Bonenin de pot

20 april 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is
Vertrouwen bieden in een samenleving zonder handen schudden
In de anderhalve-meter-samenleving schudden we geen handen meer. Dat leidt tot een zekere mate van frictie, vooral waar persoonlijk contact met elkaar heel normaal is. Op afstand met elkaar omgaan voelt niet alleen ongemakkelijk, handen schudden heeft zeker altijd een grote waarde gehad in de relatiesfeer. Het was voor de coronacrisis een ultieme wijze om het onderlinge vertrouwen te benadrukken. De uitbraak van de pandemie heeft echter een nieuw normaal gecreëerd. Dus moeten we op zoek naar nieuwe manieren om een vertrouwensband op te bouwen.

Verder in deze editie
• Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
• Communiceren na corona
• Reputatie wordt belangrijker dan marketing
• Agnes en Annemieke zoeken
• De kracht van het lokale

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
Bereid je voor op de post-corona economie
De coronacrisis doet veel ondernemers veel pijn. Maar er komt een moment dat de lijn weer omhoog gaat. Bedenk daarom nu alvast een eigen exit-strategie, adviseert marketingdeskundige Karel Jan Alsem en lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen. De crisis treft ons allen. Meestal in negatieve, soms in positieve zin. En hoe lang we met beperkingen te maken hebben weet niemand, het lijkt erop dat het niet snel voorbij is.

Bereid je voor op de post-corona economie
Anticiperen op de anderhalvemeter-economie is van belang. Niet voor niks hebben enkele partijen in het Noorden een pitch uitgeroepen voor ideeën voor het ‘anderhalvemeter-toerisme’. Maar dat geldt voor ons allen. Bedenk nu al goed op welke wijze je je producten kunt verkopen of je diensten kunt aanbieden in de nieuwe economie. Een combinatie van online, een kanaal dat nu enorm is gegroeid, met toch weer offline ligt voor de hand. Offline kun je bijvoorbeeld je richten op extra service in de zaak. Probeer tegelijk je nu online beter te tonen dan ooit. Want online is een blijvertje. Helemaal na deze crisis. Aldus Karel Jan Alsem.

We zoeken naar hoe we weer gepast kunnen communiceren
Een onderzoek onder communicatie- en marketingprofessionals, door Platform Innovatie in Marketing, toont aan dat er door de coronacrisis extra behoefte is aan inspiratie en houvast. Op korte termijn zoeken de marketeers vooral naar inspiratie voor geschikte en gepaste (crisis) marketingcommunicatie. Op de lange termijn speelt de strategische vraag: hoe verandert dit het marketinglandschap? De crisis is voor iedereen onverwacht en de meerderheid van de onderzochte marketeers geeft aan dat omzet en afzet onder druk komen te staan.

Communiceren na corona
Alle bedrijven en organisaties zijn wegens de Covid-19 crisis genoodzaakt hun interne en externe communicatie aan te passen. Maar gaan Belgische en Nederlandse marketeers en communicatieprofessionals hiermee verschillend om? Welke media zetten ze minder of net meer in? En verwachten ze dat ze na de crisis hun marketing- en communicatiemix helemaal anders gaan invullen?
Als toonaangevend communicatiebureau in België en Nederland wil The Oval Office graag peilen naar de visie van marketing-, communicatie- en HR-professionals omtrent de gevolgen van de huidige coronacrisis op hun vakgebied. Het invullen van deze vragenlijst duurt slechts een 5-tal minuten

Wat is de impact van corona op het communicatievak?
Dat het coronavirus en de daaraan gerelateerde maatregelen een impact hebben op ons en ons vak is duidelijk. Maar welke invloed precies? Wat is de impact ervan op afdelingen, bureaus of zzp’ers? Worden budgetten bevroren of juist niet? En aan welke communicatiedisciplines is nu vooral behoefte? Samen met DVJ Insights doet Logeion een kort onderzoek om de gevolgen van de coronamaatregelen voor het communicatievak in kaart te brengen. Heb je twee minuten om aan het onderzoek mee te werken?
Via deze link doe je mee aan het onderzoek. Zo kun jij je input geven, natuurlijk is dit anoniem. Invullen kan tot zondag 26 april en kost maar twee minuten van je tijd. De resultaten van het onderzoek zullen ze vervolgens op donderdag 30 april delen. Ze hopen natuurlijk op een grote respons, zodat ze samen van deze crisis kunnen leren voor de toekomst.

