Bonen in de pot

16 maart 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Vooraf
Nu we aan ons huis zijn gekluisterd en dringend verzocht worden toch vooral thuis te werken, is het maar wat aangenaam dat je Bonen in de pot gewoon digitaal in je brievenbus krijgt. Zo blijf je toch maar mooi op de hoogte van de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak.

Het Dagblad van het Noorden kwam zaterdag met een klein bericht dat ze de komende weken niet kan garanderen dat alle kranten bezorgd kunnen worden. De maatregelen rondom verdere verspreiding van het coronavirus kunnen ertoe leiden dat in sommige wijken geen krant wordt bezorgd. De bezorgers hebben de instructie gekregen, conform de richtlijnen van de overheid, om in geval van luchtwegklachten, thuis te blijven. Het is op voorhand niet te zeggen of ze er altijd in zullen slagen een vervanger te vinden. Alle begrip. Gelukkig kunnen abonnees nog altijd de digitale versie van de krant lezen.

Laatste Nieuws
De corona-communicatie van de afgelopen week
Van nuchter en lacherig naar uitermate serieus bericht. De corona-communicatie van de overheid veranderde radicaal afgelopen week. Crisisdeskundige Arjen Boin analyseert.
Van een lacherige premier die een elleboogboks uitdeelt tijdens de schud-geen-handen-aankondiging op maandag, naar een volstrekt serieuze toon tijdens de persconferentie vol verstrekkende maatregelen op donderdag: het was een wereld van verschil. “De luchtige toon is bijgesteld, dat is verstandig”, zegt Arjen Boin, crisisdeskundige en hoogleraar publieke instituties en openbaar bestuur in Leiden.

Verder in deze editie
• Angst is geen goede adviseur
• Corona pandemie goed voor kijkcijfers
• Kim, Pauline en Marieke zoeken!
• Jongeren zijn niet gewend aan bellen en mailen
• Inwoners Oldambt kritisch op communicatie

Corona
Stevige aanpak van corona beter voor reputatie van bedrijven
Het Covid-19 virus stelt vrijwel elke organisatie voor dilemma’s. Daarbij is ook reputatie een afweging. Niets doen en voortgaan op de ingeslagen weg (plan A) is allang geen optie meer. Wie kijkt hoe bedrijven omgaan met de nieuwe realiteit, ziet twee alternatieve scenario’s. Aan de ene kant is er de pragmatische aanpak van organisaties die zich afzijdig willen houden van mogelijke paniek (plan B). Zij volgen de richtlijnen van het kabinet, het RIVM en de GGD. Dat laat Paul Stamsnijder, partner en oprichter van de Reputatiegroep, ons weten.

Angst is geen goede adviseur
Het coronavirus zadelt organisaties op met nogal wat communicatieklussen: financiële communicatie, crisiscommunicatie en een reeks van lastige boodschappen. Aan de eigen mensen maar ook aan klanten. Hoe houd je het hoofd koel en behoud je de regie? Mijn advies: geef de juiste informatie, niet te weinig en niet te veel. Laat je niet verleiden tot speculaties en let op je toon. Maar nog liever: laat je bijstaan door een kundig specialist. Hoofd koel houden en regie bewaren.

In de greep van corona
Donderdag 12 maart 2020 zal de geschiedenis ingaan als de dag waarop het coronavirus Nederland in zijn greep kreeg en lam legde. Onze minister president kondigde serieuze maatregelen af voor heel het land, de al aangeslagen aandelenbeurzen namen het grootste verlies sinds 1987, in Italië – vooralsnog ons coronavoorland – waren 2651 nieuwe besmettingen en overleden 118 mensen aan het virus, de universiteiten, de Eredivisie, alle wielerwedstrijden in België, de Formule 1 in Australië en alle evenementen met meer dan 100 deelnemers werden stilgelegd en afgelast.

Corona pandemie goed voor kijkcijfers
2,9 miljoen mensen keken naar het Acht Uur Journaal van NOS, 1,5 miljoen naar het Half Acht Nieuws van RTL, 918.000 mensen keken naar een extra nieuwsuitzending van RTL Nieuws om 19:00 uur. Zowel Op1 als Jinek kwam tot meer dan 900.000 kijkers.
Hoe snel de dingen kunnen veranderen. De afgelopen dagen lukte het Matthijs van Nieuwkerk nog niet om geen handen te schudden. Maar gisteren was opeens alles echt anders. Voor de rest van de maand – en dus voor de rest van het afscheid – zal er bij De Wereld Draait Door geen publiek zijn. Belangstelling was er wel, er keken 1,7 miljoen mensen, een seizoen record.

