Bonen in de pot

27 januari 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Het Marketing Pixel Onderzoek onder culturele instellingen
Uit onderzoek van BEAKER, online marketing bureau voor Cultuur en Entertainment, blijkt dat een groot deel van de culturele instellingen in Nederland online marketing nog niet optimaal in hun marketing- en communicatiemix hebben geïntegreerd.

Verder in deze editie
• Het Marketing Pixel Onderzoek
• Marketing of digital marketing?
• Het belang van een goede online marketing partner
• Weg met de improvisatie en crisiscommunicatie
• Door en voor Groningers
• Weer veel vacatures

Wat mij is opgevallen
Het Marketing Pixel Onderzoek onder Culturele Instellingen
BEAKER heeft onderzoek gedaan naar het marketing pixel gebruik onder culturele instellingen in Nederland en geconstateerd dat organisaties en instellingen in de sector gemiddeld slechts 1,2 marketing pixels op hun website hebben geïnstalleerd. Marketing pixels zijn tools waarmee online promotiecampagnes geoptimaliseerd kunnen worden. BEAKER stelt dat door de juiste inzet van marketing pixels partijen op een kostenefficiënte en duurzame manier promotiecampagnes kunnen voeren met veelal een hoger rendement dan meer traditionele campagnes.

Marketing of digital marketing?
Welke trends zijn in 2020 voor jou van belang als marketeer? Ontdek ze alle vijf in dit Digital Marketing Trendrapport. Download het rapport gratis en laat je inspireren! Wordt 2020 het jaar waarin we weer gewoon praten over marketing in plaats van digital marketing? Dit onderscheid is namelijk steeds minder logisch. De contacten met je klanten en prospects verlopen in toenemende mate via digitale kanalen. En denk dan niet alleen aan het scherm van de mobiele telefoon, maar ook aan de digitale orderzuil in de winkel of aan het voice-controlled uitchecken in het Efteling-vakantiehuisje.

Het belang van een goede online marketing partner
We zien al jaren een verschuiving van offline marketing naar online marketing. Bij de offline marketing was het vooral de adviseur van de krant en het bureau die de advertenties opmaken en hoe de marketing werd ingevuld. Tegenwoordig is marketing veel complexer. Het komt eigenlijk door een versnippering van de mogelijkheden om online te adverteren. Zo kan iedere marketing euro slechts één keer uitgegeven worden. Het is daarom belangrijk om dit goed te doen. Een online marketing partner kan zichzelf hierbij terugverdienen.
De online marketing partner is goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Waar moet het grootste deel van het budget aan gespendeerd worden? Hoe is het mogelijk om een maximaal rendement te krijgen op de lange termijn? Hoe ontstaat er een positieve cashflow in een zo kort mogelijke termijn? Het is belangrijk om goede campagnes op te stellen om zo van de bezoekers klanten te maken.

Transfers
Sharon de Puijsselaar is gestart als freelance projectleider en als Leading Rebel. Als freelancer is zij breed inzetbaar voor evenementen- en congresorganisatie, theaterproductie en communicatie. Sharon komt van het Groningen Congresbureau en werkte eerder voor Pandomo Makelaars en Topsport Noord-Nederland.

Agenda
90 Minutes of Marketing
De NDC Media groep, FC Groningen BV, RTV Noord en La Compagnie organiseren samen ook dit jaar weer 90 Minutes of Marketing en wel op donderdag 30 januari! Deze keer over influencer marketing, met de volgende sprekers: Noah Joy Zeeuw, YouTuber en presentator en Nadiah Blauw, Content Creator bij Ziengs Schoenen.

De Noorderpers
organiseert op maandag 3 februari een bijeenkomst onder de titel ‘OK BUBBEL, de nieuwe verzuiling’. Het is voor het eerst dat de Noorderpers een bijeenkomst organiseert in de Newsroom in het Forum Groningen. Natuurlijk horen hier aansprekende gasten bij uit de mediawereld; wie dat zijn houden ze nog even voor zich. Maar let op! Ze beginnen voortaan om 19.30 uur.

Conferentie Nederland Digitaal 2020
De tweede editie van de jaarlijkse conferentie Nederland Digitaal vindt van 16 tot en met 19 maart 2020 plaats in Groningen. Kabinet, ondernemers, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en andere overheden werken op de conferentie samen aan de doelstelling om Nederland op dit vlak koploper van Europa te maken door sneller in te spelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren. Onderdeel van de conferentie is ook het tweedaagse wetenschappelijke congres ICT.OPEN dat plaatsvindt in MartiniPlaza.

