Bonen in de pot

21 oktober 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Het ‘waarom’ en de rol van taal
In een recent interview lieten directeur Communicatie Bartho Boer en topman Roger van Boxtel van NS, er geen twijfel over bestaan. Eén van de bepalende factoren om de NS uit zijn crisis te halen was het taalgebruik. Beiden gebruiken bij voorkeur de tegenwoordige tijd en directe vorm, en mijden het verhullende jargon dat binnen de bestuurslagen van de NS gretig werd gebruikt.
Van Boxtel: “Ik lees wel eens oude nota’s terug en denk: degene die dit heeft geschreven moet iets te verbergen hebben gehad. Of heeft het zelf niet begrepen.”
Bartho Boer: “Er is een tijd geweest dat er werd gedacht: als we nou anders over problemen praten, dan verzacht dat de ellende een beetje. Neem een vertraging. Als je die omschrijft als een ‘langere reistijd’ dan klinkt dat misschien minder pijnlijk, maar een reiziger voelt dat natuurlijk feilloos aan. Die denkt: mooie boel daar, is er nu niemand bezig met het oplossen van mijn probleem?”

Verder in deze editie
• Het gebruik van e-mail als een marketinginstrument
• Marketeers worstelen met balans online en offline media
• Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com
• De boeren zijn boos

Wat mij is opgevallen
Het gebruik van e-mail als een marketinginstrument
De e-mail is dan wel het oudste instrument binnen het vakgebied online marketing, maar dat wil niet zeggen dat het enkel gebruikt wordt door marketeers op leeftijd. E-mailmarketing is nog altijd een belangrijk aandachtsgebied op de marketingburelen, al mogen Nederlandse marketingprofessionals op dit terrein gerust enige aanpassingen doorvoeren. Bijvoorbeeld vaker buiten kantooruren e-mails versturen, stof het afmeldproces eens af en weet dat technieken als dynamische content en responsive design echt tot hogere ratio’s leiden.
Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Nationaal E-mail Onderzoek 2019’ van Spotler, een ontwikkelaar en leverancier van e-mailmarketingsoftware.

59% van Nederlanders deed aankoop na mailing
Maar liefst 59% van alle Nederlanders heeft vaker dan één keer iets gekocht naar aanleiding van een mailing. Nederlanders vinden het over het algemeen prima om mailings te ontvangen van webwinkels. Transactionele mailings met informatie over de levering en de factuur scoren het hoogst. Daarna volgen mailings die overduidelijk gepersonaliseerd zijn. Dat blijkt uit het (jaarlijkse) Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van CG Research en Spotler. 36% van de Nederlanders vinden het ronduit prettig om mailings te ontvangen met aanbiedingen die aansluiten op persoonlijke interesses en 48% geeft aan een verjaardagsattentie te waarderen.

Marketeers worstelen met balans online en offline media
Een groot deel van de marketeers wereldwijd geeft aan nog niet de juiste balans en synergie te hebben gevonden in de inzet van online en offline media. Zo worstelt driekwart nog steeds met het meten van cross-channel inspanningen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Kantar-onderzoek Getting Media Right: Marketing in Motion onder senior adverteerders, mediaplanners en uitgevers.
Slechts 7% van de ondervraagden zegt over alle noodzakelijke data te beschikken. En volgens meer dan de helft van de marketeers is de data die wél beschikbaar is, moeilijk te integreren, wat wel nodig is om tot bruikbare inzichten te komen.
Het lijkt erop dat er in 2020 wereldwijd wederom aanzienlijk meer geld zal gaan naar digital advertising. Marketeers zoeken naar manieren om hun media-mix te optimaliseren.

Transfers
Annemerle Hoogvorst wordt communicatieadviseur bij het Ommelander Ziekenhuis. Ze komt van de Rijksuniversiteit Groningen waar ze web coördinator (interim) was en werkte eerder als communicatieadviseur voor De Haan Advocaten en Notarissen, Allfree en voor Bonobos Marketing.

Mark Timmers gaat aan de slag als senior adviseur Woordvoering en Stakeholderengagement bij Noorderpoort. Mark was manager Communicatie bij de Ziekenhuisgroep Twente en studeerde Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Agenda
De Noorderpers organiseert op maandag 28 oktober een bijeenkomst met het thema Hoe veilig ben je als journalist in Nederland nog? Kun je je werk nog wel fatsoenlijk doen? Wat is de impact voor mens, mediaorganisatie en maatschappij? Waar komt nou eigenlijk die dreiging vandaan en wat kunnen we eraan doen? Gasten zijn Willem Groeneveld en Chris Klomp. Er zijn gesprekken gaande met een derde gast. De locatie op 28 oktober is café De Sleutel in Groningen.

De Noordelijke Promotiedagen zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Het CommunicatieFestival is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden.

