij ervoor dat duidelijk is wat de provincie Groningen doet en waar de provincie Groningen voor staat. Jouw sollicitatiebrief en cv ontvangen ze graag uiterlijk op 13 oktober.

Scapino Assen zoekt een marketing medewerker. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van divers marketing- en winkelmateriaal, drukwerk en organiseer je marketingacties. Je zorgt dat het marketingmateriaal voor de 170 winkels er perfect uit ziet. Je maakt briefings voor de creatief DTP’er en bewaakt de look & feel in lijn met het brandbook van Scapino.

Virol Scheemda is op zoek naar een medewerker Marketing & Communicatie. Je beheert en ontwikkelt de diverse websites en social media activiteiten en bent verantwoordelijk voor het opstellen en verzorgen van diverse uitingen. Je organiseert evenementen, beurzen en verschillende bijeenkomsten, je schrijf persberichten en staat externe partijen en (potentiële) klanten te woord.

Het Alfa College in Groningen is op zoek naar een adviseur Marketing, Communicatie en Voorlichting. Je bent een echte allrounder. Het lijkt je leuk om voorlichting te geven aan toekomstige studenten en events te organiseren, waarbij je het niet erg vindt om zelf de handen uit de mouwen te steken. Het warm houden van de contacten met vmbo-scholen en het vertalen van marktanalyses naar concrete acties voor jouw wervingsgebied klinkt je ook als muziek in de oren. Stuur je CV en motivatie voor 17 oktober.

TKP Pensioen zoekt een ervaren communicatieadviseur. Jij kunt een ingewikkelde boodschap als geen ander duidelijk formuleren en overbrengen. Van communicatieplan tot -middel zorg jij dat de boodschap steeds helder is. Wie je wilt bereiken en waarom, houd je altijd in je achterhoofd. Goed luisteren, de essentie bepalen en creativiteit zijn jouw kwaliteiten. Je werkt graag samen met collega’s van verschillende afdelingen. Je kunt tot en met 16 oktober reageren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Sponsoring: bezint eer ge begint

Klimaatactivisten voeren actie in het Concertgebouw tegen sponsoring door Shell. Voor de derde keer in korte tijd hebben klimaatactivisten actie gevoerd tegen de sponsoring van het Concertgebouw door Shell. Meteen na afloop van het concert stortte actiegroep Fossil Free Culture tienduizend vellen bladmuziek van het balkon.

PSV verbreekt samenwerking met sponsor Investous na uitzending ‘Opgelicht’ nog niet. PSV-sponsor Investous is via het tv-programma ‘Opgelicht’ in opspraak geraakt. Via het bedrijf, dat op basis van een Cypriotische vergunning diensten in Nederland kan aanbieden, zouden meerdere mensen forse bedragen van soms tienduizenden euro’s (of nog meer) hebben verloren. Investous is sinds januari van dit jaar een van de geldschieters van PSV en wordt in een PSV-bericht ‘Official Trading Partner’ van de club genoemd.

En dan nog even dit
Het imago van accountants is beroerd
Toch zijn ingrijpende maatregelen niet nodig, adviseert een commissie. Accountantskantoren zijn meer gaan letten op de kwaliteit van hun controlerende werk. Maar ze doen dat vooral omdat de buitenwacht dat van hen verwacht of omdat ze daarvoor worden beloond. De cultuuromslag die nodig is bij de beroepsgroep wordt nog te weinig door innerlijke overtuiging gedragen. Accountantskantoren hoeven zich niet op te splitsen in een deel dat boekencontroles uitvoert en een ander bedrijf dat zich bezighoudt met advies- en consultancywerk
Dit staat in de ‘Voorlopige bevindingen’ van de Commissie Toekomst Accountancysector die werd ingesteld door minister Hoekstra (financiën). De commissie moest nagaan hoe de kwaliteit kan worden verbeterd van de controles die accountants volgens de wet moeten uitvoeren.

LinkedIn blijft maar groeien, waarom eigenlijk?
Expert Richard van der Blom: “LinkedIn is al lang geen social media platform meer. Voor velen is het een onmisbare businesstool. Na jaren zo ongeveer alle uithoeken, nieuwe functies en toepassingen te hebben uitgewoond kun je ‘m rustig ’s nachts bellen voor een gloedvol betoog over het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Als LinkedIn Expert krijgt hij geregeld kans om nieuwe toepassingen uit te wonen, feedback aan te dragen – waar volgens hemzelf ook echt iets mee gebeurt – en gebruikers bij te praten over de ways & means van de netwerkers uit Sunnyvale.

Statistieken en LinkedIn
Wat het meest intrigeert is dat LinkedIn van alle ‘bejaarde’ platformen nog altijd groeit. Nederland kent inmiddels ergens tussen de 7.8 miljoen leden en 8,3 miljoen leden. Dat zijn cijfers Sales Navigator dan wel Hootsuite. Daarvan zijn er ruim 3 miljoen wekelijks actief. 60% van alle Nederlanders ouder dan 18 kunnen bereikt worden met advertenties via LinkedIn en die reach stijgt ieder kwartaal met 6%. Belangrijker is de enorme toename in organisaties die aan de slag gaan met het betaalde sales abonnement Sales Navigator en Marketing Solutions.

Nederland vervangt in nieuwe merkstrategie ‘Holland’ door ‘The Netherlands’
Internationale branding wordt minder promotioneel en meer inhoudelijk. Oranje blijft de merkkleur. Nederland gaat een nieuwe merkstrategie doorvoeren en presenteert zich internationaal niet meer met het merk ‘Holland’ maar als ‘The Netherlands’. De nieuwe nationale branding wordt later dit najaar gepresenteerd.

Ruim 6300 freelance journalisten in Nederland
Het aantal freelance journalisten dat in Nederland actief is blijft groeien. En in 2019 gaat de groei sneller dan in de jaren ervoor. Tussen het eerste en derde kwartaal van dit jaar kwamen er 356 freelancers bij en liep de teller op tot 6335. Het is het grootste aantal freelance journalisten sinds Villamedia in 2011 begon met het analyseren van de cijfers. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel Het handelsregister telde op verzoek van Villamedia alle eenmanszaken op in het derde kwartaal van dit jaar de term ‘journa’ in hun omschrijving hadden staan.

Uitspraak
“Dit gaat om ons imago, en dat moeten we niet verpesten.”

Nederlands boerenprotest tegen “onterecht negatief imago”
In Den Haag zijn honderden boeren op straat gekomen om te protesteren. Ze vinden dat de politiek en de media een negatief beeld over hen verspreiden en eisen ook een duidelijker landbouwbeleid. De boeren willen af van het imago van milieuvervuilende dierenmishandelaars zoals dat de afgelopen jaren geschetst is door politici, media en activisten.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s