Bonen in de pot

24 februari 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
NDC diep in de rode cijfers
Abonnees blijven weglopen, de kosten zijn hoog en dure investeringen leveren NDC nog te weinig op. “We kunnen niet nog twee jaar doorgaan met dit soort cijfers.” In 2018 leed de krantenuitgever voor het tweede jaar op rij een verlies van 4,8 miljoen euro. In 2017 kwam het mediaconcern ook al in de rode cijfers (5,2 miljoen euro). Onlangs verscheen het jaarverslag over 2018, een document dat een beeld schetst van een concern dat op het randje balanceert. Dat meldt de website van RTV Noord.

Net als alle andere krantenuitgevers kampt NDC met een niet te stoppen terugloop van betalende abonnees. In 2018 turfden Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad vier procent minder geabonneerden. Een afname waar NDC niet over klaagt, want de daling vlakt af. In de jaren ervoor lag de afname namelijk op zeven procent.
Over een langere periode bekeken, is pas goed te zien hoe dat uitpakt. Lag in 2000 de betaalde printoplage van bijvoorbeeld het Dagblad van het Noorden nog op 183.000 kranten, in 2018 is dat aantal circa 83.000. Een verlies van 100.000 abonnees in pakweg twintig jaar tijd, zo’n 5.000 abonnees per jaar. Dat zijn meer dan dertien opzeggingen per dag.

Verder in deze editie
• Verbeter de wereld, begin met reclame
• Het biermerk Corona
• De gemeenteraad in Midden-Groningen krijgt eigen communicatieadviseur
• ‘Jenever gaat dood, lang leve jenever’
• Paul Polman had een visie, maar niet op communicatie

Wat mij is opgevallen
Verbeter de wereld, begin met reclame
Reclames dienen doorgaans één doel: spullen verkopen. Veel reclamemakers beseffen nu dat ze hun creativiteit kunnen inzetten om geld te verdienen én duurzaamheid te promoten. Plofkippen, oliemaatschappijen of fastfoodketens die allesbehalve duurzaam geproduceerde hamburgers op het menu hebben staan: met een gelikte reclame is alles aan de man te brengen.
“Tot een paar jaar geleden heb ik mezelf nooit afgevraagd wat de impact van mijn werk was”, zegt de Amsterdamse Jurrien Stomphorst, die als merkstrateeg en designer werkt. “Ik had mijn eigen bureau, mensen in dienst en werkte voor allerlei bedrijven die iets te verkopen hadden. Niet per se dingen waar ik enthousiast van werd, maar ik had er nooit bij stilgestaan dat ik met elke klant weer een keuze had. Ik was vooral bezig zoveel mogelijk geld te verdienen.”

Verbeter de wereld, begin met reclame
Jurrien Stomphorst besloot zijn creativiteit niet alleen in te zetten om geld te verdienen, maar ook om een positieve impact te maken. Samen met zijn vriendin Emeline Vogelzang, die al ervaring had in sociaal ondernemen, begon hij Collective Minds: een creatief bureau dat de marketing voor duurzame merken verzorgt. Hij werkte bijvoorbeeld voor GROWx, een vertical farm die zo klimaatneutraal mogelijk teelt. “Van zo’n project krijg ik meer energie dan van dingen verkopen waar de wereld niet op zit te wachten. Waar je nee tegen zegt, definieert je bedrijf meer dan waar je ja tegen zegt.”

Reclamemakers moeten merken die niet groen zijn durven te weigeren
Vindt ook Wouter Glaser, oprichter van pr-bureau Glasnost. Op het eerste gezicht lijkt zijn bedrijf zich niet specifiek te richten op bedrijven die als doel hebben de wereld te verbeteren. “We helpen merken hun verhaal te vertellen of te beschermen, en dus ook om meer producten of diensten te verkopen. Daarmee zijn we niet per definitie duurzaam bezig”, legt Glaser uit. “Maar er is een verschil tussen helemaal niet consumeren en zo bewust mogelijk consumeren.”

