Bonen in de pot

2 maart 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Het grootste gevaar van corona is de paniek om corona
Dat stelde een Milanese hoteleigenaar. Wereldwijd waart een levensgevaarlijk virus rond, groot in Azië, nog klein in Europa. In Nederland ontstaat consternatie. Als het om epidemische ziektes gaat, is één criterium van het allergrootste belang. Dat is tijdige, adequate en eenduidige informatieverstrekking. Maar zorgt het Coronavirus voor klamme communicatiehandjes?

Verder in deze editie
• Communicatie over corona
• Journalisten worden voorlichter
• Slechte communicatie ambtenaren Aa en Hunze
• Marketing is een beetje klaar met zichzelf
• Influencer marketing groeit enorm

Corona
Partijen kritisch over de communicatie van ‘crisismanager’ Bruins
Minister Bruins is de ‘chef corona’ van het kabinet. Hij moet meer uitleg geven aan de burger over de aanpak, vinden Kamerleden. Bruno Bruins treedt niet graag op de voorgrond. De VVD-minister voor Medische Zorg werkt liever achter de schermen aan de aanpak van het coronavirus, zien Tweede Kamerleden en mensen uit zijn omgeving. Dat doet hij ‘adequaat’, vindt GroenLinks-Kamerlid Corinne Ellemeet. “Het is als verantwoordelijk minister de kunst om geen onnodige paniek te zaaien.” Antje Diertens (D66) ziet risico’s aan wat zij een ‘reactieve’ manier van communiceren noemt. “Hij moet zich niet in de verdediging laten drukken door vragen op social media, maar de regie nemen.”

Corona infecteert de economie (en marketing)
Dat schrijft Leo van Sister, columnist en marketingcommissaris in zijn column. Het coronavirus rukt op. Niemand en niets schijnt eraan te kunnen ontsnappen. Menselijk leed is evident, maar ook de economie krijgt rake klappen. De angst slaat toe en veel mensen worden erg nerveus. Intussen staan de mondkapjesfabrieken te stampen en maken laboratoria overuren om een goed antivirus middel te ontwikkelen
De economische schade door Corona is intussen fors aan het oplopen. Zeker in Azië waar zeer veel productielocaties al een tijdje stilliggen. Daarbij worden spullen uit China en Azië inmiddels al weken veel minder of niet aangeleverd door het stilvallen van productielocaties en raken de voorraden hier snel op. Dat zal ook hier veel bedrijven schade brengen. Het consumentenvertrouwen in producten uit Azië is ook aan het dalen.

Communicatie over corona
“De Europese Unie moet met één mond spreken en geen tegengestelde adviezen over het coronavirus geven”, zegt Esther de Lange (CDA). Volgens de vicefractievoorzitter van de grote christendemocratische fractie in het Europees Parlement is het belangrijk om één lijn te trekken. “Mensen zijn onzeker en dan is heldere communicatie van groot belang.”
Ook EU-parlementariër Mohammed Chahim (PvdA) wil dat de EU-landen meer samenwerken. “Dat lijkt me de meest efficiënte manier.” VVD’er Jan Huitema is wel voor meer coördinatie tussen de verschillende lidstaten, maar ieder land mag wat hem betreft zelf met een reisadvies komen. “Ik zou mensen met reisplannen nu vooral adviseren om het advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden als ze van plan zijn naar Noord-Italië te reizen.”

Alle hens aan dek bij corona-bestrijders EU
De EU wil samen optrekken in de strijd tegen het coronavirus. Het Europese centrum voor preventie en controle van ziekten (ECDC) in Zweden is hierin een belangrijke schakel. Daar zijn inmiddels alle verloven ingetrokken. Dat schrijft Mark van Assen in het AD.
De oproep kwam van EU-commissaris voor Gezondheid Stella Kyriakides. Landen moeten niet in paniek raken, zei ze. “Alle lidstaten moeten ons op de hoogte stellen van hun voorbereidingsplannen. Verschillende benaderingen in de EU moeten worden vermeden.” Volgens haar is de EU klaar om de reacties te coördineren
Het is echter niet zo dat elke lidstaat tot nu toe zomaar wat deed. Bij het Europese centrum voor preventie en controle van ziekten (ECDC), een onafhankelijk EU-agentschap dat gevestigd is in Zweden, komt al sinds het begin van de crisis uit alle hoeken van Europa informatie binnen.