Vacatures
Jan Boon Communicatie zoekt voor het marketingcommunicatiebureau La Compagnie in Groningen een online marketeer/projectmanager. Je zult op een creatieve en vernieuwende manier telkens de klant weten te verrassen. Door middel van nieuwe strategieën en ideeën om te zetten in (online) campagnes zorg jij ervoor dat de conversie optimaal wordt gerealiseerd en er mooie resultaten worden behaald. Jij zult je gaan ontfermen over onder andere het stellen van doelen, opzetten van campagnes, customer journey’s en het schrijven van content. Stuur je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

Kunst en Cultuur in Assen zoekt per direct (junior) medewerker Communicatie voor de werkzaamheden in Drenthe en Groningen (0,4 fte). Je zorgt voor de naamsbekendheid en zichtbaarheid van K&C en de activiteiten en evenementen van de organisatie. Intern bieden de medewerkers Communicatie ondersteuning aan de adviseurs, project- en teamleiders en directie van de organisatie. Dit varieert van het schrijven van berichten, brieven en communicatieplannen, tot het redigeren van teksten en het ontwikkelen van promotiemateriaal. Stuur je (creatieve) cv met een korte motivatie, voor 4 februari.

De Antea Groep in Heerenveen zoekt een medewerker Marketing & Communicatie. Je bent mede verantwoordelijk voor het uitvoeren en optimaliseren van marketing- en communicatiewerkzaamheden met als doel een bijdrage te leveren aan de positionering en profilering van de merknaam. Je levert een actieve bijdrage aan de in- en externe marketing & communicatie en je ondersteunt de manager en woordvoerder. Je bent de trekker van het corporate jaarverslag, ondersteunt bij het opstellen, de redactie van persberichten en de contacten met de pers. Je kunt reageren tot en met 31 januari.

Abiant Groningen zoekt een teamleider Marketing en Communicatie Ze zoeken iemand die de communicatiekoers bepaalt en bewaakt, maar ook proactief meehelpt met de uitvoering van tekst, campagnes en events. Een meewerkende teamcoach die sturing geeft aan het driekoppige marketing- en communicatieteam. Een sparringpartner voor de afdeling, vestigingsleiders en het Management Team. Je maakt daarom o.a. deel uit van het MT-overleg. Ze ontvangen je sollicitatie graag vóór 10 februari.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen zoekt een medewerker Marketing & Communicatie (vrijwilliger). Ben je op zoek naar een zinvolle invulling van een deel van je vrije tijd? Of wil je alvast werkervaring opdoen bij het museum na je MBO, HBO of universitaire studie? Ze zijn op zoek naar mensen met een vlotte pen om persberichten te schrijven, de website bij te houden en evenementen aan te melden bij verschillende online agenda’s, en mee te helpen met organiseren van activiteiten en om online goed zichtbaar te zijn.

De gemeente Midden-Drenthe zoekt een medewerker Communicatie (tijdelijk, 32 uur). Ze zoeken iemand die uitblinkt in creatief schrijven en een echte teamplayer is. Daarnaast beschik je over goede kennis van en affiniteit met online communicatie en social media. Solliciteer vóór 5 februari.

Waterschap Hunze en Aa’s zoekt een strategisch communicatieadviseur. Je hebt een initiërende rol bij het opstellen van het strategische communicatiebeleid en de dagelijkse uitvoering. Je adviseert en begeleidt bestuurders, managers en collega’s in hun communicatieve rol. Je geeft vanuit tactisch en strategisch inzicht daarin gevraagd en ongevraagd advies. Daarbij denk je sterk vanuit de omgeving. Dat doe je onder meer met (het opzetten van of bijdragen aan) relatiebeheer, persoonlijke contacten en interne afstemming. Solliciteren doe je vóór 6 februari.

Museum De Buitenplaats is op zoek naar een medewerker Communicatie, Marketing & PR (24 uur). Je verzorgt de digitale in- en externe informatievoorziening over tentoonstellingsprojecten, educatieactiviteiten en evenementen via de website, sociale media en andere publicatiekanalen. In overleg met de directeur ben je verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van communicatiecampagnes, waaronder drukwerk. Je schrijft persberichten en onderhoudt het contact met de pers. Waar nodig lever je teksten aan voor jaar- en beleidsplannen en verzorg je communicatieplannen voor subsidie- en sponsorverzoeken. Stuur voor 10 februari je motivatie en CV.

Het Verkeer- en Vervoerberaad Groningen (VVB) van de provincie Groningen zoekt een medewerker Communicatie. Je regisseert, coördineert en faciliteert de uitvoering van de verkeersveiligheidscampagnes namens en voor het VVB. Je bent breed inzetbaar en kun je goed schakelen tussen de diverse communicatiewerkzaamheden. Je kunt goed omgaan met verschillende belangen en personen binnen het programma. Je hebt ervaring met het werken in programma’s en met het opzetten en uitvoeren van campagnes. Jouw sollicitatiebrief en cv ontvangen ze graag uiterlijk op 30 januari.

