Bonen in de pot

17 februari 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Liefde op het eerste bericht?
Het was weer zover: Valentijnsdag. Relatiemarketeers hadden de cupidopijlen al klaarliggen in de hoop om nieuwe klanten voor hun merk te winnen. Toch is het in marketing net als in de liefde: het is niet voor iedereen direct duidelijk hoe het spel gespeeld moet worden. Wanneer bedrijven proberen om het hart van nieuwe klanten te veroveren, kan dit soms wat knullig of zelfs direct overkomen. Daarom kun je je als relatiemarketeer soms maar beter concentreren op de relaties die je al hebt. Je hebt namelijk tot wel vijf keer meer kans om iets te verkopen aan een bestaande klant dan aan een nieuwe klant. Alhoewel een ‘nieuwe liefde’ enorm leuk en spannend klinkt, komt 65% van de omzet toch uit al bestaande relaties. Alleen een langdurige relatie in stand houden gaat niet altijd helemaal vanzelf.

Verder in deze editie
• Vertrouwen staat niet hoog op de agenda van de top
• Waarom we af moeten van de veiligheidsregio’s
• Stap in de arena’s van meningsvorming
• Regels en strategieën
• Weer veel vacatures en transfers
• Jan Boon Communicatie zoekt

Wat mij is opgevallen
Aldi maakt serieus werk van communicatie
Aldi breidt de afdelingen Communicatie en Marketing flink uit. Om die reden is de discounter hard op zoek naar verschillende specialisten. Aldi Nederland heeft op zijn website werkenbijaldi.nl een groot aantal vacatures geplaatst waaruit blijkt dat de formule grote stappen wil maken op het gebied van communicatie en marketing. “We bouwen de bestaande afdeling verder uit, met professionals die zich gaan richten op de positionering van en communicatie over ons merk”, zegt de supermarktketen op werkenbijaldi.nl.

Vertrouwen staat niet hoog op de agenda van de top
Om vertrouwen te verdienen is het als organisatie vooral van belang om kleur te bekennen en ernaar te handelen. Dat blijkt uit de eerste meting van het ReputatiePanel. Twee derde van de leden denkt dat de eigen organisatie maximaal een zeven zou krijgen als het om vertrouwen gaat. Vertrouwen lijkt ook niet erg hoog op de agenda te staan in de organisatie. Het ReputatiePanel bestaat uit 200 senior experts op het gebied van communicatie, reputatie en public affairs en is opgezet door adviesbureau Wepublic en insightsbureau Motivaction.

Waarom we af moeten van de veiligheidsregio’s
Het Nederlands veiligheidsbestel is zo ingewikkeld als spaghetti. Een indeling in provincies zorgt wel voor benodigde eenduidigheid. Als voorbeeld: de aanslag in Utrecht, waar veel misging met communicatie. De Veiligheidsregio Utrecht hoorde bijvoorbeeld over het verhoogde dreigingsniveau via Twitter.
Gert-Jan Ludden: “Na elke ramp of crisis worden steevast dezelfde conclusies getrokken. De informatievoorziening verliep niet goed; de communicatie was onvoldoende; organisaties werkten langs elkaar en het was onduidelijk hoe de verantwoordelijkheden en bevoegdheden waren geregeld.
Hoe is het toch mogelijk dat we steeds weer dezelfde fouten maken en niet leren van ervaringen uit het verleden? De verklaring hiervoor is te vinden in de stroperige spaghettistructuur van ons veiligheidsbestel.”

Stap in de arena’s van meningsvorming
“Wil je als communicatieprofessional een organisatie echt helpen op strategisch niveau, dan is het wel een voorwaarde dat je goed snapt hoe communicatie tussen mensen werkt”, stelt Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap. Ze brengt het begrip organisatie graag terug tot wat het in de kern is: een netwerk van mensen die met elkaar en met de buitenwereld communiceren. Je kunt immers niet organiseren als je niet communiceert. Iedereen in de organisatie communiceert en Van Ruler vindt dat je dat niet aan het toeval moet overlaten.