Vacatures
Jan Boon Communicatie is voor een organisatie in de provincie Groningen op zoek naar een ervaren en allround communicatieprofessional. Je werkt binnen een jong en ambitieus team. Je bent sparringpartner voor de directie en accountmanagers bij hun klant- en marktvraagstukken en werkt nauw samen met de CEO. In deze rol ben je verantwoordelijk voor de corporate communicatie activiteiten als issue-, stakeholder- en reputatiemanagement en je bent het eerste aanspreekpunt voor de pers. Ook informeer, verbind en activeer je collega’s via interne communicatie.
Ik zoek iemand met strategisch inzicht en een ‘hands on’ mentaliteit. Je hebt een brede achtergrond als corporate communicatieprofessional en hebt ervaring en affiniteit met in- en externe communicatie & PR zodat je ook op die gebieden een rol kan spelen als de situatie daarom vraagt. Werken als communicatieprofessional bij deze organisatie betekent werken in een organisatie met korte lijnen en zowel top-down als bottom-up. De organisatie wordt gekenmerkt door de kernwaarden ondernemerschap, passie en trots, lerend vermogen, ondersteunend samenwerken en professionaliteit. De werksfeer kan getypeerd worden als prettig informeel. Stuur je CV en motivatie voor 24 oktober naar jan@janboon.com; voor meer informatie kun je me bellen op 06 11 86 20 01.

Meer vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Elker Jeugdhulp & onderwijs zoekt een marketing- en communicatieadviseur met een aantal jaren ervaring in een soortgelijke functie. Als marketing- en communicatieadviseur houd je je, samen met je collega’s van het team Marketing & Communicatie, bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van het marketing- en communicatiebeleid voor Elker Jeugdhulp & onderwijs. Je kunt tot uiterlijk 27 oktober solliciteren.

Groningen Bereikbaar zoekt een manager Communicatie en Marketing. Je werkgebied: het ontwikkelen en bewaken van de communicatiestrategie en aanpak van Groningen Bereikbaar; het mede ontwikkelen en bewaken van de mobiliteitsaanpak van Groningen Bereikbaar; de dagelijkse aansturing van het team communicatie en marketing. Solliciteren kan tot en met donderdag 31 oktober.

Natuurbegraafplaats Mepperdennen heeft een vacature voor een PR-coördinator. In deze functie ben je bepalend voor communicatie, positionering, imago en continuïteit van dit mooie natuurgebied. Je draagt zorg voor het opzetten, bewaken en uitvoeren van het PR-beleid, marketingcommunicatieplan en de bijbehorende jaarplannen. Je bent verantwoordelijk voor de organisatie van allerlei evenementen zoals open dagen, beurzen en diverse andere natuur- en cultuuractiviteiten. Stuur je sollicitatie met CV vóór 15 november.

De provincie Drenthe is op zoek naar een projectcommunicatieadviseur (per januari 2020 voor een periode van 3-4 maanden, (0,8 fte). Je ondersteunt de projecten (gedeeltelijke) verdubbeling N34, gebiedsontwikkeling Groningen Airport Eelde, de doorfietsroute Assen-Groningen en de Koloniën van Weldadigheid op weg naar Werelderfgoed. Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van de communicatielijn, die je samen met projectleiders en communicatiecollega’s uitzet. De mogelijkheid bestaat dat je ook voor andere communicatieprojecten binnen de provincie Drenthe ingezet wordt wanneer klussen vroegtijdig zijn afgerond. Je motivatiebrief met CV dienen voor woensdag 23 oktober in hun bezit te zijn.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

De boeren zijn boos
Dat weet heel Nederland ondertussen. Ook woensdag 16 oktober staat het verkeer op de weg in Midden-Nederland muurvast door kilometerslange optochten van trekkers naar Den Haag en De Bilt. Wacht even. De Bilt? Wat moeten de boeren daar nou? Wat heeft De Bilt te maken met het stikstofbeleid? Daar gaat Den Haag over. Precies. Beste boeren, als je spint, doe dat niet richting organisaties die niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van het beleid. Het RIVM meet. Input (meetgegevens) is niet hetzelfde als de volledige inhoud. Van alleen meel kun je geen cake bakken. Dat schrijft Wieneke Buurman, voorzitter van Logeion in haar blog.

De boeren zijn boos
Richt de boosheid op politiek Den Haag en roep op tot eerlijke verdeling van de lasten van te veel stikstof. We zijn nu eenmaal met 17 miljoen mensen in Nederland die economische activiteiten ontplooien op een te klein stukje grond. Wegverkeer, bouw en industrie moeten in gelijke mate mee-inleveren om de stikstofuitstoot terug te dringen. Roep daarom ook tot stimulering van elektrische auto’s, milieumaatregelen voor de industrie en het energieneutraal en volledig recyclebaar bouwen. Iedereen snapt dat de landbouw niet de enige oorzaak van het stikstofprobleem is en dus niet de enige oplossing. Dat vinden de desbetreffende belangenorganisaties niet leuk, maar het grote publiek des te meer. En dat werkt minstens zo goed als toegangsdeuren van provinciehuizen en andere gebouwen heel houden. Aldus Wieneke Buurman, voorzitter van Logeion in haar blog.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
De helft van werkend Nederland solliciteert onder werktijd
De helft van de solliciterende Nederlanders doet dat zelfs actief tijdens kantooruren. Dit betekent het zoeken van vacatures, motivatiebrieven schrijven en het maken van sollicitatieafspraken. De belangrijkste reden om de zoektocht naar een nieuwe baan te starten is de behoefte aan meer uitdaging (64%) en meer inkomsten (60%). Maar liefst 14% zegt te solliciteren omdat de verstandhouding met de leidinggevende slecht is. Ook bevallen collega’s niet altijd (12%) of wordt er gepest op de werkvloer (2%).
Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.038 Nederlandse werknemers met een dienstverband van 32 uur of meer per week, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van kennispartner voor HR-professionals XpertHR.

