Bonen in de pot

2 december 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Groningen nu écht de leukste stad van Nederland
Afgelopen vrijdag was een historische dag voor Groningen. Het Forum Groningen is officieel open. De eerste recensies van het gebouw verschijnen ook al in de media, en variëren tot nu toe van positief tot super-enthousiast.
“Groningen heeft er een icoon van internationale allure bij”, kopt zelfs De Telegraaf, een krant die er niet om bekend staat klakkeloos met modegrillen mee te lopen en die doorgaans een tikkeltje kritisch is over projecten van de ‘culturele elite’.

Verder in deze editie
• De marketing en communicatie bullshit-matrix
• Lezer nog steeds betrokken bij eigen lokale krant
• De belangrijkste trends voor 2020
• Mediafonds Groningen geeft geld aan zes projecten
• Imago van Generatie Z is te negatief

Wat mij is opgevallen
Imago distributiecentra
Distributiecentra moeten hun poorten openzetten en laten zien wat ze doen. Op die manier krijgen mensen meer begrip voor de logistieke sector. Dat zegt voorzitter Mark Verheijen van belangenvereniging ELC Limburg. “Of het nu gaat om arbeidsmigranten, over files, over de CO2-uitstoot, of over hoe je omgaat met het landschap”, weet Verheijen. “De logistiek zit in het hart van alle maatschappelijke discussies.”

Imago distributiecentra
De kritiek komt vaak door onbegrip. Omdat mensen niet weten wat in de centra gebeurt. Dat moet veranderen. Het aantal logistieke centra verminderen, is volgens Verheijen geen oplossing. “We moeten wel kijken hoe we ze beter kunnen inpassen in het landschap. Maar ook de communicatie kan beter”, aldus Verheijen. “Dichte dozen, daar houden mensen niet van. We moeten laten zien wat we doen. Dat is belangrijk om draagvlak te houden.”

De marketing en communicatie bullshit-matrix
Ment Kuiper, marketingcoach, is al een tijdje actief in het marketing- en communicatievak. Het is zijn passie geworden. Hij ziet te kust en te keur het gebruik van allerhande marketingtermen. Wat hem opvalt, is de rappe toename van het aantal nieuwe woorden en begrippen in ons vakgebied. Denk aan engagement, growth hacking, contentmarketing. Of de termen als brand-awareness, customer journey of de term marketing zelf die vaak verkeerd gebruikt worden.

Veel marketingprofessionals weten niet wat ze precies willen bereiken
Ment Kuiper: “Weten we eigenlijk nog wel wat ze betekenen en kunnen we ze voldoende duiden? Het engagement vergroten. Met een groter lettertype schrijven misschien? Of meer brand awareness: weet je eigenlijk wel wat dat is en waarom je dat zou willen? Hoe zie je of iemand ‘brand awared’ is? Meer aan contentmarketing doen, terwijl er al zoveel content is? We moeten ons door de content heen worstelen om te lezen wat we uiteindelijk relevant vinden.
Nog steeds zijn er marketing- en communicatieprofessionals die dan zeggen: ‘Je weet toch wel wat dat is?’ Wanneer ik de vraag terugleg, krijg ik echter geen reactie. We hebben de neiging om ons te veel te verstoppen achter algemene nietszeggende begrippen.”

Lezer nog steeds betrokken bij eigen lokale krant
De provincie Utrecht gaat onderzoek doen naar de staat van de lokale en regionale journalistiek. Dat meldde gedeputeerde Arne Schaddelee tijdens het Mediadebat. Dat onderzoek is nodig om goed zicht te krijgen op de lokale en regionale situatie. Met name aan de basis (de regionale dagbladen en de lokale nieuwsbladen) hebben nieuwsmedia te lijden onder teruglopende kwaliteit en pluriformiteit. Die zorgelijke ontwikkeling stond ook centraal in het Mediadebat. Hoewel één van de conclusies was dat Leusden er met de Leusder Krant nog redelijk vanaf kwam. Deskundige Piet Bakker wist zelfs te vertellen dat het bereik van de Leusder Krant landelijk zelfs de top 10 haalt.

2020
Belangrijkste trends voor 2020
Het is weer die tijd van het jaar. Overal verschijnen lijstjes met trends voor het nieuwe jaar. De komende weken verzamelen we de belangrijkste trends voor 2020 voor je.
Personalisatie: het probleem met marketing zoals dat vandaag bestaat, is dat 95% van je bezoekers nooit een klant zal worden. Je hebt dan een conversiepercentage van 5%, dat is als je geluk hebt. De kans is groot dat 97% van je bezoekers nooit een conversie genereren. De belangrijkste reden is niet dat je marketing slecht is of dat er alleen maar slecht verkeer naar de website wordt gehaald. De voornaamste reden is dat het bericht dat zij te zien zijn krijgen niet bij elke bezoeker past. Maar door personalisatie kun je meer van je bezoekers omzetten naar klanten.

