Bonen in de pot

14 april 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is
Doden in verpleeghuis: stilzwijgen of open over communiceren?
De coronacrisis treft verpleeg- en verzorgingshuizen. De tehuizen kiezen totaal uiteenlopende strategieën om te communiceren. Sommige verpleeghuizen houden de kaken stijf op elkaar, terwijl andere open en transparant zijn over het aantal dodelijke slachtoffers en besmettingen. Wat is wijsheid? Op die vraag is moeilijk een antwoord te geven.

Verder in deze editie
• Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
• Stilzwijgen of open over communiceren?
• Hooghoudt houdt hoop
• Marketing Groningen lanceert campagne

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen

Bewust open en transparant
Van de zeventig bewoners van woonzorgcentrum Brinkhoven in Heerde zijn inmiddels 22 mensen overleden. Directeur Jos Bleijenberg van het zwaar getroffen verzorgingstehuis kiest juist bewust voor openheid en deelt alle cijfers van het aantal besmettingen en dodelijke slachtoffers. “De impact van de coronacrisis is heel groot. Daar kun je maar beter open en transparant over zijn. Juist om het verhaal achter die kille cijfers te kunnen laten zien. Hoe krampachtiger je reageert, hoe lastiger het wordt. Dan kan, stelt Bleijenberg, de indruk ontstaan dat je iets te verbergen hebt. “Ik wil juist laten zien wat er gebeurt in ons huis, wat de impact is van corona. Dit hoort er ook bij.”

Bewust open en transparant
Noud Bex, gespecialiseerd in crisiscommunicatie in de zorg, merkt de verschillen. “Het gaat van helemaal niets zeggen tot melden hoeveel corona-slachtoffers er zijn gevallen.” Volgens Bex zijn tehuizen sowieso gebonden aan strenge privacyregels. “Informatie mag nooit naar cliënten te herleiden zijn.” Niks zeggen is volgens de expert Noud Bex geen verstandige tactiek. “Dat werkt geruchten in de hand. Het beste kun je in ieder geval wel iets vrijgeven, om vreemde verhalen te voorkomen. Maar hoe ver je daarin gaat, dat verschilt.”

Mark Rutte toont zich de leider die Nederland nu nodig heeft
Nederland gaat in de coronacrisis nog een loodzware tijd tegemoet. Het is de vraag hoe mensen en bedrijven zich gedragen als het water echt aan de lippen komt te staan. “Veel hangt af van de capaciteiten van Mark Rutte”, zegt communicatieadviseur Charles Huijskens. “Hij doet het erg goed”. Volgens Huijskens is de premier van het kaliber van Ruud Lubbers en Wim Kok in hun beste dagen. Leiders waar Nederlanders vertrouwen in hebben in het diepst van een crisis.

Eerherstel voor de deskundigen

Positief aan deze crisis noemt AD hoofdredacteur Hans Nijenhuis niet alleen de toegenomen aandacht voor vertrouwde media als het AD, ook het eerherstel voor de deskundigen juicht hij toe. “We kunnen na de crisis pas zien of we terecht op ze vertrouwd hebben, maar ik vind het een goede zaak dat we dat nu wel doen.” De taak van de media is het zo goed mogelijk inlichten over onzekere informatie, die zo weer kan veranderen.

Dunne lijn
Volgens Toni van der Meer, assistent professor Corporate Communicatie van de Universiteit van Amsterdam, is er een dunne lijn waarop merken zich begeven. De campagne moet dicht bij de waarde staan van de organisatie, zegt hij, dat is tenminste wat de onderzoeken leren. De motivatie moet intrinsiek zijn. “Maar consumenten kunnen het ook wel waarderen als merken eerlijk zijn over hun motieven als die extrinsiek van aard zijn, zoals geld verdienen. In die zin biedt deze crisis merken ook wel kansen. Ze kunnen naast dat ze zeggen hun steentje te willen bijdragen ook best duidelijk maken dat ze hun hoofd boven water willen houden. Dat begrijpen mensen nu wel.”

Hooghoudt houdt hoop
Eén letter verschil: Hooghoudt is tijdelijk ‘Hoop houdt’. Eerder zagen we al (talloze) merken die hun logo aanpasten naar aanleiding van de coronapandemie. Bijna in alle gevallen in het teken van het thema ‘houd afstand’. Het Groningse jenevermerk Hooghoudt doet het iets anders. De neonletters boven op het Mutua Fides gebouw op de Grote Markt in de binnenstad van Groningen (‘Hooghoudt’), vormen na een kleine verbouwing de boodschap ‘Houdt Hoop’. Het familiebedrijf: “We willen met deze actie iedereen een hart onder de riem steken en een kleine glimlach op het gezicht toveren in deze lastige tijden.”

Nieuwsmedia lijken te profiteren van nieuwshonger coronacrisis
Zowel NRC als Het Financieele Dagblad lijken te profiteren van de nieuwshonger tijdens de coronacrisis. NRC meldt een verdrievoudiging van de instroom van abonnees, FD is voor het eerst in zijn bestaan door de grens van 100.000 betalende abonnees gegaan.
Commercieel directeur Madelon Fortuin van NRC zegt dat het mediabedrijf momenteel vaker zelf contact met de lezers zoekt. “In de vorm van (nieuws)brieven, telefoontjes en via Whatsapp, juist omdat we weten dat die behoefte hieraan zo groot is in deze periode van social distancing en stay@home. En dat wordt bijzonder gewaardeerd door onze lezers. Nooit eerder hadden we zo weinig opzeggingen, zo veel nieuwe abonnees én – net zo waardevol – kregen we zoveel complimenten en steunbetuigingen.”

