Bonen in de pot

16 december 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Noordelijke promotiecampagne TopDutch moet doorgaan, maar dan wel anders
De noordelijke campagne TopDutch eindigt formeel deze maand. Adviesbureau Berenschot evalueert wat de campagne Drenthe, Friesland en Groningen de afgelopen twee jaar opleverde en of er een vervolg in zit.

TopDutch is de afgelopen twee jaar niet onomstreden geweest. Interne ruzies, weinig zichtbare resultaten, een breuk tussen initiatiefnemers en Statenleden die in het duister tastten wat er eigenlijk allemaal gebeurde. Het ging zelfs zo ver dat de provincies Friesland en Groningen serieus overwogen om voortijdig de stekker uit het project te trekken, blijkt uit stukken die zijn opgevraagd met de Wet openbaarheid van bestuur.

Kwajongensstreek
In 2017 trokken Drenthe, Friesland en Groningen 1,2 miljoen euro uit voor de campagne om de drie noordelijke provincies beter te vermarkten. TopDutch begon eind 2016 als een kwajongensstreek van met name Groningse ondernemers die in de kroeg bedachten hoe ze de aandacht van autofabrikant Tesla wilden trekken. Een paar maanden later werd dat plan door de drie provincies geformaliseerd en groeide dat uit tot het bredere merk dat TopDutch is geworden.

Verder in deze editie
• Interne communicatie moet zich opnieuw positioneren
• Communicatie kon beter
• Marketing in de sterren
• Eerst begrijpen, dan begrepen worden
• Nieuwe rollen voor communicatieprofessionals

Wat mij is opgevallen
Leeuwarder Courant valt in de prijzen
Voor de tweede keer is de Leeuwarder Courant uitgeroepen tot European Newspaper of the Year. Dit is een internationale prijs voor de vormgeving van kranten.
LC-vormgevers Alie Veenhuizen en Marjan Steenbergen zijn geen mensen die graag op de voorgrond treden, maar kunnen er niet omheen dat ze opnieuw een grote onderscheiding te pakken hebben. “Dit is toch wel de Oscar in de Europese krantenwereld”, zegt Veenhuizen, bijna verontschuldigend. Een internationale vakjury beoordeelde dit jaar 178 kranten uit 25 landen, die streden om vier hoofdprijzen.

Interne communicatie moet zich opnieuw positioneren
De adviseursrol van interne communicatieprofessionals levert te weinig impact op. Adviseurs staan buiten het team en hun advies kan ook genegeerd worden. Er lijkt een kentering gaande in de wereld van de interne communicatieprofessionals. Waar we altijd veel Calimero-gevoelens zagen, zien we nu steeds vaker zelfbewuste professionals die samen optrekken met hun management en met andere disciplines. En die zich niet meer puur op communicatie profileren. Michiel van Delden, managing partner bij Involve, pleit voor een herpositionering van interne communicatie.

Interne communicatie moet zich opnieuw positioneren
Wat zullen in de komende jaren de grote uitdagingen zijn. De antwoorden gingen vooral over de vraag hoe zij kunnen bijdragen aan de grote ontwikkelingen binnen organisaties. Zoals de transformatie naar nieuwe organisatievormen als agile en zelfsturing, de grote invloed van technologie op organisaties en de uitdagingen rondom diversiteit en generaties. Dat is een interessante uitkomst die laat zien dat interne communicatieprofessionals hun blik de laatste jaren hebben verruimd. Ze noemen niet langer communicatie-uitdagingen waar zij exclusief voor verantwoordelijk zijn, maar organisatie-uitdagingen die ze samen met anderen helpen oplossen. Als gelijkwaardige partners van het management en professionals uit andere disciplines.

Communicatie kon beter
Politie schatte de aanslag in Utrecht terecht in als terreurdaad. Dat gemeente, politie en justitie op 18 maart van dit jaar uitgingen van een ‘aanslag met mogelijke terroristisch motief’ is terecht geweest, concludeert het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Wel doet het COT een aantal aanbevelingen, zoals het beter uitleggen van noodmaatregelen in crisissituaties.
Het COT stelt dat het crisisteam dat op de dag van de aanslag aan het werk is gegaan begrijpelijke keuzes heeft gemaakt, met de op dat moment beschikbare informatie. Daarbij speelt mee dat onduidelijk was welke dreiging er was, het belang van het snel opsporen van de verdachte en de onzekerheid bij bewoners van de stad. Dat de gemeente, politie en justitie uitgingen van een terroristische aanslag was daarom logisch, volgens het COT.