Wat mij verder is opgevallen
Reputatie wordt belangrijker dan marketing
SIRE-voorzitter Marc Oosterhout, in het dagelijks leven directeur van reclamebureau N=5, voorspelt dat marketing steeds ondergeschikter raakt aan communicatie en reputatie. “Wat je als bedrijf voor de wereld wil betekenen, is veel breder en rijker dan alleen de focus op verkoop.” De tijd van greenwashing is echt voorbij volgens Oosterhout, auteur van het boek ‘Powerbrands’. Hij pleit voor minder marketing- en meer communicatiedeskundigen in organisaties. “Zij hebben een veel bredere blik op hoe je de maatschappelijke relevantie van jouw bedrijf positioneert en managet.”

Donatiebeleid Nederlandse corporates staat op bedroevend niveau
Jan Driessen, oprichter van Q&A/Communicatie, Mayke van Keep, oprichter van De Issuemakers en Mark Blok, director corporate affairs bij Heineken Nederland: “Veel corporates doneren miljoenen om de crisisnood te lenigen. Maar… moeten zij daar ook over communiceren? Recent onderzoek wijst uit dat consumenten verwachten van bedrijven dat ze hulp bieden in deze tijden. Is het überhaupt nog een optie om niks te doen? Als je een geldbedrag bekend maakt, ben je vergelijkbaar met andere weldoeners. Maak je jezelf kwetsbaar zo? Noblesse oblige, vroeger hielp je mensen als je het zelf goed had. Het was niet chic om daarover te praten. Doen bedrijven er goed aan dit voorbeeld uit het verleden te volgen?

Verantwoordelijkheid nemen tijdens de coronacrisis maakt of kraakt je reputatie
Als bedrijf of organisatie is het dezer dagen niet eenvoudig om te communiceren. Mensen snakken naar informatie, maar consumeren die informatie ook veel kritischer, stelt communicatieconsulent Bram Boriau van het communicatiebureau Talking Birds. Hij werkt een vijftal categorieën voor acties uit die in lijn liggen met de informatie waar mensen naar op zoek zijn.
Mensen snakken naar informatie, dus het zou voor pr-bureaus en hun klanten een geweldige tijd moeten zijn om daarop in te spelen. Er zijn zeker opportuniteiten, maar we moeten als communicatiebureau vooral onze verantwoordelijkheid nemen en voorzichtig zijn.

Transfers
Ruud Linders is de nieuwe manager Marketing & Sales bij De Nieuwe Kolk in Assen. Ruud was senior marketeer bij AEOLUS Ruud Linders en manager Provinciale Ondersteuning en Marketing voor Biblionet Drenthe. Eerder werkte hij voor de Coöperatie Univé Dichtbij u.a..

Ria de Jong is de nieuwe manager Merk- en Marketingcommunicatie bij Univé. Ria komt van VONC en heeft haar eigen bureau De Kop van Noord. Ze werkte eerder voor Initio, Aegon Nederland, de Harting Bank en voor FBTO Achmea.

Denise Hamstra is als strategische communicatieadviseur begonnen aan een opdracht voor de gemeente Het Hogeland. Ze werkt aan de communicatie voor het lokale programmaplan van het Nationaal Programma Groningen. Denise werkt vanuit haar onderneming ComQi. nl onder meer voor Afier, de gemeenten Heerenveen en Oldambt, het Fries Sociaal Planbureau en Afeer.

Agenda
Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt in elk geval tot 1 juni!

Burgemeesters willen tot zeker 1 september een verbod op evenementen
Alle evenementen van deze zomer moeten worden afgelast. Daar dringen verschillende burgemeesters van grote steden op aan bij het kabinet, zeggen bronnen tegen de NOS. Het gaat bijvoorbeeld om festivals en betaald voetbalwedstrijden. De burgemeesters vinden dat het kabinet een verbod zou moeten instellen tot 1 september of 1 oktober. Het kabinet maakt volgende week ook bekend of en hoe andere maatregelen die gelden tot en met 28 april worden verlengd.

Vacatures
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Je mocht het wellicht vorige week gemist hebben, maar Jan Boon Communicatie zoekt een gedreven manager Communicatie & Externe Relaties.

