Bonen in de pot

4 mei 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is
De voorbereidingen om weer te gaan communiceren
De wereld gaat gefaseerd weer open en daar wil je als bedrijf, organisatie en merk weer zo snel mogelijk volop in meedraaien. Daarom is het cruciaal je nu voor te bereiden of door te ontwikkelen voor morgen. Bereid je maximaal voor op wat mogelijk is. Zorg dat je mensen hebt geïnstrueerd om snel op te kunnen starten. Deze snelheid win je vooral in processtappen. Dus denk daar nu over na. Wie heb ik allemaal nodig om een campagne live te zetten? Heb ik de laatste data van de onderzoeken beschikbaar? Heeft je bureau nagedacht over 1,5 meter? En zijn er mensen beschikbaar om snel op te kunnen starten? Zorg dat je mediabureau klaarstaat om je campagne snel live te kunnen zetten, terug te trekken of aan te passen. Breng de juiste mensen in stelling.

Een duidelijke roadmap is nodig om weer snel back to business te kunnen gaan. Waar sta je nu en waar wil je naartoe? Focus hierbij zowel op de korte als op de lange termijn. Om erachter te komen waar je precies staat, is onderzoek cruciaal. Hoeveel invloed hebben de coronamaatregelen gehad (of hebben ze nog steeds) op je merk, je organisatie of je bedrijf, maar ook op de categorie en je doelgroep?

Verder in deze editie
• ‘Verrommelen’
• Vooral traditionele media voor corona-info
• De Leeuwarder Courant lanceert LC NOW
• Hoe PR en storytelling effectief zijn in crisistijd

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
Coronamaatregelen ‘verrommelen’
De toenemende drukte op straat komt niet zonder risico. Gaat het aantal besmettingen met en doden door het coronavirus daardoor weer oplopen, dan duurt het alleen maar langer voordat bijvoorbeeld kroegen en kappers weer opengaan.
Veel gedupeerde ondernemers zijn alweer volop bezig zich voor te bereiden op een situatie waarin de huidige coronamaatregelen zijn versoepeld: zo heeft Fletcher Hotels de hotels, inclusief de restaurants en bars, weer geopend. Alleen de gasten die blijven slapen mogen gebruik maken van de horeca. En dat zet kwaad bloed bij andere horecagelegenheden en bij de zogeheten contactberoepen als kappers, fysiotherapeuten en nagelstudio’s.
De cijfers in de gezondheidszorg laten volgens premier Mark Rutte zien dat het de goede kant opgaat. Maar het is wel zaak die goede trend vast te houden, aldus de premier. “Als de cijfers, doordat mensen toch te veel de straat op gaan, minder goed worden, dan wordt het heel moeilijk om te gaan versoepelen.”

Overheid past communicatieframe aan
Communicatie verschuift van persoonlijke gezondheidsrisico’s naar een ‘gezonde samenleving’. Het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie heeft een handreiking uitgebracht voor de communicatieaanpak van de coronacrisis. Het communicatieframe verschuift daarin en richt zich minder op de persoonlijke gezondheidsrisico’s van Nederlanders maar meer op een ‘gezonde samenleving’ fysiek, mentaal, maatschappelijk en sociaaleconomisch.

Vooral traditionele media voor corona-info
Mensen zijn vooral op zoek naar informatie over het voorkomen van besmetting met corona, de symptomen en behandeling ervan en een vaccin. Kranten en televisie, de traditionele media, worden het vaakst gebruikt om informatie op te zoeken over het coronavirus. Ook nieuwssites worden veel bezocht, stellen communicatiewetenschappers van de Universiteit van Amsterdam die het mediagebruik en de behoefte aan informatie van Nederlanders over corona bekeken.
Mensen zijn vooral op zoek naar informatie over het voorkomen van besmetting met corona, de symptomen en behandeling ervan en mogelijke vaccinatie. De helft van de bijna duizend benaderde personen voor dit onderzoek vindt de gevonden informatie soms tegenstrijdig en soms onduidelijk.

