Bonen in de pot

9 december 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Halsema pleit voor regeling regionale journalistiek
Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam wil een nationaal fonds voor het steunen van lokale en regionale journalistiek. Zij constateert dat er een vacuüm is ontstaan bij het controleren van de lokale democratie in veel gemeenten in Nederland. Halsema kondigde bij een bijeenkomst van het Genootschap van Hoofdredacteuren aan dat ze bij haar collega-burgemeesters gaat pleiten voor een dergelijk fonds. Wat de Amsterdamse burgemeester betreft moet de uitvoering landelijk worden opgepakt, zo ver mogelijk van de gemeenten vandaan om beïnvloeding te voorkomen. Wel kon zij zich voorstellen dat gemeenten financieel gaan bijdragen aan het fonds.

Verder in deze editie
• Succesvolle bedrijven communiceren goed
• Hebben wij in de nabije toekomst nog wel marketeers nodig?
• Trends en de ontwikkelingen in 2020
• Behoefte aan zingeving
• Wat is een PR-adviseur eigenlijk?

Wat mij is opgevallen
Succesvolle bedrijven communiceren goed
Een succesvolle communicatie betekent niet alleen praten, het betekent vooral ook luisteren. Echt luisteren. Het valt op dat bij de meeste succesvolle bedrijven de onderlinge communicatie goed is. Een goede communicatie is kennelijk een belangrijke sleutel tot succes.
Voor veel mensen is communicatie slechts het uitspreken van woorden. Maar wist je dat woorden voor een klein deel verantwoordelijk zijn voor een succesvolle communicatie? Als het op communicatie aankomt, zijn er nog de nodige stappen te zetten. In veel van de situaties is een gebrekkige communicatie de oorzaak van problemen.

Communicatie in tijden van de perfecte storm
Communicatie vecht met keukenmessen tegen de geavanceerde pistolen van Google en Facebook. Tom de Bruyne, oprichter van bureau voor gedragsbeïnvloeding Sue, gebruikt deze metafoor om de oneerlijke strijd om de aandacht en beïnvloeding van mensen te duiden. Waar de grote sociale platforms met hun algoritmes en slimme data-analyses precies weten hoe ze een doelgroep kunnen verleiden, zijn de klassieke instrumenten van de communicatieprofessional behoorlijk bot en sleets.

Hebben wij in de nabije toekomst nog wel marketeers nodig?
Over kunstmatige intelligentie is al veel gezegd en geschreven. In Nederland zien we echter vooralsnog enige mate van terughoudendheid in de toepassing van artificiële intelligentie. Maar inmiddels zijn machines beter in staat ernstige huidziektes te diagnosticeren dan dermatologen, kun je met artificial intelligence en machine learning muziek componeren en heeft een AI-assistent een aanzienlijk deel van een heus boek geschreven. Als je dit in je achterhoofd houdt, is de veronderstelling niet vreemd dat AI-toepassingen op termijn cruciale taken overnemen van ervaren onlinemarketeers.

2020
De belangrijkste trends op social media voor 2020
In toenemende mate richten hedendaagse marketeers hun pijlen op social media. Daarbij maken ze meer en meer gebruik van influencers, actieve gebruikers met een grote of specifieke schare fans. Dit werkveld is sterk aan veranderingen onderhevig, waardoor een strategie voor deze media frequent bijgesteld of zelfs rigoureus getransformeerd dient te worden. Dat is natuurlijk niet vreemd als je kijkt naar de jeugdigheid van deze kanalen. Resultaten uit het verleden zijn dan ook geen garantie voor toekomstig succes.

Ontwikkelingen social media
Voor communicatieprofessionals is het zaak hun ogen gericht te blijven houden op de trends en ontwikkelingen op social media. Zo hebben we in 2019 de kritiek op Facebook – toch de grootste speler in het veld als je WhatsApp buiten beschouwing laat – verder zien toenemen. Tegelijkertijd kan juist Instagram – het zusje van Facebook – op meer belangstelling rekenen en is TikTok de app die het meest gedownload is van alle social media in 2019.