Wat mij verder is opgevallen
Journalisten worden voorlichter vanwege doodlopende carrière en ontbrekende kansen voor journalistieke kwaliteit
Journalisten die overstappen naar voorlichting en public relations doen dat vooral uit onvrede over een gebrek aan doorgroeimogelijkheden en slechte werkomstandigheden, die het produceren van kwaliteitsjournalistiek steeds verder bemoeilijken. Dat blijkt uit onderzoek van Bernadette Kester van de Erasmus Universiteit Rotterdam en Mirjam Prenger van Universiteit van Amsterdam.
Kester en Prenger spraken met elf oud-journalisten die ‘naar de andere kant overliepen’ om te reflecteren op die overstap. Ze hadden allen het gevoel niet verder te kunnen in hun journalistiek baan.

Journalisten worden voorlichter vanwege doodlopende carrière en ontbrekende kansen voor journalistieke kwaliteit
Uit onderzoek onder 2700 voorlichters in 46 Europese landen, dat vorig jaar uitkwam, werd gebrek aan vertrouwen al als voornaamste uitdaging genoemd. In dat onderzoek rapporteerden de voorlichters een groter percentage van vertrouwen te genieten onder journalisten (73 procent) dan journalisten zelf aangaven (37 procent).

Hoe journalistieker, hoe effectiever
Madelon Fortuin, commercieel directeur bij NRC Media, over haar visie op branded content, journalistieke invalshoeken: “Branded content is een containerbegrip van heb ik jou daar”, aldus Fortuin. “Product placement noemen wij bijvoorbeeld geen branded content. Bij ons komt branded content op een journalistieke wijze tot stand. Niet reclamisch, het is in eerste instantie niet bedoeld om een product te promoten. De pay-off van NRC XTR (zoals NRC zijn branded content-afdeling noemt, red.) is niet voor niets: verhalen waar je wijzer van wordt. En de lezer staat daarin centraal: als de boodschap bij hem niet aankomt, als die niet prikkelend genoeg is, dan krijg je hem ook niet zover het artikel te lezen.”

Met de quality view koopt de adverteerder volgens Fortuin een zekere vorm van zekerheid en veiligheid. “Hij weet namelijk dat wij bij NRC ons uiterste best doen om naar eer en geweten content te maken, waarbij we de lezer bij het artikel betrekken. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dus als de lezer minder dan 15 seconden het artikel heeft gelezen, dan betaalt de adverteerder ook niet. Dan gooien wij het artikel dus in de prullenbak. En dat is op kosten van NRC.”

Transfers
Wilma Nabring-Hooijsma is nu strategisch communicatieadviseur Energietransitie bij de gemeente Assen. Vanuit haar onderneming StaBij Communicatie werkt(e) ze onder andere voor de gemeenten Leeuwarden en Noardeast-Fryslân, POV Waddenzeedijken en het Wetterskip Fryslân.

Peter van den Meerschaut is nu woordvoerder bij de provincie Fryslân. Als zelfstandige deed Peter onder meer de strategieontwikkeling voor een agrarisch ondernemer, communicatie ondersteuning van starter in het agri-toerisme en hospitality en zette hij het communicatiebeleid voor een wellness onderneming op. Eerder werkte hij als coördinator voor NPO radio 1 en vervulde hij een centrale rol in de creatie, aansturing en distributie van het economisch nieuws op alle NOS kanalen en werkte hij voor Veronica Nieuwsradio.

Irene Louwrier gaat werken als afdelingshoofd van de afdeling Communicatie bij Nationaal Coördinator Groningen en verlaat daarmee Biblionet Drenthe. Als zelfstandig adviseur werkte ze onder meer als kwartiermaker voor het unieke project UNESCO Werelderfgoedcentrum Waddenzee in Lauwersoog en voor het ATLAS theater was ze commercieel eindverantwoordelijk voor transitie van Dierenpark Emmen naar WILDLANDS Adventure Zoo Emmen en werkte ze voor AOG School of Management.

