Bonen in de pot

27 april 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is
De zucht van Rutte die alles zei
Heb je het ook gehoord? De zucht van Mark Rutte. De premier duidde diverse duivelse dilemma’s, toonde zich kwetsbaar en begripvol naar alle Nederlanders die gewoon willen leven. Al in de aanloop naar de persconferentie wist Nederland, dat er teleurstelling zou zijn. De coronacrisis heeft het openbare leven al weken in de greep. Het begin van het begin is voorbij, maar er lijkt sprake van nog niet eens het prilste begin van het einde. Het bleek in alles uit de toon.
We zagen een zorgelijke, serieuze en diepdonkerblauwgedaste premier met een groot dilemma: de strijd tussen de vrijheid van de een en de gezondheid. Rutte had maar één optie: alle 17 miljoen Nederlanders zo vaderlijk mogelijk blijven oproepen om zelfbeheersing te tonen. Wie slim is, blijft sober.
In het communicatievak is een bekende uitdrukking ‘de olifant in de vogelkooi’: hoe meer informatie je wilt overbrengen, hoe groter de kans dat de boodschap niet overkomt.

Verder in deze editie
• Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
• De technieken in gedragsbeïnvloeding
• Communiceren in onzekere en hectische tijden
• Zij zijn op zoek
• Nominaties voor De Tegel bekend

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
Kabinet moet lessen trekken uit communicatie over corona-maatregelen
De corona-app is een onvoldragen idee dat te vroeg werd gelanceerd. Zoiets moet niet te vaak gebeuren. Dat schrijft Raoul du Pré in De Volkskrant. Premier Rutte is de beroerdste niet. Nu steeds meer nadruk komt te liggen op dingen die niet goed gaan in de coronabestrijding, is hij steeds de eerste om toe te geven dat er fouten worden gemaakt. Dat kan ook niet anders nu er nog zoveel onbekende factoren zijn. Wel is het zaak snel te leren en niet meer in herhaling te vallen.

De technieken in gedragsbeïnvloeding in Mark Ruttes persconferenties
De boodschap van persconferentie van afgelopen dinsdag, waarin Mark Rutte enige versoepeling van coronamaatregelen aankondigde, was ernstiger en minder saamhorig van toon dan eerdere persconferenties. Wij moeten ons realiseren wat er op het spel staat als het coronavirus ‘als een golf’ over ons heen komt. De maatregelen kunnen we alleen langzaam versoepelen. Voorzichtigheid en veiligheid staan voorop. En ook Rutte zelf valt het zwaar. Dat schrijft Cecilia Keuchenius, sociaal psycholoog en gedragsdeskundige bij Motivaction in haar blog.

De technieken in gedragsbeïnvloeding
Het viel Cecilia Keuchenius op dat er diverse gedragsbeïnvloedingstechnieken gebruikt worden in de persconferenties van Rutte. Sommige hiervan zien we telkens terug. Dit keer was er echter ook shift te zien in hoe de premier ons toespreekt en aanspoort tot het gewenste gedrag. In eerdere persconferenties (vooral die van 31 maart) gaf hij veel complimenten: we deden het goed als volwassen, democratisch land en je kon op straat zien dat mensen zich aan de regels hielden (social proof). De afgelopen persconferentie benadrukte hij vooral wat er allemaal mis kan gaan als we de maatregelen te snel versoepelen (fear appeals) en gebruikte hij beeldspraken als ‘duivelse dilemma’s’ en ‘een golf’ om de boodschap te bekrachtigen.

Adverteerders: blijf investeren in communicatie en media
De Bond van Adverteerders: “Als netwerk van merkleiders voelen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid te helpen de economie draaiende te houden en te blijven investeren in communicatie en media, anders vallen er partijen om.” De impact van Covid-19 op onze samenleving is enorm en het is dan ook begrijpelijk dat deze leidde tot terughoudendheid bij merken om te adverteren en soms zelfs tot een volledige stop. Inmiddels is de eerste schok verwerkt en gaan merken een nieuwe koers bepalen, passend bij de nieuwe ‘1,5-meter-werkelijkheid’.

Adverteerders: blijf investeren in communicatie en media
De Bond van Adverteerders roept merkleiders op om als het enigszins kan te (blijven) investeren in media en communicatie. Dat kan betrekking hebben op het merk, maar ook op het groot maken van een maatschappelijk initiatief. Door die investeringen kunnen de mediakanalen overeind blijven die zo belangrijk zijn voor merken om hun doelgroepen te bereiken. Bovendien helpen media-investeringen de economie op gang te brengen en te houden.

