Bonen in de pot

28 oktober 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Remkes roept voorlichters terug
De Haagse waarnemend burgemeester Johan Remkes heeft zijn eigen voorlichters in het openbaar keihard op de vingers getikt. De communicatieadviseurs van de gemeente hadden deze week via Twitter gemeld dat er in de toekomst bij de demonstraties geen ‘zware voertuigen’ op het Malieveld zijn toegestaan. Remkes moet dat nu in een brief aan de gemeenteraad corrigeren. Zware voertuigen mogen wel degelijk het veld op. Sterker: kermisattracties en zelfs tanks mogen er gewoon nog komen, stelt hij.
In een brief aan de gemeenteraad moet Remkes een persbericht van de gemeente bijna compleet rectificeren. Zo was de kop van dat bericht ‘Geen zware voertuigen meer toegestaan op het Malieveld’. De waarnemend burgemeester neemt daar direct afstand van. “In tegenstelling tot wat in een aantal berichten werd genoemd betekent het advies nadrukkelijk niet dat er niet meer met zware voertuigen kan worden gedemonstreerd op het Malieveld”, schrijft de burgemeester.

Verder in deze editie
• Kabinet vindt eigen communicatie lastig te snappen
• Nedmag wil imago oppoetsen
• De belangrijkste uitdagingen in digitale marketing van 2020
• Onenigheid over jury Persprijs
• Groei voor tv-reclame

Wat mij is opgevallen
Kabinet vindt eigen communicatie lastig te snappen
Het kabinet stelt een brigade van honderd taalexperts aan om brieven van de overheid begrijpelijker te maken. De taalcoaches trekken het land in om ambtenaren te helpen bij het schrijven van duidelijkere teksten. “Wij willen ervoor zorgen dat mensen kunnen meedoen en direct snappen waar brieven van de overheid over gaan”, zegt staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken. De taalbrigade begint met vijftig experts, dat moeten er volgend jaar honderd zijn. Volgens het kabinet zijn er 2,5 miljoen Nederlanders die overheidsbrieven niet altijd begrijpen. “Een deel van de mensen schaamt zich daarvoor en durft niet te vragen wat er precies wordt bedoeld”, zegt Knops. “Vervolgens komen ze in problemen, bijvoorbeeld doordat ze een belastingaanslag niet betalen. Door duidelijker te communiceren, kan de overheid een hoop ellende besparen.”

Nedmag wil imago oppoetsen
Nedmag moet meer zichtbaar worden. Dat was één van de opdrachten die directeur Bert Jan Bruning bij zijn aantreden in 2016 meekreeg van zijn Raad van Commissarissen. “We proberen te laten zien wie we echt zijn.” Sindsdien treedt het zoutwinningsconcern Nedmag meer naar voren. Stilzitten, in de hoop dat commotie vanzelf overwaait. Dat was jarenlang de strategie van Nedmag om gestaag door te kunnen gaan met het winnen van zout. Omwonenden begonnen vragen te stellen en dat vraagt om een andere strategie.

De belangrijkste uitdagingen in digitale marketing van 2020
Het vakgebied van digitale marketing is voortdurend in ontwikkeling. Dit komt door een exponentiële groei aan mogelijkheden die een stroom aan technologische innovaties ons bieden. Deze aanwas zorgt dat de optimale aanpak van vandaag morgen al geen effect meer teweeg kan brengen. Denk maar eens aan de invloed van de opmars van de voice assistants voor search marketing. Welke uitdagingen in digitale marketing mag je in 2020 verwachten? En hoe kunnen marketeers zich op deze ontwikkelingen voorbereiden?

De belangrijkste uitdagingen in digitale marketing van 2020
Wat we opmerken, is dat marketeers in met name de West-Europese landen stellen dat een gebrek aan middelen de grootste hindernis is voor het effectief toepassen van digitale marketing. Marketeers slagen er blijkbaar onvoldoende in om genoeg budget, tijd en geschoold personeel te krijgen om een digitale strategie te implementeren waarmee een aanzienlijk rendement op de investering kan worden gegenereerd. Andere belangrijke factoren die als obstakels voor digitale transformatie worden aangemerkt, zijn onder meer een gebrek aan interne expertise en een gebrek aan organisatorische betrokkenheid bij online marketing. Dit geldt met name voor de hogere managers en het topmanagement.

