Bonen in de pot

4 november 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Alles voor het imago: H&M gaat kleding verhuren in Zweden
Kledinggigant H&M begint een opvallende proef in het Zweedse Stockholm: vanaf eind november kunnen vaste klanten kledingstukken huren. Of de H&M-fans staan te springen is de vraag: de huur van een item is ongeveer 32 euro voor één week. “Dit doet H&M alleen voor zijn imago”, zegt retaildeskundige Cor Molenaar.

Verder in deze editie
• Nieuwe strategie Marketing Groningen
• Er staat een lampje op het marketingvak
• Weinig vertrouwen in de manager
• Openheid belangrijker dan ooit
• Schaatscampagne langs snelwegen

Wat mij is opgevallen
Marketing Groningen wil met nieuwe strategie laten zien ‘waarom er nog steeds niets boven Groningen gaat’
De bekendste regiomarketingslogan van Nederland ‘Er gaat niets boven Groningen’, bestaat dertig jaar. Tijd om daar bij stil te staan en te vertellen waarom er nog steeds niets boven Groningen gaat en vooral hoe dat doorverteld kan worden, vindt Marketing Groningen. Marketing Groningen presenteerde de nieuwe merkstrategie (met het “eigen” Groningse lettertype) tijdens het innovatiefestival Let’s Gro.

Marketing Groningen heeft met meer dan 200 Groningers het afgelopen jaar een nieuw verhaallijn voor Groningen ontwikkeld. Een verhaal dat de identiteit, aspiraties en bijzondere combinatiekracht van stad en ommeland benadrukt. Een verhaal om met één stem en met één gezicht samen uit te dragen. “Op deze manier kan worden gebouwd aan een sterke en positieve reputatie voor Groningen, waarmee we de gewenste bedrijven, investeerders, congressen, bezoekers en talent kunnen aantrekken.”

Een nieuwe huisstijl op basis van de Groningse identiteit
Het verhaal van Groningen is met Groningse makers vertaald naar een huisstijl met echt Groningse elementen. Zoals een handgemaakt lettertype Gronika, een eigen kleurenpalet op basis van de historie, het landschap en iconische gebouwen en nieuwe logo’s. Ook is er een rechtenvrije beeldbank waarmee Groningen de stem en het gezicht krijgt die het verdient. Het resultaat is een krachtige, echt Groningse huisstijl die Groningen laat stralen, voor iedereen die iets wil vertellen over Groningen.

Een nieuwe huisstijl op basis van de Groningse identiteit
Je kunt het nieuwe merk Groningen overal tegenkomen: onder andere in de vernieuwde VVV die eind november als Groningen Store wordt geopend in het Forum Groningen, in de nieuwe campagne die in januari start en bedoeld is om de trots van de Groningers aan te wakkeren, in het gastvrijheidsprogramma rondom de bereikbaarheid in Groningen, in de viering van 75 jaar Vrijheid en in een nieuw online toeristisch platform visitgroningen.nl. Daarnaast zijn er al tientallen partijen bezig om het merk beter beleefbaar te maken zoals Founded in Groningen, Schoenenzaken, The Smooth Brothers, The Student Hotel en Hooghoudt. Ook gebruiken partijen als Groningen Conventions het nieuwe merk als startpunt voor het aantrekken van nieuwe congressen die de merkbeleving van Groningen versterken.

Er staat een lampje op het marketingvak
Marketing wordt geassocieerd met het aanzetten tot consumentisme, met verspilling. Met het vertellen van onwaarheden. Marketing zou derhalve onzin zijn. Marketing wordt niet zelden op één hoop gegooid met reclame. Dat maakt het nog iets makkelijker om een hele discipline te ridiculiseren. Marketing wordt met graagte geassocieerd met domme tv-commercials die niet werken omdat toch niemand kijkt. De wind waait wat dat betreft voortdurend uit dezelfde hoek.

Waardecreatie
De link leggen tussen marketing en commercie schept de gelegenheid om marketing in het verdachtenbankje te plaatsen. Natuurlijk volgt er direct de onvermijdelijke maar. Marketing gaat in de kern niet om geld of commercie. Marketing gaat over waardecreatie. Waardecreatie begint bij het maken van afspraken. Laten we de schouders zetten onder hetzelfde verhaal. Laten we werken aan hetzelfde idee. Het is eenvoudiger om mensen iets te vertellen over een idee als iedereen dezelfde taal spreekt.

Agenda
De Noordelijke Promotiedagen zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Het CommunicatieFestival is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam.

Op vrijdag 29 november opent het Forum Groningen. Vanaf 17.00 uur barst een 24-uursprogramma los voor nieuwsgierigen uit Stad, Ommeland en de rest van de wereld. Het complete 24-uursprogramma wordt donderdag 7 november bekendgemaakt.

Vacatures

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Dialyse Centrum Groningen zoekt een communicatiemedewerker (MBO). Je ondersteunt en adviseert over de inhoud en opmaak van informatiemateriaal; je schrijft regelmatig content voor de website, intranet en nieuwsbrieven. In samenwerking met de communicatieadviseur stel je een contentkalender op waarmee jij sociale media kunt onderhouden. Je kunt tot 10 november solliciteren.

‘s Heeren Loo Bedum zoekt een parttime communicatieadviseur. Je bouwt in de regio Noord-Oost Nederland aan constante zichtbaarheid en een krachtig imago van ’s Heeren Loo. Je analyseert de jaarplannen en behoeften van de regio, vertaalt deze naar pragmatische communicatieplannen en zorgt voor de implementatie. Dit doe je op het niveau van beleid, strategie en uitvoering.

