Bonen in de pot

30 maart 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is
Voor het eerst in de bijna tien jaar dat ik Bonen in de pot uitbreng, zijn er geen vacatures, geen transfers, geen bijeenkomsten. Waar ik normaal gesproken mijn bronnen afspeur op zoek naar relevante marketingcommunicatie invalshoeken kom ik mondjesmaat interessante ontwikkelingen of berichten tegen.
Behalve als het gaat om het coronavirus. Dan blijkt ook nu weer dat iedereen verstand denkt te hebben van communicatie. Iedereen heeft wel een mening over hoe er over deze crisis moet worden of wordt gecommuniceerd. Waar ‘vroeger’ alleen het Nederlands voetbalelftal gebukt ging onder de meningen van 17 miljoen bondscoaches, lijkt dat inmiddels gemeengoed te zijn geworden.

De beste stuurlui (1)
Natuurlijk heeft het spreekwoordelijke succes vele vaders, maar ook in tijden van crisis laten we onszelf gemakkelijk gelden. En wanneer het om de communicatie rondom een crisis gaat, staan er in toenemende mate legio experts en deskundigen op, die gevraagd en ongevraagd hun kennis en expertise delen op sociale media en in talkshows. Daar is op zich niet zo heel veel mis mee. Maar soms lijkt het me handiger en wellicht ook verstandiger om deze niet als een impulsieve regen van kogels af te vuren op diegene die in de hitte van de strijd een crisis het hoofd moet bieden. En die vaak meer context en informatie heeft dan de stuurlui die aan de zijlijn van de sociale media staan.

De beste stuurlui (2)
André Manning, managing director van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, was getroffen door de blog ‘Wees mild in tijden van crisis’, die Michel van Baal met ons deelde. Michel werkt als hoofd Communicatie en Public Affairs bij de artsenvereniging KNMG en heeft op dit moment natuurlijk ook te maken met de impact van het coronavirus. De titel van zijn blog zegt genoeg en het onderwerp dat hij aanstipt is iets dat me al een tijd bezighoudt. In toenemende mate vinden we altijd en overal ergens iets van.

Verder in deze editie
• Belang van kranten neemt toe
• Geen goed moment voor hamsterreclames
• Advertentiebudgetten vallen weg
• Overheid lanceert coronacampagne ‘alleen-samen’

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
Belang van kranten neemt toe
De coronacrisis raakt huis-aan-huisbladen keihard. Advertentie-inkomsten dalen dramatisch. “Tegelijkertijd spelen deze bladen een steeds belangrijker rol in de informatievoorziening’’, zegt Evert van Dijk, algemeen hoofdredacteur van NDC mediagroep in z’n krant. Branchevereniging NNP voor lokale bladen en journalistenvakbond NVJ trokken deze week aan de bel bij minister Arie Slob. Ze vroegen om steun, omdat de inkomsten door de coronacrisis zijn gekelderd.
De huis-aan-huisbladen van NDC lijden fors onder de crisis. “Ik krijg in Groningen De Gezinsbode. Die was twee weken geleden nog 48 pagina’s dik, deze week 24 pagina’s. De advertentiepagina’s zijn verdwenen, ik verwacht dat de advertentie-inkomsten 60% dalen.” Een daling die voor Van Dijk reden is een beroep te doen op het noodfonds van het kabinet.

Kritiek
Premier Rutte moet zich opnieuw verantwoorden in de Tweede Kamer over de aanpak van het coronavirus. Veel partijen zijn niet te spreken over de communicatie rond de coronamaatregelen. De kritiek van de Tweede Kamer gaat voor een belangrijk deel over de warrige persconferentie van afgelopen maandag. Het kabinet kondigde toen aan dat alle bijeenkomsten tot 1 juni verboden zouden worden. Een dag later bleek dat het alleen om evenementen gaat waarvoor een vergunning nodig is. Alle andere corono maatregelen gelden vooralsnog tot 6 april. PvdA-leider Lodewijk Asscher vindt dat het kabinet beter moet communiceren in crisistijd. “Doe het niet voor mij, maar doe het voor de miljoenen Nederlanders die naar zo’n persconferentie kijken.’’

Advertentiebudgetten vallen weg
Steeds meer mediabedrijven geven aan in de problemen te komen door de coronacrisis. In Nederland hebben al diverse bedrijven aangegeven maatregelen te moeten treffen en ook vanuit België komen nu de eerste berichten. Zo bevestigden mediabedrijven Roularta en DPG Media tegenover De Standaard dat ze tijdelijke werkloosheid inroepen voor een aantal werknemers. Mediahuis brengt de mogelijkheden nog in kaart, zo bleek bij een korte rondvraag, maar heeft nog niets besloten. Bij de openbare omroep is er vooralsnog geen sprake van tijdelijke werkloosheid.

