Bonen in de pot

13 januari 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Marketing is vooral ook vooruitkijken
Een nieuwjaar met als voornemen: vooruit blijven kijken en handelen. Terugkijken is leuk, maar daar win je vaak niks mee, aldus Patrick Kooij, business development manager bij Kooij Marketing & Innovatie.

Verder in deze editie
• Banen weg bij NDC
• Trends voor marketing- en communicatiemanagers
• Belangrijke ontwikkelingen in employer branding
• Wat staat ons nog meer te wachten

Wat mij is opgevallen
Marketing is vooral ook vooruitkijken
Als je om je heen kijkt, zie je dat bijvoorbeeld kinderen veelal alles vanaf een smartphone doen. Denk aan het kijken van filmpjes op Youtube, Netflix en TikTok (niks geen tv kijken) of alles online bestellen (snelheid en gemak). En voor hen ontstaan er vaak nieuwe populaire mensen op social media, zoals influencers, die via zichzelf als merk veel geld verdienen. Met andere woorden: er ontstaan verschillen in de manier denken en handelen. Het zal daarom voor de huidige leiders steeds belangrijker worden hoe om te gaan met de nieuwe generaties.
Blijf vooruitkijken en zorg dat je als organisatie waardevol blijft. Dat gaat niet vanzelf, maar vraagt veel van organisaties. Beweeg als organisatie proactief mee met de veranderingen die de vierde industriële revolutie met zich meebrengt. En zorg dat verschillende generaties elkaars ‘denken en handelen’ gaan begrijpen.

Banen weg bij NDC
NDC Mediagroep, uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad, wil het personeelsbestand terug brengen. Telt het bedrijf nu 640 arbeidsplaatsen, dat moet worden terug gebracht naar 580. In totaal zullen er 30 tot 35 mensen moeten afvloeien. Dat moet leiden tot een vermindering van de kosten, en dat is nodig om hogere omzet en winst te kunnen realiseren. Volgens algemeen directeur Pier Baarsma zijn er ingrepen nodig om het bedrijf goed door het volgende decennium te kunnen loodsen. Baarsma zei dat voor NDC het jaar 2020 het ‘jaar van de hefboom’ wordt, waarbij er enerzijds zeven miljoen bespaard zal moeten worden, maar er anderzijds zes miljoen aan nieuwe omzet bij moet komen.

Transfers
Sylvia Suurmeijer is nu interim communicatiemanager bij het RIVM. Ze werkte eerder voor de gemeente Coevorden, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het Ministerie van OCW. Als interim adviseur heeft zij zich de afgelopen jaren gespecialiseerd als bestuursadviseur, strategisch communicatieadviseur en teamcoach communicatie.

Tom Rustebiel verzorgt de public affairs voor zeven rondom de Waddenzee actieve natuurorganisaties. Tom werkte voor de gemeente Midden-Groningen, het Alfa college en voor Natuurmonumenten. Tom is verder als raadslid D66) actief in de gemeente Groningen met een sterk accent op duurzaamheid.

Holger Bakker wordt het nieuwe hoofd Communicatie van Gasunie. Holger is nu nog hoofd Communicatie bij de Rijksuniversiteit Groningen en werkte eerder voor AEGON, NDC/VBK Publishers, de VARA, de Merkmakers en voor EURO RSCG Bikker.

Emma Bel begint als online content specialist a.i. bij OIM Orthopedie in Assen. Ze was contentregisseur bij RVO in Assen en werkte eerder voor het Martini Ziekenhuis Groningen, de Doktersdienst Groningen, Zorggroep Groningen en voor Noordhoff Uitgevers Groningen.

Leo Wassing wordt de nieuwe PR-man bij Groningen Seaports. Leo was communicatieadviseur en –woordvoerder bij Politie Noord-Nederland en is perschef voor Eurocup Delfzijl. Hij werkte als journalist voor RTV Drenthe en RTV Noord, bij RTL Voetbal Inside, Endemol Sports (FOX Sports) en bij FC Groningen TV.

Agenda
Bites & Business Groningen
organiseert op donderdag 16 januari haar volgende netwerkdiner. Bites & Business is een netwerk voor ondernemende vrouwen. Ben of ken jij een ondernemende vrouw die graag op een ongedwongen en duurzame manier wil netwerken onder het genot van een hapje en een drankje? Locatie: De Rietschans aan het Paterswoldsemeer.

