Bonen in de pot

9 maart 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Laatste Nieuws
Meeste berichten over coronavirus zijn betrouwbaar, maar er is ook nepnieuws
Er wordt veel gewaarschuwd voor nepnieuws over het coronavirus, maar de meeste gedeelde nieuwsberichten zijn betrouwbaar. De meeste links gaan naar serieuze nieuwssites, de Wereldgezondheidsorganisatie of het RIVM. Tegelijkertijd is nepnieuws honderden keren verspreid en daarmee heeft het waarschijnlijk vele duizenden mensen bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en datajournalistiek platform Pointer van de KRO-NCRV naar nieuwsberichten die via Twitter zijn gedeeld.

Veel berichten zijn afkomstig van sites als Xandernieuws, WantToKnow en Ella Ster. Dat zijn bekende complotsites, zegt nepnieuwsexpert Peter Burger van de Universiteit Leiden. Ze verspreiden bijvoorbeeld geruchten dat het coronavirus in feite een biowapen is en dat de verspreiding is ‘georkestreerd’, zoals bijvoorbeeld WantToKnow schrijft, of dat er een verborgen agenda achter het virus zit. Die theorie wordt niet gestaafd.

Verder in deze editie
• Veel corona
• Nominatie Dutch Marketing Award 2020
• Tilburg krijgt als eerste gemeente een eigen tune
• Kim zoekt
• Grenzen tussen HR, marketing en communicatieafdelingen zullen vervagen

Corona
De verslaggeving over corona is schadelijker dan het virus zelf
De berichtgeving in de (sociale) media over covid-19 is zo overspannen dat deze een bedreiging vormt voor de samenleving. Dat schrijft Ulco Schuurmans, arts maatschappij en gezondheid, in de Volkskrant.
Informatiestromen die epidemische vormen gaan aannemen. En dan vaak ook nog tot de categorie fakenieuws behoren? Dat heet tegenwoordig een infodemic. Er zijn meerdere definities en beschrijvingen van de term infodemic. Een goede is: “Een excessieve hoeveelheid informatie betreffende een probleem, die het vinden van een oplossing belemmert.”

De verslaggeving over corona is schadelijker dan het virus zelf
Uiteraard, nieuws blijft natuurlijk nieuws. Maar dan wel het op feiten gebaseerde nieuws. En niet: negatief verkoopt beter, komt in mijn kraam goed van pas, is handig om opponenten te beschadigen en de bevolking naar je hand te zetten. Fakenieuws in epidemische vormen is een ernstiger kwaal dan menigeen denkt. Het schaadt bij covid-19 bijvoorbeeld het vertrouwen in de wetenschap, gezondheidszorg en in beleidsmakers.
Bovendien veroorzaken de ontstane sociale onrust en paniek grote economische schade. Om het nog maar niet te hebben over politieke beïnvloeding, het omdraaien van klimaatbewijs en hetzes tegen bepaalde bevolkingsgroepen, zoals nu de Chinezen.
Daarnaast doet ook een groeiend aantal webcommunities dienst als factcheckers. Klopt het en kan het ¬allemaal wel, wat er op internet en sociale media staat? Hetzelfde geldt voor wat kranten, journaals en nieuwsbulletins melden: klopt het wel wat daarin wordt beweerd over covid-19?

Communiceren met medewerkers over het Corona-virus
Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten? Wat doe je intern? Frank Körver in zijn blog: Het Corona-virus houdt de wereld in haar greep. Maatregelen worden groot uitgemeten. Media zitten er bovenop. Mensen worden (dus) bang. De economische groei zou zelfs onder druk staan. Sommige organisaties merken de effecten al. Heldere communicatie is belangrijk. Vanuit de overheid mogen we tijdige, adequate en eenduidige informatieverstrekking verwachten. Maar ook organisaties moeten hun verantwoordelijkheid serieus nemen. Inmiddels zijn de eerste werkgroepen bij klanten al gevormd.

Communiceren over het Corona-virus
Wanneer communiceren we wat? Wat is ons verhaal? Wie voert het woord? En welke toon kies je als je bang bent dat de omzet hard wordt geraakt door het Corona-virus? Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten? Organisaties en hun leiders moeten in ieder geval verbinding maken met wat er leeft bij medewerkers. Niks doen is geen optie meer. Lastige keuzes. Het verschil tussen helder willen zijn en onnodig paniek zaaien is klein. Het vakmanschap van communicatieafdelingen is nu hard nodig.