Inzichten in crisiscommunicatie
Baldwin van Gorp van de Universiteit in Leuven: “Crisiscommunicatie vereist inzicht in massapsychologie. Tijdens een crisis interpreteren mensen graag boodschappen zodanig dat ze overeenstemmen met wat ze willen horen (= motivated reasoning). Een crisis is per definitie “voorspelbaar onvoorspelbaar”. Dat maakt dat experts en beleidsmakers altijd kritiek te verduren zullen krijgen. Het onvoorspelbare voorspellen én intussen rekening houden met massapsychologie betekent ook dat je als crisismanager moet schipperen tussen mensen niet nodeloos angst aanjagen en hen voldoende bang maken zodat ze doen wat je zegt.”

Wat mij verder is opgevallen
Marketing Groningen lanceert campagne
Marketing Groningen lanceert de campagne ‘Groningen voor elkaar’. Met de campagne wil Marketing Groningen ondernemers in de retail, horeca, vrijetijds- en cultuursector in de spotlights zetten, en een platform bieden aan alle lokale initiatieven die er als gevolg van de corona-crisis zijn ontstaan. Sinds de overheid maatregelen aankondigde om het virus in te dammen, steken Groningers massaal de handen uit de mouwen en bedenken de meest uiteenlopende en eigenzinnige initiatieven. Marketing Groningen wijst als voorbeeld op warenhuis.groningen.nl en Helpdesk 050. Samen bereik je meer, aldus Marketing Groningen, en daarom is besloten alle initiatieven te bundelen op één platform: groningenvoorelkaar.nl.

Transfers
Jeroen van Houten is nu senior communicatieadviseur bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Jeroen werkte als senior communicatie professional a.i. voor tal van organisaties als Rijkswaterstaat, diverse gemeenten, de Samenwerkingsorganisatie De Wolden en Hoogeveen, voor Woningcorporatie Lefier in Groningen, Woningcorporatie Woonconcept en de Provincie Utrecht.

Engelien van der Zwaag is nu communicatieadviseur voor de gemeente Waadhoeke. Engelien werkte binnen de Veiligheidsregio Fryslân voor de GGD Fryslân, en voor NWO Den Haag, het Gezondheidsinstituut NIGZ en de GGD.

Agenda
Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt in elk geval tot 1 juni!

Vacatures
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Jan Boon Communicatie zoekt een gedreven manager Communicatie & Externe Relaties die het corporate communicatiebeleid binnen de organisatie de komende jaren verder vormgeeft, professionaliseert en op strategisch niveau uitbouwt. In deze positie rapporteer je aan de voorzitter van de raad van bestuur. Je stuurt een team van ruim 10 mensen aan. Samen met hen ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van beleid op het gebied van interne & externe communicatie, PR & woordvoering, social media, arbeidsmarktcommunicatie, stakeholdermanagement en crisiscommunicatie. Solliciteren kan tot en met 18 april door je CV en motivatie te sturen naar jan@janboon.com.

Marlan in Leek zoekt een medewerker Marketing & Communicatie (24-28 uur). Het is jouw uitdaging zorg te dragen voor het uitbreiden en in stand te houden van de naamsbekendheid. Om dit te bereiken draag je zorg voor de in- en externe communicatie en beheer en bewaak je de huisstijl.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Behoefte aan inspiratie in het veranderde marketinglandschap
Marketeers in Nederland hebben door de coronacrisis extra behoefte aan inspiratie en houvast. De crisis is voor iedereen onverwacht ontstaan en de meerderheid geeft aan dat omzet en afzet onder druk komen te staan. Daarnaast is zichtbaar dat deze crisis van elke marketingprofessional een andere aanpak vraagt. Dit is volledig afhankelijk van de specifieke product-marktcombinatie. Voor een ieder is de vraag hoe je hiermee nu dient om te gaan. Op korte termijn zoeken de marketeers vooral naar inspiratie voor geschikte en gepaste marketingcommunicatie in deze crisissituatie. Op de lange termijn speelt het strategische vraagstuk hoe de actuele situatie het marketinglandschap verandert.

En dan nog even dit
Miljoenen vrij voor steun
Minister Slob stelt 11 miljoen euro beschikbaar aan huis-en-huisbladen en lokale publieke omroepen om de initiële klappen op te vangen van teruglopende inkomsten door de coronacrisis. Er wordt tussen 4000 en enkele tienduizenden euro’s uitgekeerd, meldt de NOS. De informatievoorziening door lokale media moet op peil blijven, vindt de minister. “Zeker in deze tijd is het belangrijk dat mensen weten wat er in hun nabije omgeving speelt”, stelt Slob. Het tijdelijke steunfonds helpt daarbij.

Helft Britse freelancers communicatie overweegt te stoppen
Ongeveer de helft van de Britse freelancers werkzaam in de communicatie overweegt te stoppen. Een vergelijkbaar deel heeft ten minste 60% van zijn inkomen ingeleverd door de coronacrisis. Een derde (33%) geeft zelfs aan dat de inkomsten met 80% of meer zijn verlaagd. Dat is de uitkomst van een onderzoek van PR Cavalry and Intuit Researche onder 243 freelancers in communicatie, waarover PR Week bericht. Dit schetst een grimmig beeld van de positie van zelfstandige professionals in het VK.
Freelancers in communicatie worstelen om rond te komen nu de budgetten bij bureaus en bedrijven voor hen zijn afgeknepen door de coronacrisis. Er is weliswaar een noodpakket van het ministerie van Financiën, maar zo’n twee derde (67%) van de freelancers zegt hier niet voor in aanmerking te komen.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s