Bonen in de pot

3 februari 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Reuringprijs 2019
Vanavond, maandag 3 februari, wordt de Reuringprijs 2019 in de Newsroom van Forum Groningen uitgereikt. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan iemand die in het afgelopen jaar voor positieve reuring heeft gezorgd.
De uitreiking vindt plaats voorafgaand aan een bijeenkomst van de Noorderpers in de Newsroom van Forum Groningen, thema: ‘OK BUBBEL, de nieuwe verzuiling’. Voor meer info en aanmelden, klik hier. Meer lees je in de Agenda verderop in deze editie van Bonen in de pot.

Verder in deze editie
• Reputatie China staat op het spel
• Reputatiemanagement is voldoen aan stakeholderverwachtingen
• Als marketeer ben je de apostel van je eigen geloof
• Reuringprijs 2019
• Debat over Top Dutch

Wat mij is opgevallen
Reputatie China staat op het spel
Het coronavirus bedreigt niet alleen de gezondheid van steeds meer mensen wereldwijd, maar het is ook een gevaar voor de reputatie van China in het algemeen en die van president Xi in het bijzonder. Loopt de zaak verder uit de hand, dan is er niet alleen economische schade, maar wordt er ook een enorme slag toegebracht aan de invloed van de opkomende supermacht. De voortekenen zijn er nu al.
Zo sluiten steeds meer landen de grenzen voor Chinese burgers; het laatste is Tsjechië dat geen visums meer verstrekt. Bovendien is er – zeker in de landen rondom China – sprake van opkomend racisme. Een hotel in Vietnam plaatste al een bord buiten de deur waarop stond dat Chinezen niet welkom zijn, ‘omdat uw land ziekten exporteert.’

Reputatiemanagement is voldoen aan stakeholderverwachtingen
Reputatiemanagement voor organisaties of merken is niets meer of minder dan het tenminste voldoen aan de verwachtingen van de interne en externe stakeholders. Het is dus zaak om te weten wie de voor jou en jouw merk relevante stakeholders zijn. Bovendien is het nodig om met hen een relatie te bouwen in vredestijd, want pas in slechte tijden leer je jouw echte vrienden kennen.
De lat voor stakeholdermanagement ligt aanzienlijk hoger dan het bouwen van relaties. Het uiteindelijke doel is namelijk het verkrijgen van kennis, begrip, interactie en waar mogelijk samenwerking met de omgeving. Het gaat dus om verbinding met de leefomgeving, want merken moeten accepteren dat ze onderdeel zijn van de samenleving. Dat meent Frank Peters, eigenaar van VIRTUS Communications, een bureau gespecialiseerd in reputatiemanagement en crisiscommunicatie.

Stop met zenden
Te vaak kiezen organisaties of merken er voor om vooral te zenden in communicatie. Feit is dat er dan mogelijk wel informatieoverdracht plaatsvindt, maar er zeker geen relatie wordt gebouwd met de interne en externe stakeholders. Effectieve communicatie begint met luisteren naar de omgeving en met het bewust zoeken van de dialoog. Doe maar net als in je privéleven. En stel je de vraag wat er moet gebeuren, wil je een duurzame relatie met een ander aangaan.
Dat schept een nieuw perspectief op de communicatie. Duidelijk wordt dan ook al snel dat er andere communicatievormen nodig zijn om dit te realiseren dan bijvoorbeeld alleen adverteren. Het zijn vormen die ruimte bieden aan verdieping en sociale interactie. Beschouw organisaties en merken maar als mensen, die op zoek gaan en moeten naar relaties met andere stakeholders in de omgeving van het merk. Aldus Frank Peters.

Als marketeer ben je de apostel van je eigen geloof
De plek van marketing in de organisatie blijft een punt van discussie. Hoe serieus nemen we marketing anno 2020 nog? Is en blijft het een kostenpost of is het een serieuze bedrijfsfunctie die aantoonbaar bijdraagt aan het succes van de business? CMO Dorkas Koenen van de Rabobank hierover: “De uitdagingen van de moderne marketeer, de successen, blunders en de eenzaamheid. Je hebt je eigen evangelie en dat moet je blijven verkondigen.”

Marketeers moeten zichzelf opnieuw positioneren
Dorkas Koenen van de Rabobank: “Marketeers moeten zichzelf opnieuw positioneren, namelijk dat marketing een integrale bedrijfsfunctie binnen de organisatie moet zijn. Marketing is geen verlengstuk van sales of communicatie. Als marketeer moet je snappen hoe de klant, de business, de markt werkt en hoe je waarde creëert voor de klant en organisatie. Waarde die bijna in tastbare euro’s kan worden omgezet.
Ben je als marketeer daartoe in staat dan ontwikkel je als vanzelf een positie binnen het bedrijf die meerwaarde biedt. Dat doe je niet over de hefboom van reclamecampagnes en activatie alleen. De ontwikkeling naar die bedrijfsfunctie motiveert mij ook persoonlijk: om bedrijven door die transitie te loodsen en het oude perspectief van marketing om te draaien. Van een afdeling gericht op activatie naar een discipline die ervoor zorgt dat een bedrijf beter presteert; richting klanten, in de markt én op het vlak van winstgevendheid.”