Geen reclames
Tv-zenders zitten met de handen in het haar nu meerdere bedrijven reclamecampagnes hebben geannuleerd. De schade loopt in de miljoenen en door problemen met corona komen opnames voor nieuwe programma’s in gevaar.

Talpa, eigenaar van onder meer tv-zender SBS6, staat op het punt personeel te ontslaan. Volgens eigenaar John de Mol zijn er “draconische maatregelen” nodig en heeft dat zeker gevolgen voor de 1600 mensen die bij het bedrijf werken.
STER, de organisatie die voor de publieke zenders reclamezendtijd verkoopt, spreekt van een daling van tientallen procenten. Het ene na het andere bedrijf trekt reclamecampagnes terug. “Denk bijvoorbeeld aan restaurants, de reisbranche, hotels, maar ook andere bedrijven vinden het niet gepast om nu te adverteren”, zegt STER-directeur Frank Volmer. Per week zet zijn organisatie normaal gesproken zo’n 4 miljoen euro om, maar dat is nu een stuk minder.
Ook RTL noemt de impact voelbaar. Bedrijven kopen minder reclamezendtijd of stellen campagnes uit, maar van ontslagen is volgens RTL op dit moment geen sprake.

Overdadig communiceren
Gedurende deze coronacrisis voelen bedrijven, organisaties en hun leiders een heel begrijpelijke druk om overdadig te willen communiceren met hun verschillende doelgroepen. Medewerkers, klanten en stakeholders zitten met veel concrete vragen maar ook met emotie en angst. Dat laat Jan Driessen, oprichter en eigenaar van Q&A Communicatie ons weten.
Natuurlijk moet daar antwoord op worden gegeven en het contact worden onderhouden. In het begin van deze coronacrisis zien we dat lang niet overal goed gaan. Berichten met heel verkeerde accenten of boodschappen die binnen een week pijnlijk zijn achterhaald en het bedrijf met de nieuwe wijsheid van vandaag flink beschadigen, zijn helaas schering en inslag.

Noordelijke kranten verder in het nauw door coronacrisis
De Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) gaat een beroep doen op het noodfonds van het kabinet. Als gevolg van de coronacrisis wordt een forse daling van de inkomsten uit advertenties verwacht. In een brief aan freelance medewerkers laat de hoofdredactie weten dat NDC in zwaar weer verkeert. “We zullen er niet alleen in staan, maar op de huidige coronacrisis zaten wij niet te wachten. Het omzetverlies zal ongetwijfeld zodanig zijn, dat we een beroep moeten doen op het noodfonds dat de regering deze week heeft ingesteld.”

Wat mij verder is opgevallen
Nederlandse marketeer
Het is een uitdagende tijd voor marketeers: klanten hebben steeds hogere verwachtingen van bedrijven en het landschap van beschikbare marketingtools en -strategieën breidt zich steeds verder uit. Nederlandse marketeers pakken nieuwe mogelijkheden om hun publiek te bereiken met beide handen aan. Zo geeft 70% van de ondervraagde marketeers aan al volop gebruik te maken van Account Based Marketing (tegenover 61% wereldwijd), en van de bedrijven die er nog niet mee aan de slag zijn is 33% van plan dit in 2020 op te pakken. Deze bereidheid voor het verkennen van nieuwe strategieën om de bedrijfsgroei te optimaliseren leidt echter niet altijd tot het beste resultaat, bijvoorbeeld door gebrek aan inzichten. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden (23%) aan niet over de juiste gegevens te beschikken om potentiële klanten optimaal te segmenteren en adresseren.

Alleen samen
De Rijksoverheid start de campagne ‘alleen-samen’, ontwikkeld door Roorda Reclamebureau in samenwerking met BKB en geproduceerd door Halal. Het doel van de campagne is om Nederland helderheid te geven ‘omtrent de meest recente corona-maatregelen en handelingsperspectieven te bieden die bijdragen aan het beperken van de besmettingskans, de verspreiding van het virus, evenals het beperken van de maatschappelijke onrust’. Bij het bekend maken van de eerste maatregelen, twee weken geleden heeft campagnebureau BKB met bestaande huisstijlmiddelen van de Rijksoverheid een informatieve iconen-campagne gemaakt. Naast deze crisiscommunicatie was er behoefte aan een campagne die mensen direct aanzet tot het veranderen van hun gedrag.

Influencers onverminderd in trek
Het land is in crisis en de mediawereld staat op zijn kop. Waar tijdens een recessie als deze de freelancers, parttimers en ZZP’ers meestal als eerst de dupe zijn, lijken influencers voorlopig onverminderd in trek bij adverteerders
“Er is helaas één samenwerking uitgesteld, maar ik weet zeker dat die uiteindelijk nog wel goedkomt!” start vlogger Bram de Wijs. Hij merkt niet dat hij sinds het uitbreken van het corona-virus minder aanvragen krijgt. “Niet alles is afhankelijk van naar buiten gaan of andere mensen ontmoeten. De webshops en maaltijdbezorgdiensten draaien nu juist extra goed!” Bram zijn statement wordt onderbouwd door de cijfers: sommige productgroepen in de E-commerce lieten een stijging in verkopen zien van maar liefst 3028 procent!