Transfers
Brenda Beekhuizen is de nieuwe communicatieadviseur a.i. bij UMCG ambulancezorg. Brenda is freelance communicatieadviseur en werkte onder meer a.i. voor Interzorg Noord-Nederland, RDW, Zorggroep Meander, Zorggroep Groningen, Nationaal Coördinator Groningen, UMCG en Veiligheidsregio Groningen.

Wijnand van Zanten, hoofd Communicatie LTO, vertrekt weer na een jaar. Hij gaat naar de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen en wordt daar manager public affairs en communicatie. Op de redenen daarvoor wil hij niet ingaan: “Ik kijk liever vooruit dan achterom. De bottom line is dat de landbouwwereld uiteindelijk toch niet helemaal bij mij past.” Wijnand van Zanten stapt over naar een terrein waarmee hij meer affiniteit heeft.

Kristy Suurmeijer komt het team van TCKL versterken, ze helpt met het structureren van de klantprocessen van TCKL. Kristy heeft haar eigen onderneming Kristy Suurmeijer Virtuel Business Support en werkte onder meer eerder voor Sustainable Buildings, Verzuim & Co en Celina’s VA Office.

Agenda
De Noorderpers organiseert vanavond, maandag 28 oktober, een bijeenkomst met het thema ‘Hoe veilig ben je als journalist in Nederland nog?’ Kun je je werk nog wel fatsoenlijk doen? Wat is de impact voor mens, mediaorganisatie en maatschappij? Waar komt nou eigenlijk die dreiging vandaan en wat kunnen we eraan doen? Gasten zijn Willem Groeneveld en Chris Klomp en een derde gast. De locatie is café De Sleutel in Groningen.

De Noordelijke Promotiedagen zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Het CommunicatieFestival is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden.

Vacatures

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Friesland College zoekt een teamleider Marketing & Communicatie. Je hebt een faciliterende, coördinerende en coachende rol richting de circa veertien medewerkers in het team met de aandachtsgebieden marketing & communicatie, werving & voorlichting, digital en data analytics. Je adviseert het directieteam en het College van Bestuur en rapporteert rechtstreeks aan de directeur Ondersteuning. Je bent een ervaren marketingprofessional met sterk ontwikkelde leidinggevende kwaliteiten. Je hebt een visie op marketing en communicatie en beschikt over aantoonbare actuele kennis en ervaring op dit gebied.

Pandriks Bake Off zoekt naar een product- en communicatiemanager (3 dagen). Je hebt een out-of-box denkvermogen en je bent de spil op het gebied van marketing en ontwikkelingen in de markt. Je werkzaamheden zijn het uitvoeren en ondersteunen van de nieuwe huisstijl, het bedenken, opzetten en uitvoeren van online marketingactiviteiten en het (mede) beheren van de social media kanalen en website. Ze ontvangen je CV en motivatie graag voor 14 november.

AGIN Pranger Assen zoekt een (online) marketing en communicatiemedewerker (32-40 uur). Je bent verantwoordelijk voor de (online) marketing en de interne en externe communicatie. Jij werkt mee op de commerciële afdeling en vergroot de zichtbaarheid van AGIN Pranger. Jij weet wat wel en niet werkt en hoe je de boodschap het beste kunt overbrengen. Je wilt graag succesvol zijn en mee bouwen aan de ambities. Je bent creatief en innovatief.

Holstein International Stiens zoekt een marketing- en communicatiemedewerker. Je bent verantwoordelijk voor het meedenken, ontwikkelen, implementeren en evalueren van de wereldwijde marketing- en communicatiestrategie. Het doel is de naamsbekendheid en het aantal afnemers (lezers en adverteerders) van Holstein International te vergroten binnen de internationale wereld van de Holstein melkveehouderij. Ze ontvangen uiterlijk 3 november je motivatie met CV.