Wat mij verder is opgevallen
DPG Media laat Nu.nl en AD.nl naast elkaar bestaan
De websites van Nu.nl en AD.nl blijven naast elkaar bestaan, ook nu ze samen onderdeel zijn van DPG Media. Doel is om online nummer 1 en 2 in de markt te worden, aldus Erik Roddenhof, topman van DPG Media. Vorige week keurde de ACM de overname van Sanoma door DPG Media goed. De komende week wordt dat definitief.
Roddenhof vertelde dat het op zich niet bijzonder is om twee merken in één bedrijf te hebben die op dezelfde markt actief zijn. “We denken dat AD en NU goed naast elkaar binnen ons bedrijf kunnen bestaan”. Daarbij zal Nu.nl gratis blijven, maar wel wordt er een sectie aan toegevoegd met betaalde artikelen uit de andere DPG-titels.

Communiceren in onzekere en hectische tijden
Aan onzekerheid is de gezondheidszorg wel gewend. Er zijn immers altijd grenzen aan de beschikbare evidentie. Maar de extreme niveaus van onzekerheid rondom de verspreiding, behandeling, en gevolgen van Covid-19 zijn uitzonderlijk. Reguliere behandelingen moeten worden uitgesteld en contact tussen zorgverleners en patiënten en hun naasten vindt veelal via (beeld)bellen en onder tijdsdruk plaats. Bij patiënten en hun naasten spelen er bovendien sterke emoties, zowel in de zorg rondom Covid-19 als daarbuiten. Zorgverleners moeten daarmee omgaan, ondanks hun eigen emoties. Hoe kun je als zorgverlener het beste met patiënten in gesprek gaan, gegeven alle onzekerheid? En hoe doe je dat alles binnen de huidige hectische omstandigheden – onder tijdsdruk en vaak bij afwezigheid van face-to-face contact – op zo’n manier dat informatie beklijft en dat patiënten en hun naasten zich gehoord voelen?

Transfers
Carla Boonstra is nu marketing- en communicatieadviseur voor de nationale koolstofbank & Valuta voor Veen, dit is één van haar projecten die ze uitvoert vanuit haar bureau met-swoeng.nl. In haar andere projecten zorgt Carla voor inspiratie, de benodigde kennis bij diverse agrarische partijen en bij Zorginstellingen in Fryslân om de transitie naar de circulaire economie te maken en ze is de marketingcommunicatie verantwoordelijke voor Living Lab Fryslân natuur inclusieve landbouw.

Timo Weda is nu transitiemanager Marketing en Communicatie a.i. bij Agrifirm Rundvee van de Royal Agrifirm Group en is daarnaast nu ook manager Communicatie a.i. bij Area Reiniging. Timo is (interim) directeur, manager en consultant Marketing en Communicatie vanuit WEDA Marketing.

Anneke Hager pakt als interim communicatieadviseur vanuit Maandag® de communicatie bij Rijkswaterstaat voor de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl op. Anneke is eigenaar van De Duurzame Dame en werkte onder meer voor WarmteStad (onderdeel van de gemeente Groningen en het Waterbedrijf Groningen), de gemeenten Emmen en Assen.

Sylvia Suurmeijer-Hulsman is strategisch adviseur a.i. bij het Agentschap Telecom. Ze komt van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, heeft haar eigen bureau SH Communicatie, en werkte onder meer voor de gemeente Coevorden, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, de Dienst Uitvoering Onderwijs, de gemeente Midden-Groningen, voor de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenpark Rengers en de ING.

Joost Steppé nieuwe directeur Marketing en Communicatie Universiteit Twente
Het College van Bestuur van de Universiteit Twente heeft drs. Joost Steppé benoemd tot directeur Marketing & Communicatie van de universiteit. Joost Steppé, woonachtig in het Friese Nes, is een ervaren manager die in zowel de publieke als private sector actief is. De afgelopen jaren was hij, als interim-manager of in vaste dienst, werkzaam in diverse organisaties en sectoren. Ook in het hoger onderwijs; vanaf 2009 was hij directeur Marketing bij Stenden Hogeschool, eerst interim, later in vaste dienst. In 2015 is Joost een klein jaar verbonden geweest aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, als interim hoofd van de afdeling Maatschappelijke Profilering. Joost studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Agenda
Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt tot 1 september (!).

