Bonen in de pot

11 mei 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is
Coronamoe?
Hoe is het met jouw coronakapsel? Ben je het al beu? Binnenkort mag je met je quarantainekapsel naar de kapper. Misschien heb je al een plekje gereserveerd als één van de eersten in de stoel. Mondkapje voor en hup knippen maar. Het is natuurlijk wel de vraag of de kapper je nog herkent en weet waar hij of zij aan begint. Ik sta in ieder geval te trappelen voor een behandeling.

Ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik heb het huis buitenom geverfd, binnen herstelwerkzaamheden. Ik fiets me ongans, heb alle mooie delen van Oost-Groningen gezien, de zolder is opgeruimd, de tuin is bijgewerkt en ik ben uit geknutseld.
Ik verwerk dagelijks een karrevracht aan alerts over marketing en communicatie. Hoewel het aantal afneemt. Bonen in de pot en Bonen Weken staan telkens vol met coronacommunicatie.

Er komt stilaan stoom uit mijn oren omdat ik weinig mensen spreek, of hebben we elkaar steeds minder te vertellen? Hoe zit dat eigenlijk met jou? Spreek je je collega’s nog wel? En je klanten? Het wordt tijd om contacten te herstellen. Stapje voor stapje. Samen herinneringen op halen, of vertellen wat je hebt geleerd in de voorbije periode. Niet elkaar naar de mond praten, maar belangstelling tonen kan geen kwaad. Luisteren, vragen stellen en anekdotes delen.

Stap voor stap van het coronaslot. Zo langzamerhand mag er steeds iets meer. Maar die 1½ meter blijft voorlopig nog wel even. Bereid je maar voor op een jaartje of meer. Voorlopig geen handen schudden en knuffelen (of meer ..)

Verder in deze editie
• Coronacrisis zorgt voor versnelling in verduurzaming citymarketing
• Helft Vlamingen heeft geen vertrouwen in communicatie overheid
• De krant is vaak niet relevant
• Joost zoekt
• Minder vacatures, herstel zet wel iets in

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
Coronacrisis zorgt voor versnelling in verduurzaming citymarketing
Amsterdam neemt haar citymarketing op de schop. Wat gaat er precies veranderen? En wat doen andere steden? Geerte Udo, directeur van amsterdam & partners, sprak zich vorige week in Het Parool in een artikel met de kop Amsterdam wil binnenstad teruggeven aan Amsterdammers, nadrukkelijk uit voor ‘duurzaam toerisme’: “We moeten dit momentum pakken. Ik hoop echt dat het platte consumentisme uit het toerisme is verdwenen als dit achter de rug is.”

Coronamoe?
Het is leuk dat ook deze nieuwe tijd weer nieuwe deskundigen oplevert. Dat schrijft Sak van den Boom, adviseur en senior expert contentmarketing in zijn column. “De coronacrisis luidt een nieuwe werkelijkheid in met een grote economische recessie en een anderhalvemeter-samenleving. Dat vraagt van bedrijven en instellingen een kritische blik op hun visie, ambitie en strategie. Business as usual bestaat immers niet meer. Hoe ziet die nieuwe werkelijkheid eruit? Wat betekent dat op korte en lange termijn voor jouw organisatie? Wat wil je concreet bereiken? Hoe pak je het aan en wat betekent dat voor medewerkers en klanten? Succesvol ondernemen in het nieuwe normaal begint met een visie en een goed verhaal.”

Helft Vlamingen heeft geen vertrouwen in communicatie overheid
Ze missen vertrouwen en duidelijke crisiscommunicatie door de overheid. Dat blijkt uit een onderzoek van Indiville & RCA bij 1.000 Vlamingen. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt de coronacommunicatie verwarrend en onduidelijk. Bijna 70% ergert zich wanneer ministers los van elkaar communiceren of elkaar zelfs tegenspreken. En bijna de helft of 42% zegt weinig vertrouwen te hebben in de manier waarop de overheid communiceert rond de coronamaatregelen. Eén op de twee burgers vindt de informatie die ze krijgen van overheidswege zelfs ronduit slordig. Uit de studie blijkt dat burgers vooral vertrouwen hebben in de experts. Virologen en medische experts worden gezien als de hoogst betrouwbare bron voor informatie (85%), gevolgd door de Veiligheidsraad (51%) en de eerste minister (41%). Burgers willen dan ook vooral geïnformeerd worden door de virologen (87%), de premier (67%) of door de verantwoordelijke minister als vakexpert (69%).

Wat mij verder is opgevallen
Triodos Bank roept op tot een reset van de economie in nieuwe campagne
Triodos Bank lanceert een nieuwe campagne. De campagne, ‘Reset de economie’, laat zien dat mensen zelf kunnen bepalen hoe de economie er straks uitziet. Met de campagne, ontwikkeld door bureau Dawn, wil de bank de mensen oproepen de economie straks opnieuw uit te vinden. De duurzaam ondernemende bank legt uit dat straks wanneer geld weer gaat rollen, de samenleving moet beslissen welke kant op. Triodos verduidelijkt dat de verdeling meer evenredig dient te zijn dan dat die nu is.