Arena’s
Alert zijn op de frames die binnen de organisatie en daarbuiten gebezigd worden, behoort ook tot je vak. Liggen ze ver uit elkaar, dan zul je daar eerst aan moeten werken, anders doe je het als organisatie nooit goed. Dat is de kern van strategische communicatie. Soms kun je proberen het frame van je stakeholders te veranderen, maar soms moet je de frames binnen de organisatie ter discussie stellen om noodzakelijke veranderingen door te kunnen voeren. Tegenwoordig wordt immers van organisaties verwacht dat ze zich aanpassen. Dat is voor de licence to operate strategisch van belang.

Regels nodig en strategieën
Doe je dat goed met z’n allen, dat wil zeggen op een maatschappelijk aanvaardbare manier, dan draagt dat bij aan vertrouwen en reputatie en daarmee aan je license to operate. Daarmee is communicatie net zo’n strategische productiefactor als kapitaal, arbeid en hulpbronnen dat van oudsher zijn. Doe je het niet goed, dan leidt dat tot wantrouwen en cynisme bij klanten, stakeholders en burgers.
Dat het niet best is gesteld met het vertrouwen, bleek onlangs nog weer eens uit de Edelman Trustbarometer 2020. Al twintig jaar peilt Edelman wereldwijd het vertrouwen in de overheid, het bedrijfsleven, media en NGO’s (Non-gouvernementele organisatie; dit type organisatie is onafhankelijk van de overheid). Uit de jongste barometer blijkt dat het vertrouwen diep is gezonken, ondanks de sterke wereldeconomie en de bijna volledige werkgelegenheid.

Transfers
Nicolien Tolk-Nuis gaat aan de slag bij de gemeente Appingedam als communicatieadviseur voor de versterkingsopgave. Nicolien komt van de gemeente Westerwolde en werkte eerder voor de gemeenten Emmen, Oldambt, Hoogezand-Sappemeer, Dongeradeel en Zwolle.

Wim van de Pol is de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van Marketing Groningen. Hij neemt het stokje over van Jan de Jeu, voormalig bestuurslid van de Rijksuniversiteit Groningen. Wim van de Pol is onlangs benoemd als nieuwe voorzitter van het College van Bestuur van Noorderpoort.

Paul Schuringa werkt nu als corporate communicatieadviseur voor de Kwadrant Groep. Paul komt van het Medisch Centrum Leeuwarden en werkte eerder voor het Albert Schweitzer Ziekenhuis.

Wies Kooistra gaat als communicatieadviseur aan de slag bij het Fries Sociaal Planbureau. Wies heeft haar eigen bureau Wies Kooistra communicatieadvies en projectmanagement en werkte eerder voor Water Natuurlijk Fryslân, het Projectbureau ANNO (Agenda Netwerk Noordoost), Actief Media en voor It Griene Nêst, kenniscentrum voor Friese rassen.

Annet Koopmans – van der Meulen begint als strategisch communicatieadviseur a.i. bij de gemeente Súdwest-Fryslân. Annet werkte als interim communicatieadviseur onder meer voor Het Fries Sociaal Planbureau, Wakk3r!, DDFK en de gemeente Weststellingwerf.

Agenda
MARUG Marketing Conference
Morgen, dinsdag 18 februari in Martiniplaza: Blurring Boundaries; when new channels blend in oftewel hoe zet je een omnichannel marketingstrategie in. Dit is het motto van de MARUG Marketing Conference.

Conferentie Nederland Digitaal 2020
De tweede editie van de jaarlijkse conferentie Nederland Digitaal vindt van 16 tot en met 19 maart plaats in Groningen. Kabinet, ondernemers, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en andere overheden werken op de conferentie samen aan de doelstelling om Nederland op dit vlak koploper van Europa te maken door sneller in te spelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren. Onderdeel van de conferentie is ook het tweedaagse wetenschappelijke congres ICT.OPEN dat plaatsvindt in Martiniplaza.

Promotiedag Drenthe
De promotiedag Drenthe wordt op dinsdag 31 maart in het De Nieuwe Kolk in Assen gehouden. Futurist Richard van Hooijdonk opent deze 2de editie van de Promotiedag Drenthe.

