Bonen in de pot

6 januari 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Om te beginnen
Jan Boon Communicatie en Bonen in de pot wensen je een fantastisch 2020 en hopen dat je in goede gezondheid die dingen kunnen kunt realiseren die je wilt bereiken.

“Mijn goede voornemens bleken weer eens beperkt houdbaar; slechte voornemens zijn die die zijn blijven liggen van vorig jaar” (Loesje).

Verder in deze editie
• Waarom communicatie geen vak voor bange mensen is
• Communicatiesector moet aan imago werken
• Holland bestaat niet langer
• Heel veel vacatures

Wat mij is opgevallen
Waarom communicatie geen vak voor bange mensen is
“Communicatie vergt een open blik naar de samenleving.” Paul Stamsnijder, founding partner van de Reputatiegroep, blikt vooruit op 2020. “In het afgelopen decennium was het communicatievak relevanter dan ooit. Maar dat is geen reden om stil te staan, integendeel. De uitdagingen voor de komende jaren zijn groot. Overal klinkt de roep om ‘verbinding’. De invloed van stakeholders blijft hand over hand toenemen, wat ertoe leidt dat organisaties niet alleen de dialoog hebben te voeren met klanten, medewerkers, aandeelhouders en toezichthouders, maar ook met opinieleiders, de wetenschap en potentieel talent.

Organisaties die met de rug naar hun stakeholders staan, verliezen. Op de achtergrond speelt de verschuiving van focus op kortetermijnwinst naar purpose op de lange termijn. Mensen willen de bedoeling van een organisatie begrijpen voordat zij bereid zijn om zich als klant of medewerker aan een bedrijf of merk te binden. Dit leidt ertoe dat het communicatievak meer dan ooit wordt geconfronteerd met complexiteit.”

Communicatiesector moet aan imago werken
“De creatieve sector speelde te traag in op de digitalisering, maar wordt ook te weinig naar waarde geschat.” Dat zegt Marc Fauconnier, de nieuwe voorzitter van de vakvereniging Association of Communication Companies (de koepel van 130 bedrijven uit de Belgische communicatiesector) en medeoprichter van het bureau FamousGrey. De winsten staan onder druk door de digitalisering en de concurrentie van allerlei nieuwe spelers: consultants die strategisch advies geven rond innovatie, softwarebedrijven die gespecialiseerd zijn in digitale marketing, en mediabedrijven die creatieve diensten aanbieden aan adverteerders. “Ook onze klanten werven almaar vaker hun eigen creatievelingen aan. Dat alles maakt dat we niet langer de prioritaire partner zijn in hun transformatieproces”, zegt Fauconnier.

Heeft de sector dan wel iets fundamenteels gemist?
Marc Fauconnier: “We zijn achteropgeraakt zonder dat we het in de gaten hadden. We hebben te weinig geïnvesteerd in nieuwe profielen, zoals dataspecialisten en neuromarketeers. Maar we worden door de buitenwereld ook nog te veel geassocieerd met recepten uit het verleden, ook al investeren veel bureaus ontzettend veel in technologie en data. De creativiteit is van ons, maar we zijn er te weinig in geslaagd dat te verbinden met een zakelijk en een economisch verhaal.”

Uit onderzoek blijkt dat merken 70% van hun budget investeren in korte termijnacties en maar 30% in de lange termijn en in storytelling. Dat gaat ten koste van hun merkidentiteit. De hypersegmentatie op platformen als Google en Facebook speelt daar een rol in, maar dat loopt ten einde. De IT-consultant Gartner voorspelde zopas nog dat 80% van de marketeers tegen 2025 zijn investeringen in gepersonaliseerde marketing zal afbouwen.

Het communicatievak heeft een grote maatschappelijke opgave
Terugblik op de jaren tien waarin het populisme grote impact op het communicatievak had en communicatiedirecteursrol radicaal is veranderd. Afgelopen decennium kwam de buitenwereld organisaties binnen. Met de opkomst van de smartphone werd ieder individu een influencer en iedere medewerker woordvoerder. Iedereen in de organisatie communiceert 24/7. Het maatschappelijk onbehagen vertaalde zich in populisme. Stakeholders meldden zich aan tafel, om nooit meer weg te gaan. Transparantie dwong organisaties tot radicale openheid, en dat terwijl juist steeds duidelijker werd dat ieder mens in een eigen bubbel leeft. Aldus Paul Stamsnijder, founding partner van de Reputatiegroep.

Transfers
Aukje Steringa begint als communicatieadviseur bij de Werkmaatschappij Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Aukje komt van FUMO en werkte eerder voor het Wetterskip Fryslân, de gemeente Leeuwarden en voor Noorderbreedte.