Het biermerk Corona
Biermerk Corona heeft de ongelukkige pech dat een gelijknamig virus momenteel de wereld in zijn greep houdt. Hoe kun je de schade als bedrijf in zo’n geval beperken? Niets doen lijkt de beste optie, legt expert Melissa Moncada Castillo uit. Sinds het coronavirus is uitgebroken in China heeft het aan vele mensen het leven gekost. Het is een ongelooflijk trieste ontwikkeling die iedereen bezighoudt. Het laatste waar je aan denkt bij dit soort vreselijke nieuws is natuurlijk de schade aan een merk. Iedereen kent het Mexicaanse biermerk Corona. Door de jaren heen heeft de producent van het merk geïnvesteerd in een mooi merk dat gelinkt wordt aan zomer, warmte en strand. Een heel positief imago dus.

De gemeenteraad in Midden-Groningen krijgt eigen communicatieadviseur
De communicatie van de gemeenteraad gebeurt tot nu toe door het team Communicatie. De ervaring leert, schrijft griffier Mieke Bouwman, dat twee opdrachtgevers dienen (college van B en W en de raad) soms lastig is. De Midden-Groninger gemeenteraad heeft de ambitie om meer bekendheid te geven aan zijn rol als volksvertegenwoordiger en zich op specifieke onderwerpen te profileren (gas- en zoutwinning, Nationaal Programma Groningen).
“Er is een aanzet gemaakt voor een communicatieplan en de daarvoor benodigde capaciteit”, aldus Mieke Bouwman. Van de communicatieadviseur voor de raad wordt onder meer verwacht dat hij of zij het gesprek met bewoners aangaat, filmpjes maakt of laat maken, sociale media bijhoudt en regelmatig een nieuwsbrief uitgeeft. De voorlichter krijgt een halve baan, voor twintig uur per week. Het wordt belangrijk gevonden dat de gemeenteraad een onafhankelijk adviseur krijgt, zowel strategisch als inhoudelijk. “Gedacht wordt aan een ervaren communicatieadviseur (drie tot vijf jaar gemeentelijke ervaring), die goed kan adviseren, gepast kan tegenspreken en beschikt over goede redactionele en relationele vaardigheden.”

Transfers
Cyriel Hamstra gaat aan de slag als trainer en adviseur crisisbeheersing & crisiscommunicatie bij V & R, expert op het gebied van het helpen beperken van de impact van een incident, crisis of ramp. Cyriel heeft 12 jaar bij Hulpverleningsdienst en 6 jaar bij Veiligheidsregio zijn steentje bijgedragen aan o.a. woordvoering, risico- & crisiscommunicatie en crisisbeheersing. Eerder werkte hij als communicatieadviseur en woordvoerder voor de gemeente Groningen en voor Energiewacht.

Ellen Twickler is begonnen als communicatieadviseur voor de woonexperimenten die vallen onder Vernieuwend Wonen bij de gemeente Almere. Zij komt van de gemeente Appingedam waar zij werkte voor de versterkingsopgave. Eerder werkte zij voor onder andere de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland en verschillende woningcorporaties.

Nicolien Tolk-Nuis gaat aan de slag bij de gemeente Appingedam als communicatieadviseur voor de versterkingsopgave. Nicolien komt van de gemeente Westerwolde en werkte eerder voor de gemeenten Emmen, Oldambt en Hoogezand-Sappemeer.

Nico Visser gaat aan de slag bij de Dijkstra Groep als coördinator Marketing en Communicatie en werkt voor MUG Ingenieursbureau en Koninklijke Sjouke Dijkstra. De afgelopen jaren werkte hij als communicatieadviseur veel aan de dijkverbetering Eemshaven-Delfzijl. Nico komt van het communicatiebureau Statement en werkte eerder voor GO2socialmedia, TKP en was als projectleider verantwoordelijk voor de marketing van de Hanzehogeschool in Duitsland.