Jan Boon Communicatie
zoekt communicatieprofessionals. Ben jij toe aan een volgende stap in de loopbaan? Kijk dan eens hieronder.

Zo ben ik op zoek naar een ervaren communicatiestrateeg. Je houdt graag de touwtjes in handen en je gaat steevast voor de winst. Mijn opdrachtgever staat voor strategie en design voor MKB, overheid en onderwijs. Ze ontwikkelen hun merkstrategie, visuele merkidentiteit én realiseren media. Je voelt je energiek in een commercieel werkveld en hebt ervaring met accountwerk, pitches en aanbestedingen.

Voor een opdrachtgever in Groningen zoek ik een creatieve strateeg, een counterpartner voor het management: de evenknie. Je hebt ruime ervaring in de marketing- en communicatiebranche. Je bent ambitieus even als mijn opdrachtgever. Je bent een teamplayer, charismatisch en hebt een fascinatie voor marketingcommunicatie. Je bent een doorzetter en een netwerker. Je moet op boardniveau kunnen presenteren en overtuigen.

Verder zoek ik een online adviseur/projectmanager/marketeer. Je zult op een creatieve en vernieuwende manier telkens de klant weten te verrassen. Door middel van nieuwe strategieën en ideeën om te zetten in (online) campagnes zorg jij ervoor dat de conversie optimaal wordt gerealiseerd en dat er mooie resultaten worden behaald.

Voor mijn opdrachtgever zoek ik daarnaast naar een klantadviseur. Een accountmanager zo je wilt, je bent een coördinator maar vooral inspirator en als klantverantwoordelijke, de spin in het web. Je wordt ondersteund door jouw ervaring binnen de marketingcommunicatiebranche en je kent de gang van zaken binnen de bureauwereld.

En dan een freelance tekstschrijver. Vanzelfsprekend heb je als copywriter een passie voor schrijven en weet jij mensen écht te raken met je teksten! Je hebt ruime ervaring met het schrijven van teksten, je bent creatief, vooruitstrevend, nieuwsgierig, ondernemend én resultaatgericht.

Weliswaar niet mijn primair aandachtsgebied maar toch: ik zoek voor mijn opdrachtgever ook een financiële collega. Je bent de ondersteuner voor het accountmanagement. Je bent een sprankelend iemand met veel energie. Je gaat allerlei ondersteunende taken uitvoeren maar komt natuurlijk ook met initiatieven. Je bent een echte door- en aanpakker.

Meer informatie over deze vacatures vind je op http://www.janboon.com. Interesse? Mail jan@janboon.com.

Andere vacatures
De Veiligheidsregio Groningen zoekt een contentspecialist (32-36 uur per week) die de inwoners van de provincie Groningen via beeld, geluid en tekst vertelt wat Veiligheidsregio Groningen doet en hoe hun werk de levens van de inwoners raakt. Je bent geïnteresseerd in de verhalen van hun mensen en je legt graag uit waarom hun werk bijdraagt aan een veilig en gezond bestaan in de vrijheid en ruimte van Groningen. Je bent ervaren, enthousiast, resultaatgericht, stressbestendig en vooral heel creatief. Als lid van team Communicatie verzorg je bovendien de eerste communicatie bij incidenten. Stuur voor 21 februari je kernachtige motivatie en een CV.

De Veiligheidsregio Fryslân zoekt een communicatieadviseur (één jaar met uitzicht op vaste aanstelling). Als communicatieadviseur sta je stevig in je schoenen en heb je minimaal 5 jaar ervaring als communicatieadviseur. Je hebt affiniteit met zowel in- als externe communicatievraagstukken. Je bent gesprekspartner voor communicatievraagstukken van programma- en projectleiders en het management van GGD Fryslân. Je treedt op als persvoorlichter en je biedt ondersteuning bij de woordvoering.

Zeehondencentrum Pieterburen zoekt een medewerker Marketing & Communicatie (24 uur). Je bent samen met de Brand Manager verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatie uitingen voor Zeehondencentrum Pieterburen. Stuur je brief met CV vóór 29 februari.