De trends en de ontwikkelingen in het medialandschap in 2020
De afgelopen jaren heeft de mediabranche grote veranderingen ondergaan als gevolg van de voortgaande digitalisering. In 2020 blijven technologische ontwikkelingen het medialandschap herdefiniëren met alle nieuwe kansen en uitdagingen voor marketeers van dien. Hoewel de bestedingen in het online domein blijven groeien, wordt een herwaardering van de echte wereld verwacht door innovaties die merken in staat stellen op nieuwe manieren met de consument in contact te komen. Dit kun je opmaken uit het rapport ‘Media Trends & Productions 2020’ van marktonderzoeksbureau Kantar, dat is gebaseerd op waarnemingen van experts wereldwijd.

Diepgang, aandacht en het omarmen
Scenario’s zijn aanleiding voor het vormen van groepen mensen die ze gaan bespreken. Geloven ze in het scenario, hoe zien ze hun eigen rol erin? Die manier van werken geeft mensen meer grip op de toekomst. Ze denken erover na wat de gevolgen zijn en bespreken de persoonlijke gevolgen. Dat helpt, sterker nog: mensen zullen daardoor beter voorbereid zijn op de onzekerheid van de toekomst, ze kunnen zich erdoor gaan wapenen.

Toekomstscenario’s
Je zou kunnen nadenken over een ontwikkeling als ‘de robotisering’ die veel mensen onzeker maakt (want ze verliezen hun baan en dus hun inkomen). Je kan dan scenario’s maken hoe de wereld er uitziet; bijvoorbeeld het scenario waarin je iedereen een basisinkomen geeft ter compensatie van die verdwenen banen. Als je vervolgens die verschillende scenario’s met elkaar bespreekt dan denken mensen na over hun eigen rol: wat zou ik nu kunnen doen om in zo’n wereld goed te functioneren?

Behoefte aan zingeving
Hele hoopvolle trends, of eigenlijk maatschappelijke ontwikkelingen als je ze een beetje vakkundig afpelt. Er is dus blijkbaar veel behoefte aan zingeving, aan inhoud, aan oprechtheid en tegelijk hechten mensen minder waarde aan bezit, delen ze graag. Daar zou een toekomstverkenner wel iets mee kunnen. Die zou gaan zitten met wat marketeers om te bespreken wat ze precies kunnen doen met deze ontwikkelingen.
Moeten die marketeers veel meer content laten maken door jonge opiniemakers, events organiseren over welke bijdrage bedrijf X concreet gaat leveren aan de wereld? Moeten bedrijven meer ruimte bieden voor diepgang, ook om goede medewerkers aan zich te binden?

Wat er niet verandert
“Verandering is heel leuk natuurlijk, heel spannend, maar niemand wil echt veranderen of die verandering leiden. Mensen zijn geprogrammeerd om verandering vervelend te vinden. Waarom? We willen veiligheid. Maar bij bedrijven doen ze net alsof dat heel makkelijk is. Vaak worden negatieve emoties over verandering niet erkend; mensen worden bang.”
Joram Helmer, head strategy bij XXS, houdt eigenlijk een vurig pleidooi voor minder opportunistische denkpatronen, voor minder snel meebewegen met trends, voor meer diepgang, waarheid en analyse.

Zoeken naar diepgang
De conclusie? Kijk altijd iets verder dan de klassieke trendverhalen over de modekleuren en de laatste gadgets, maar zoek naar de diepgang eronder. Onderzoek waaróm dingen gebeuren, welke maatschappelijke mechanismen daar achter zitten en wat dat zegt over ons mensen. Ze pleiten allebei voor geduld, voor oog voor de lange termijn, voor inhoud en voor visie. Voor iedereen en dus ook voor marketeers. De behoefte bij mensen aan inhoud, aan een visie op de toekomst en de bijdrage die de marketingwereld daaraan kan leveren.

Transfers
Robert Fledderus wordt marketeer voor Ecostyle, hij gaat zich richten op het introduceren van nieuwe concepten. Vanuit Fledderus Marketing voert Robert opdrachten uit bij bedrijven op het gebied van digitale strategie, marktonderzoek, merkontwikkeling, communicatie en projectmanagement. Zo werkte Robert voor Het Kielzog in Hoogezand, verzekeraar FBTO, van Gorcum, Storm Marketing Consultants, Smilde Foods en Wolters Noordhoff.