De krant is vaak niet relevant
We denken vaak dat het bij PR alleen gaat om free publicity. Hoe kom ik gratis in de krant? Nou, Thea van Unen, PR trainer en adviseur, kan je één ding vertellen: gratis bestaat niet. Want hoe dan ook maakt iemand werkuren om te zorgen dat je in de krant komt. “Laten we ook eens nadenken over die krant. Is dat wel het medium waar jij jouw doelgroep het beste bereikt? Hoe goed ken jij je doelgroep eigenlijk om er echt een relatie mee op te bouwen? Weet jij waar zij te vinden zijn en waaraan zij behoefte hebben?”
Dit neemt niet weg dat media, maar ook influencers en ambassadeurs, een centraal middel zijn voor een succesvolle PR-strategie. PR gaat namelijk wel over nieuws! Hard nieuws en ‘zacht’ nieuws: nieuws dat je creëert en beïnvloedt. En met die aandacht willen we begrip creëren voor jouw merk of product. Het is zeker ook belangrijk dat je goed weet wat jouw merk brengt. Aldus Thea van Unen.

Bewustere consumenten zijn kansen voor slimme marketeers
Dr. Barbara Deleersnyder is sinds kort hoogleraar Marketing aan het Departement Marketing van Tilburg School of Economics and Management. “We zijn ongetwijfeld terechtgekomen in een ongeziene wereldwijde crisis, waarbij we nu nog ‘slechts’ op het kantelpunt zitten, maar die de komende maanden en zelfs jaren voor een economische en dus ook sociale ravage gaat zorgen. Mensen zijn letterlijk bang om buiten te komen en hun aankopen zijn noodgedwongen stopgezet (behalve dan voor levensnoodzakelijke producten, maar ook daar zien we grote verschuivingen). Om mensen opnieuw te motiveren om te kopen, zullen heel wat inspanningen nodig zijn.

Bewustere consumenten zijn kansen voor slimme marketeers
Naast een gepast aanbod van producten in de winkels, zullen bedrijven met hun marketing in de eerste plaats mensen opnieuw vertrouwen moeten geven. Gezien de huidige crisis, moeten bedrijven en winkels nu vooral inzetten op het promoten van een veilige winkelomgeving en veilige producten. Het valt Barbara Deleersnyder op dat enkele grote winkels op dit ogenblik hun ‘voorzorgen’ op vlak van veiligheid communiceren via allerlei reclame en sociale mediakanalen, daar waar ze voor de crisis nog enkel hun promoties in de kijker zetten. Dat is precies wat ze nu moeten doen!”

Transfers
Cindy Bronts is nu communicatiemedewerker bij stichting De Trans. Cindy komt van het Ommelander Ziekenhuis Groningen en werkte eerder voor de Zorggroep Alliade en voor Revalidatie Friesland.

Agenda
Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt tot 1 september(!).

“Voor de laatste stap, de massale evenementen met een landelijke uitstraling, kunnen we nog geen datum noemen. Dat kan eigenlijk pas weer als er een vaccin is en niemand weet hoe lang dat gaat duren. We hopen natuurlijk op snel, maar een jaar of langer is heel reëel”, is een citaat uit de kamerbrief van minister De Jonge die naar de Tweede Kamer is verstuurd.
In de woensdag 6 mei gepresenteerde route werd een stappenplan gepresenteerd waarbij bijeenkomsten met max 100 personen vanaf 1 juli weer mogelijk zijn en wellicht al vanaf 1 juni tot 30 personen. Daarbij wordt wel steeds gezegd ‘als de actuele situatie het toelaat’ en met in acht nemen van alle regels met betrekking tot hygiëne en 1½ meter afstand.

Vacatures
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

OneZero. nl Heerenveen zoekt voor een opdrachtgever een internationale marketing- en communicatiemedewerk (st)er. In deze nieuwe rol ben jij verantwoordelijk voor de interne en externe marketing en communicatie, online en offline. De deadline is 13 mei.