En dan nog even dit
Communicatie moet leiding geven aan transformatie-inspanningen
In interviews met meer dan 200 communicatieprofessionals heeft de Page Society vastgelegd hoe communicatieprofessionals hun organisaties het beste kunnen helpen: ze moeten agenten van verandering zijn.
In het nieuwe Arthur W. Page Society-rapport wordt gepleit voor de rol van communicatie en communicatieleiders in het bedrijfsleven. Het rapport, een uitvoerige beoordeling van meer dan 200 Chief Communications Officers (CCO’s) en hun organisaties van over de hele wereld, maakt duidelijk dat de CCO de “gangmaker” moet worden voor verandering op de moderne werkplek.
“CEO’s in alle sectoren en regio’s zorgen voor de grootste transformatie in generaties,” stelt het rapport. “Het is opvallend dat niet alleen zoveel bedrijven tegelijkertijd veranderen, maar dat veel bedrijven hetzelfde soort bedrijf veranderen. Ze zien ook voldoende bewijs dat CCO’s een belangrijke rol spelen bij het helpen van CEO’s om hun bedrijven te transformeren door het karakter van bedrijven te definiëren, te versterken of te doen herleven, de unieke, onderscheidende identiteit van de onderneming. Tegelijkertijd helpen nieuwe digitale mogelijkheden CCO’s om stakeholders te betrekken.”

Elske Dijkstra kondigt vertrek aan bij 4 Mijl
Na 20 jaar vertrekt racedirector Elske Dijkstra bij de 4 Mijl van Groningen. Het is tijd om haar horizon te verbreden en op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging laat ze in een persverklaring weten. Het nieuws komt een paar dagen na de 33ste editie van het grootste loopevenement van Noord-Nederland.
Elske Dijkstra was eerst als freelancer betrokken. Sinds 2008 was ze in loondienst. Eerst verantwoordelijk voor marketing en communicatie en later als senior projectmanager. In 2015 nam Elske Dijkstra de rol over van Grietje Pasma als race director. Dat deed ze samen met Johan Meijer. Elske Dijkstra liet verder weten zich altijd met hart en ziel te hebben ingezet. “Deze jaren hebben me gevormd en gebracht waar ik nu ben. Daar ben ik iedereen ontzettend dankbaar voor.”

Klaas Wilting schrijft autobiografie: De diender als BN’er
Paul Gageldonk: ‘Hobbelen’, daar was hij goed in. Als een zaak een beetje vast zat, deelde Klaas Wilting wat informatie met een journalist. De publicatie, die volgde, zou voor de politie nieuwe informatie kunnen opleveren. Het was een nieuwe manier van omgaan tussen politie en pers. Wilting werd politievoorlichter op een moment waarop de Amsterdamse politie qua imago een dieptepunt had bereikt. De nieuwe hoofdcommissaris Jaap Valken gooide het roer om. Openheid stond voortaan voorop. Valken benoemde een Drentse brigadier tot woordvoerder. Wilting was meer agent dan voorlichter. Het is wel mede zijn verdienste, dat de politie geen gesloten oester meer is.
Een literair meesterwerk is de autobiografie zeker niet, aldus Paul Gageldonk. Het woord ‘ik’ komt er iets te vaak in voor. Neemt niet weg dat de anekdotes en beschrijvingen van politiezaken een mooi tijdsbeeld geven.

De impact van communicatie: een handboek voor financials
‘Communicatie voor Financials’ is een boek van Theo de Joode, Bert van der Zaag en Karolijn Burgman. Het is een studieboek dat financiën integraal behandelt vanuit communicatieperspectief en ethische waarden. De recensie is geschreven door Eric van Arendonk, register marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners. “Het is een echt studieboek, geschreven om uit te leren. Dit boek geeft aanwijzingen hoe je als financial waardevoller kunt zijn voor je organisatie, als je weet wat er op andere afdelingen speelt, en over de impact van communicatie. Over hoe je bepaalde boodschappen binnen de organisatie brengt zodat er de juiste energie gaat ontstaan.”

Uitspraak
“Als je argumenten hoort als ‘hebben we al eens geprobeerd’ of ‘dat werkt bij ons niet’, dan weet je hoe laat het is …”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s