Bonen in de pot

25 november 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
De nachtmerrie van iedere woordvoerder
Het interview met prins Andrew is het beste wat er recentelijk gebeurd is in Groot-Brittannië na uitstel van de Brexit. Wat een smulpartij was dit gesprek dat hij voerde met de interviewer Emily Maitlis van de BBC. Alles waar een woordvoerder of persvoorlichter je voor wil en moet behoeden is hier compleet genegeerd. Framing, daar heeft prins Andrew nog nooit van gehoord. Reden van het interview was zijn vriendschap met Jeffrey Epstein. Deze miljardair stond al een poos te boek als zedendelinquent en is in augustus van dit jaar overleden.
Tegen alle adviezen in is Andrew het gesprek aangegaan. Beter had hij geluisterd naar zijn PR-adviseur die het ronduit een slecht idee vond om plaats te nemen in de stoel van de BBC. De beste man, de PR-adviseur Jason Stein, heeft van pure ellende twee weken voor het interview ontslag genomen.

Nog een tegenvaller voor prins Andrew
Prins Andrew moet noodgedwongen afscheid nemen van zijn privésecretaris nu hij al zijn openbare functies heeft neergelegd. Dat melden Britse media afgelopen vrijdag. Amanda Thirsk was jarenlang werkzaam als privésecretaris van Andrew en had in die in hoedanigheid de leiding over zijn kantoor. Ze was een belangrijke raadgever en vertrouwenspersoon. Het was ook Thirsk die met het idee kwam om prins Andrew te laten interviewen door BBC Newsnight.….

Verder in deze editie
• Nepnieuws is goed voor echte media
• Marketeers moeten terug de boardroom in
• Ervaren adviseur marketing en communicatie zoekt
• Nieuwe identiteit Hooghoudt
• Journalisten ‘moeten niet piepen’
• Weer veel vacatures

Wat mij is opgevallen
Vertrouwen
Vertrouwen in bedrijven staat op een all-time low. Net als in sociale media. Maar ondanks fake news claims, is het in nieuwsmedia juist erg hoog en zelfs stijgende. Vandaag zoeken we daarom antwoord op de vraag: welke mediakanalen geven vertrouwen in jouw merk? Vertrouwen in media lijkt een ingewikkeld onderwerp, vol snelle trends en politiek rumoer. Maar in de dop is ze simpel: wees open en eerlijk en men zal je vertrouwen. Net als bij een menselijke relatie werkt ook een merkrelatie dan gewoon beter. Reputatie komt te voet…

Nepnieuws is goed voor echte media
In de Trustbarometer van Edelman zien we tussen de 15 en 25% vertrouwen in bedrijven, pakweg 20% in sociale media, tegenover 55% in lokale en nationale nieuwsmedia. Een cijfer dat overigens nadrukkelijk stijgt, met individuele journalisten nu zelfs op 80%. Van alle instituties wordt nieuwsmedia het meest vertrouwd (naast de wetenschap).

“Marketeers moeten terug de boardroom in”
Henry Robben, professor Marketing aan de Nyenrode Business Universiteit: “Marketeers moeten terug de boardroom in”. Hij ziet niets in specifieke marketingafdelingen en vindt dat de marketeer weer een plek moet zien te veroveren in de boardroom van bedrijven. Dat vergt wel enige bijscholing: “Als marketeer moet je de taal van finance leren spreken.”

Transfers
Ilena Gies-Sieswerda is nu communicatieadviseur bij Gemeente Montferland. Ilena komt van de Koninklijke Landmacht en werkte eerder voor de Koninklijke Marine. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Hilde Gerlofs, interim senior marketing- en communicatieadviseur, is nu projectmanager Slim Contact van het ministerie van Justitie en Veiligheid waar ze zich bezig houdt met het optimaliseren van de communicatie rondom strafbeschikkingen bij de afdeling Digitale Transformatie van het CJIB; ze werkt ook voor het project Centrumvisie Heerenveen en voor Groningen Werkt Slim en is als crisiscommunicatieadviseur oproepbaar voor openbare scholen waar direct ondersteuning nodig is in verband met een crisis.