Manon Dijkstra gaat aan de slag als marketeer bij E2O Media. Manon komt van Hitachi Capaital Mobility Netherlands en werkte eerder voor Maandag en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Lilian Kamstra is nu marketingcoördinator bij Probo. nl. Ze komt van TKP Pensioen en werkte eerder als communicatiemedewerker bij PDGS, voor de gemeente Elburg en voor de Veiligheidsregio IJsselland. Ze deed ervaring op bij de Noorder Baan Battle.

Ymkje Hoekstra is nu communicatiemedewerker/webredacteur bij Dienst Justitiële Inrichtingen Leeuwarden. Daarnaast is ze contentcreator bij lekkeretraktaties. nl. Eerder werkte ze voor de gemeente Opsterland en Weststellingerwerf, was tekstschrijfster bij AddNoise internet & design en communicatiemedewerkster bij de provincie Fryslân.

Ines Slomp gaat als senior communicatieadviseur aan de slag bij de gemeente Loppersum waar ze zich o.a. gaat bezighouden met de communicatie rondom de versterkingoperatie. Ines komt van het Centrum Veilig Wonen en werkte eerder onder meer voor de gemeente De Fryske Marren, Loppersum, de samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen en de provincie Flevoland.

Bouke Nielsen is z’n eigen bureau gestart en is verhalenschrijver bij Lang Leve de Tekst. Ruim 25 jaar deed hij voor het Dagblad van het Noorden verslag van het wel en wee van ondernemers in Groningen en de rest van Noord-Nederland. Ook had hij veel belangstelling voor startups. Voordat Bouke Nielsen bij de economie redactie aan de slag ging, werkte hij vele jaren bij de sportredactie van het Nieuwsblad van het Noorden.

Ingeborg Schroor-van Loenen start als manager Communicatie en Marketing bij Groningen Bereikbaar. Ingeborg komt van het Martini Ziekenhuis en werkte eerder voor Noordhoff Uitgevers, Vanboeijen en voor Accolade.

Carin Pier start bij het UMCG als coördinator communicatie bouwprojecten. Zij heeft 11 jaar als senior communicatieadviseur bij de gemeente Loppersum gewerkt. Eerder werkte ze als communicatieadviseur corporate communication voor Menzis.

Agenda
Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland
Donderdag 9 januari 2020. Marijke Roskam is dagvoorzitter en zorgt voor scherpte, energie en humor. Gasten zijn Bruno Bruins, minister Medische Zorg en Sport en gaat Faya je meenemen in haar kijk op gezond leven en hoe je doelen bereikt.

Vacatures
Jan Boon Communicatie zoekt voor een Friese organisatie een communicatieadviseur. Je hebt gevoel voor urgentie en actualiteit van beleidsmakers in Fryslân. Je ontwikkelt prikkelende communicatiemiddelen die het gebruik van data stimuleren. Je kunt aansprekende verhalen maken van feiten en onderzoeken. Daarnaast coach en adviseer je collega’s op het gebied van communicatie. Stuur je CV en motivatiebrief uiterlijk 10 januari naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie zoekt voor iWink in Groningen een accountmanager Zorg. Je richt je op de lange termijnrelatie met de klanten. Dit doe je onder andere door afspraken op locatie, maar je bent daarnaast ook het eerste aanspreekpunt voor de klant. Op deze manier ben jij op de hoogte van wat er bij de klant speelt en is de klant dankzij jouw kennis goed geïnformeerd over ontwikkelingen binnen het digitale vakgebied (denk hierbij aan veranderende wetgeving). Je zorgt ervoor dat de klant iWink als partner voor digitale communicatie blijft zien. Stuur je CV en motivatiebrief naar jan@janboon.com.

Meer vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

De provincie Fryslân zoekt een communicatieadviseur Omgevingszaken (20 uur) en interne communicatie (16 uur). Als communicatieadviseur Omgevingszaken ben je voor drie dagen verbonden aan de afdeling Omgevingszaken. Als communicatieadviseur interne communicatie zorg je met name voor een heldere communicatie rond de organisatieontwikkeling en andere zaken die de organisatie als geheel raken. De functie is in eerste instantie tot eind december 2020, met kans op verlenging. Ze ontvangen graag je motivatie en CV uiterlijk dinsdag 7 januari.

De Veiligheidsregio Fryslân in Leeuwarden zoekt een medewerker online communicatie. Je gaat aan de slag met het aandachtsgebied Gezondheid en zet je – in overleg met de communicatiecollega’s – op een vernieuwende en creatieve wijze online media in, zowel intern als extern. Je maakt en publiceert je doelgroepgerichte teksten voor diverse online media, zoals websites, elektronische nieuwsbrieven en sociale media.

De gemeente de Fryske Marren zoekt een junior communicatieadviseur. Je adviseert en ondersteunt bij de communicatie rond de uitvoerende activiteiten van andere adviseurs. Je neemt deel aan diverse andere projecten, die in overleg met de communicatie-collega’s worden verdeeld. Je verricht meerdere dagen per week de perswoordvoering en je verricht algemene ondersteunende communicatiewerkzaamheden.