Het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda zoekt een medewerker online communicatie (32-36 uur). Jij vindt het vanzelfsprekend dat ze in verbinding staan met de patiënten. En begrijpt dat ze hét ziekenhuis in de regio zijn met sterke banden met bewoners en stakeholders. De online gemeenschap is hierin een belangrijk middel. Jij hebt goede ideeën hoe je dit middel kunt inzetten. Vanzelfsprekend beschik je over prettige mondelinge en schriftelijke communicatie en een natuurlijke flair, waardoor je heel toegankelijk bent voor de organisatie en mensen van buiten. Je hebt een natuurlijke affiniteit met social media. Je sollicitatiebrief en CV kun je insturen tot 24 mei.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie
op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Joost
is een ondernemende expert in communicatie en duurzaamheid met een juridische achtergrond. Hij werkte als journalist en hoofdredacteur voor onder meer Elsevier BI en Weekblad Pers. Daarna ontwikkelde hij zich met een eigen bedrijf als bladen- en boekjesmaker, uitgever en strategisch communicatieadviseur. Dit deed (en doet) hij in opdracht van organisaties zoals Springer, Intermediair, bekende banken, zorgaanbieders, Tilburg University en de Raad voor de Kinderbescherming. Omdat hij naar het Noorden terug wil keren, zoekt hij in de nabije toekomst een strategische en creatieve communicatiefunctie. Deze moet idealiter aansluiten bij zijn missie om organisaties te ondersteunen bij verduurzaming. Hierbij heeft hij een lichte voorkeur voor zorg en familiebedrijven. Indirect voor deze organisaties werken, bijvoorbeeld via een advies- of reclamebureau, is ook een optie. Zolang het een uitdagende functie is die voldoende vrijheid biedt om ondernemerschap te tonen! Meer weten over Joost? Mail jan@janboon.com.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Lectric gaat op in SRM
Voor beide partijen is dit een logische stap: zowel Lectric als SRM biedt opleidingen aan voor (online)marketing- en communicatieprofessionals die alles uit hun carrière willen halen. Letric is specialist op het gebied van korte, praktijkgerichte trainingen, met name in de online marketing en communicatie, terwijl SRM de specialist is op het gebied van de zwaardere door de branche erkende vakopleidingen voor marketing- en communicatieprofessionals. Inmiddels is online marketing zo geïntegreerd in alle disciplines van het vakgebied, dat beide partijen dezelfde doelgroepen willen aanspreken.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
Webcare is nu het hart van de reputatie van een organisatie
De reputatie van een organisatie vormt zich tegenwoordig vooral online. Steeds eenvoudiger spreekt de omgeving zich uit over een bedrijf of instelling via online kanalen en daarmee creëert zij al snel druk. Social media hebben de machtsbalans tussen een organisatie en de omgeving verandert. En dat vraagt ook om aanpassing van het communicatiebeleid. Webcare is binnen dat beleid namelijk een zeer belangrijke factor. Het is een professioneel vak geworden, dat het hart vormt van online reputatiemanagement.

In de praktijk
is webcare veelal gericht op het reageren op negatieve oordelen over de organisatie. Problemen oplossen van klagers dus als onderdeel van de klantenservice. Maar webcare vervult tevens een rol in marketing en sales. En als webcare zichtbaar probleemoplossend werkt, draagt het ook bij aan een positieve beeldvorming over de organisatie. Kortom, het kan de organisatiereputatie maken of breken.

En dan nog even dit
Communicatieman/vrouw 2020
De vier finalisten voor de verkiezing Communicatieman/vrouw 2020 zijn bekend. Guido Stein (Vattenfal), Kirsten Verdel (actiecomite Xs4ALL moet blijven), Lodewijk van Noort (i.o. gemeente Den Haag) en Sascha Becker (Proof Reputation) maken kans op de titel. De vier zijn aangewezen door de jury en de selectiecommissie basis op vier criteria: inspirerend, innovatief, impact en individuele bijdrage.
Guido Stein komt in aanmerking voor de prijs vanwege zijn werk voor de rebranding van Nuon naar Vattenfal. Kirsten Verdel was de stuwende kracht achter het actiecomite Xs4ALL moet blijven, terwijl Lodewijk van Noort zich namens de gemeente Den Haag persoonlijk inzette voor helder en begrijpelijk taalgebruik door ambtenaren. Sascha Becker van Proof Reputation ontwikkelde en bracht zijn model voor de employer journey naar Nederland.

Minder vacatures, herstel zet wel iets in
Het aantal nieuwe vacatures in Nederland is sinds de lockdown medio maart met een kwart afgenomen. Daarbij is de daling ten opzichte van de eerste tien weken van dit jaar bij werkgevers met 36% twee keer groter dan bij uitzendorganisaties. Verder blijkt de laatste twee weken het herstel enigszins ingezet.
Dat komt naar voren uit cijfers van Intelligence Group en Jobdigger over vacatures en arbeidsmarktgedrag van de beroepsbevolking. Het verlies van nieuwe vacatures is het grootste voor de middelbaar opgeleiden. Het aantal banen voor mbo’ers daalde met 28%. Voor banen op universitair niveau gaat het om een daling van het aantal vacatures met 16%.
Ook qua provincies zijn de verschillen volgens de onderzoekers groot. Zeeland (min 31 procent), Drenthe (min 30%), Groningen en Limburg (min 29%) worden relatief het hardst geraakt. In Zuid-Holland (min 22%) en Noord-Brabant (min 24%) is het verlies het geringst.

Uitspraak
“Als fysieke beschikbaarheid ontbreekt, heeft communiceren niet zo veel zin”. Walter Limpens, psycholoog, met een niet aflatende interesse in het brein.

Bonen in de pot
Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Plaats een reactie