Vacatures
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Het Noorderpoort college zoekt een contentmaker/camerajournalist. Je maakt onderdeel uit van het contentteam. Je vervult hierin een belangrijke rol in de creatieve inbreng en uitvoering. Je gaat op pad (in stad en regio) om video-items te maken die aansluiten bij de belevingswereld van de (aankomende) studenten en stakeholders. Je zet videocontent op de kaart binnen Noorderpoort. Ervaring met vloggen is een pre.

New Energy Coalition zoekt ter ondersteuning van de communicatieadviseurs een communicatiemedewerker met online talent (0,8-1 fte). Dit doe je zowel voor corporate communicatie als de vele projecten waaraan New Energy Coalition werkt. Je werkt hierbij nauw samen met collega’s en met diverse projectpartners. Jouw taken zijn onder meer het ontwikkelen en uitvoeren van online-communicatie (corporate en project-gerelateerd), het uitvoeren en beheer van social media (corporate en project-gerelateerd), het opzetten, coördineren en uitvoeren van communicatie deliverables van projecten. Je kunt solliciteren door uiterlijk 16 mei a.s. een motivatiebrief en CV te sturen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Zij zijn op zoek
Annemieke, een jonge professional met ervaring op het gebied van communicatie in toerisme en hospitality, maar ook in het bankwezen.
Agnes is op zoek naar een nieuwe uitdaging op het gebied van communicatie, (online) marketing, Google optimalisatie of als ondersteuning van het management.
Walter is een communicatieprofessional met veel ervaring op het gebied van klantverhalen. Hij weet de boodschap van de opdrachtgever steeds om te zetten in een pakkende tekst of artikel.
Kim is een jonge professional met een passie voor schrijven. Ze heeft werkervaring opgedaan bij een krant en zou zich nu verder willen ontwikkelen binnen een functie gericht op marketing en communicatie of journalistiek.
Pauline is op zoek naar een fijne nieuwe interim marketingcommunicatie klus, bij voorkeur voor 2 tot 3 dagen in de week in Groningen, Friesland, Drenthe of Overijssel.
Krista is een overheidsspecialist met 15 jaar ervaring in bedrijfsvoering en dienstverlening, gespecialiseerd in online/digitaal.
Marieke is een communicatieadviseur met hart voor de zaak. De doelgroep écht raken en in beweging brengen; daar draait het bij haar om.
Een ervaren adviseur marketing en communicatie. Ze is een creatieve, schrijfvaardige adviseur met ervaring in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding en op zoek naar een nieuwe baan.

Meer weten over deze professionals? Mail me: jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Het belang van communicatie in crisistijd
De coronapandemie legt enorm veel druk op de communicatieafdelingen van organisaties. Maarten Spaans, werkzaam bij De Issuemakers, een adviesbureau dat klanten ondersteunt op het gebied van communicatie en public affairs, deelt zijn ervaringen.
“Veel bedrijven hebben vragen over hoe nu te communiceren en we helpen ook verschillende overheidsorganisaties bij hun communicatie. Iedereen moet snel reageren met onvolledige informatie. Communicatie helpt bij het wekken van vertrouwen”, zegt Maarten Spaans. “Voor allemaal geldt: er is nog heel veel onduidelijk over de situatie en waar het naartoe gaat. In zo’n geval kan het ongunstig zijn om helemaal niets te laten horen, maar je kunt ook niet altijd precies vertellen waar het heengaat. Het kan nu een goed idee zijn om over het proces en je dilemma’s te vertellen.”

En dan nog even dit
Nominaties voor De Tegel bekend
De organisatie van De Tegel, de journalistieke jaarprijzen van Nederland, heeft nominaties in de categorieën Nieuws, Achtergrond en Regio/lokaal bekendgemaakt. Koos Bijlsma, Maaike Borst, Marijke Brouwer, Gerdt van Hofslot, Frank von Hebel, Inki de Jonge, Louis van Kelckhoven, Patricia Kolthof, Lieke van den Krommenacker, Mannus van der Laan, Esther van der Meer, Gea Meulema, Ina Reitzema, Herman Sandman, Erik van der Veen, Maaike Wind (Dagblad van het Noorden) – Ik Wacht, een omvangrijke artikelenreeks over mensen die getroffen zijn door Groningse aardbevingen en de trage politiek reactie en vergoedingen vanuit Den Haag.

Uitspraak
“Wat je nu doet, is bepalend voor je toekomst.” Oosterse wijsheid.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s