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een afdelingshoofd Marketing, International Affairs and Communication (0,8-1,0 fte). Je bent onder andere verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van de medewerkers, de ontwikkeling en uitvoering van het marketing- en communicatiebeleid, het coördineren en leiden van belangrijke projecten. Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae te sturen vóór 13 januari.

Hitachi Capital Mobility Groningen zoekt een marketingmedewerker (content). Samen met het team draag je zorg voor de merklading en vergroot je de zichtbaarheid en vindbaarheid van het merk Hitachi Capital Mobility en de bijhorende labels. Je stelt de contentplanning op, op basis van kanaal, doelgroep en boodschap en bedenkt en ontwikkelt samen met het team campagnes en activaties. Je schrijft relevante content, zoals blogs, whitepapers, nieuwsitems en persberichten en je optimaliseert content afgestemd op de segmenten en doelgroepen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Het communicatievak heeft een grote maatschappelijke opgave
Paul Stamsnijder: “Het vertrouwen in het bedrijfsleven, de overheid en klassieke instanties daalde, de tolerantie nam af en asociaal gedrag werd het nieuwe normaal. Een belangrijk thema werd ‘de kloof’ tussen bedrijfsleven en samenleving. De paradox van deze tijd is dat de mens het beter heeft dan ooit, maar dat de daartoe bedachte systemen zijn vastgelopen. Tegen de achtergrond van issues als bonusuitspraken, dividendbelasting, doorgeslagen consumptie, gele hesjes, witwaskwesties, afbrokkelende solidariteit, Malieveldprotesten en niet in de laatste plaats klimaatonzekerheid, ontstond een breed gedeeld gevoel van sociale onrust: de samenleving is stuk. Het bleek lastig om door alle chaos heen een zekere samenhang te ervaren en een perspectief te hebben.”

Van communicatieprofessionals
wordt meer dan ooit gevraagd dat zij tegenwicht kunnen bieden aan de dominante coalitie. Voor het volwassen worden van de beroepsgroep is de fase aangebroken, waarin reputatie niet langer als een doel, maar als een middel wordt gezien om de maatschappelijke impact van de organisatie te vergroten. Laat de communicatieprofessional ietsje minder Calimero, en ietsje meer Pippi Langkous zijn. Als wij daarin slagen, zullen wij niet alleen beter communiceren, maar ook bewuster leven. Meer hierover in het nieuwe jaar, besluit Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
“Ik heb geen goede voornemens voor het nieuwe jaar. De gewoonte van het plannen, evalueren en boetseren van mijn leven is veel meer een dagelijkse activiteit voor mij.”

En dan nog even dit
Wennen aan The Netherlands, want Holland bestaat niet langer
25 jaar lang was het simpel. In het buitenland zei je voor het gemak ‘I’m from Holland’, dat kende immers bijna iedereen. Maar Holland is niet meer. Vanaf nu zeggen we, als het aan de overheid ligt, The Netherlands. Dat is onderdeel van een internationaal marketingplan. Als een doel van die rebranding meer aandacht voor ons land creëren is, dan is dat in ieder geval gelukt. De plannen werden enkele maanden terug al gepresenteerd, afgelopen dagen werd de naamsverandering ook internationaal opgepikt.
Bedrijven, ambassades, ministeries en universiteiten gebruiken vanaf nu alleen nog die officiële benaming van ons land. Een kwart eeuw lang presenteerde instanties zich in het buitenland als Holland. Ook het bijbehorende logo, nu nog de speels geschilderde naam Holland met een tulp, wordt vervangen door een strakker ontwerp.

Afscheid van kaas, klompen en tulpen
Doel van de switch is inderdaad het imago van Nederland in het buitenland te veranderen. “We moderniseren onze aanpak”, zei het Nederlands Bureau voor Toerisme eerder. “We willen Nederland profileren als open, vindingrijk en inclusief.” Inclusief de tien andere provincies, dus. Sigrid Kaag, minister voor Buitenlandse Handel, zei eerder dat dit nieuwe, moderne design een “praktisch middel is om Nederland te presenteren in het buitenland op een moderne manier”.
“Bij een rebranding investeer je dus in het vormen van andere associaties”, zegt Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit. “Dat kost veel geld. Je moet het tussen de oren krijgen van anderen. Dat de naamsverandering nu ook in het buitenland wordt opgepikt, is alvast een mooi teken. Je kunt dit namelijk maar één keer goed doen.”

Uitspraak
“Vele jaren geleden besloot ik me nooit meer bezig te houden met goede voornemens met nieuwjaar, en vanaf dat moment heb ik me er steeds aan gehouden.”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s