Waarom je alle trends voor 2020 het best kunt negeren
Virtuele influencers. Voice search. Hypertargeting. Chatbots. TikTok. Je zou wel gek zijn als je deze marketingtrends voor 2020 over het hoofd zou zien. Althans, als je het vooral belangrijk vindt om mee te praten over de laatste trends – wat, zo lijkt het, een populaire aangelegenheid is in marketingland, getuige het aantal voorspellingen dat rond deze tijd van het jaar wordt verkondigd. Maar doe je er werkelijk verstandig aan om veel aandacht aan deze jaarlijkse trendoverzichten te besteden? Tristan Lavender denkt van niet. Tristan werkt als senior global content editor bij Philips; daarnaast blogt hij op persoonlijke titel over marketing.

Verkeerde spoor
Digitale communicatietechnologie heeft ons massaal ongeduldig gemaakt. Steeds meer lijken we bevangen door de illusie van continue urgentie. Wat het volgen van de laatste trends mede zo onweerstaanbaar maakt is de menselijke behoefte aan vernieuwing – een behoefte die ons als marketeers niet vreemd is. Ook als communicatieprofessionals lopen we het risico dat we zo gefixeerd raken op de laatste technologie dat we de menselijke essentie van ons vak uit het oog verliezen. Technologie alleen maakt een stad niet tot een fijne plek om te wonen of te bezoeken.

Transfers
Milou de Boer doet de communicatie voor IFFR in Groningen bij Groninger Forum. Het Forum Groningen vormt een satellieteditie van het Internationaal Film Festival Rotterdam. Ze werkt ook nog voor Noorderzon Performing Arts Festival Groningen, Explore the North, Clash en eerder voor het Noordelijk Film Festival, de Nacht van Kunst & Wetenschap en het Theater Geert Teis in Stadskanaal.

Agenda
Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Ook deze keer zijn de organisatoren vastberaden om een inspirerende Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland neer te zetten.

Vacatures
Ervaren communicatiestrateeg
Jan Boon Communicatie is voor een communicatiebureau in de provincie Groningen op zoek naar een ervaren communicatiestrateeg! Je houdt graag de touwtjes in handen en je gaat steevast voor de winst. Het bureau staat voor strategie & design voor MKB, overheid en onderwijs. Ze ontwikkelen hun merkstrategie, visuele merkidentiteit én realiseren media. Met continu communicatiemanagement zetten ze kansen om in resultaten. Je voelt je energiek in een commercieel werkveld en hebt ervaring met accountwerk, pitches en aanbestedingen. Jij bent een inspirerende en enthousiaste collega, een motivator, analytisch, inspirerend, commercieel, accuraat, nuchter, een doelgerichte aanpakker, adviseur, een creatief schrijver, het ‘doe-ik-even’ type, een sparringpartner. Je CV en motivatie kun je sturen aan jan@janboon.com.

Ervaren en allround communicatieprofessional
Jan Boon Communicatie is er voor een organisatie in de provincie Groningen nog niet in geslaagd de juiste ervaren en allround communicatieprofessional te vinden. Je bent sparringpartner voor de directie en accountmanagers bij hun klant- en marktvraagstukken en werkt nauw samen met de CEO. In deze rol ben je verantwoordelijk voor de corporate communicatie activiteiten als issue-, stakeholder- en reputatiemanagement en je bent het eerste aanspreekpunt voor de pers. Ook informeer, verbind en activeer je collega’s via interne communicatie.
Ik zoek iemand met strategisch inzicht en een ‘hands on’ mentaliteit. Je hebt een brede achtergrond als corporate communicatieprofessional en hebt ervaring en affiniteit met in- en externe communicatie & PR en met online communicatie. Stuur je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

De gemeente Harlingen zoekt een communicatieadviseur projecten. Je maakt onderdeel uit van verschillende projectteams, waarin je verantwoordelijk bent voor de communicatiestrategie en- plannen van de afzonderlijke projecten. Je adviseert projectleiders en andere collega’s over de communicatie rondom de verschillende, impactvolle projecten, je maakt stakeholderanalyses, bondige, flexibele communicatieplannen en alle voortvloeiende acties en communicatieproducten. Stuur voor 8 december een korte motivatie en je CV.