Hans Jacob De Gier heeft samen met Sonny Prent het bureau voor betekenisvolle content opgericht: Content Natives.
Hans Jacob is en blijft senior docent Master Content en Media Strategie aan de NHL Stenden Hogeschool en was eerder senior docent Marketing, Media Management en Nieuwe Media. Verder werkte hij voor NDC Mediagroep en De Friesland Zorgverzekeraar.
Sonny Prent is ook verbonden aan de NHL Stenden Hogeschool en is als senior docent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het onderwijsprogramma voor de Bachelor Creative Business en de Master-opleiding Content & Media Strategie. Sonny Prent heeft eerder gewerkt aan online campagnes, formats en events als concept- en formatontwikkelaar voor grote merken als vtwonen/Sanoma, Red Bull, ABN Amro, RTL, AVROTROS en SBS.

Joleijn van der Linden, communicatieadviseur en projectleider, heeft afscheid genomen van het project N381. Daarmee komt een einde aan 11 jaar werken voor de provincie Fryslân. Vanaf 1 maart gaat ze aan de slag bij de gemeente Harlingen. Eerder werkte Joleijn voor de Dienst Landelijke Gebied voor diverse natuurgebieden in Friesland, inclusief Waddeneilanden en voor het Projectbureau Kavelruil Fryslân.

Agenda
Communicatie & Gedrag
Op donderdag 9 april 2020 organiseert Logeion in samenwerking met Behavior Change Academy het congres: Communicatie & Gedrag bij Beeld & Geluid in Den Haag. Een congres van één dag op het snijvlak van gedragswetenschap en communicatiepraktijk. Aan de hand van veel theorie én praktijkvoorbeelden ervaar je zelf de kracht van de verbintenis tussen deze disciplines. Daarnaast kun je kiezen uit tien verschillende workshops.

Jan Boon Communicatie
zoekt communicatieprofessionals. Ben jij toe aan een volgende stap in je loopbaan? Kijk dan eens hieronder. Zo ben ik op zoek naar

  • een ervaren communicatiestrateeg
  • een creatieve strateeg, een counterpartner, de evenknie voor het management
  • een online adviseur/projectmanager/marketeer
  • een klantadviseur
  • een freelance tekstschrijver/copywriter
  • en online marketeers.

Meer informatie over deze vacatures vind je op http://www.janboon.com/vacatures.
Interesse? Mail jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie zoekt voor Health2Work in Surhuisterveen online marketeers. Je bent het aanspreekpunt op het gebied van marketing en verantwoordelijk voor diverse (online) marketingactiviteiten; of het nou gaat om de ontwikkeling van een nieuwsbrief, Google Ads, social media of de website. Je ontwikkelt samen met het team marketingstrategieën en voert deze uit. Het uitgangspunt: digital first. Op basis van data schaaf jij je plannen bij en speel je in op kansen. Zin in deze baan? Dan zie ik je pakkende motivatiebrief graag tegemoet! Je brief en CV kun je sturen naar Jan Boon Communicatie, jan@janboon.com.

Andere vacatures
DUO zoekt een communicatieadviseur. Als allround communicatieadviseur werk jij met collega’s en partners van DUO samen om klanten en medewerkers van DUO van de juiste informatie te voorzien. Je bent als communicatieadviseur van vele markten thuis. Met jouw vlotte pen maak je net zo makkelijk de tekst voor een helder formulier als een communicatieadvies voor een project. Je kunt reageren tot uiterlijk 5 maart.

Slieker Film in Leeuwarden zoekt een medewerker Marketing, Communicatie & Publiciteit. Je gaat een marketingcommunicatie jaarplan schrijven voor de bestaande en nieuwe doelgroepen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van dat marketingcommunicatie jaarplan. Stuur je motivatiebrief, een uiting waaruit blijkt dat je goed kunt schrijven en/of content inclusief beeld kunt creëren en je CV, voor maandag 23 maart.