Adviezen van Frank Körver:
het is de CEO of directeur die de belangrijke mededelingen doet en de maatregelen overziet. Neem zorgen van medewerkers altijd serieus. Benadruk dat de gezondheid van medewerkers altijd de hoogste prioriteit heeft. Er kunnen wellicht zorgen zijn over de omzet van de onderneming, maar dat is secundair. Geef concrete tips om verspreiding van het virus tegen te gaan. Laat weten wat er gaat gebeuren: wees helder over het proces.

Uitgestelde James Bond-film zou wedergeboorte Nokia inluiden
Product placement in ‘No Time To Die’, én aankomende commercial met Bond-babe Lashana Lynch voor nieuwe Nokia smartphone HMD Global, het elektronicaconcern dat de licentie heeft op het merk Nokia, lanceert een nieuwe smartphone. Dat model wordt spectaculair onder de aandacht gebracht in een nieuwe commercial met een zeer hoge productiewaarde: ‘The Only Gadget You Will Ever Need.’ In de film en commercial is actrice Lashana Lynch als 00-agente Nomi te zien, mét Nokia en in de commercial mét de bekende Nokia-ringtone. Door het uitstellen van de James Bond-film vanwege het Coronavirus is ook de teaserfase tot de commercial die tot de wederopstanding van Nokia moet leiden uitgesteld.

Wat mij verder is opgevallen

Marketing kan wel wat PR gebruiken
Wederzijdse waardecreatie ten spijt: marketing heeft een imagoprobleem. Marketing is een tamelijk wild vakgebied, voor zover je van een vakgebied kunt spreken. In aanloop naar de Marketing Day proberen we ieder jaar een soort wrap-up te maken van alles wat marketing zou moeten zijn, maar ergens loop je dan altijd weer vast. Een verschijnsel dat zich ook voordeed toen we het Marketingfacts Jaarboek bij elkaar bedachten. Wat moet erin, wat kan eruit, wat hoort bij elkaar of moet juist uit elkaar. Dat meent Luuk Ros van NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing.

Is brand management wel marketing?
Er is van alles voor te zeggen, maar er bestaan talloze organisaties waar het ‘merk’ eigenlijk van niemand is, dus van de directie. Op zich geen ramp, maar in ieder geval is het geen slecht idee eens vast te leggen van wie het écht is. En wie er verantwoordelijk is als het mis gaat. Hetzelfde geldt voor business development, packaging design, pricing, customer experience, formulemanagement, SEO. Er zijn tientallen bekende en minder bekende uithoekjes van bedrijfsvoering die soms wél en soms niet tot marketing worden gerekend. Aldus Luuk Ros van NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing.

Nominatie Dutch Marketing Award 2020
Marketing Drenthe is genomineerd voor de Dutch Marketing Award in de categorie internal branding. De Dutch Marketing Awards zijn de meest prestigieuze marketing awards van Nederland. Een vakprijs van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), het Platform innovatie in Marketing (PIM) en het vakblad Adformatie.
Normaal gesproken worden organisaties genomineerd, waarvan de medewerkers het merk van binnenuit tot leven brengen. De medewerkers maken in hun gedrag waar wat het merk belooft. In het geval van Drenthe is Marketing Drenthe genomineerd. “Maar omdat de marketing van Drenthe een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, zijn eigenlijk alle bedrijven en organisaties die het merk ‘Drenthe, Oerprovincie van Nederland’ uitdragen genomineerd”, aldus Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe.

Marketingwetenschap: vaak onbekend, maar te mooi om niet te gebruiken
Wetenschap wordt vaak genegeerd. DVJ’s Brand Growth Study toont aan dat slechts één op de vijf marketeers How Brands Grow van Byron Sharp heeft gelezen, laat staan de vele academische publicaties die zo relevant zijn. Marketing wordt echt anders als je rekening houdt met hoe het geheugen van mensen werkt. Decay-effecten tonen aan hoe snel een merk een breinpositie verliest. Waarom leren we niet van Kahneman hoe het brein werkt en gedrag ontstaat.
Het vergelijken van media wordt pas zinvol als je corrigeert voor de impact van het mediumtype; een uiting in de bioscoop heeft echt een andere impact dan een uiting op tv, om nog maar te zwijgen over wat de wetenschap zegt over reclamevermijding. Mensen zijn heel behendig in het vermijden van advertising; een andere manier van meten, meer in lijn met deze werkelijkheid op opvallendheid (getting noticed) is noodzakelijk om marketing te verbeteren. Zomaar enkele, ongetwijfeld herkenbare, voorbeelden, die al lang en uitgebreid wetenschappelijk onderzocht zijn, maar zeker niet vanzelfsprekend worden toegepast.