Gemeentebestuur Westerkwartier erkent gebrekkige communicatie met inwoners
Het college van B en W in de gemeente Westerkwartier heeft haar excuus aangeboden voor de gebrekkige communicatie over het ophalen van afval deze maand in de voormalige gemeente Leek en in het gebied Middag bij Ezinge. Ook verdiende de communicatie over de verhoging van de afvalstoffenheffing niet de schoonheidsprijs. De excuses werden aangeboden tijdens een interpellatiedebat dat was aangevraagd door de oppositiepartijen GroenLinks, VVD, D66 en Sterk Westerkwartier.

Transfers
Peter Steinfort gaat met ingang van 1 april bij de gemeente Groningen aan de slag als persvoorlichter en woordvoerder van wethouder Glimina Chakor. Peter was verslaggever bij RTV Noord en volgde de politiek van de gemeente Groningen op de voet.

Hilda de Haan start als manager Marketing en Communicatie bij de Quasir Groep in Almere. Na een sportief jaar als accountmanager bij sc Heerenveen gaat ze weer terug naar haar vakgebied. Hilda werkte eerder voor de Crossmedia en voor Bokma Advertising.

Agenda
De Noorderpers
organiseert vanavond, maandag 3 februari een bijeenkomst onder de titel ‘OK BUBBEL, de nieuwe verzuiling’. Het is voor het eerst dat de Noorderpers een bijeenkomst organiseert in de Newsroom in het Forum Groningen. Maar let op! Ze beginnen voortaan om 19.30 uur.
De gasten zijn Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU. nl, Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS Nieuws, Arnold Karskens, oprichter van Ongehoord NL, Ria Kraa, hoofdredacteur van het Friesch dagblad en prof.dr. Huub Wijfjes, hoofddocent Journalistiek aan de RUG. Voor meer info en aanmelden, klik hier.

Reuringprijs 2019
Wie veroorzaakte vorig jaar de meeste positieve ophef in Noord-Nederland? Aan de Groningse gedeputeerde Nienke Homan de eer om dit bekend te maken. Vanavond, maandag 3 februari, wordt de Reuringprijs 2019 in de Newsroom van Forum Groningen uitgereikt. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan iemand die in het afgelopen jaar voor positieve reuring heeft gezorgd.

Conferentie Nederland Digitaal 2020
De tweede editie van de jaarlijkse conferentie Nederland Digitaal vindt van 16 tot en met 19 maart plaats in Groningen. Kabinet, ondernemers, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en andere overheden werken op de conferentie samen aan de doelstelling om Nederland op dit vlak koploper van Europa te maken door sneller in te spelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren. Onderdeel van de conferentie is ook het tweedaagse wetenschappelijke congres ICT.OPEN dat plaatsvindt in MartiniPlaza.

Promotiedag Drenthe
De promotiedag Drenthe wordt op dinsdag 31 maart in het De Nieuwe Kolk in Assen gehouden. Futurist Richard van Hooijdonk opent deze 2de editie van de Promotiedag Drenthe.

Vacatures
STORM in Recruitment is op zoek naar een interim communicatieadviseur voor de Rijksuniversiteit Groningen. Je bent een ambitieuze en enthousiaste communicatieadviseur met een hands on mentaliteit. Je hebt 5 tot 7 jaar ervaring met interne- of verandercommunicatie en met het adviseren op directieniveau bij een grote organisatie.

GGZ Friesland zoekt nog steeds een projectmedewerker Communicatie. Je bent breed inzetbaar, toont initiatief en bent bereid om dagelijkse werkzaamheden op de afdeling uit te voeren. Je ondersteunt hierin de communicatieadviseurs en -medewerkers. Je krijgt alle mogelijkheden om diverse projecten aan te pakken en je op zowel organisatorisch als inhoudelijk vlak te ontwikkelen. Je kunt tot uiterlijk 5 februari reageren.

TKP Pensioen zoekt een ervaren communicatieadviseur. Je bent in je element als je een ingewikkelde boodschap helder weet over te brengen. Je gaat graag creatief om met taal en bent thuis in online communicatie. Van communicatieplan tot -middel zorg jij dat de boodschap steeds helder is. Wie je wilt bereiken en waarom, hou je altijd in je achterhoofd. Goed luisteren, de essentie bepalen en creativiteit zijn jouw kwaliteiten. Je kunt tot en met 12 februari reageren.

Sent Waninge Hoogeveen zoekt een medewerker Marketing en Communicatie. Je bent mede verantwoordelijk voor het uitvoeren en optimaliseren van marketing- en communicatiewerkzaamheden met als doel een bijdrage te leveren aan de positionering en profilering van Sent Waninge. Samen met een collega Marketing & Communicatie werk je aan de ontwikkeling en uitvoering van creatieve marketing- en communicatiecampagnes. Ze ontvangen graag uiterlijk 14 maart je sollicitatie met CV .