TKP Pensioen zoekt een online communicatieadviseur. Je bent in je element als je een ingewikkelde boodschap helder weet over te brengen. Je hebt een sterke affiniteit met online communicatie en een visie op online content. Je bent daarnaast een volwaardige gesprekspartner voor opdrachtgevers. Je weet als geen ander hoe je op de juiste manier advies geeft. Je kunt tot en met 11 maart reageren.

Het Centraal Justieel Incasso Bureau (CIJB) zoekt een manager Communicatie. Je bent medeverantwoordelijk voor de realisatie en vertaling van strategische organisatiedoelen. Je bent integraal (mensen, middelen en inhoud) manager voor jouw team en legt hierover verantwoording af aan het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering. Daarnaast treed je op als strategisch adviseur en sparringpartner van de directie van het CJIB als het gaat om communicatieve vraagstukken of organisatorische vraagstukken met communicatieve consequenties. Je hebt brede ervaring binnen het vakgebied communicatie en je hebt jezelf bewezen als strategisch adviseur van hoger management, bij voorkeur binnen het publieke domein.

Waterschap Hunze en Aa’s zoekt een strategisch communicatieadviseur. Je hebt een initiërende rol bij het opstellen van het strategische communicatiebeleid en de dagelijkse uitvoering. Je adviseert en begeleidt bestuurders, managers en collega’s in hun communicatieve rol. Je geeft vanuit tactisch en strategisch inzicht daarin gevraagd en ongevraagd advies. Daarbij denk je sterk vanuit de omgeving. Dat doe je onder meer met (het opzetten van of bijdragen aan) relatiebeheer, persoonlijke contacten en interne afstemming. Solliciteren doe je vóór 11 maart.

De gemeente Meppel zoekt een creatieve en inspirerende communicatieadviseur voor de programma’s Omgevingswet en Duurzaamheid. Je maakt onderdeel uit van het kernteam Omgevingswet. Communicatie & Participatie is gelinkt aan andere deelproducten van het programma Omgevingswet, waar interne dan wel externe communicatie voor nodig is. Je ondersteunt het gehele programma op het gebied van communicatie.

Vanwege ziektevervanging is de scholengemeenschap Piter Jelles (onderdeel van Stichting Voortgezet Openbaar Onderwijs in Fryslân-Noord) op zoek naar een medewerker PR & Communicatie. Ze zoeken iemand die als een vis in het water is als het gaat om online en social media (beheren en posts maken voor websites, Instagram, Faceboek, LinkedIn, Intranet-Sharepoint, Twitter). Iemand die tekstueel het nodige kan en niet weg loopt voor een klus die gedaan moet worden.

Bureau Meerstad zoekt een senior communicatieadviseur. Je bent een ervaren, assertieve en no-nonsense senior communicatieadviseur die van aanpakken weet. Je ondersteunt de directie en de gebiedsontwikkelaars met communicatiestrategieën en bent verantwoordelijk voor het omgevingsmanagement en de inrichting van de participatietrajecten ten behoeve van de gebiedsontwikkelingen. Je motivatie en CV kun je uiterlijk 20 maart insturen.

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Pauline
is op zoek naar een fijne nieuwe interimklus, bij voorkeur voor 2 tot 3 dagen in de week in Groningen, Friesland, Drenthe of Overijssel. Ze is zeer ervaren en goed inzetbaar als strateeg en teamleider marcom en als carrièrecoach. In deze rollen is ze op zoek naar de essentie en naar verrassende en nieuwe verbindingen. Ze komt het beste tot haar recht in een energieke en resultaatgerichte setting. Mail me (jan@janboon.com) voor meer informatie over Pauline.