Wat mij verder is opgevallen
De Leeuwarder Courant lanceert LC NOW,
een Instagram-account toegesneden op de nieuwsbehoefte van 14- tot 18-jarigen in Friesland. Met LC NOW wil de Leeuwarder Courant mediawijsheid onder jongeren bevorderen. Jongeren kunnen bij het platform terecht voor betrouwbaar nieuws uit de regio en contact met leeftijdsgenoten. LC NOW helpt bij het vormen van een eigen mening en zet aan tot discussies over belangrijke zaken als politiek, de economie en andere actuele onderwerpen.
Het Instagramkanaal is opgezet door studenten Communicatie van NHL Stenden Hogeschool. Een eerste groep heeft eind vorig jaar de look and feel uitgedacht en uitgezocht hoe jongeren het liefst nieuws consumeren. LC NOW doet dat met nieuwsberichten, infographics en stellingen die de afgelopen maanden in een besloten groep voorgelegd zijn aan een testpanel van zo’n honderd middelbare scholieren.
Een tweede groep heeft de afgelopen weken nagedacht over de journalistieke inhoud van het kanaal en is onder begeleiding van de redactie van de LC begonnen met het maken van de eerste berichten. Vanaf vandaag zijn deze zichtbaar voor iedereen op LC NOW.

Fatalistische communicatie is funest voor het bedrijfsimago
Tijdens elke crisis halen communicatieadviseurs fatalistische scenario’s uit de kast en de coronacrisis is geen uitzondering. Het uitgangspunt dat mensen geen enkele invloed hebben op hun lot, is voor Wim de Bie en Kees van Kooten de inspiratiebron geweest voor een prachtig neologisme: doemdenken. Het lijkt wel alsof de grootste doemdenkers die de meest duistere dystopie kunnen schetsen de meeste media-aandacht genereren, terwijl dit voor ondernemingen zelf niet positief uitpakt. Sterker nog, het verzwakt de positie van een bedrijf ontzettend.

Verkrijgen legitimatie opgave voor communicatie én organisatie
Hoe gaan communicatiedisciplines bijdragen aan het behouden dan wel het verkrijgen van legitimatie voor hun organisaties? De vraag is actueel, vanwege de toenemende behoefte bij organisaties en hun bestuurders om zich te verantwoorden voor hun daden en denkbeelden. Ze willen hun bestaansrecht bewijzen en een license to operate verkrijgen.
Organisaties willen relevant zijn en er toe doen. Zo zegt de Vereniging van Banken dat ‘het belangrijk is dat bedrijven laten zien hoe ze geworteld zijn in de samenleving en wat hun betekenis is voor de omgeving’. Zelfs onze premier vraagt bestuurders vaker stelling te nemen in maatschappelijke en politieke kwesties. En waar het gaat om relevantie, betekenisgeving, vertrouwen wekken en stelling nemen, speelt communicatie een essentiële rol. Dat schrijft Karel Winkelaar, communicatiestrateeg, coach en auteur.

Transfers
Sandra Liem is nu communicatieadviseur bij de gemeente Emmen. Vanuit haar bureau SL Advies geeft ze communicatieadvies. Haar specialiteit is de vertaalslag van beleid naar uitvoering. Zo werkte ze onder meer voor Harry Smit ‘De Marktslager’, de gemeente Urk, DBO energie. CRISP marketing & sales, het Noorderpoort College en voor Weijer Eco-zwemmen.

Agenda
Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt tot 1 september (!).