De Haan Advocaten & Notarissen Groningen zoekt een medewerker Marketing & Communicatie. Je werkzaamheden variëren van het schrijven van persberichten, het bijhouden van de website en intranet en het adviseren over de positionering van het kantoor. Je kennis en vaardigheden op het gebied van marketing en communicatie zijn bovengemiddeld. Je wordt verantwoordelijk voor alle in- en externe marketing- en communicatievraagstukken binnen de organisatie. Je hebt veel kennis van online en social media. Stuur je motivatie en CV voor 29 november.

TVM Verzekeringen Hoogeveen zoekt een allround communicatieadviseur. Je schakelt moeiteloos tussen strategisch en tactisch advies en de uitvoering hiervan. Op verfrissende en proactieve wijze geef jij invulling aan en ontwikkel je mede het (interne en externe) communicatiebeleid. Je loopt voorop als het gaat om recente ontwikkelingen in je vakgebied. Je bent een volwaardig strategische sparringpartner op het gebied van communicatie. Je kunt tot en met 10 november solliciteren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

Wetenschappelijk onderzoek naar de kracht van live communicatie en eventmarketing
Voor het eerst in de geschiedenis zal er met wetenschappelijke metingen hersenonderzoek gedaan worden naar de beleving van een bezoek aan evenementen. Diverse bedrijven uit de branche van live communicatie, eventmarketing en experience marketing hebben de krachten gebundeld en betalen mee aan en een neuro-economisch onderzoek naar de impact van live in de marketing- en communicatiemix.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Onenigheid over jury Persprijs Rotterdam
Bart Verkade, zakelijk directeur van DPG Media, heeft aangegeven niet naar de uitreiking van de Persprijs Rotterdam te komen zolang strafpleiter Inez Weski de jury voorzit. Zij zou het niet zo nauw nemen met het begrip persvrijheid. Dat heeft hij in een brief op persoonlijke titel laten weten aan het bestuur van de persprijs.
Verkade meldt in de brief dat Weski namens één van haar cliënten zou aansturen op gijzeling van een Rotterdamse journaliste, ‘in een poging haar te dwingen informatie prijs te geven als getuige in een strafzaak. Daarover is enkele dagen na de uitreiking van de Persprijs een cruciale zitting bij het Gerechtshof.’ Verkade beaamt desgevraagd dat het gaat om een journaliste van het AD Rotterdams Dagblad, maar wil daar verder niets over kwijt om haar privacy te waarborgen.

En dan nog even dit
Groei voor tv-reclame dit jaar
De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 567 miljoen euro. Hiermee is de markt gestegen met 1,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De groei zit in alle vormen van tv-reclame: spot, non-spot én online videoplatforms. De ‘tv-schermtijd’ is toegenomen met 2,7% naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar is deze kijktijd gestegen in alle belangrijke doelgroepen. De gouwe ouwe beeldbuis bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op een nog altijd indrukwekkende 91%.

Noordhoff lanceert Noordhoff Business
Uitgeverij Noordhoff heeft haar aanbod verbreed. Vanaf vandaag brengt zij onder Noordhoff Business ook managementboeken uit. De boeken zijn volgens Noordhoff bedoeld voor professionals die zich willen verbreden en verdiepen: van managers en beleidsmakers tot consultants en ondernemers. Om hun huidige werk beter te kunnen doen en om zich voor te bereiden op hun carrière van morgen.
De boeken zijn praktisch van aard en bedoeld als leidraad hoe te denken en te doen in een complexe wereld. “We laten ons op de werkvloer te vaak leiden door angst en controledrift en zoeken houvast in theorieën. Onze boeken bieden juist praktische handvatten om onderwerpen als leiderschap en innovatie aan te pakken. De rode draad die onze boeken verbindt is een paradigma-shift: denken en handelen vanuit openheid, nieuwsgierigheid en ethisch besef zijn hierbij het nieuwe uitganspunt,” aldus Petra Prescher, uitgever Noordhoff Business.

Uitspraak
“Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.” Confucius, Chinees filosoof (551-479 voor Chr.).

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s