Waarom is het Coronavirus eigenlijk groot nieuws?
Als media- en communicatiekenners hebben jullie vast een mening over de manier waarop de media omgaan met het Coronavirus. Wij koppelden er een communicatiewetenschappelijke theorie aan en trokken wat voorzichtige conclusies. Als je in de media- en communicatiewereld werkt dan vragen mensen thuis wel een iets over dit onderwerp. Dat de overige gezinsleden, na weer een extra Journaal of ronkend bericht op AD.nl, willen weten: waarom is er opeens zó veel nieuws over het Coronavirus en wat moet ik nu precies geloven van de informatie die ik krijg? Een beetje voormalig student communicatiewetenschap met liefde voor media krabbelt dan even aan zijn kin en recht zijn rug voor de Medialogicacursus van een half uur. Je vertelt over de feiten loskoppelen van de meningen, over redacties die van de hoofdredacteuren ‘iets met Corona’ moeten doen, maar ook over de ‘agendasetting- en news value theorie.

Wat mij verder is opgevallen
NDC, laat je niet overnemen door de grote mediabedrijven
Intensiveer de samenwerking met RTV Noord en Drenthe en herpositioneer jezelf als omnichannel mediabedrijf dat het Noorden het best weet te beschrijven, verfilmen en beluisteren. Op dit moment is er één gebied in Nederland waar succesvol een beroep kan worden gedaan op het belang van onafhankelijkheid en het zorgen voor dat wat ertoe doet, en dat is in het Noorden. Dat zegt Helen Johnson.
Tegen de NDC’ers, zou Helen Johnson willen zeggen: doe wat New York doet en stoot af wat je verzwakt, lijf in wat je versterkt. Laat een charmeoffensief los op de trotse noorderlingen en transformeer ze van loyale dagbladlezers collectief in digi-abonnees die een onmisbare weekendeditie met pronkmagazine op de koop toe krijgen.

Aanpassing logo BMW
De autowereld is volledig in rep en roer. BMW heeft haar wereldwijde bekende merklogo drastisch aangepast. Maar volgens columnist Leo van Sister doen de aanpassingen niets af aan de merkwaarde. De laatste wijziging van het logo dateert alweer van 23 jaar geleden. Dit keer is de wijziging vrij drastisch. De hoofdkleuren zijn gewijzigd, het 3D effect is eruit gehaald en de zwarte buitenrand die al 103 jaar gebruikt werd, is ingewisseld voor een grijze buitenrand. De invloed van de tijdgeest is duidelijk te zien. Het iconische merklogo van BMW stapt in de 21ste eeuw. Op BMW fora wordt driftig gediscussieerd of dit nu een trendbreuk is of een slimme stap in de tijdgeest. Velen willen het oude logo terug. Kwestie van gewenning? Is BMW goed bezig?

Aanpassing logo BMW
Ook in de designwereld wordt flink gediscussieerd over het nieuwe, sterk veranderde merklogo. Vooral aan de grijze band met de witte buitenring wordt sterk getwijfeld. Hoe staat dat op andere kleuren van de motorkappen? Dit wordt als veel minder onderscheidend gezien als de oude buitenrand. Wel wordt het logo als modern gezien en dat valt goed.
Het merk BMW – afkorting van Bayerische Motoren Werke – wordt terecht geroemd om zijn consistente merkbeleid. Het type aanduidingen voor de BMW-modellen gaan heel lang mee. De positionering “Freude am Fahren”, in Nederland vertaald naar BMW maakt rijden geweldig, dateert al vanaf 1969 en die in Nederland vanaf 1988. De Nederlandse pay-off is wat saai, maar wel heel bekend en scoort goed.

Transfers
Carina de Jong is nu interim medewerkster PR & Communicatie bij OSG Piter Jelles. Carina komt van de Veiligheidsregio Fryslân en werkte eerder voor Zee Design Grafische Verbeelding, het Friesland College, Daadkracht Marketing en Drijfveer Media.

Nathalie Boom is nu interim communicatieadviseur bij Noorderpoort. Nathalie werkte eerder als interim voor de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen, Lefier, de gemeente Groningen, VosLibert Communicatiegroep en Menzis.

