Bonen in de pot

10 februari 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Voorlichters moeten debat over hun vak voeren
Voorlichters, met name in het politieke veld, zouden er goed aan doen een discussie te starten over de ethiek van hun werk. Die oproep aan woordvoerders deed Joop Bouma, redacteur bij Trouw en Journalist van het Jaar 2018, onlangs bij de huldiging van zijn opvolgers; Pieter Klein van RTL Nieuws en Jan Kleinnijenhuis van Trouw. Klein en Kleijnnijenhuis legden bloot hoe de Belastingdienst ten onrechte mensen als fraudeur met toeslagen aanmerkte. In wat inmiddels de Toeslagenaffaire heet, is ook komen vast te staan dat voorlichters hebben gelogen tegen journalisten.

Verder in deze editie
• Waarom je een communicatiestrategie nooit moet maken zoals je het leerde
• Liegen mag niet
• PR is geen toverformule
• Nederlands Dagblad lanceert allereerste tv-campagne
• Groeiende vraag naar marketeers in eventbranche

Wat mij is opgevallen
Liegen mag niet
Joop Bouma: “Woordvoerders zetten je onder druk, intimideren of bellen niet terug. Dat hoort er allemaal een beetje bij. Maar, er is ook tegen ze gelogen. Dat gaat te ver. Dat raakt aan de fundamenten van de vrije pers. Als je als woordvoerder van een overheidsinstantie de zaak verdraait, liegt, dan ben je niet meer dan het trollenleger van het openbaar bestuur. En dat is een hele griezelige zaak. Mijn pleidooi aan de woordvoerders met name in het politieke veld is, moeten jullie niet eens heel goed gaan praten over de ethiek van jullie werk. En de grenzen die er zijn en wat jullie werkelijke taak is.”

Waarom je een communicatiestrategie nooit moet maken zoals je het leerde
Het bekende stappenplan voor een strategie? Niet doen, adviseert Michel Kok, docent Corporate Communicatie aan de TU Delft en partner bij communicatiebureau HollandSpoor. Vertrouw liever op je eigen professionaliteit, inzicht en intuïtie. Communicatiestrategieën worden meestal volgens een vast stramien gemaakt aan de hand van een vast stappenplan. Een behouden vaart volgens vaste route, aankomst verzekerd. Toch is het niet vreemd als dat soms wat ongemakkelijk voelt. Je werkt en denkt namelijk binnen kaders die ánderen voor jou hebben bedacht. Vaak passen die net niet helemaal, dus helemaal niet. Zoals een bijna passend pak.

Waarom je een communicatiestrategie nooit moet maken zoals je het leerde
Maar hoe kom je dan wel tot een strategie op maat? Dat is allereerst een kwestie van loslaten van drie uitgangspunten. Denken en doen vanuit een (communicatie)strategie, vanuit een strategische gedachte, is misschien wel meer dan ooit van belang. Aansluiten bij de waan van de dag zonder dat deze je alle kanten op stuurt, is een professionele uitdaging waar velen van ons mee worstelen. Het vraagt om een flexibel perspectief op communicatie, strategie en operatie. Om een aanpak die past als een maatpak, niet om het stappenplan dat jouw werkelijkheid probeert in te kaderen. Aldus Michel Kok.

Hoe marketing en PR een huwelijk sloten – en ruzie maakten
In het afgelopen decennium zijn de vonken tussen marketing en PR goed overgeslagen. Wat tien jaar geleden begon als een prille zomerliefde, is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze relatie, waarbij er ook gezonde ruzies worden gemaakt. Marketingmanagers snoepen van PR en PR-bureaus zijn verschoven naar creatieve contentbureaus die ‘storytellen’. De relatie werkte: PR ontwikkelde van persbericht naar serieus creatieve partner binnen het marcomspectrum. De opkomst van online en social media, influencers en techniek zorgde dat ook de journalist zich breder moest ontwikkelen. De basis voor een succesvol huwelijk leek gelegd. Dat schrijft Thea van Unen, PR trainer en adviseur in haar column.

PR is geen toverformule
Geen trucje waarmee je even in de krant komt. De belangrijkste waarde van PR in marketingcampagnes is het toevoegen van relevantie, bewijslast en authentieke geloofwaardigheid. De kracht van goede PR is dat je met minimale middelen een goed verhaal naar buiten kunt brengen. Een verhaal dat authentiek en eerlijk is. Dit geeft je campagne het draagvlak dat nodig is je om je boodschap over te brengen en je publiek echt te raken. PR is de start- en landingsbaan van een goede campagne, de seks in de relatie. Maar de beste resultaten zitten in het combineren van PR en marketing. Dat schrijft Thea van Unen, PR trainer en adviseur in haar column.