Neemt de robot straks de communicatie van organisaties over?
Betteke van Ruler, emeritus-hoogleraar Corporate Communicatie denkt van niet. Er zal altijd ook menselijke communicatie nodig zijn. Zowel de artificiële als de menselijke communicatie van organisaties gaat niet vanzelf goed. Via talloze kanalen communiceren organisaties dagelijks met klanten en de verdere buitenwereld. Maar volgens Van Ruler valt het niet mee om dat goed te doen. “Het gebeurt soms veel te afstandelijk en kil, wat de relatie niet ten goede komt. Of het is net iets te gelikt en onrealistisch; daar prikken we zo doorheen.”

Grenzen tussen redactie en contentmarketing zullen meer en meer vervagen
Contentmarketing gaat steeds meer over hoge kwaliteit en het distributiekanaal om de consument te bereiken. Juist ook om ‘slechte’ content te scheiden van de ‘goede’. Lisette Sier, hoofdredacteur van onder anderen het inflight magazine van Transavia ziet het als volgt: “Contentmarketing is steeds in beweging. Alle mediatypen zijn inmiddels al eens ‘dood’ verklaard. We zien nu dat veel partijen ook weer terugkomen van online en de influencer hype is ook alweer over de top. Als het gaat om kwaliteit van de uitingen is het hoofdzakelijk van belang dat de boodschap door de doelgroep wordt begrepen, gewaardeerd en aanzet tot denken of handelen. De keuze voor het distributiekanaal nemen wij altijd in overleg met de klant. Daarbij is soms ook de conclusie dat wij dit kanaal niet in ons portfolio hebben. Dat kost omzet, maar levert wel duurzame relaties op. Om die reden hebben wij ons portfolio ook uitgebreid en zijn we nu het enige mediabedrijf met print, online, tv, radio en outdoor in ons aanbod.”

2020
Marketing in de sterren
In 2020 blijven technologische ontwikkelingen het medialandschap herdefiniëren, met alle nieuwe kansen en uitdagingen voor marketeers van dien. Hoewel online bestedingen blijven groeien, voorspelt Kantar (één van de meest toonaangevende bedrijven ter wereld op het gebied van data, insights en advies) een herwaardering van de ‘echte’ wereld door innovaties die merken in staat stellen op nieuwe manieren met de consument in contact te komen.
Hoewel nieuwe en veranderende mediakanalen kansen bieden, maakt de hoeveelheid aan (digitale) opties het ook steeds lastiger om de consument nog echt te bereiken.
Kantar voorspelt een digitale paradox. Hoewel nieuwe en veranderende mediakanalen kansen bieden, maakt de hoeveelheid aan (digitale) opties het ook steeds lastiger om de consument nog echt te bereiken. Daarnaast zullen marketeers goed moeten nadenken over hoe ze moeten omgaan met het ‘data-dilemma’. Relevant zijn, de context optimaal benutten en content personaliseren, maar dit alles zonder privacy of vertrouwen te schenden. En met het einde van de ‘cookie’ in zicht moeten adverteerders op zoek naar andere online meetmethoden.

Het speelveld voor merken
Terugkeer naar de ‘echte wereld’. Merken zullen proberen een betere balans te vinden tussen hun online en offline aanwezigheid. Dit zou kunnen betekenen dat de groei in online bestedingen afneemt.
Merken nemen stelling. Merken worden radicaler en consumenten kritischer. Merken zullen moeten bewijzen dat zij uitgedragen waarden zelf ook naleven, en dit heeft ook gevolgen voor mediakeuzes.

2020 wordt een spannend jaar
Volgens Niels Bouwman, director Media bij Kantar Nederland. Met nog meer mogelijkheden voor adverteren en content, en met nog meer beschikbare data. Maar nieuwe kansen brengen ook zo hun uitdagingen met zich mee. Nieuwe technologieën zouden het mediagebruik wel eens helemaal kunnen veranderen en door andere verschuivingen, zoals het verdwijnen van third party cookies, moeten marketeers wel gaan nadenken over andere manieren om online bereik en andere campagne-effecten te kunnen blijven meten. Andere kanalen, zoals influencermarketing en de nieuwste audiokanalen, komen op een punt van buigen of barsten. Of ze breken helemaal door of ze halen het niet, omdat ze hun belofte niet kunnen waarmaken. Marketeers moeten beter leren begrijpen hoe ze de verschillende touchpoints – zowel online als offline – het best voor hun merk kunnen laten werken.’

Transfers
Kristy Suurmeijer komt het team van TCKL versterken, ze helpt met het structureren van de communicatie en klantprocessen van TCKL. Kristy heeft haar eigen onderneming Kristy Suurmeijer Virtual Business Support en werkt(e) onder meer eerder voor Sustainable Buildings, Verzuim & Co en Massimo Gagliotti.