Agenda
Premier Mark Rutte en Jaap van Dissel, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM, adviseerden om alle evenementen af te gelasten. Deze maatregel geldt in elk geval tot 1 juni!

Vacatures
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Communiceren met je medewerkers
De coronacrisis heeft impact op echt iedereen, dus ook op al jouw medewerkers en daarmee heeft corona impact op HR. Dat betekent dat HR tijdens deze crisis flink moet meeveren met de zichzelf zeer snel opvolgende veranderingen waaronder verzuimregelingen, werktijdverkorting, thuiswerken en engagement.
Terwijl HR daar de handen vol mee heeft, kijken medewerkers naar HR voor antwoorden op uiteenlopende vragen. Vragen die je om de oren vliegen zijn: ‘moet ik nu wel of niet vanaf huis werken? Mijn vakantie is geannuleerd; mag ik mijn verlof intrekken?, ‘heb ik recht op zorgverlof?’ of ‘wat is de impact van de crisis voor het bedrijf en welk effect heeft dit op mijn baan?’ Begrijpelijke vragen want de coronacrisis brengt ontzettend veel onrust en onzekerheid met zich mee voor medewerkers.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Effectieve medewerkerscommunicatie
Juist in tijden van crisis is het essentieel om transparant en met zorg te communiceren. Om je op weg te helpen deelt Nicol Tadema, van Voor Tekst, het tekstbureau voor arbeidsmarktcommunicatie, enkele tips om de juiste woorden te vinden voor jouw medewerkers: Bundel de krachten, Blijf persoonlijk, ook op afstand, Communiceer consequent, Communiceer eerlijk en transparant, Sla de juiste (en passende) toon aan en Stel een Q/A op.

En dan nog even dit
Online imago potentiële werkgever
Voor maar liefst 73% van de werkzoekende Nederlanders is een slecht online imago een goede reden om niet te solliciteren bij een potentiële werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van vacaturezoekmachine Jobrapido, onder 500 Nederlandse sollicitanten. Van alle ondervraagden vindt 68% het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; een kwart van hen noemt het zelfs ‘zeer belangrijk’.
Dat de online reputatie van een werkgever van groot belang is voor sollicitanten, blijkt verder uit het feit dat maar liefst twaalf procent van hen deze als doorslaggevende reden noemt om voor een bepaalde baan te kiezen.

Online imago potentiële werkgever
“Het eerste gedeelte van het sollicitatieproces speelt zich tegenwoordig vrijwel geheel online af”, zegt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido. “Door de coronacrisis missen we de fysieke contactmomenten die we normaal gesproken met organisaties hebben. Het online imago van een werkgever is hierdoor alleen maar belangrijker geworden. Over de hele wereld zie je de impact van het virus op bedrijfscommunicatie. Organisaties berichten op dit moment voornamelijk over initiatieven op het gebied van corporate social responsibility en laten tegelijkertijd zien dat ze er voor hun medewerkers en opdrachtgevers zijn.”

Kandidaten voor de titel Communicatie Man/Vrouw 2020
Selectiecommissie maakt longlist voor prestigieuze prijs bekend. De zes kandidaten voor de Verkiezing voor Communicatie Man/Vrouw 2020 zijn bekend. De selectiecommissie van de prijs kwam met deze namen: Kirsten Verdel, de drijvende kracht achter ‘XS4ALL Moet Blijven’, Guido Stein, die de transformatie van Nuon naar Vattenfall deed, Lodewijk van Noort, gemeente Den Haag, de man achter heldere taal van overheid, Mariëlle Krouwel, zette het merk De Volksbank op de kaart, Sibel Kilinc, zat achter communicatieaanpak One Young World in Den Haag met 2.000 jonge ‘wereldleiders’, Sascha Becker, Proof Reputation, adviseur achter de zogenoemde employee journey. De kandidaten zijn beoordeeld op de criteria: inspirerend, innovatief, impact en individuele bijdrage. Eind mei worden uit deze longlist drie finalisten gekozen.

O ja
Steun
Afgelopen vrijdagmorgen las ik een opvallende over twee pagina’s verdeelde steunbetuiging aan de NDC Mediagroep. Basis: als de noordelijke samenleving NDC Mediagroep echt omarmt in deze lastige tijden, laat iedereen dat dan ook maar uitspreken. #vriendenvanndc. Een geweldig initiatief van Siebe Annema en Geerth Boschma (La Compagnie).

Uitspraak
“Communicatie had strakker gekund”
De communicatie over de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus had ’strakker gekund’. Dat erkent premier Mark Rutte na crisisberaad met het kabinet op woensdagavond.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s