90 Minutes of Marketing
FC Groningen BV, RTV Noord en La Compagnie organiseren samen ook dit jaar weer 90 Minutes of Marketing en wel op donderdag 30 januari! Deze keer over influencer marketing, met de volgende sprekers: Noah Joy Zeeuw, YouTuber en presentator en Nadiah Blauw, Content Creator bij Ziengs Schoenen.

Vacatures
De gemeente Meppel is op zoek naar een beleidsadviseur Communicatie (32 uur). Je adviseert het management en bestuur van de gemeente op strategisch en tactisch niveau over communicatieaangelegenheden. Ook het volgen van ontwikkelingen op communicatiegebied en het vertalen naar het beleid van de Meppeler praktijk behoort tot je kerntaken. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen, onderhouden en invoeren van het interne- en externe communicatiebeleid.

De gemeente Midden-Groningen zoekt een strateeg Communicatie scholenprogramma. Je adviseert, coacht en begeleidt het programmateam proactief in hun communicatieve rol. Je geeft daarin gevraagd en ongevraagd advies. Je levert een actieve bijdrage aan de juiste profilering van het scholenprogramma. Je legt verbinding tussen de organisatie, het programmateam en haar stakeholders. Je bent niet alleen sparringpartner voor het bestuur en de projectleiders in het programma, maar ook voor de betrokken schoolbestuurders. Stuur je CV en motivatie voor 17 januari.

De Ondersteunende Diensten van Onderwijsgroep Noord zoekt een contentmedewerker Marketing & Communicatie (16 uur). In deze nieuwe functie ga je op zoek naar nieuws uit de onderwijsorganisaties. Je krijgt de vrijheid om aansprekende creative content te maken voor leerlingen, docenten, ouders en externe doelgroepen en deze op een eigentijdse manier te communiceren. Ze ontvangen je reactie zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 21 januari.

Gemeente Smallingerland zoekt een allround en ervaren communicatieadviseur (36 uur). Je werkt graag in een team, bent flexibel en dienstverlenend. Ook deel je graag je kennis en ervaring met je collega’s. Je bent in staat snel mee te draaien in de volle breedte van het vak. Je werkt voor de portefeuilles van wethouders en werkt daarin samen met projectleiders en andere collega’s aan de projectcommunicatie. Ze ontvangen uiterlijk 20 januari een motivatie met CV van jou.

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Trends voor marketing- en communicatiemanagers
Het aantal ontwikkelingen in marketing en communicatie neemt snel toe. Denk alleen al aan de opvolging van generaties: de millennials stormen onze organisaties binnen met een visie en instelling waar we aan moeten wennen. Dit gaat hand in hand met de technologische en digitale ontwikkelingen, zoals voice systemen en machine learning.
Ontwikkelingen die ons leven veranderen en dus gepaard gaan met veranderend gedrag. Hoe kun jij als marketing- en communicatiemanager hierop inspelen? Renata Verloop van Renata Verloop Advies & Management zegt hierover: “Voor mij staat 2020 in het teken van de kansen pakken van technologie, maar niet vanzelfsprekend daarop vertrouwen. Via social media wist de overheid een veel groter bereik te creëren.

Trends voor marketing- en communicatiemanagers
Renata Verloop: “Maar wil je als overheid overgeleverd zijn aan de grillen van commerciële platforms? De chatbot is in opkomst en dat biedt voor digitale dienstverlening kansen. Maar hoe bewaken we daarin de menselijke maat? Door online mediamonitoring weten we beter wat er speelt in de samenleving.
Ze zet de trends voor overheidscommunicatie op een rij: een pas op de plaats voor de inzet van social media, blijf de chatbot de baas, van online mediamonitoring naar het actief stellen van vragen, van (digitale) toegankelijkheid naar inclusieve communicatie, omgevingswet en energietransitie vragen om (nog) meer kennis over participatie, op zoek naar meer empathie in de dienstverlening en zoekend naar de juiste positie in het polariserende maatschappelijk debat.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Belangrijke ontwikkelingen in employer branding in 2020
Wat voor gevoel krijgen mensen bij uw organisatie?

Gelukkige mensen, gelukkige klanten
De aandacht voor een goede candidate experience groeit sterk. Daar waar de candidate experience voorheen vaak los stond van de dienstverlening of verkoop van een organisatie, proberen steeds meer organisaties deze te laten aansluiten op hun customer experience.

De werkgeverskant van je organisatie is de meest menselijke kant
De primaire behoefte van organisaties ligt als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie bijna altijd bij werving, maar het besef dat dit slechts een onderdeel is van het totale employer brand groeit gestaag.