Gerard Akkerman wordt hoofd Communicatie van het Medisch Centrum Leeuwarden. Gerard was manager Marketing en Communicatie van Zorggroep Alliade en werkte eerder als woordvoerder en senior communicatieadviseur voor zorgverzekeraar Friesland en als journalist voor de Leeuwarder Courant.

Anne Carlijn Kok is nu communicatieadviseur en woordvoerder bij de Politie Eenheid Noord-Nederland. Ze komt van VNO NCW Noord waar ze manager Communicatie en PR was. Eerder werkte ze voor de Universiteitskrant.

Marloes Ritsema is nu marketingmanager bij Ziengs Schoenen. Als ZZP’er heeft ze opdrachten gedaan voor Theater TRAXX, Communicatiebureau Vertel! en de Stichting Bikkels & Bikes. Eerder werkte ze als projectcoördinator voor Store Support en voor Landgoed Mensinge en het theater De Winsinghhof.

Wiepkje van Dijk is nu communicatiemedewerker bij de gemeente Leeuwarden. Ze komt van het Martiniziekenhuis in Groningen en werkte eerder voor de FBTO en Achmea, voor AVCB Groep in Leeuwarden en voor het Fries Dagblad.

Agenda
Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Ook deze keer zijn de organisatoren vastberaden om een inspirerende Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland neer te zetten.

Vacatures
Jan Boon Communicatie is voor PuurIdee op zoek naar een ervaren communicatiestrateeg! Je houdt graag de touwtjes in handen en je gaat steevast voor de winst. Het bureau staat voor strategie & design voor MKB, overheid en onderwijs. Ze ontwikkelen hun merkstrategie, visuele merkidentiteit én realiseren media. Met continu communicatiemanagement zetten ze kansen om in resultaten. Je voelt je energiek in een commercieel werkveld en hebt ervaring met accountwerk, pitches en aanbestedingen. Jij bent een inspirerende en enthousiaste collega, een motivator, analytisch, inspirerend, commercieel, accuraat, nuchter, een doelgerichte aanpakker, adviseur, een creatief schrijver, het ‘doe-ik-even’ type, een sparringpartner. Je CV en motivatie kun je sturen aan jan@janboon.com.

Het Alfa-college zoekt voor de regio Groningen een medewerker Communicatie (20 uur pw). In deze functie maak je deel uit van een gedreven team dat zich bezighoudt met een intern veranderprogramma. Het doel van dit programma is om de leercultuur binnen Alfa-college zichtbaar te maken en verder te ontwikkelen. Het programma kent een onconventionele aanpak en je kunt je als communicatieprofessional vakinhoudelijk dan ook echt uitleven! Je krijgt alle ruimte om prikkelende campagnes te bedenken en uit te werken. Stuur je CV en motivatie voor 18 december.

Ziengs Assen zoekt een Marketing Coördinator. Jij bent een startende talentvolle marketing professional die bereid is om de handen uit de mouwen te steken. Als Marketing Coördinator ga je helpen de visie ‘Als je aan schoenen denkt, denk je aan Ziengs’ te realiseren. Je ondersteunt op organisatorisch en uitvoerend vlak bij de campagnes en winkelopeningen. Je hebt oog voor vormgeving en creatieve concepten. Je ziet uitdaging in het optimaliseren van marketing campagnes en kunt goed planningen bewaken.

Northern Knowledge zoekt door het vertrek van de huidige functionaris zijn een communicatie manager. Je werkt graag op het snijvlak van kennisinstellingen, maatschappij en overheden. Je taken richten zich voornamelijk op het profileren van Northern Knowledge als netwerk voor kennisvalorisatie door een consistente resultaatgerichte communicatie en het verder ontwikkelen en uitwerken van het communicatie- en relatiebeleid. Je kunt solliciteren door een sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae te sturen vóór 6 januari.