Cherelle Meijer is nu marketing- en communicatiemedewerker bij DAMCO Aluminium Delfzijl. Ze werkte eerder voor het UMCG, het Noorderpoort en deed ervaring op bij EnTranCe en Buma/Stemra. Ze studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool in Groningen.

Agenda
Premier Mark Rutte en Jaap van Dissel, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM adviseerden om alle evenementen met meer dan 100 mensen af te gelasten. Deze maatregelen gelden in elk geval tot 1 april.

Communicatie & Gedrag
Op donderdag 9 april organiseert Logeion in samenwerking met Behavior Change Academy het congres: Communicatie & Gedrag bij Beeld & Geluid in Den Haag. Een congres van één dag op het snijvlak van gedragswetenschap en communicatiepraktijk.

Vacatures
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Regio Noord van LTO Noord in Drachten is per direct op zoek naar een enthousiaste: (medior) communicatieadviseur (32 uur). Voor deze uitvoerende én adviserende functie zoeken ze een sparringpartner die gevraagd en ongevraagd advies geeft. Een bevlogen communicatieadviseur, die nieuwsgierig is naar een werkomgeving waarbij de agrarisch ondernemer het uitgangspunt is. Solliciteren kan door je cv en motivatie vóór 23 maart te sturen.

Hanzehogeschool Groningen zoekt een communicatieadviseur onderzoek en innovatie. Je belangrijkste taak is om uitvoering te geven aan het beleid, zoals dat is beschreven in het kenniscommunicatieplan. Zo ga je samen met onderzoekers van de HG de uitkomsten van hun onderzoek vertalen naar relevante inzichten bij de doelgroepen en weet jij uit de ruim 100 onderzoeksprojecten de mooiste parels te vinden. Sluitingsdatum is 22 maart.

TKP Pensioen Groningen zoekt een ervaren communicatieadviseur. Je kunt een ingewikkelde boodschap als geen ander duidelijk formuleren en overbrengen. Van communicatieplan tot -middel zorg jij dat de boodschap steeds helder is. Je kunt tot en met 26 maart reageren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Kim, Pauline en Marieke zoeken!

Kim
is een young professional met een passie voor schrijven. Ze heeft werkervaring opgedaan bij een krant en zou zich nu verder willen ontwikkelen binnen een functie gericht op marketing en communicatie of journalistiek. Ze is niet alleen goed in schrijven; ze heeft ook ervaring op het gebied van filmen en monteren. Verder is ze een mensenpersoon, dus vindt ze het erg leuk om bijvoorbeeld mensen te coachen of te interviewen. Ze zoekt naar een uitdagende baan met veel variatie waar ze haar kennis kan verbreden en toe kan passen. Op het moment is ze woonachtig in Groningen en zoekt iets in die omgeving, maar ze vindt het zeker niet erg om te reizen voor de juiste baan. Ze is op zoek naar fulltime werk en is per direct beschikbaar. Meer weten over Kim? Mail jan@janboon.com.

Pauline
is op zoek naar een fijne nieuwe interimklus, bij voorkeur voor 2 tot 3 dagen in de week in Groningen, Friesland, Drenthe of Overijssel. Ze is zeer ervaren en goed inzetbaar als strateeg en teamleider marcom en als carrièrecoach. In deze rollen is ze op zoek naar de essentie en naar verrassende en nieuwe verbindingen. Ze komt het beste tot haar recht in een energieke en resultaatgerichte setting. Mail jan@janboon.com voor meer informatie over Pauline.