Transfers
Gerrit Hofstra is nu woordvoerder van de Commissaris van de Koning in Fryslân Arno Brok. Gerrit was al woordvoerder en adviseur van Gedeputeerde Staten van Fryslân en had z’n eigen bureau voor journalistiek & communicatie, was freelancer (eindredacteur, presentator, verslaggever) voor het NOS Journaal, Radio 1 Journaal, Omrop Fryslân TV en voor TROS Aktua en TROS Nieuwsshow.

Annette Hoeksema is nu PR- en contentmanager bij Klippa. Annette komt van Mediatic waar ze contentmarketeer en PR consultant was. Eerder was ze assistent contractmanagement voor Albert Heijn (Nederland en België) en werkte ze voor Newpublic en The Worldconnectors

Esther Lakerveld is nu communicatiemedewerker bij Friso Bouwgroep. Esther komt van Body & Fit waar ze werkte als marketing coördinator en werkte eerder bij Fieber en De Friesland Zorgverzekeraar. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Karen ten Velde is nu online marketeer bij Hofman Animal Care. Ze werkte eerder voor de Gezondheidsdienst voor Dieren als marketing- en communicatieadviseur, was daarvoor communicatieadviseur voor SIR Communicatiemanagement en marketeer en brandmanager bij Heupink & Bloemen.

Agenda
Communicatie & Gedrag
Op donderdag 9 april organiseert Logeion in samenwerking met Behavior Change Academy het congres: Communicatie & Gedrag bij Beeld & Geluid in Den Haag. Een congres van één dag op het snijvlak van gedragswetenschap en communicatiepraktijk.

Jan Boon Communicatie
zoekt communicatieprofessionals. Ben jij toe aan een volgende stap in je loopbaan? Kijk dan eens hieronder. Zo ben ik op zoek naar
een ervaren communicatiestrateeg
• een creatieve strateeg, een counterpartner, de evenknie voor het management
• een online adviseur/projectmanager/marketeer
• een klantadviseur
• een freelance tekstschrijver/copywriter
• en online marketeers.

Meer informatie over deze vacatures vind je op http://www.janboon.com/vacatures.
Interesse? Mail jan@janboon.com.

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Andere vacatures
Woningcoöperatie Nijestee in Groningen zoekt een junior medewerker Communicatie.

NHL Stenden in Leeuwarden zoekt een medewerker Marketing & Communicatie (0,8 fte). Je kunt tot 17 maart reageren.

Het team Griffie van de gemeente Midden-Groningen zoekt een communicatieadviseur (20 uur). Stuur je sollicitatie voorzien van motivatie en CV vóór 12 maart.

JS Consultancy is voor een gemeente in Groningen op zoek naar een ervaren communicatieadviseur (24 uur, per direct voor 3 maanden).

Stenden Hospitality (het zelfstandig leerbedrijf voor de studenten van de Stenden Hotel Management School) zoekt een marketing en communicatie praktijkbegeleider. Stuur je motivatiebrief en CV voor 13 maart.

De afdeling Marketing, International Affairs and Communication van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een marketing- en communicatiemedewerker (0,8–1,0 fte. Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae te sturen vóór 24 maart.

Het Noorderpoort College zoekt een docent Evenementenorganisatie.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Kim
is een young professional met een passie voor schrijven. Ze heeft werkervaring opgedaan bij een krant en zou zich nu verder willen ontwikkelen binnen een functie gericht op marketing en communicatie of journalistiek. Ze is niet alleen goed in schrijven; ze heeft ook ervaring op het gebied van filmen en monteren. Verder is ze een mensenpersoon, dus vindt ze het erg leuk om bijvoorbeeld mensen te coachen of te interviewen. Ze zoekt naar een uitdagende baan met veel variatie waar ze haar kennis kan verbreden en toe kan passen. Op het moment is ze woonachtig in Groningen en zoekt iets in die omgeving, maar ze vindt het zeker niet erg om te reizen voor de juiste baan. Ze is op zoek naar fulltime werk en is per direct beschikbaar. Meer weten over Kim? Mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Truus Grit gaat onder de naam GRIT studio bedrijven als marketing- en contentspecialist helpen bij hun online zichtbaarheid. Van foto- en videografie tot aan social media management en workshops. Ze deed ervaring op als marketingmanager bij de OVM Group (Onlineveilingmeester .nl, Diek invest, Agribidding .com, Biedenwin .nl) waar ze verantwoordelijk was voor het bedenken en uitvoeren van marketingcampagnes, content bedenken, social media campagnes uitzetten voor verschillende veilingen als faillissementsveilingen, vrijwillige bedrijfsbeëindigingen en overheidsveilingen. Daarnaast verzorgde ze de rebranding van aangekochte projecten zoals fotogeprint.nl.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Tilburg krijgt als eerste gemeente een eigen tune
Volgens componist Erwin Steijlen is het niet minder dan een wereldprimeur: Tilburg krijgt een eigen tune. Een herkeningsmelodie, waaraan vanaf nu iedereen de stad kan herkennen. Erwin Steijlen maakt al zeventien jaar muziek voor bedrijven als Shell, Microsoft, Samsung en het lichtevenement Glow in Eindhoven. Hij is Tilburger en verknocht aan zijn stad. Heeft een stad ook een geluid? Dat vroeg Steijlen zich af. De gemeente vond de vraag ook interessant en gaf hem geld om dat eens te onderzoeken.
Waarom een tune voor Tilburg? Steijlen draait de vraag liever om. Waarom niet? “Waarom heeft een stad een logo? Waarom een kleur? Dus: waarom geen muziek? Want muziek is superbelangrijk voor de identiteit van mensen.” Muziek is in de evolutie de meest verbindende tool die we hebben, betoogt Steijlen. “En als stad kun je ook je bewoners verbinden met elkaar. Als ergens iets ergs gebeurt, gaan mensen bij elkaar staan en zingen.”