Laura Bossink is nu communicatieadviseur bij Carins. Laura komt van de gemeente Eemsmond (herindelingsadviseur), was beleidsadviseur Communicatie en schrijver bij Maeykehiem, eindredacteur bij RTV Drenthe, persvoorlichter en communicatieadviseur bij het Martiniziekenhuis en verslaggeefster, nieuwslezeres en bureauredacteur voor RTV Noord en RTV Oost.

Gerben Huisman nieuwe directeur Waddenfonds
Gerben Huisman volgt Marre Walter op, die het Waddenfonds gedurende 2 jaar leidde als interim-directeur. Gerben Huisman heeft zich onder meer 10 jaar in diverse functies ingezet voor de provincie Friesland. De laatste jaren daarvan als griffier van de provinciale Staten van Friesland. Eerder dit jaar nog verruilde hij de provinciale politiek voor een functie als directeur van het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort. Voor de verkiezingen van de Tweede Kamer in 2017 stond hij elfde op de kandidatenlijst van de ChristenUnie.
Gerben werkte eerder als accountmanager en communicatieadviseur voor Yacht en communicatieadviseur voor de provincie Fryslân, bij de gemeente Groningen, het Agentschap telecom.

Tamara Klugkist is nu interim marketing en publiciteit bij Stadsschouwburg De Harmonie. Ze was content creator bij Nieuwnieuw herenmode en marketingcommunicatiemedewerkster bij Anton Hofstede Optiek. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Joanne Hamming-Broekema wordt communicatieadviseur bij de gemeente Het Hogeland. Ze komt van Elker Jeugdhulp & onderwijs en werkte eerder voor de Arbeidsmarktregio Drenthe, voor de gemeente Emmen en voor het Leger des Heils Noord.

Anna-Joli de Rue wordt communicatieadviseur bij TKP Pensioen. Ze komt van het communicatie adviesbureau Statement waar ze projectmanagement en communicatieadvisering en de uitvoering daarvan voor meerdere projecten deed. Eerder werkte ze voor de Veiligheidsregio Groningen en voor meerdere gemeenten. Ze deed ervaring op bij de NoorderBaanBattle en studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Agenda
Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Ook deze keer zijn de organisatoren vastberaden om een inspirerende Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland neer te zetten.

Vacatures
De gemeente Súdwest-Fryslân zoekt een adviseur Communicatie (tijdelijke functie voor een half jaar). Je adviseert over de communicatie met de inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente Súdwest-Fryslân. Je bepaalt welke communicatieaanpak en -middelen nodig zijn bij projecten, belangrijke beleidsonderwerpen en actuele onderwerpen. In deze tijdelijke functie ben jij in staat om de taken geruisloos over te nemen. Je sollicitatie moeten uiterlijk 1 december binnen zijn.

De gemeente Coevorden zoekt een adviseur corporate en interne communicatie (32-36 uur per week, voor de periode van één jaar, met intentie tot een vast dienstverband). Je bent de communicatieadviseur van de gemeentesecretaris. Je gaat aan de slag met de corporate communicatie van de gemeente én met de interne communicatie. Je kunt tot en met maandag 2 december reageren.

Unique Drachten zoekt voor een kennispartner op het gebied van ergonomie een medewerker Marketing & Communicatie. Je gaat je bezighouden met offline en online marketingactiviteiten zoals het beheer van de social mediakanalen en het organiseren van beurzen, workshops en bijeenkomsten met klanten. Ook de redactie van de website en de in- en externe communicatie zullen onderdeel zijn van jouw takenpakket.

Rode Kruis district Drenthe zoekt een bestuurder portefeuille communicatie (parttime vrijwilligersfunctie). Je hebt een faciliterende en ondersteunende rol en bent de schakel tussen het landelijk bestuur en de werkgebieden. Met als doel de vrijwilligers in staat te stellen dat te doen waar ze goed in zijn: lokaal hulp bieden aan mensen in nood of in een kwetsbare situatie.

De Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een marketing medewerker. Je zorgt voor de verdere ontwikkeling en uitvoering van de internationale en online werving van de faculteit om tot een hogere instroom van zowel bachelor als masterstudenten te komen uit binnen- en buitenland. Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae te sturen vóór 2 december.