De afdeling Economische Zaken van de gemeente Leeuwarden is op zoek naar een allround online marketingmedewerker (36 uur). Je bent verantwoordelijk voor het online marketingplan en –budget. Je bent beheerder van visitleeuwarden.nl en zorgt voor de doorontwikkeling van de site en het uitzetten en plaatsen van Engelse en Duitse vertalingen. Je schrijft en plaatst pagina’s en artikelen op de website. Sluitingsdatum is 10 mei.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Agnes
is in deze gekke tijden op zoek naar een nieuwe uitdaging op het gebied van communicatie, (online) marketing, Google optimalisatie of als ondersteuning van het management. Ze is sterk in grafische communicatie. Haar kracht ligt in het vertalen van ideeën naar daadwerkelijke communicatiemiddelen. Agnes heeft misschien weinig werkervaring maar wel de kennis en het enthousiasme. Daarom zoekt ze een werkgever waar ze zichzelf verder kan ontwikkelen. Agnes zoekt een leuke uitdaging in de omgeving van Groningen. Per mei is ze fulltime beschikbaar. Meer weten over Agnes? Mail jan@janboon.com.

Annemieke
is een young professional met ervaring op het gebied van communicatie in toerisme en hospitality, maar ook in het bankwezen. De laatste jaren heeft ze zich verder ontwikkeld in het communicatievak en is haar passie voor schrijven, content creëren en social media gegroeid. Annemieke zoekt in de omgeving van Stad en Ommeland en is per direct beschikbaar voor 24 uur per week. Annemieke haalt de meeste energie uit een afwisselende baan waarin ze haar creativiteit de vrije loop kan laten gaan in een open werkomgeving. Meer weten over Annemieke? Mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

De kracht van het lokale
Bestaat de papieren Leeuwarder Courant over vijf jaar nog? Is Omrop Fryslân meer dan een evenementenzender? Is hyperlocaliteit de redding van de Friese media? In het boek ‘De kracht van het lokale’ geven veertien spelers uit het Friese medialandschap hun mening. Zij blikken terug, beschrijven het heden en kijken vooruit. Ook drie columnisten, waaronder Frits Barend, werkten mee aan het boek.
Het boek ‘De kracht van het lokale’ biedt een blik achter de schermen van de Friese media. Het is een must voor iedereen die geïnteresseerd is in hoe het nieuws in Fryslân tot stand komt. Van Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad tot de Bildtse Post en van WâldNet en Liwwadders tot Fries Journaal. Van Heerenveen tot Terschelling, van Leeuwarden tot Gorredijk.
Peter Boomsma, de auteur, kent het Friese medialandschap als geen ander. Hij werkte 12 jaar als woordvoerder bij politie Fryslân, en was acht jaar teamleider Communicatie bij de Friese gemeente Weststellingwerf en is vanaf 2016 eigenaar van Boomsma Communicatie en adviseert hij organisaties en instellingen op het gebied van communicatie en media.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Vrouwelijk perspectief
Na enkele weken massaal in een corona-freeze te hebben geleefd, durven we bij de eerste tekenen van licht herstel weer voorzichtig om ons heen te kijken. Hoe nu verder? Om direct te constateren dat we nog heel veel niet (zeker) weten. ‘Het virus treft vooral ouderen en kwetsbaren’, ‘kinderen zijn niet de besmetters, ‘heb je het virus eenmaal gehad dan ben je immuun’, ‘het virus zal uitdoven als het warmer wordt’. Misschien. Misschien ook niet.
De scenario’s die worden bedacht om enigszins terug te kunnen keren naar de normale gang van zaken, leunen deels op aannames. Je zal maar moeten beslissen. Je zal maar deel uitmaken van het kabinet, de controlerende Tweede Kamer of zitting nemen in een crisisteam. Dan ben je niet te benijden. Maar waar zijn de vrouwen aan tafel van de crisisteams, vraagt filmmaker Renate Tromp zich in De Volkskrant verbouwereerd af.