De Trans in Rolde (biedt zorg en diensten aan mensen met een verstandelijke beperking en aan mensen met een Autisme Spectrum Stoornis) zoekt een ervaren communicatieadviseur (32 uur). Je richt je op corporate communicatie, interne communicatie en marketing: de activiteiten op het gebied van corporate communicatie richten zich op imago en reputatie van de organisatie. Op het gebied van marketing ga je de diensten vermarkten. Je gaat een marktanalyse maken, een marketingstrategie ontwikkelen en je communicatie daarop inrichten. Je kunt reageren tot 24 februari.

De Trans heeft een vacature voor een communicatiemedewerker (32 uur). De afdeling richt zich op corporate communicatie, interne communicatie en marketing. Als communicatie medewerker ondersteun je de communicatieadviseur en ben je vooral op operationeel/tactisch vlak actief. Daarnaast trek je ook je eigen projecten met name op het gebied van content en social media. Je bent specialist op het gebied van in- en externe communicatie, sociale media, internet en intranet, huisstijl en arbeidsmarktcommunicatie. Je kunt reageren tot 24 februari.

De gemeente Eemsdelta zoekt een enthousiaste en ervaren communicatieadviseur (36 uur). Je bent adviseur voor de teams Ontwikkeling en Programmabureau en de afdeling Stadsbeheer. Naast advisering voer je ook de daarbij behorende uitvoerende werkzaamheden uit. Je adviseert gevraagd en ongevraagd van de organisatie vanuit vakinhoudelijke achtergrond en over de communicatie van besluiten van het college van B&W. Ben je enthousiast over deze uitdagende tijdelijke functie tot 31 december 2020? Stuur dan je CV en motivatie vóór 26 februari.

Agentschap Telecom Groningen zoekt een communicatieadviseur. Je communiceert extern over hoe antennes werken, waarvoor ze worden gebruikt, de gezondheidseffecten van de elektromagnetische velden van antennes en de wetgeving rondom de plaatsing van antennes. Je beantwoordt schriftelijk en telefonisch vragen van burgers en professionals en geeft voorlichtingen op locatie aan diverse doelgroepen.

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Rini Schreuder stopt na bijna 20 jaar als directeur communicatie & organisatie bij PAS bv. Zijn activiteiten op het gebied van communicatieve performance gaat Rini intensiveren. Een logische ontwikkeling en een volgende fase waarin hij nog meer vorm en inhoud aan deze discipline kan geven.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Een glimlach is beste marketing voor je merk
Een merk heeft impact, maar daarmee komt ook verantwoordelijkheid. Hoe zien CMO’s als merkleiders dat? Het is de overtuiging van Herna Verhagen van PostNL: de glimlach van een bezorger en een tevreden klant is de beste marketing voor je merk. En dat betekent op menselijk en het duurzaamheidsfront elke dag het allerbeste willen en volhouden.

En dan nog even dit
Google for Jobs schudt de arbeidsmarkt op
Google for Jobs is gelanceerd in Nederland. De job search engine is sinds juni 2017 live in de VS en de periode erop volgden landen over de hele wereld, waaronder meerdere Europese landen. In Nederland werd al langere tijd gespeculeerd over de komst naar ons land, die dan nu een feit is. Google for Jobs is een uitbreiding op Google Search met specifieke zoektechnologie voor banen, of zoals Google zelf zegt: dé ideale baan.
Met Google for Jobs wil Google werkzoekenden en werkgevers sneller en eenvoudiger bij elkaar brengen met relevantere zoekresultaten. Dat doet de search engine door de al aanwezige data en zoektechnologieën van Google Search nu specifiek in te zetten bij het tonen van vacatures. Zo worden banen getoond die aansluiten bij de wensen van de zoeker. Eerder vertoond zoekgedrag, locatie en demografische kenmerken worden meegenomen bij de bepaling van vacatures. Ook kan de zoeker zelf filteren op talloze zaken zoals type contract en branche.

Uitspraak
“Marketeers moeten dirigent zijn, niet zelf de tweede viool spelen.” (Dorkas Koenen en Ludo Voorn, beide marketeers).

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s