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

Groningen Congresbureau en MartiniPlaza slaan handen (nog meer) ineen
Het Groningen Congres Bureau en MartiniPlaza gaan intensiever samenwerken. Eerder al richtte het Groningen Congres Bureau met onder andere MartiniPlaza de Groningen Congres Alliantie op. De bedoeling van deze alliantie, waar ook Marketing Groningen, Stichting Hoteloverleg Groningen en Groningen Airport Eelde bij betrokken zijn, is om congressen en overige evenementen naar Groningen te halen. Nu zetten GCB en MartiniPlaza dus een vervolgstap door hun samenwerking te intensiveren. Dat moet voor beide partijen voordelen opleveren als het gaat om bedrijfskosten, het vergroten van het netwerk en het draagvlak in de markt.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Wat is een PR-adviseur eigenlijk?
Public relations-adviseurs partijdig? Ja. Public relations-adviseurs eerlijk? Ja. Maar het blijft schipperen. In de gastblog van Tonie Broekhuijsen gaat het om de omschrijving die PR-pionier Edward L. Bernays de beroepsgroep eind jaren ’20 (van de vorige eeuw!) gaf. Tonie Broekhuijsen vertaalde Bernays’ Propaganda, hét klassieke handboek voor PR, naar het Nederlands.
Public relations-adviseurs zijn bij voorbaat partijdig. Bij public relations denk je niet direct aan transparantie en openheid, zinvolle discussies met consumenten over de goede en kwalijke kanten van een dienst of product en spijtbetuigingen over zaken, die een bedrijf verkeerd heeft aangepakt.

En dan nog even dit
Loden Leeuw 2019
Haribo wint met 51% van de stemmen de Loden Leeuw voor meest irritante reclame van 2019. De andere genomineerden voor de irritantste reclame waren Lampdirect met 30% van de stemmen en Hornbach met 19% van de stemmen.
Bij de BN’ers viel Marijke Helwegen in de prijzen. Ze was altijd dóódsbang voor inbrekers, zelfs met inbrekerverschrikker Sjors naast haar voordeur. Tegenwoordig vindt ze soelaas in een anti-inbraakstrip van Secustrip, waar ze met overdreven enthousiasme over vertelt. Dit enthousiasme valt niet in de smaak bij de stemmers voor de irritantste BN’er, waarvan 45% op Helwegen stemde.
Sjaak Swart wist met zijn matige rapoptreden voor Toto een tweede plaats te bemachtigen, met 29% van de stemmen. Ook genomineerd was Paul Haenen, die met zijn optreden voor Pricewise 26% van de stemmen wist te bemachtigen.

Logistiek is de marketing van de toekomst
Hoogste tijd om de vier P’s van Kotler opnieuw in te vullen – met een centrale rol voor logistiek, vindt Maryam Boonstra, manager Marketing en Communicatie bij PostNL. Sinds de opkomst van de e-commerce, staan niet alleen de retailer, maar ook de distributeur en de merkfabrikant direct in verbinding met de consument. Daarom is het volgens Maryam Boonstra tijd om de vier P’s van Kotler opnieuw in te vullen – met een centrale rol voor logistiek.

Gronings D66-raadslid Wieke Paulusma wint Europese prijs
Het Stadse D66-raadslid Wieke Paulusma heeft een Innovation in Politics Award gewonnen. Wieke Paulusma kreeg de prijs in de categorie Democratie. Ze kreeg de prijs voor haar rol binnen de Coöperatieve Wijkraad Oosterpark. In die wijkraad zitten inwoners en raadsleden uit Groningen. Samen nemen die beslissingen over de Oosterparkwijk.

Provincies starten onderzoek naar Top Dutch-campagne
De drie noordelijke provincies hebben adviesbureau Berenschot de opdracht gegeven om de Top Dutch-campagne te onderzoeken. Dat is de reactie van het provinciebestuur in reactie op vragen van de Partij voor het Noorden, Forum voor Democratie en de PVV.
Statenlid Leendert van der Laan zette al eerder zijn vraagtekens bij de Top Dutch-campagne en stelde meerdere keren schriftelijke vragen aan het provinciebestuur.
Gedeputeerde Mirjam Wulfse (VVD) zegt dat het vooral een onderzoek is naar de waarde van de Top Dutch-campagne.

Uitspraak
“Denk nooit alles te weten”
Martin Huisman van het Nederlands Instituut voor Marketing (Nima) in zijn afscheidsinterview.

“Als de communicatie slecht is of wegvalt, ontstaat onbegrip en wantrouwen en kunnen ruzie en conflicten je leven gaan bepalen”.
Dik Veefkind, coach, mediator.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s