De gemeente Súdwest-Fryslân zoekt een strategisch (bestuurs) adviseur Communicatie. Je bent verantwoordelijk voor de (advi¬sering over de) strategische externe communicatie van de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur. Deze strategische communicatie bepaalt de ijkpunten voor zowel de interne als de externe communicatie. Je sollicitatiebrief en CV kun je tot en met 15 november sturen.

Draaijer en partners zoekt een marketing- en communicatiemedewerker. Het team MarCom is verantwoordelijk voor het creëren, uitdragen en bewaken van de identiteit, het imago en de reputatie van Draaijer en partners. De kernactiviteiten van het team bestaan uit online en offline marketing en communicatie, contentmarketing, video’s maken, blogs en artikelen schrijven, interviews afnemen, communicatie-uitingen opmaken en het organiseren van beurzen en diverse kleine en grootschalige evenementen. Stuur je motivatiebrief met CV (wees creatief!) voor 1 december.

De gemeente Leeuwarden zoekt een communicatieadviseur. Je adviseert het college, het management, projectteams en medewerkers op het gebied van communicatie. Meestal gevraagd, soms ook ongevraagd. Hierbij heb je oog voor politieke gevoeligheden en de strategische koers van de organisatie. Je organiseert de communicatie en voert deze uit, al dan niet samen met de medewerkers en senioradviseurs in het team. Daarnaast heb je geregeld contact met de media over jouw onderwerpen, draait mee in het persrooster (overdag) en de piketdiensten crisiscommunicatie (24/7). De sluitingsdatum is 11 november.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

Forum Groningen
Op vrijdag 29 november opent het Forum Groningen op een spectaculaire manier met een 24-uurs feest én met het publiek in de hoofdrol. “Iedereen is welkom om deze mijlpaal een weekend lang te komen vieren. Vanaf 17.00 uur barst een programma los voor nieuwsgierigen uit Stad, Ommeland en de rest van de wereld”, aldus Forum Groningen.
De deuren zijn 24 uur open om iedereen te laten kennismaken met het Forum. Maak via de roltrappen een reis door het gebouw, van Nieuwe Markt naar het dak. Bij daglicht, diep in de nacht of als de zon weer opkomt boven de stad.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Het internet is 50 jaar oud
Op 29 oktober 1969, laat op de avond, probeerde student-programmeur Charles Kline een bericht te versturen van een computer aan de Universiteit van Californië, in Los Angeles, naar een computer in de Universiteit van Stanford, zo’n 560 km verderop. Hij typte ‘LOGIN’, maar de computer crashte en er werden slechts twee letters verstuurd. In Stanford verscheen “LO” op het scherm. Een kleine anticlimax, maar toch ook een doorbraak met waanzinnige gevolgen. Het netwerk waarmee de boodschap werd verstuurd – het zogenaamde Arpanet – zou later uitgroeien tot de voorvader van het hedendaagse internet. En ja, later diezelfde avond werd de volledige boodschap ‘LOGIN’ nog succesvol verstuurd én ontvangen.

En dan nog even dit
Nederlandse medewerker heeft weinig vertrouwen in de manager
Goed management is cruciaal voor iedere organisatie. In Nederland zijn goede managers echter vrij zeldzaam. De leidinggevenden blijven namelijk ver weg van het ideaalbeeld. Eén op de vier Nederlanders in loondienst vindt dat zijn meerdere zijn eigen capaciteiten overschat. Het is zelfs zo erg dat de huidige manager voor één op de vijf medewerkers de belangrijkste reden is om serieus op zoek te gaan naar een betrekking bij een andere werkgever.

Openheid bedrijven nu belangrijker dan ooit
Bij de jaarlijkse uitreiking van de Henri Sijthoff-prijs voor bedrijfscommunicatie waren er lovende woorden voor de winnaars en waren er opmerkingen over gebrek aan verbetering bij de overige bedrijven. Dat eerste is terecht, en dat laatste begint zorgen te baren. Al jaren stelt de Sijthoff-jury vast dat er te veel toonaangevende Nederlandse bedrijven zijn met een te mager jaarverslag. Ook overige informatiebronnen, zoals analistenpresentaties en kwartaalrapporten, laten vaak te wensen over. Dat is een belangrijke constatering, niet alleen voor liefhebbers van balansen maar ook en vooral voor alle kapitaalverschaffers, toeleveranciers, overheden, werknemers, sollicitanten en maatschappelijke organisaties.

Schaatscampagne langs snelwegen
‘Wij gaan weer schaatsen.’ Om het nieuwe schaatsseizoen in te luiden én om de langebaan-events in Thialf breder op de kaart te zetten lanceren KNSB en House of Sports samen met outdoor-exploitant Ocean Nederland een schaatscampagne langs de Nederlandse snelwegen. De wintertijd is ingegaan en dat betekent dat ook het nieuwe schaatsseizoen er aan komt. In deze speciale schaatscampagne zijn hoofdrollen weggelegd voor schaatshal Thialf, maar ook voor vele schaatskampioenen van de ploegen Jumbo-Visma, Reggeborgh, EasyJet, TalentNED en Iko.

‘We Live Here’ van gemeente Amsterdam wint de Galjaardprijs 2019
De vakjury heeft de Galjaardprijs toegekend aan de inzending die op de meest aansprekende en uitnodigende wijze deuren heeft geopend, letterlijk en figuurlijk. Dankzij 38% van de publieksstemmen won het project ‘Bring Back The Youth’ (#BBTY) van de gemeente Rijssen-Holten de Publieksprijs 2019. De prijzen voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein worden jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

Uitspraak
Friso Fennema, directeur Communicatie Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, pleit voor een verschuiving van communicatie in het hart van beleid naar communicatie in het hart van de samenleving.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s