LTO Noord in Zwolle is per direct op zoek naar een verbindende en coachende communicatieadviseur. Ze zoeken een stevige sparringpartner, die gevraagd en ongevraagd op verschillende niveaus kan adviseren. Je monitort, weet prioriteiten te stellen en kunt hoofd- en bijzaken goed onderscheiden. Je bent integer en omgevingssensitief en in staat om jezelf binnen de organisatie te profileren. Uit alles blijkt dat je een verbinder bent en gevoel hebt bij de dynamische agrarische sector! Stuur je motivatiebrief, inclusief CV, uiterlijk vrijdag 29 november.

De gemeente Het Hogeland zoekt een medewerker Communicatie Programma Aardbevingen (36 uur, voor drie jaar). Voor het participatietraject geef je uitvoering aan een communicatiecampagne waarin je communicatiemiddelen op een aansprekende, beeldende manier uitwerkt. Je zorgt voor de media-inzet op zowel social media als in papieren vorm, schrijft wervende advertentieteksten, begeleidt het drukwerk, neemt interviews af met betrokkenen en denkt creatief mee over de opzet van bijeenkomsten. Je kunt tot 3 december reageren.

Univé Zwolle zoekt een communicatieadviseur/woordvoerder. Zowel proactief als reactief zorg je voor de juiste zichtbaarheid van het merk Univé. Het ene moment ben je druk bezig met je medialobby om een nieuwswaardig verhaal dat je hebt samengesteld over een nieuwe dienst bij RTL Nieuws of NOS te pitchen. Het volgende moment belt Radar voor een toelichting op het beleid van Univé in relatie tot een maatschappelijk gevoelig thema. Je kunt tot 4 december reageren.

Nationaal Coördinator Groningen zoekt een afdelingshoofd Communicatie. Als afdelingshoofd Communicatie houd jij je bezig met de interne en externe communicatiestrategieën van NCG. Ook het adviseren, ondersteunen en faciliteren van het management en de medewerkers van NCG op het gebied van communicatie behoort tot jouw takenpakket. Dat je daarvoor samen met je team verschillende middelen ontwikkelt, monitort en bijhoudt, vind je meer dan logisch. Ze ontvangen jouw sollicitatie met CV graag voor 5 december.

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Ervaren adviseur marketing en communicatie zoekt
Ze is een creatieve, schrijfvaardige adviseur met ervaring in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding en op zoek naar een nieuwe baan. Ik heb deze adviseur leren kennen als een sociaal, oprecht en sympathieke vrouw die sterk gericht is op verbinden en samenwerken. Haar ervaring heeft ze opgedaan in verschillende branches, van commercieel tot semioverheid. De laatste jaren heeft ze met name bij grote zorgorganisaties gewerkt, als adviseur maar ook als projectleider, de opdracht waar ze met veel plezier aan terug denkt is het oplossen van een leegstand probleem. Door bewustwording te creëren, mensen met elkaar te verbinden en de samenwerking aan te gaan zijn er mooie initiatieven ontstaan en is het leegstand probleem opgelost. Een probleem oplossen en de gestelde doelen behalen geven haar voldoening. Ze is toe aan een nieuwe baan en kijkt er naar uit om haar brede kennis en ervaring in te zetten bij een nieuwe werkgever of opdrachtgever. Meer weten over deze professional: mail me: jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