Jan Arendz is nu communicatieadviseur Landbouw en procesbegeleider Landbouwagenda bij de provincie Fryslân. Jan is strategisch communicatieadviseur, woordvoerder en schrijver, werkte als algemeen woordvoerder bij de provincie Fryslân, was verslaggever provinciale staten bij de Leeuwarder Courant en eindredacteur, chef en verslaggever regio Drachten, specialist politie en justitie en verslaggever in de regio Heerenveen.

Agenda
Conferentie Nederland Digitaal 2020
De tweede editie van de jaarlijkse conferentie Nederland Digitaal vindt van 16 tot en met 19 maart plaats in Groningen. Kabinet, ondernemers, onderzoekers, maatschappelijke organisaties en andere overheden werken op de conferentie samen aan de doelstelling om Nederland op dit vlak koploper van Europa te maken door sneller in te spelen op het hoge tempo waarmee maatschappij en economie digitaliseren. Onderdeel van de conferentie is ook het tweedaagse wetenschappelijke congres ICT.OPEN dat plaatsvindt in Martiniplaza.

Promotiedag Drenthe
De promotiedag Drenthe wordt op dinsdag 31 maart in het De Nieuwe Kolk in Assen gehouden. Futurist Richard van Hooijdonk opent deze 2de editie van de Promotiedag Drenthe.

Jan Boon Communicatie
zoekt communicatieprofessionals. Ben jij toe aan een volgende stap in de loopbaan? Kijk dan eens hieronder.

• Zo ben ik op zoek naar een ervaren communicatiestrateeg
• Voor een opdrachtgever in Groningen zoek ik een creatieve strateeg, een counterpartner/de evenknie voor het management
• Verder zoek ik een online adviseur/projectmanager/marketeer
• Voor mijn opdrachtgever zoek ik daarnaast naar een klantadviseur
• En een freelance tekstschrijver/copywriter.

Meer informatie over deze vacatures vind je op http://www.janboon.com/vacatures.
Interesse? Mail jan@janboon.com.

Andere vacatures
@WORK Personeelsdiensten Drachten zoekt een communicatiemedewerker. Je ondersteunt en adviseert team@WORK bij de uitvoering van de marketingcommunicatie. Je ontwikkelt (nieuwe) communicatiemiddelen, voor bijvoorbeeld de communicatie rondom de acties die ze organiseren. Verder schrijf je wervende teksten voor vacatures, campagnes en bewaak je de huisstijl. Je wordt blij van het bedenken en ontwerpen van passende content voor o.a. de website en sociale media kanalen.

PRA Health Sciences zoekt een creatieve marketing- en communicatiespecialist (32-40 uur). Wat ga je doen: het ontwikkelen, managen en analyseren van (online) media campagnes en social media campagnes voor hun specifieke onderzoeken voor de werving van gezonde deelnemers, of incidenteel van patiënten. Het uitvoeren van operationele marketingactiviteiten, waaronder het schrijven van content, het onderhouden van de website en de social media kanalen en het verzenden van mailings.

De gemeente Het Hogeland is op zoek naar een communicatieadviseur. Je draagt bij aan de ambities van team Economie en Arbeidsmarkt (E&A). Binnen E&A is economische ontwikkeling en toerisme een belangrijke pijler in het collegeprogramma. Samen met dit team stel je een communicatiebeleidsplan op, dat je vervolgens ook gaat uitvoeren. Je adviseert bij team Vergunningen de optimalisering van externe werkprocessen en complexe dossiers. Je adviseert team Openbare Orde en Veiligheid in crisissituaties en activiteiten die de openbare orde en veiligheid in Het Hogeland ten goede komen.

Terwille Verslavingszorg Groningen zoekt een enthousiaste communicatiemedewerker (voor 16-24 uur). Je bent een creatieve communicatiespecialist met grafische skills, een heldere schrijfstijl en talent voor organiseren. In mei 2020 gaat een collega met zwangerschapsverlof en zoeken ze (tijdens haar afwezigheid) een collega die zelfstandig binnen het team diverse werkzaamheden kan uitvoeren. Naast een talent voor communicatie, zoeken ze iemand met hart voor mensen. Stuur je motivatiebrief en CV vóór 28 februari.