Transfers
Kuneke Schraagen is de nieuwe Dean van het Instituut voor Communicatie, Media & IT bij de Hanzehogeschool, ze was Dean Academie voor Architectuur & Built Environment bij de Hanzehogeschool Groningen. Daarnaast is ze lid van de Raad van Toezicht bij Attenta en werkte eerder als concernmanager voor de gemeente Emmen

Paula Bange gaat na haar wereldreis van 1,5 jaar aan de slag als marketeer bij Woldringh Optiek. Daarnaast ondersteunt zij ondernemers en organisaties als freelance Marketing & Business Consultant. Paula werkte eerder o.a. voor organisaties als Target Holding, AOG School of Management, Eigen & Wijze Online Marketing en Baskwadraat.

Siebine Burggraaff is nu adviseur Communicatie bij de gemeente De Fryske Marren. Ze komt van TEAM live your brand en werkte eerder voor WTC Expo en was commercieel medewerker binnendienst bij Batavus. Siebine studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda
MARUG Marketing Conference
Dinsdag 18 februari in Martiniplaza: Blurring Boundaries; when new channels blend in oftewel hoe zet je een omnichannel marketingstrategie in. Dit is het motto van de MARUG Marketing Conference.

Conferentie Nederland Digitaal 2020
De tweede editie van de jaarlijkse conferentie Nederland Digitaal vindt van 16 tot en met 19 maart plaats in Groningen. Kabinet, ondernemers, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en andere overheden werken op de conferentie samen aan de doelstelling om Nederland op dit vlak koploper van Europa te maken door sneller in te spelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren. Onderdeel van de conferentie is ook het tweedaagse wetenschappelijke congres ICT.OPEN dat plaatsvindt in Martiniplaza.

Promotiedag Drenthe
De promotiedag Drenthe wordt op dinsdag 31 maart in het De Nieuwe Kolk in Assen gehouden. Futurist Richard van Hooijdonk opent deze 2de editie van de Promotiedag Drenthe.

Vacatures
Jan Boon Communicatie zoekt voor het marketingcommunicatiebureau La Compagnie uit Groningen de volgende professionals: een creatieve strateeg, online adviseur/ projectmanager/marketeer, een klantadviseur, een financiële collega en een freelance tekstschrijver. Meer informatie over deze vacatures vind je op http://www.janboon.com/vacatures. Interesse? Mail jan@janboon.com.

Het OV-bureau Groningen/Drenthe zoekt een junior communicatiemedewerker. Je geeft samen met de collega’s van het team Communicatie uitvoering aan communicatietaken voor nieuwe en bestaande producten en diverse doelgroepen. Als junior communicatiemedewerker werk je aan verschillende projecten met een duidelijk start- en eindpunt. Je kunt reageren tot 24 februari.

Noorderlink is op zoek naar een communicatiemedewerker (werkervaringsplaats, voor 1 jaar, minimaal 24 uur per week). Ze zijn op zoek naar iemand die graag wil leren, hen kan ondersteunen en nieuwe ideeën meebrengt. Wat ga je (samen met je collega’s) doen: beheren van de verschillende websites zoals noorderlink.nl en noorderlinkdagen.nl, realiseren van promotiemateriaal, opstellen van digitale nieuwsbrieven, in- en externe communicatie rondom De Noorderlinkdagen en het beheren en monitoren van de social media-kanalen.

Friesland Post, een Friese maandblad en Van der Let & Partners Marketing & Webdevelopment Heerenveen zoeken een eindredacteur Friesland Post en communicatieprofessional. Je primaire taak is de eindredactie en coördinatie van het maandblad en de bijbehorende website. Daarnaast verzorg je de communicatie van Van der Let & Partners, schrijf je zelf artikelen en lever je een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van teksten en commerciële uitingen van de klanten van de (internet) marketing afdeling. Samen met je collega’s zorg je voor inspirerende verhalen en pakkende (web)teksten.

Het programma Volhoudbaar van de gemeente Leeuwarden is op zoek naar een nieuwe communicatie collega. De functie is voor de duur van een jaar (een verlenging kan tot mogelijkheden behoren). Je werkt aan diverse projecten op gebied van bijvoorbeeld, energiebesparing, duurzame energieopwekking, zonneparken, innovatie in circulaire inkoop, en een klimaatbestendige stad. Reageren kan tot en met 16 februari.

Rabobank Meppel zoekt een medewerker Marketing, Communicatie & Coöperatie. In deze functie ben jij er om ondersteuning te bieden aan de directie en aan je collega’s van Marketing, Communicatie & Coöperatie, als het gaat om administratieve werkzaamheden inzake lokale marktbewerking, de interne en externe communicatie en de coöperatie. Jij bent de rechterhand van de directievoorzitter en biedt hem, maar ook de raad van commissarissen en de ledenraad, secretariële en administratieve ondersteuning. Solliciteren kan tot en met 29 februari.

COSIS is per direct op zoek naar een senior communicatieadviseur met gevoel voor marketing (36 uur). Je bent een ervaren communicatie professional. Je bent gewend om te sparren met leidinggevenden en directie over diverse communicatievraagstukken. Je hebt je sporen verdiend in interne communicatietrajecten en hebt tegelijkertijd een commerciële inslag. Je kunt daardoor goed bruggen slaan tussen communicatie en marketing. Reageer voor 20 februari aanstaande.