Marieke
is een communicatieadviseur met hart voor de zaak. De doelgroep écht raken en in beweging brengen; daar draait het bij haar om. Het liefst houdt ze zich bezig met strategie en uitvoering. Ze verdiept zich graag in complexe onderwerpen en vindt het heerlijk om mooie communicatieproducten te maken. Ze heeft een enorme werkervaring op het gebied van corporate, marketing- project- en interne communicatie. Tekstschrijven is haar specialisme. Inmiddels verhuisd naar Friesland en nu op zoek naar een mooie communicatiejob of werkervaringsplaats in Friesland of Groningen. Met name de zorg en het onderwijs spreken haar bijzonder aan. Meer weten over Marieke? Mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Lisette de Ruigh en Irene Louwrier zijn samen bureau Specht begonnen. Ze geven energie, inzicht en tools om een transitie door het middenmanagement te kunnen volbrengen. Ze bouwen in een 2-daagse ‘bootcamp’ aan de veranderconditie voor het middenmanagement. De strategische keuzes die gemaakt zijn moeten door het middenmanagement worden vertaald naar de praktijk.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Jongeren zijn niet gewend aan bellen en mailen
Solliciteren is spannend én tijdrovend. Steeds meer bedrijven bieden daarom een laagdrempelige manier aan: solliciteren via WhatsApp. “Als bedrijf moet je altijd kijken waar je kandidaten zich bevinden. We versturen meer appjes dan mails, dan is het logisch dat je ze daar aanspreekt.”
Wie solliciteert bij Achmea, mag sinds 2018 zelf kiezen hoe het contact met de recruiter verloopt: via de traditionele brief, een telefoontje of een berichtje via WhatsApp. “We willen sollicitanten zelf laten kiezen hoe ze met ons willen communiceren”, zegt Mitchell van Koert, manager Recruitment van de verzekeraar.
Achmea is niet het enige bedrijf dat het werkzoekenden zo makkelijk mogelijk wil maken om te solliciteren. Mensen die naar een bijbaan bij discounter Action op zoek zijn, krijgen via WhatsApp vier vragen als ze hun nummer achterlaten. IT-bedrijf Neomax claimde vorig jaar dat het aantal sollicitaties met 18 procent is gestegen door het gebruik van WhatsApp.

En dan nog even dit
Inwoners Oldambt kritisch op communicatie
Inwoners van de gemeente Oldambt vinden dat de gemeente opener en transparanter moet werken, beter moet luisteren naar de mening van inwoners en het functioneren van de ambtelijke organisatie moet verbeteren. Dit blijkt uit de Quick Scan Lokale Democratie, waarin de gemeente inwoners heeft gevraagd wat zij vinden van de lokale democratie. Inwoners van de gemeente Oldambt konden via een online vragenlijst hun mening geven over onder andere de samenwerking, communicatie, invloed van inwoners op beleid en bewonersinitiatieven.

Aantal vrouwelijke ondernemers neemt flink toe
Vooral onder de 35 jaar. Stijging is het grootst in de categorie ‘communicatie en grafisch ontwerp’. Het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland is in de afgelopen vijf jaar gestegen van 492.342 in 2015 naar 637.303 op dit moment. Een toename van 29%. Dat meldt de KvK naar aanleiding van de Nationale Vrouwendag. Vooral het aantal jonge vrouwelijke ondernemers tot 34 jaar groeit hard. Tussen 2015 en 2020 kwamen er zo’n 43.000 jonge vrouwelijke ondernemers bij. Een toename van 42%. Het gros van nieuwe ondernemers in Nederland zijn zelfstandigen zonder personeel. In alle provincies is het aantal vrouwelijke ondernemers gestegen. De groei gaat echter het minst hard in Limburg (21% in vijf jaar tijd) en het snelst in Zuid-Holland (37% in vijf jaar tijd).

Nieuwe directeuren Communicatie en Corporate Affairs NS
NS heeft Jacco van der Tak benoemd tot directeur Communicatie & Corporate Affairs, terwijl Iris Reshef binnenkort aantreedt als directeur Communicatie.
Jacco van der Tak was eerder onder meer manager external affairs bij het Havenbedrijf van Rotterdam. In zijn nieuwe functie is hij de opvolger van Bartho Boer, die een nieuwe uitdaging heeft gevonden bij KPN. Van der Tak blijft als directeur CCA de Regiodirecties, Stakeholdermanagement, Public Affairs en Concessiemanagement rechtstreeks aansturen.
Iris Reshef gaat per 1 april de positie van directeur Communicatie invullen en stuurt in die rol het MT Communicatie aan (Mediarelaties, Merk & Sponsoring, Communicatie Advies en Content & Creatie). Zij is sinds 1 september 2016 manager van de afdeling Mediarelaties.

Uitspraak
“Bezorg opa en oma geen corona, maar een kaartje”
Omapost, een service om oma’s en opa’s online een fysiek kaartje te sturen, is een speciale actie gestart: de Coromapost. Om wel van je te laten horen, maar niet de besmetten.

Juist in tijden van quarantaine en verplicht thuiswerken zijn sociale media de manier om veel mensen te bereiken. Soms levert dat fijne voorbeelden op van slimme, leuke en verstandige inhakers, en andere keren precies het tegenovergestelde.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s