Rijkswaterstaat Leeuwarden zoekt een junior strateeg (parttime). Je adviseert over en ondersteunt bij organisatie brede vraagstukken en helpt beleid en visie te vertalen naar concrete strategieën, communicatievoorstellen en besluitvormingsprocessen. Dit doe je in nauwe samenwerking met je collega’s binnen en buiten de afdelingen. Je collega’s kunnen rekenen op jouw inhoudelijke, communicatieve en organisatorische adviezen en op je ondersteuning bij de implementatie daarvan. De selectiegesprekken vinden plaats op woensdag 18 maart.

De Bibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een communicatiemedewerker (0,5 fte). Ter professionalisering van haar dienstverlening voor onderzoekers voert de UB op dit moment twee projecten uit: Research Output 2020 en ORCID 100%; een derde project m.b.t. Research Data Management staat gepland. Een uitdagende functie in een dynamische omgeving met ruimte voor eigen initiatief. Je bent lid van het Communicatieteam van de UB en je maakt deel uit van de projectteams van de genoemde projecten. Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief voorzien van CV vóór 5 maart te sturen.

De Veiligheidsregio Fryslân zoekt een communicatiemedewerker met aandachtsgebied Gezondheid (tijdelijk tot 1 januari 2022). Je ondersteunt bij de uitvoering van communicatie bij diverse projecten. Natuurlijk kom je ook zelf met ideeën en initiatieven en heb je een brede kennis van online en offline communicatiemiddelen. Je beschikt over redactionele vaardigheden en je kunt zelfstandig teksten schrijven en redigeren. Je werkt zelfstandig maar altijd in afstemming met de communicatieadviseurs. Je kunt tot uiterlijk 1 maart solliciteren.

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Rebranding te laat voor jenever?
De Groningse jeneverfabrikant Hooghoudt had jaren te maken met een oubollig gepercipieerd product en een krimpende markt. De sleet zat in het merk. Hoe draai je dat om? Door diep te gaan.
Hooghoudt is een vierde generatie familiebedrijf. Welke taak heeft Bert Hooghoudt je gegeven? Arno Donkersloot, managing director bij distilleerderij Hooghoudt, kreeg de opdracht om Hooghoudt klaar te maken voor de toekomst en dat kun je op allerlei manieren interpreteren. Afgelopen najaar was de tweede rebranding die samenviel met de lancering van een range voor de export.
“Het is laat, maar het is nooit te laat. Ik ben al ruim acht jaar bezig, dat geeft aan hoe groot de uitdaging was. Ik denk dat veel mensen jenever dood hadden verklaard. Terwijl mijn leus toen was “Jenever gaat dood, lang leve jenever”. Ik moest alleen nog even uitvinden hoe jenever weer levend te krijgen.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Manager Communicatie stapt op, komt terug en vertrekt weer
Na de vervanging van de projectleiding is bij Rodin Broadband BV ook Date Hoiting, manager Communicatie en Mediarelaties opgestapt. Date Hoiting organiseerde o.a. bijeenkomsten in het Groningse bevingsgebied, waarin inwoners die afgelegen wonen zich kunnen inschrijven voor snelle internetverbinding met behulp van een radioverbinding of een glasvezelkabel.
Rodin is het bedrijf dat met behulp van tien miljoen euro subsidie van de Economic Board en de Nationaal Coördinator Groningen, een lening van de provincie (20 miljoen euro) en met eigen financiering van aandeelhouders onrendabele gebieden in Groningen voorziet van snel internet.
Enkele maanden geleden kondigde Date Hoiting zijn vertrek aan. Na een wisseling van de wacht in de top van Rodin werd Hoiting verzocht terug te keren. Directeur Jan Peter de Groot maakte plaats voor projectleider Robert Hoogendorp die Date er graag bij wilde houden. Aan dat verzoek gaf hij gehoor. Deze week maakte hij bekend bij nader inzien toch op te stappen bij Rodin. Over de reden van zijn vertrek laat DateHoiting niet veel los. “Ik heb het gevoel dat mijn werk er hier op zit. In de huidige situatie zie ik voor mij geen rol weggelegd.”