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

PuurIdee en Attent marketing bundelen hun krachten
Opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen én structureel de partner voor communicatiemanagement zijn en blijven, dat is de koers die ze voor ogen hebben. Deze ambitie vraagt om een groei en daar gaan ze samen met de opdrachtgevers van Attent marketing en de talenten van Sanne de Gooyer graag invulling aan geven. Als senior communicatieadviseur heeft Sanne ruime ervaring met communicatie, marketing en sales. Daarnaast heeft ze grote affiniteit met ondernemerschap.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Wie worden de opvolgers van Annette en Stefan?
Logeion is op zoek naar spraakmakende en inspirerende communicatiecases. Cases waaraan natuurlijk meerdere personen hun bijdrage leveren, maar één vakcollega in het bijzonder. Het kan bijvoorbeeld gaan om een campagne, een event, een project of programma, een verandertraject of een bijzondere activiteit op het vlak van communicatie; het gaat om de volledige breedte van ons vak en werkterrein.
Alle tips worden doorgegeven aan de selectiecommissie die vervolgens voordrachten verzameld. Deze worden getoetst aan de hand van vier criteria: inspirerend, innovatief, impact en individuele bijdrage. De kandidaten met de hoogste score worden door de selectiecommissie voorgedragen aan de vakjury. Uiteindelijk staan er drie finalisten per prijs op het podium tijdens C-day20 op 16 juni.

En dan nog even dit
Nederlands Dagblad lanceert allereerste tv-campagne
De krant positioneert zichzelf als ‘De kwaliteitskrant van christelijk Nederland.’ De campagne is gemaakt door ClubgeistBVH. Vandaag, maandag 10 februari, lanceert het Nederlands Dagblad zijn nieuwe televisiecampagne. Het is de eerste keer dat deze christelijke krant met een campagne op tv is. De campagne bestaat uit een 50” commercial en een 10” tag-on. Ze worden op NPO 1, 2 en 3 uitgezonden, met name rondom actualiteitenprogramma’s. Parallel aan de tv-campagne wordt er een omvangrijke DM-campagne gevoerd in verschillende christelijke titels.
In deze campagne positioneert het Nederlands Dagblad zich als ‘De kwaliteitskrant van christelijk Nederland. ’De krant voor mensen die zich onomwonden ‘christen’ noemen, maar tegelijkertijd met beide benen midden in de maatschappij staan. Of, zoals in de voice-over wordt gezegd: “… Mensen die geloven, maar niets zomaar aannemen. Voor die mensen maken wij een krant”.

Nienke Homan ontvangt Reuringprijs 2019
De Noorderpers Reuringprijs 2019 is toegekend aan de Groningse Groen Links-gedeputeerde Nienke Homan. De jury roemt haar inzet voor de energietransitie in het algemeen en voor de betrokkenheid van het Noorden hierbij in het bijzonder. Juryvoorzitter Arjan van de Leur heeft de bijbehorende oorkonde en een beeldje van glaskunstenaar Alwin Overwater op 3 februari in Forum Groningen aan haar uitgereikt voorafgaand aan de eerste themabijeenkomst van de Noorderpers van dit jaar.
De prijs is eerder toegekend aan Rob Vos, onderzoeksleider bij de politie in Groningen, Sikkom-journalist Willem Groeneveld, aardbevingservaringsdeskundige Annemarie Heite en, vorig jaar, aan Max Holthausen, de maker van de op waterstof rijdende Tesla, de Hesla.

Journalist van het Jaar 2019
De prijs voor Journalist van het Jaar is uitgereikt aan Jan Kleinnijenhuis (Trouw) en Pieter Klein (RTL Nieuws). Zij ontvingen de prijs uit handen van Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum. Kleinnijenhuis en Klein werden benoemd tot journalisten van het jaar vanwege hun onderzoek naar de Toeslagenfraude bij de Belastingdienst.

Groeiende vraag naar marketeers in eventbranche
De eventbranche in Nederland verwacht in 2020 meer evenementen te organiseren dan het jaar ervoor. Het bereiken van (nieuwe) bezoekers is topprioriteit, met een groeiende vraag naar marketeers tot gevolg. Dit en meer blijkt uit het zojuist uitgekomen Eventbrite Trendrapport 2020. Dat schrijft Lucas Boon, redacteur MarketingTribune (nee, geen familie). Ticketplatform Eventbrite deed onderzoek onder 7.000 evenementorganisatoren wereldwijd, waarvan 700 uit Nederland en België. De evenementenbranche laat al jaren een groei zien en daar is 2020 geen uitzondering op.

Uitspraak
“PR is de start- en landingsbaan van een goede campagne, de seks in de relatie” (Thea van Unen, PR trainer en adviseur).

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s