Marieke
is een communicatieadviseur met hart voor de zaak. De doelgroep écht raken en in beweging brengen; daar draait het bij haar om. Het liefst houdt ze zich bezig met strategie en uitvoering. Ze verdiept zich graag in complexe onderwerpen en vindt het heerlijk om mooie communicatieproducten te maken. Ze heeft een enorme werkervaring op het gebied van corporate, marketing- project- en interne communicatie. Tekstschrijven is haar specialisme. Inmiddels verhuisd naar Friesland en nu op zoek naar een mooie communicatiejob of werkervaringsplaats in Friesland of Groningen. Met name de zorg en het onderwijs spreken haar bijzonder aan. Meer weten over Marieke? Mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Bartho Boer verruilt de NS na ruim vijf jaar voor KPN
Hij krijgt leiding over corporate communicatie en CSR. Bartho Boer volgt Hans Koeleman op, die al enige tijd kampt met gezondheidsproblemen. Bartho Boer werkte ruim vijf jaar bij de spoorwegen. Hij noemt het een natuurlijk moment om te verkassen: “2020 was voor mij wel het jaar van de overstap. De nieuwe strategie ligt klaar, we hebben de midterm review gehaald en de termijn van Roger van Boxtel loopt deze zomer af.”
De afgelopen jaren heeft de NS een enorme stap vooruit gezet. De klanttevredenheid, punctualiteit en reputatie zijn hoger dan ooit. “Met de afdeling Communicatie & Corporate Affairs hebben we daar een betekenisvolle bijdrage aan geleverd. De club doet er toe en staat als een huis.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
GroenLinks stelt vragen over ‘slechte communicatie ambtenaren Aa en Hunze’
Dat meldt Bas van Sluis. Volgens de fractie van GroenLinks in Aa en Hunze schort het nogal aan de communicatie vanuit het ambtelijke apparaat van de gemeente Aa en Hunze. Burgers zouden niet worden teruggebeld.
Reden voor de partij om vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. GroenLinks krijgt naar eigen zeggen met regelmaat klachten over de slechte communicatie en wil weten of het college op de hoogte is van klachten. “Dit speelt trouwens al langere tijd”, vertelt fractievoorzitter Marie-Claire Neesen. Het komt volgens haar voor dat burgers tot wel vijf keer bellen, maar niet verder komen dan de telefoniste”.

En dan nog even dit
Marketing is een beetje klaar met zichzelf
Voor het vak zou beter zijn als we doorpakken naar een derde evolutiefase. Dat schrijft Ronald Pont van FRWD Business | Communications Consultancy. “Marketeers weten vooraf dat ze op een bepaald moment een wending in werk moeten realiseren. Het is een gevolg van de evolutie van ons vak. Slimme boeren in Chicago, Illinois bedachten rond 1880 dat ze meer graan konden verkopen tegen hogere prijzen als ze zich zouden verdiepen in de behoefte van afnemers en hun aanbod daarop konden afstemmen. Ze noemden het ‘market-making’. Wat in spraakgebruik al gauw ‘marketing’ werd en waarmee de ‘change for growth’ is begonnen. Velen hebben moeite met marketing als business-strategie. Ze nemen liever aan dat marketing tijdens de industriële revolutie is begonnen als verkoopbevordering voor de opkomende massaproductie.”

Vraag en aanbod influencer marketing blijft groeien
Het aantal posts dat influencers hebben geplaatst op social media is in het afgelopen jaar verdrievoudigd. Het aantal gesponsorde posts is zelfs nog forser toegenomen: 414 procent. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Join Marketing. Join heeft de cijfers van 2019 op basis van data van een ruim miljoen posts van influencers geanalyseerd en vergeleken met 2018. Alleen Instagram-accounts met 5.000 volgers of meer zijn geanalyseerd. Door middel van machine learning en natural language processing (NLP) zijn posts aangemerkt als commerciële samenwerkingen.

Influencer marketing groeit enorm
En met de vraag groeit ook het aanbod. Dat meent David Dekker, customer success lead bij Join. “Vooral het aantal micro influencers groeit flink. Zij hebben een kleiner, maar loyaal publiek en worden gezien als authentieke ‘opinion leaders’. Verder zien we dat het aantal commerciële samenwerkingen met influencers blijft stijgen. Dat is mede te danken aan het feit dat influencers eenvoudig zichzelf kunnen vertegenwoordigen en vindbaar maken in platformen zoals die van Join, dus zonder gedoe met marketingbureaus. Tot slot verschuiven budgetten steeds meer naar influencer marketing. De hele markt groeit dus.”

Uitspraak
“Lessen kun je van iedereen krijgen, maar leren kun je alleen zelf.”

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s