En dan nog even dit
Paul Polman had een visie, maar niet op communicatie
Daar ging het mis. In Jeroen Smits boek over Unilever-topman Paul Polman wordt pijnlijk duidelijk dat slechte communicatie zijn missie ondermijnde. Paul Polman had een prachtige visie op de maatschappelijke missie van Unilever, het ontbrak hem aan een goede communicatiestrategie om die visie te implementeren. Communicatie is een productiefactor, net als geld, grondstoffen en mensen. Zonder de juiste communicatie komt een visie niet tot leven.
Het boek laat zien dat Polman de mensen om hem heen te weinig meeneemt in zijn ideeën. Hij raakt geïrriteerd als hij weerwoord krijgt. Het maakt hem ongeduldig en kortaf. Het kan er bij hem ook echt niet in: hoe is het toch mogelijk dat ze het niet meteen snappen? Hij ziet zichzelf als magic bullet en is daarmee een variant op de aloude communicatiemythe: ‘If you knew what I know, you would make the same decision’.

Hogeschool en uitgeverij starten marketinginnovatie lab
De opleiding Commerciële economie van Avans Hogeschool in Den Bosch start in samenwerking met Offspring Media een marketinginnovatie lab. De strategische samenwerking tussen de hogeschool en de online uitgeverij heeft als doel om het bedrijfsleven meer te betrekken bij de learning community van de opleiding. Studenten krijgen een actieve rol in de ontwikkeling van nieuwe diensten op het gebied van marketing en de verdere groei van de startup.

Influentials neemt Buzzooka over
Het Nederlandse influencermarketingplatform Influentials heeft de Belgische influencermarktplaats Buzzooka overgenomen. Influentials heeft al langer plannen om de Europese markt te betreden en met Buzzooka zet het de eerste stap.
Hanne Troonbeeckx, Belgische mediapersoonlijkheid en CEO van Buzzooka, wil zich op andere werkzaamheden richten en het leiden van een influencerplatform paste hier niet bij. Buzzooka is een waardevolle aanwinst in de Europese koers van Influentials en de wens om een diverser en internationaler influencerportfolio op te bouwen. Sharon Klaver, COO Influentials: “Hanne Troonbeeckx heeft Buzzooka opgericht met hetzelfde geloof als Influentials, namelijk dat influencers en bedrijven elkaar eenvoudig moeten kunnen vinden om samen te werken. De overname van Buzzooka is dan ook de eerste stap in de ambitie om van Influentials hét influencerplatform van Europa te maken.”

Zeeland: waar blijven de inhakers?
Zeeland was onlangs negatief in het nieuws. Mariniers vertikten het om naar deze provincie te verhuizen. Inhakers hadden het imago kunnen verbeteren, maar dat gebeurde niet. Terwijl het zo makkelijk was geweest. Niet vaak is de provincie Zeeland zo prominent in het nieuws. De grote hoeveelheid gratis aandacht voor Zeeland in combinatie met de negatieve beeldvorming vroeg om tegengas: inhakers. Een positieve reactie vanuit Zeeland was hard nodig om tegenwicht te bieden aan de ‘mopperende’ mariniers. Het hogere doel: de beeldvorming over Zeeland verbeteren óf in ieder geval niet laten verslechteren. Maar de inhakers kwamen niet. Kans gemist?

Uitspraak
“Veel consumenten en bedrijven zien nu in dat er echt iets moet veranderen, dat we het anders niet gaan redden op deze planeet. Bedrijven die zich daar niet mee bezighouden, staan met hun rug naar de toekomst.”

Marc den Hertog, managing partner bij het Amsterdamse communicatiebureau BBK/Door Vriendschap Sterker.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s