Nieuwe identiteit Hooghoudt
Hooghoudt zet met de introductie van Zero Zero 24 de eerste stap op de non-alcoholische markt. Zero Zero 24 kan gemixt worden met tonic of bruiswater. Non-alcoholische cocktails winnen snel aan populariteit, kijk naar trends als Dry January en Sober October. De tijd dat de BOB er een beetje bijhangt met een spa-rood is voorbij en mensen die om gezondheidsredenen niet drinken, willen ook cocktails met diepgang.
De lancering van Zero Zero 24 volgt kort na de onthulling van de nieuwe identiteit en de lancering van Raw Genever en Aged Genever 5 years. Alle recente aankondigingen reflecteren de aangescherpte focus op de moderne consument en markeren de komst van het aankomende jenevertijdperk.
Bert Hooghoudt, vierde generatie van het familiebedrijf: “Het kruidendistillaat op basis van jeneverbes, lavendel en vlierbloesem is een ode aan Rijke Jenever No. 24, die ooit ontworpen is door de 2de generatie Hooghoudt. Het meest dierbare aan dit bedrijf is dat we innoveren op basis van het verleden. Het is heel bijzonder dat we iets geheel nieuws creëren op basis van het recept dat mijn opa Ludolf Wietse Hooghoudt in de vorige eeuw maakte. Dat maakt Hooghoudt naar mijn idee zo bijzonder en is de reden waarom we nog steeds nieuwe klanten aanspreken.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Burgemeester Emmen vindt dat journalisten ‘niet moeten piepen’
Burgemeester Eric van Oosterhout in gesprek met verslaggever Bram Douwes. Had burgemeester Eric van Oosterhout meer afstand moeten nemen van demonstranten die tijdens de intocht van Sinterklaas in Emmen journalisten van het Dagblad van het Noorden bedreigden?
De fractie van GroenLinks in Emmen vindt van wel, aldus de krant, en stelt vragen aan de burgemeester. Ook de NVJ schaart zich achter de journalisten. Thomas Bruning via Twitter: ‘Echt behoorlijk triest, deze burgemeester. Wij gaan hem benaderen.’
De burgemeester liet zich ontvallen dat journalisten ‘niet moeten piepen’ als ze tijdens hun werk bedreigd worden door demonstranten. GroenLinks in Emmen: “We zien op beeld hoe onze burgemeester aangeeft dat de journalisten niet moeten lopen te piepen als de jongens boos worden als er een draaiende camera op hen af komt.”

En dan nog even dit

Friesland College wordt Education Partner van het Nederlands Instituut voor Marketing
Het Friesland College is met ingang van het schooljaar 2020 – 2021 erkend Education Partner van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA). Hiermee is de opleiding Marketing en Communicatie de eerste en enige mbo-school die studenten rechtstreeks opleidt voor het examen NIMA A. Met het internationaal erkende vakdiploma van de Nederlandse beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales kunnen afgestudeerden in heel Europa aan de slag. In de opleiding komt het volledige proces van marketing aan de orde, van het ‘lezen’ van cijfers tot slim omgaan met online zoekmachines en het plaatsen van relevante content.

Actie Oranje gaat wereld over: ‘Hopelijk heeft het geholpen’
Na de 5-0 tegen Estland ging er veel aandacht uit naar de statements, de foto op de ochtend op de wedstrijd en het krachtige juichen na de 1-0, waarbij Wijnaldum en De Jong hun armen langs elkaar hielden voor de camera. Zwart en wit, samen Oranje. De Jong in de catacomben: “We hadden het vooraf afgesproken. We wilden er in het algemeen een statement over maken, dat het op moet houden. Door het na de foto in de wedstrijd nog een keer te doen, wilden we die boodschap versterken. Hopelijk heeft het geholpen. Er zal vast nog wel ooit een incident komen, maar hopelijk wordt het heel snel minder en stopt het.”

Genomineerd voor de Loden Leeuw
Marijke Helwegen, Paul Haenen en Sjaak Swart zijn dit jaar de meest irritante BN’ers in een tv-reclame. Consumentenprogramma Radar, dat jaarlijks onderzoekt welke spotjes kijkers het vervelendst vinden, maakte de genomineerden van de Loden Leeuw bekend. De kijkers krijgen het meest de kriebels van de SecuStrip-reclame met Helwegen, de Pricewise-spot met Haenen en Swarts Toto-reclame. De meest irritante reclames zijn volgens het publiek die van Haribo, Hornbach en Lampdirect. De ‘winnaars’ van de Loden Leeuw-beeldjes worden op 2 december bekendgemaakt in de uitzending van Radar. Het publiek kan tot en met 30 november stemmen. De prijzen worden sinds 2002 uitgereikt.

Uitspraak
“Van gedachten veranderen kan meer groei geven dan aan je idee blijven vasthouden.”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s