Vacatures
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Actief Techniek zoekt een stagiaire Marketing & Communicatie voor de periode september 2020 tot februari 2021. Op de Afdeling Marketing en Communicatie werk je samen met twee directe collega’s en ben je bezig met het zichtbaar maken van het bedrijf. Je werkt aan naamsbekendheid en licht de diensten uit. Daarnaast ben je samen met collega’s bezig met het opzetten van acties om nieuwe vakkrachten en klanten te werven. Je organiseert events, schrijft teksten en bent daarnaast ook bezig met het ontwerpen van posters en flyers.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie
op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Resultaten van onderzoek naar impact coronavirus op communicatievak bekend
Heeft het coronavirus impact op het communicatievak? En zo ja, wat is deze impact dan? Dit soort vragen stelde Logeion in een onderzoek dat ze samen met onderzoeksbureau DVJ Insights uitvoerden. Op basis van de repons en de input die ze hebben gekregen kunnen ze vaststellen dat het coronavirus inderdaad een impact heeft op ons vak. Met name op de communicatiebureaus en al onze vakgenoten die als zzp’er werken. Communicatieafdelingen in zowel de publieke als de private sector zien de budgetten wel toenemen, maar de bureaus en de zzp’ers zien dat niet terug in extra werk. Sterker nog, zij zien al de eerste inkomsten teruglopen. Het is met name (hands-on) crisiscommunicatie en interne communicatie waaraan op dit moment veel behoefte is en tijd en geld aan wordt besteed. Dat gaat ten koste van bijvoorbeeld de meer strategische lange termijncommunicatie. Alle resultaten van het onderzoek kun je hier downloaden.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Hoe PR en storytelling effectief zijn in crisistijd
Events gecanceld, geplande campagnes herzien en influencers heroverwogen. Ook media hebben te maken met grote verschuivingen door de nieuw ontstane situatie. Heeft het dan zin om out-of-home te adverteren? Televisie maakt juist een revival en is dus weer het overwegen waard. Kortom, het medialandschap is in beweging. En daar moet je als communicatieprofessional rekening mee houden. Zeker is dat de oude keuzes op z’n minst herzien moeten worden om je boodschap op de plek te krijgen waar jouw doelgroep zich momenteel bevindt. En dan loop je nog tegen de vraag aan met welke content je je doelgroep momenteel het best kunt raken. Xanne Liebregts en Sophia Heemskerk, consultants bij creatief PR-bureau Glasnost zetten zaken (hieronder) op een rijtje.

Aanpassen aan nieuwe realiteit
Merken hebben zich in no-time moeten aanpassen aan deze onstuimige nieuwe realiteit, met als opdracht om digitaler, flexibeler en meer real-time op de bal te spelen. Bovendien moet de boodschap momenteel vooral maatschappelijke relevantie hebben. Als we eerlijk zijn, wordt dat alweer een beetje saai.

Lever toegevoegde waarde
Om tussen al dit harde nieuws een stukje share of voice te pakken, zul je als merk van toegevoegde waarde moeten zijn. Investeren in een goed redactioneel netwerk, maar ook het creëren van een solide PR-strategie en een authentiek verhaal is essentieel.

Verdiep je in activiteiten doelgroep
Een belangrijke stap is om te kijken waar de interesses van de doelgroep precies naar uitgaan. Mensen hebben deze dagen veel meer tijd om content te consumeren. Uit onderzoek van Visual Capitalist blijkt dat lineaire televisie en online video’s als belangrijkst worden gezien voor alle generaties en geslachten.

Onderzoek de huidige behoefte van de doelgroep
Laten we kijken naar de rol van storytelling in de nieuwe realiteit. Storytelling zorgt er (in de juiste gevallen) voor dat mensen zich kunnen identificeren met het (merk)verhaal. Het is dus belangrijk om de huidige situatie van de doelgroep die je wilt bereiken goed te onderzoeken. Waar ligt nu de behoefte van de thuiswerker? Waar wil de Nederlander met zijn gezin zich in zijn vrije tijd het liefst, met beperkte vrijheid, mee bezighouden?

En dan nog even dit
Uitgeverij New Publishers maakt een doorstart
Het bedrijf wordt overgenomen door DVK, het moederbedrijf van Kaap Hoorn in Haren. Directeur-eigenaar Paul Heikens van New Publishers maakte dat onlangs bekend. Met de overname wordt een bestaande samenwerking verder uitgebreid. New Publishers blijft de eigen titels, zoals Entrepreneur , Golf & Lifestyle en LocalZ uitgeven. Ook worden in opdracht nog steeds magazines gemaakt. Met de overname is het volgens Paul Heikens de bedoeling om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden met onder meer social media, content management, het bouwen van websites en vormgeving. “Door het toevoegen van nog meer rendabele activiteiten ziet New Publishers de toekomst met het volste vertrouwen tegemoet.”

Uitspraak
“Succes en falen van organisaties hangen steeds meer af van immateriële waarden: vertrouwen, tevredenheid, reputatie, trots.” (Paul Stamsnijder).

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s