De verhouding mens versus digitaal bereikt een kantelpunt
Voorheen werd alles wat innovatief en digitaal was, als goed gezien. We zien steeds vaker organisaties die hiervan terugkomen: ‘Bij ons krijgt u geen chatbot maar een echt mens.’

Alles uit de kast om op te vallen
Podcasts, 3D audio en het prikkelen van zintuigen. Video speelt een niet meer weg te denken rol in employer branding. YouTube is de nieuwe tv geworden. En in audioland zijn podcasts terug van weggeweest.

Belang van emotie bij de keuze van een baan groeit
Op het moment dat het gaat over banen kiezen, dan is dat een serieus iets en vaak gebaseerd op rationele keuzes. Het gevoel wat hoort bij een organisatie, wordt echter ook steeds belangrijker voor kandidaten.

Wat voor gevoel krijgen mensen bij uw organisatie?
Je employer brand story doet heel veel met het gevoel van kandidaten. En dat gevoel is niet alleen belangrijk bij de keuze voor een baan, daarna gaat het er ook om of je op je plek zit in een baan en dat u dat ook uitstraalt. Voor organisaties is het dus belangrijk dat emotionele verhalen een rol krijgen in werkgeverscampagnes. Want werkgeluk is ontzettend belangrijk voor heel veel mensen.

En dan nog even dit
Wat staat ons nog meer te wachten in 2020
Het jaar 2019 lijkt om te zijn gevlogen, een goed moment om terug te kijken en te evalueren wat wel en niet werkte het afgelopen jaar. Eén ding is zeker: marketing evolueert en innoveert voortdurend. Selligent Marketing Cloud zet de belangrijkste marketing voorspellingen voor 2020 voor je op een rij:

Focus op customer experience is niet langer een optie maar een eis. Niets gaat vanzelf, vooral marketingcampagnes niet.

Influencer marketing wordt opnieuw uitgevonden. Met de komst van Instagram-testen die likes verbergen, is de toekomst van influencers zoals we die vandaag de dag kennen onzeker. In 2020 zullen merken beslissen of influencers de investering waard zijn.

Vertrouwen staat voorop door komst van nieuwe privacyregels. Consumenten maken zich vandaag de dag steeds meer zorgen over hun privacy; bijvoorbeeld bij spraakapparatuur. Grote spelers kwamen afgelopen jaar onder vuur te liggen door hun spraakassistenten

Traditionele mobiele meldingen worden omgezet in gepersonaliseerde verkoopkansen. In het tijdperk van Amazon en Instagram zijn consumenten dagelijks bezig met het samenvoegen van online en offline gedrag.

Machiavelliprijs voor onderzoekers Bellingcat
Het internationale onderzoekscollectief Bellingcat heeft de Machiavelliprijs gewonnen, een jaarlijkse Nederlandse prijs voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie. Bellingcat werd wereldwijd bekend door onthullingen over de Syrische burgeroorlog en de MH17-ramp. Het collectief krijgt de prijs vanwege vernieuwende wijze van onderzoeksjournalistiek die keer op keer zorgt voor baanbrekende onthullingen, aldus het juryrapport. Bellingcat heeft diepgravende onderzoeksjournalistiek een stevige kwaliteitsimpuls gegeven in een tijdperk waarin we steeds meer fake news zien. Waar traditionele media vaak huiverig zijn om hun kennis en aanpak te delen, moedigt Bellingcat dit juist aan.

Weerstand als communicatietraditie
Sinds februari 2019 is er empirische kennis van communicatie. Frank Regtvoort ‘ontdekt’ en beschrijft ze in zijn essay Wat communiceren betekent. Empirisch wil hier zeggen; ‘in de waarneming te bevestigen’. Dat was mediakennis over communicatie nooit. In mediataal, de vaktaal die in het communicatiedomein wordt gesproken, valt een communicatie immers niet te beschrijven. Mediastudies zochten nooit naar, en hadden nooit een wetenschappelijke definitie van communicatie/communiceren. Hun uiteenlopende definities die we van communicatie kunnen lezen gaan dan ook niet uit van de waarneming. Ze hanteren daarentegen enkele zeer uitgesproken, specifieke overtuigingen, die uit het verre verleden eind jaren tachtig het wetenschappelijke communicatiedomein in zijn getrokken, maar daar eigenlijk niet thuis hoorden.

Uitspraak
“Ik snap dat het voelt als een verlies, maar moet je manhaftig een afdeling in de lucht houden als je weet dat het op termijn niet werkt”, stelt Lars Wormgoor, woordvoerder van Treant.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s