Labelwise heeft een vacature voor een (fulltime) marketing- en brandmanager. Je bent een strateeg en hebt passie voor online marketing en branding. Als online marketeer ben je verantwoordelijk voor de branding van de producten en het opzetten, analyseren en optimaliseren van de marketingcampagnes. Als marketeer is het belangrijk dat je vanuit de marketing & branding strategie de vertaalslag kunt maken naar tactische en operationele beslissingen.

Hitachi Capital Mobility Groningen zoekt een marketing medewerker (content/social media). Je bent onderdeel van het marketingteam en verantwoordelijk voor de content marketing en content creatie voor onze (online) kanalen waaronder websites, social media en nieuwsbrieven (voor de B2B als B2C markt). Hierbij schrijf je overtuigende, inhoudelijk sterke content die is afgestemd op de doelgroep en coördineer je de creatie van video’s en andere communicatiemiddelen. Samen met het team draag je zorg voor het merk Hitachi Capital Mobility en de bijhorende labels.

Kwadrant Groep zoekt een communicatieprofessional met pit! Je speelt een centrale rol in de uitvoering van het communicatiebeleid. Daarnaast ondersteun je de manager Communicatie bij de verdere ontwikkeling van het strategisch communicatiebeleid. Hiervoor onderzoek je de effectiviteit van communicatieacties en de behoeften van doelgroepen. Je signaleert kansen en initieert campagnes. Als adviseur ben je betrokken bij een breed scala aan organisatie brede projecten waarvoor je communicatieplannen opstelt en de uitvoering coördineert. Zelf leid je communicatieprojecten, zoals de doorontwikkeling van de (online) communicatie-infrastructuur. Solliciteer dan vóór maandag 6 januari 2020 en stuur jouw motivatiebrief en CV mee.

De opleiding marketing & communicatie van het Noorderpoort College is op zoek naar bevoegde docent Marketing & Communicatie en Evenementenorganisatie (0,8 – 1 fte). Je bent een initiatiefrijke teamspeler die als rolmodel voor de studenten kan fungeren. In de opleiding wordt veel aandacht besteed aan online marketing en e-commerce. Actuele kennis van online-marketing en e-commerce is bij de nieuwe collega dan ook van belang. Jij hebt ervaring met nieuwe media en kunt goed overweg met praktische ict-toepassingen.

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Imago van Generatie Z is te negatief
Ze zouden lui zijn, niet weten wat ze willen in het leven en dankzij de gemakken van alle afhaalservices kunnen ze niet eens meer een fatsoenlijke maaltijd koken. Het is het beeld van Generatie Z, de jongvolwassenen van nu. Maar dit klopt niet, vinden psycholoog Jos Ahlers en trendwatcher René Boender. De jongeren houden juist van aanpakken en toekomstdenken.

En dan nog even dit
Mediafonds Groningen geeft geld aan zes projecten
Het Mediafonds van de provincie Groningen heeft dit jaar in totaal 93.000 euro toegekend aan zes journalistieke projecten die ingaan op Groningse onderwerpen. Het grootste deel van de subsidie is gegeven aan twee projecten. Stichting Beeldlijn ontvangt 31.000 euro om een documentaire te maken over het succes van het folkloristische dans- en muziekfestival Op Roakaldais in Warffum. Aan Moondocs is 41.000 euro subsidie toegekend voor een documentaire over de discussie rondom aanleg van twee windmolenparken in de Groninger Veenkoloniën. Ook Het Dagblad van het Noorden, documentairemaker Willem de Haan, radiomaker Jelte Posthumus en het duo van fotograaf Corné Sparidaens en infographicsmaker Machtelt de Vries ontvangen subsidie van het Mediafonds. Thema’s die in hun projecten voorbij komen zijn 75 jaar bevrijding, gezondheidsrisico’s van laagfrequent geluid rondom windparken, podcasts met Groningse hersenwetenschappers en markante gebouwen in Groningen.

Uitspraak
“Oh my fucking god” (Elon Musk).

Pr-blunder Musk: ‘onbreekbare’ ruiten Tesla-truck kapot gegooid
De presentatie van de nieuwe elektrische pick-up van Tesla is voor Elon Musk uitgelopen op een pr-catastrofe. Hij wilde laten zien dat de ruiten van de cybertruck onbreekbaar zijn, maar bewees precies het tegenovergestelde. Schrale troost voor Musk: hij is niet de eerste die zo opzichtig voor schut stond. “Oh my fucking god” was de reactie van Elon Musk.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s