Agenda
Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Ook deze keer zijn de organisatoren vastberaden om een inspirerende Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland neer te zetten.

Vacatures
De gemeente Heerenveen is op zoek naar een communicatieadviseur. Je bent een vlotte allround communicatieadviseur met een brede interesse in het communicatievak. Een generalist die weet wat de toegevoegde waarde is van interne communicatie, snapt hoe je medewerkers meeneemt in organisatieontwikkeling, maar ook met een antenne voor hoe je de buitenwereld met de binnenwereld verbindt. Stuur uiterlijk woensdag 18 december je CV en motivatie.

Het Fries Scheepvaart Museum in Sneek heeft een vacature voor een museum- en marketingcoördinator (32 uur per week, tijdelijk voor een jaar). Je bent een “hands on” manager met marketing skills. Een “spin-in-het-web”. Je bent verantwoordelijk voor de interne organisatie. Dit varieert van het maken van werkroosters voor personeel en vrijwilligers en het ondersteunen van de directeur, tot het maken van nieuwsbrieven voor de vrienden van het museum. Mail je CV en motivatie voor 1 januari 2020.

Kredietbank Nederland Leeuwarden zoekt een communicatieadviseur (fulltime. Je ondersteunt en adviseert de directie op het gebied van interne en externe communicatie en ben je verantwoordelijk voor de uitvoer. Dat doe je onder meer door te adviseren over en het opstellen van beleid op het gebied van interne en externe communicatie en het schrijven van persberichten en content voor de website. Je kunt je sollicitatiebrief en CV tot en met 10 januari sturen.

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Als mensen in een organisatie open en eerlijk met elkaar communiceren, verbetert dat de samenwerking. Feedback durven geven én erom vragen draagt bij aan efficiënt werken en het leveren van kwaliteit. Maar hoe pak je dat aan? En wat is daarbij de rol van non-verbale communicatie? Elke Vroemen, consultant, mediator en trainer.
“Voor mij is open communicatie dat je de ander open en nieuwsgierig benadert en eerlijk en constructief met elkaar bespreekt wat ertoe doet. Daar bedoel ik onder andere mee dat je ook fouten bespreekbaar durft te maken en samen kunt reflecteren, leren en verbeteren.

En dan nog even dit
DPG Media neemt Sanoma Nederland over
DPG Media en Sanoma Group hebben overeenstemming bereikt over de overname van Sanoma Media Netherlands. Met de bundeling van deze twee mediabedrijven ontstaat naar eigen zeggen een sterk en complementair portfolio van nieuwsmedia, magazines, radio en online services.
Sanoma Media Netherlands is Nederlands grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

Ontwikkel als communicatieprofessional leiderschap
Betteke van Ruler over leiderschap in communicatie: “Wordt dienstbaar vanuit je vak, je professie, en niet meer vanuit het slaafse.: Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat snapt Betteke van Ruler ook wel. Professioneel dienstbaar worden is lastig omdat het ‘doodeng’ is om problemen in de organisatie te benoemen. Want daar begint het mee. Dan is het veiliger om tegen je zin in te doen wat de baas wil en vast te houden aan de oude vertrouwde leidraad van ‘eerst organisatie en dan communicatie’: de organisatie neemt de besluiten, daarna mag de communicatieafdeling erover communiceren. is.’

Organisatieprobleem én communicatieprobleem
Waar de organisatie veel meer aan heeft, is ‘professionele dienstbaarheid’ van communicatieprofessionals die vanuit hun vak dingen in de organisatie zien gebeuren en bespreekbaar maken, die ergens voor staan en dat uitdragen. Dán voeg je waarde toe. Vaak is zo’n kwestie een organisatieprobleem én communicatieprobleem tegelijk. Denk bijvoorbeeld aan twee afdelingen die niet goed samenwerken. Hoe kaart je dat aan bij de twee managers?

Nieuwe rollen voor communicatieprofessionals
Betteke van Ruler noemt er drie: De linking pin, die mensen in en buiten de organisatie verbindt, de change agent, die door te communiceren vanuit zijn vak veranderingen in gang zet, de sense maker, die als een antropoloog onderzoekt en duidt wat er speelt. Het kost tijd om als communicatieafdeling professioneel dienstbaar te worden.

Uitspraak
“Noordelijke promotiecampagne TopDutch moet doorgaan, maar dan wel anders.”

“Wat is het belangrijkste? Wat de ander over je denkt of wat je er zelf over denkt?”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s