Volledig team
Waar zijn de vrouwen aan tafel van de crisisteams, vraagt filmmaker Renate Tromp zich in De Volkskrant verbouwereerd af. Het zijn stereotypen, maar deze worden bevestigd in diverse internationale studies. Vrouwen hebben – over het algemeen – andere kwaliteiten dan mannen. Vrouwen zijn emphatischer, sterke verbinders, goed in communicatie en gericht op de lange termijn. Mannen zijn analytischer, gericht op hoofdlijnen en het resultaat. Samen vormen ze een perfect team. We hebben de afgelopen weken veel te danken aan al die mannen die beslissingen durfden nemen, zelfs op basis van soms gebrekkige kennis. Het heeft ongetwijfeld levens gespaard. Maar nu we moeten gaan nadenken over hoe nu verder, hebben we het volledige team nodig en niet de helft.

En dan nog even dit
Bedankt communicatiehelden!
Alle aandacht gaat in deze tijden van corona uit naar het primaire proces in de zorg: verpleegkundigen, artsen, ambulancepersoneel. En terecht. Dat schrijft Wieneke Buurman in haar blog. Daarbij worden communicatieprofessionals niet genoemd. En dat is niet terecht. Want ook die werken knetterhard. Houden ons op de hoogte van de ontwikkeling van de crisis. Maken zichtbaar wat het primaire proces doet. Laten zien hoe Nederland meeleeft en hoeveel mooie initiatieven er worden ontplooid om de crisis te bestrijden en draaglijk te maken. Roepen ons op om ons leven aan te passen, thuis te werken en te blijven, anderhalve meter afstand te nemen. Zonder communicatie geen beeld van de crisis.
Dus bij deze: een levensgroot compliment voor alle collega’s die communiceren over de crisis. In de zorg, maar ook bij de overheid en brancheorganisaties. Jullie doen fantastisch en onmisbaar werk! Het past bij de natuurlijke bescheidenheid van communicatiemensen om niet actief aandacht voor hun bijdrage te vragen. Maar voor één keer zet ik jullie maar al te graag in het zonnetje! Aldus Wieneke Buurman in haar blog.

Vertrouwen in arbeidsmarkt neemt af
De coronacrisis heeft invloed op ons vertrouwen in de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit blijkt uit onderzoek onder 800 Nederlanders door Motivaction, in opdracht van Nationale Vacaturebank en Intermediair. In het onderzoek van maart 2020 geeft 39% van de ondervraagden aan nu niet op zoek te zijn naar een nieuwe baan. In januari van dit jaar was dit nog 31%. In januari was 68% van de ondervraagden het nog eens of zeer eens met de stelling dat ze gemakkelijk nieuw werk konden vinden. In maart is dit gedaald tot 58%.

Vertrouwen in arbeidsmarkt neemt af
“Met de huidige onzekerheid is het zoeken naar een nieuwe baan niet het eerste waar je aan denkt. Maar onze verwachting is dat na de beëindiging van de huidige lockdown zowel het bedrijfsleven als werkzoekenden snel in beweging gaan komen. We zien zelfs in april al een toename van bezoek op onze websites”, zo laat Nationale Vacaturebank weten in een persverklaring.
Vergeleken met januari is het aantal aangeboden vacatures in maart met 23% gedaald. In de voorgaande drie jaren was in maart nog sprake van een stijging. Alleen de beroepsgroepen zorg, beveiliging, techniek, en productie zijn nauwelijks geraakt. De juridische beroepsgroep vertoont zelfs een lichte stijging. Het aanbod stokte halverwege maart, direct na de eerste persconferentie van premier Rutte over de noodmaatregelen.

RGN verhuist naar Hengelo
RGN Brand identity services vertrekt uit Almelo omdat de huidige kantoorruimte is verkocht en gebruikt deze stap om verder te professionaliseren; ze krijgt op de nieuwe locatie mogelijkheden tot het inrichtingen van een modern kantoor naar de eisen en inzichten van nu en is daarmee klaar voor de toekomst. Ondanks de actuele situatie rondom corona ziet de directie van RGN de verhuizing met veel plezier en vertrouwen tegemoet. Algemeen directeur Erwin Scholten van Agteren: “De verhuizing naar deze locatie geeft straks een positieve impuls aan ons als onderneming en zeker ook aan al onze medewerkers. Het past bij waar we staan en waar we mee bezig zijn. We geloven in dit nieuwe concept”. Het uitgangspunt is om 1 juli 2020 operationeel te zijn in het nieuwe ‘DSTRCT/74’.

Uitspraak
“In crisis komt ware karakter van je merk naar boven”. Caroline van Turennout, manager Marketing & Communication bij Zeeman.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s