Nij Smellinghe Ziekenhuis zoekt een communicatiemedewerker (tijdelijk, april tot en met september 2020 i.v.m. zwangerschapsverlof). Je gaat deel uitmaken van de dynamische afdeling in een omgeving die continu in beweging is. Van interne en externe communicatie, evenementen, social media, (pers)woordvoering en reputatiemanagement. Solliciteren kan tot 17 februari.

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Weg met advertenties! De lezer als inkomstenbron
De helft van de uitgeverijen zet in 2020 volledig in op de lezer als inkomstenbron. En dat werpt zo zijn vruchten af. De advertentie is dood! Of in ieder geval stervende. Journalistieke uitgeverijen zien dat inkomsten uit reclame zowel online als offline de laatste jaren onder druk staan. Daarom zetten steeds meer uitgeverijen in op lezersinkomsten, blijkt ook uit de nieuwste editie van het jaarlijkse onderzoek Journalism, Media and Technology Trends and Predictions van het Reuters Institute for the Study of Journalism.
Voor nieuwsconsumenten betekent dat online abonnementsmodellen, lidmaatschappen en betaalmuren dat de klok slaat. En ook al neemt de bereidheid om te betalen voor online content toe, toch trekt niet meer dan 11% van de Nederlanders er de knip voor. Die lage betalingsbereidheid kan volgens onderzoekers van het Reuters Institute leiden tot een grote groep consumenten die verstoken blijft van informatie. Aldus Nick Kivits in Villamedia.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Imagocampagne noordelijke provincies levert weinig op
Drie jaar geleden lanceerden Friesland, Groningen en Drenthe de campagne Top Dutch, onder meer om Tesla te lokken. Regionale media hebben onderzocht wat de imagocampagne à 1,2 miljoen euro heeft opgeleverd. Samengevat: bitter weinig. Tesla koos voor Berlijn. De provincie Groningen beweert dat bedrijven als Van Merkensteijn, SKY NRG en Avantium wel door de campagne zijn gelokt. De ondernemingen ontkennen of nuanceren die bewering. Ook zouden beloofde reclamecampagnes door hoofdaannemer Initio niet geleverd zijn. Toch is de Noordelijke Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij tevreden, omdat er beter materiaal ligt voor buitenlandse acquisities.

Voltallige oppositie in Provinciale Staten wil debat over Top Dutch
Onder aanvoering van Forum voor Democratie, PVV en Partij voor het Noorden eisen de partijen opheldering van gedeputeerde Mirjam Wulfse (VVD) over de resultaten van de campagne. De provincie Groningen zei tegen RTV Noord dat de bedrijven Avantium, Sky NRG en Van Merksteijn naar Noord-Nederland komen als gevolg van de Top Dutch-campagne. Uit navraag bij deze bedrijven bleek dat zij Top Dutch niet kenden of dat Top Dutch niet de reden is geweest voor het realiseren van een vestiging in Groningen. Het debat vindt woensdag 5 februari plaats.

En dan nog even dit
Jongeren niet te porren voor baan in thuiszorg
Het vak heeft een stoffig imago. Werkgevers in de thuiszorg blijven worstelen met een personeelstekort. Door een onvoordelig imago van het vak en een gebrek aan stageplaatsen blijven jongeren weg en wordt het huidige personeelsbestand steeds ouder. Investeringen vanuit de overheid zijn noodzakelijk, zegt branchevereniging Zorgthuisnl. De gemiddelde leeftijd van werknemers in de thuiszorg loopt gestaag op. Eind 2019 was deze al gestegen naar 44,9 jaar. Dat blijkt uit onderzoek naar CBS-gegevens over thuiszorgmedewerkers, uitgevoerd door thuiszorgbureau Zuster Jansen.

Bij de BBC verdwijnen 450 banen op de redactie
Het banenverlies kadert in plannen om tegen 2022 80 miljoen pond (zowat 95 miljoen euro) te besparen bij BBC News, de nieuwedienst van de omroep. Bij BBC News werken vandaag zowat 6.000 mensen, van wie 1.700 buiten het Verenigd Koninkrijk. Na de besparingen zal BBC News nog over een jaarlijks budget van zowat 480 miljoen pond (567 miljoen euro) beschikken. De helft van de besparingen – zowat 40 miljoen pond – zou de voorbije vier jaar al gerealiseerd zijn.

“Onze naamsbekendheid is vergrijst”
Maarten Nijboer is de nieuwe directeur van SRM Opleidingen. Hij werkte al voor SRM als commercieel manager. “Het is een uitdaging voor SRM om de reputatie waar te blijven maken en tegelijkertijd weer op het netvlies te komen van de doelgroep.” SRM is het opleidingsinstituut voor marketing- en communicatieprofessionals die voorop willen lopen en is al ruim 60 jaar een van de meest ervaren en gerenommeerde aanbieders van opleidingen op dit vlak. In 2018 is SRM overgenomen door NCOI Groep.

Uitspraak
“Succes is één keer vaker opstaan, dan vallen” (uit het recent verschenen boek ‘Ondernemen met Impact, leiderschapslessen van een ondernemer met een missie’ van Arko van Brakel).

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s