Meer vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Stop met zielloze overheidscommunicatie
Hoe zeer communicatieadviseurs bij de overheid ook hun best doen mensen te bereiken op een manier die aansluit bij de alledaagse leefwereld, de teleurstelling in de samenleving lijkt alleen maar toe te nemen. Johan Simon heeft een welgemeend advies voor de beroepsgroep communicatie: stop met focussen op de ander, leer je eigen waardenpatronen kennen en ontwikkel je ziel. Pas als je op dit diepe niveau in contact bent met jezelf, kun je in verbinding staan met anderen. Te zweverig voor jou? Bekijk het boerenprotest tegen stikstofmaatregelen eens op zielsniveau. Dan zie je geen weerstand tegen beleid, maar een explosie van diepgewortelde trots op een eeuwenoud beroep.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Weg met de improvisatie en crisiscommunicatie
Communicatie is in veel organisaties nog te vaak nodeloos crisiscommunicatie. Een contentplanner kan daar volgens account manager Wouter Rummens en marketing manager Mauro Vanderstraeten van Paddle verandering in brengen. “Je bewaakt de flow van je communicatie en de deadlines, maar ook de kwaliteit van je content gaat de hoogte in. Je moet geen geïmproviseerde teksten en foto’s meer online pleuren, maar je kan consistent communiceren op maat van elk kanaal.”

Bij Paddle zien ze een aantal evoluties die een goede contentplanning belangrijk maken. “De verwachtingen van burgers en consumenten zijn gestegen”, legt Rummens uit. “Ze verwachten consistente communicatie, met boodschappen die aangepast zijn aan het kanaal, die er ook nog eens visueel aantrekkelijk uitziet. De tijd dat je één bericht kon maken, en dat dan gewoon kon copy-pasten op je website, op je sociale mediakanalen, in een magazine,… is echt wel voorbij.”

En dan nog even dit
Onderzoeksbureau Berenschot moet stoppen met onderzoek naar Top Dutch
Onderzoeksbureau Berenschot mag het onderzoek naar de resultaten van de noordelijke promotiecampagne Top Dutch niet meer afmaken. De provincies Groningen, Friesland en Drenthe breken voor wat betreft dit onderzoek met het bureau, zo meldt RTV Noord. Volgens RTV Noord is de zakelijke relatie tussen Berenschot en reclamebureau Initio de aanleiding voor de breuk. Op dit moment is dat reclamebureau de uitvoerder van Top Dutch, waarmee de provincies het Noorden op de kaart willen zetten als interessante vestigingsregio voor grote bedrijven. Uit onderzoek van RTV Noord, Omrop Fryslân en RTV Drenthe blijkt dat de directeur van Initio, Gerard de Boer, werkzaamheden verricht voor Berenschot.

Trots en eigenzinnig Groningen heeft een nieuwe huisstijl
Groningers zijn nuchter en ingetogen. Zelfs als de hele provincie op z’n kop staat door de gevolgen van jarenlange gasboringen, dan nog houden de Groningers het netjes. Dat helpt ze misschien niet veel verder, maar dat is hoe ze zijn.
Dat trotse en eigenzinnige Groningen heeft nu een nieuwe huisstijl. Niet de gemeente Groningen, maar Marketing Groningen of, nog beter gezegd, iedereen die de provincie én de stad een warm hart toedraagt en wil laten zien dat hij of zij trots is op Groningen. De Groningse stijl is van en voor iedereen.
De oude huisstijl kenmerkte zich door het gebruik van boud oranje en een kapitale G. Maar het meest onderscheidend is de slogan Er gaat niets boven Groningen; een van de beste slogans ooit gemaakt. “Godzijdank wordt aan dat zinnetje niet getornd en mag het blijven,” aldus Roel Stavorinus RM in Marketing Tribune.

Door en voor Groningers
Nanny Kuilboer van de redactie Marketing Tribune: “De keuze van het 100ste Designpanel is gevallen op de nieuwe identiteit van onze noordelijkste provincie. Tijdens het proces werd door initiatiefnemer Marketing Groningen nauw samen gewerkt met meer dan 200 Groningers en design- en illustratiestudio Maki.
In de nieuwe huisstijl is een hoofdrol weggelegd voor een nieuw lettertype – met de toepasselijke naam Gronika – en een nieuw logo. Ook is er een eigen kleurenpalet ontwikkeld op basis van de historie van Groningen, het Gronings landschap en iconische Groningse gebouwen. Daarnaast komt er ook een rechtenvrije beeldbank, die door iedereen gebruikt kan worden. Het nieuwe merk Groningen is zichtbaar in de vernieuwde VVV, onder de nieuwe naam Groningen Store gevestigd in het Forum Groningen en er is een online toeristisch platform gelanceerd: visitgroningen.nl.”

Gronings marketingbureau/opleidingsinstituut How & Knower overgenomen
Opleidingsspecialist Competence Factory uit Utrecht heeft opleider How & Knower overgenomen. Dit Groningse instituut werd in oktober 2019 failliet verklaard, maar zal onder de vlag van Competence Factory trainingen blijven aanbieden op het snijvlak van creatie, strategie en technologie.
How & Knower is een marketingbureau dat in het verleden trainingen gaf op het gebied van online marketing – bijvoorbeeld in Google Ads, social media en WordPress. Met succes: het bedrijf rekende onder andere Rabobank, Achmea en KWF tot zijn klanten en werd in 2017 en 2018 door Emerce uitgeroepen tot opleidingsinstituut van het jaar.

Uitspraak
“Zonder contentplanning draait je communicatie helemaal in de soep en wordt het één grote onoverzichtelijke chaos”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s