En dan nog even dit
Inschrijving Lokale Media Awards 2020 open
De inzendtermijn voor de Lokale Media Awards 2020 is weer geopend. Tot en met 1 april kan er werk worden ingezonden. Er zijn prijzen te winnen in de categorie Audio, Video, Nieuws, Innovatie en Presentatietalent. De winnaars worden bekendgemaakt op vrijdag 12 juni tijdens de Avond van de Streekomroep in Beeld en Geluid in Hilversum. Er kan alleen content worden ingezonden die is uitgezonden tussen april 2019 en april 2020.

Ophef over ‘sponsoring’ training Hoogeveense kerk
In Hoogeveen is commotie ontstaan over subsidiëring van een ‘speciale training’ voor baptistengemeente Beth-El. Volgens de gemeente is er niets mis mee. In het kerkgebouw aan de Boekweitlaan kan de jeugdleiding van Beth-El op kosten van de gemeente getraind worden om beter samen te werken met kinderen. De gemeente vindt niet dat zij een kerkelijke bijeenkomst sponsort. “Dat zouden we zeker niet willen en ook niet doen”, laat wethouder Gert Vos via een woordvoerster weten. Volgens hem gaat het om een gemeentelijke training in een kerkgebouw.

Grenzen tussen HR, marketing en communicatieafdelingen zullen vervagen
Dat verwacht Freelancers United. Om op deze verandering in te spelen, neemt het reclamebureau annex bemiddelaar nu HR-specialist Optimus Acorro over. Met de overname van het HR-bedrijf uit Zoetermeer, zet Freelancers United het geloof in nieuwe, flexibele manieren van samenwerken kracht bij. Deze vorm van samenwerken plaatst de synergie binnen teams en tussen de vakgebieden marketing, communicatie en HR centraal. Marije Koets, partner bij Freelancers United: “In de combinatie van de specialistische kennis en ervaring van Optimus Acorro en het netwerk van Freelancers United zien we synergie. Zo kunnen we niet alleen capaciteitsvraagstukken in HR oplossen. Het wordt ook mogelijk om, met flexibele en specialistische teams, opdrachtgevers te ontzorgen op complete projecten. Zo helpen we bedrijven de (HR-) uitdagingen van de 21e eeuw op te lossen.”

Uitspraak
“We adviseren ons suf, en luisteren te weinig”.
We lijken in deze digitale tijd de kunst van het luisteren te verleren. Gewoontes waarmee we volgens luisterexperts zouden moeten stoppen. Als koptelefoons tot de standaarduitrusting van de voetganger behoren. Als door het hele land luistercursussen gegeven worden. Als het Malieveld keer op keer volstroomt met mensen die vinden dat er ‘niet naar ze wordt geluisterd’. Zou het dan heel misschien kunnen dat er een serieus luisterprobleem is?
Zeker weten, schrijft de Amerikaanse auteur Kate Murphy in haar nieuwe boek You’re not listening. “Op het werk leren we om de conversatie te leiden. Op sociale media venten we ons persoonlijke verhaal uit. Op feestjes overschreeuwen we onszelf, over onszelf. Dat doen onze politici ook.” Murphy sluit daarmee aan bij een lange stoet van mensen die de laatste tijd waarschuwen voor de teloorgang van het luisterend oor.

“Wie (veel) praat, kan niet luisteren”.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s