Bonen in de pot

24 juni 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Alles mag weer, tenzij het niet mag
De anderhalvemetereconomie? Het moet, dus doen we het, maar liever zouden we snel weer naar bomvolle kroegen, grote festivals en drukbezochte voetbalwedstrijden gaan. Wanneer kunnen we terug naar het ‘oude normaal’?
Het is de vraag der vragen: wanneer keren we terug naar het ‘oude normaal’? Het ‘nieuwe normaal’ mag dan tijdelijk nodig zijn vanwege de veiligheid, de pre-coronasituatie met zijn grote evenementen en open grenzen was natuurlijk stukken leuker.

Alles mag weer, tenzij het niet mag
Nu is het gezond verstand die de anderhalvemeter bepaalt, straks bepaalt de minister hoeveel mensen we thuis ontvangen en waar we wel en niet naar toe mogen. Eerst vaart de regering op onze eigen verantwoor¬de¬lijk¬heid, maar nu wordt er een ingrijpen¬de wet doorheen gedrukt. Heeft ons land heel strenge coronawetgeving nodig? Per 1 juli wil de regering een wet doorvoeren die ervoor moeten zorgen dat wij ons aan het nieuwe normaal houden. Doen we dat niet, dan kan een BOA ons op de bon slingeren. Kunnen wij niet beter iets meer varen op onze eigen verantwoordelijkheid en ons gezonde verstand? Dat schrijft Nynke de Jong in het AD.

Laatste Nieuws
De tijdelijke coronawet wordt uitgesteld: de wet gaat niet in juli in, maar naar verwachting in september. Bedoeling is dat de wet voor een halfjaar gaat gelden, met mogelijkheid tot verlenging. Er is flinke kritiek op het wetsvoorstel, ook vanuit de Raad van State. Minister Grapperhaus benadrukt: “Van uitstel komt geen afstel.”

Laatste Nieuws

Adverteerders trekken zich terug
Meerdere bedrijven die adverteerden in de reclameblokken rond het televisieprogramma Veronica Inside stoppen daarmee of willen in gesprek met de zender. Dat gebeurt naar aanleiding van uitspraken van vaste analist Johan Derksen over de anti-racismedemonstraties in Nederland. Mediabedrijf Talpa, eigenaar van Veronica, wil niet reageren op de besluiten van de adverteerders, maar laat weten dat uitspraken in het programma voor rekening zijn van de mensen aan tafel. “Veronica is voor vrijheid van meningsuiting en tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen”, herhaalde een woordvoerder een eerdere verklaring.

Johan Derksen zei vorige week maandag in Veronica Inside dat het wel meevalt met het racisme in Nederland en maakte een opmerking over een tegendemonstrant die bij een Black Lives Matter-protest in Leeuwarden als Zwarte Piet verkleed was. “Weten we wel zeker dat dat niet Akwasi is”, vroeg hij over de man, die een bordje droeg met daarop de tekst ‘Zwarte Piet Lives Matter’. Rapper Akwasi is een bekende anti-racisme-activist, die in opspraak kwam omdat hij zich bij de anti-racismedemonstratie op de Dam in felle bewoordingen uitliet over Zwarte Piet.

Internationals boycotten Veronica Inside
De internationals van de nationale voetbalploegen laten zich tot nader order niet meer interviewen door Veronica Inside. Ze voelen zich gegriefd door uitlatingen van Johan Derksen in het praatprogramma.

MOJO beraadt zich op samenwerking met Johan Derksen
MOJO Concerts gaat kritisch kijken naar de samenwerking met Johan Derksen. De concertorganisatie regelt de programmering voor het Holland International Blues Festival, waar Derksen mede-organisator van is.

Geen excuus
Johan Derksen biedt geen excuses aan en gaat niet door het stof en overweegt te stoppen met Veronica Inside

Derksen gaf toe dat hij een verkeerde grap maakte over rapper Akwasi toen er een foto van zwarte piet in beeld kwam, en Derksen zich hardop afvroeg of dat Akwasi was op de foto. Johan Derksen liet tijdens de uitzending van afgelopen maandag weten geen spijt te hebben van de uitspraak over Akwasi. Wel zei hij dat zijn opmerking in het licht van de antiracismedemonstraties misplaatst was. “Maar het was als grap bedoeld.”

De aflevering van Veronica Inside waarin werd ingegaan op het onderwerp racisme, na de gehekelde grap van John Derksen over Zwarte Piet, is maandagavond door 1,7 miljoen mensen bekeken. Een absoluut record voor het programma dat op de zender normaalgesproken zo’n half miljoen tot zeshonderdduizend kijkers trekt.

Verder in deze editie

• Marketing opnieuw uitgevonden
• Vertrouwen van klanten geschaad
• Interesse en vertrouwen in nieuws
• Friesland College is ‘educational partner’
• Noorderpers over ‘Het nieuwe normaal werkt voor geen (1,5) meter’

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen

Marketing opnieuw uitgevonden
Consumenten willen verandering, dus hoe empathischer je bent, hoe beter je zult begrijpen wat een klant wil en verlangt. De moderne marketingwereld heeft nog nooit eerder een wereldwijde crisis als de COVID-19 pandemie meegemaakt. Het jaar 2020 kenmerkt niet alleen een turbulent begin van een nieuw decennium, maar is ook het precedent van een nieuw begin in het vak. Een crisis als het coronavirus heeft het marketingwerk dan misschien wel verstoord en waarschijnlijk ook vertraagd, maar het zeker niet tegengehouden (of, in elk geval, dat zou niet het geval moeten zijn.) Hoe onzeker de situatie er ook uit mag lijken te zien, er zijn mogelijkheden in elk economisch klimaat en dit ‘nieuwe normaal’ dat ons zo maar werd opgedrongen, is “meer van hetzelfde”. Wanneer anderen in je branche de rem zetten op hun marketinginspanningen, kan jouw merk juist sterker uit deze crisis komen – maar let wel, alleen als je de klant centraal stelt bij alles wat je doet. Aldus Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director bij HubSpot.

Gebrekkige communicatie tijdens Covid-19-crisis heeft vertrouwen van klanten geschaad
Meer dan één op de drie strategische beslissers binnen organisaties heeft toegegeven dat gebrekkige communicatie tijdens de Covid-19 crisis schadelijk is geweest voor het klantvertrouwen en hun merkreputatie negatief heeft beïnvloed. Dit is één van de conclusies uit recent onderzoek van Pegasystems Inc. naar het effect van de wereldwijde pandemie op organisaties en hun aanpassingsvermogen in tijden van crisis. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Savanta. 6% van de respondenten geeft aan dat ze tijdens de pandemie daadwerkelijk klanten hebben verloren als gevolg van tekortkomingen in hun communicatie. Een vergelijkbaar aantal (37%) geeft toe dat minstens één bericht dat aan klanten werd gestuurd schadelijke gevolgen heeft gehad voor hun merkreputatie. Meer dan de helft (54%) van de respondenten erkent dat ze meer hadden moeten doen om klanten te helpen tijdens de crisis.

Wat mij verder is opgevallen

Albert Heijn stopt voorlopig met reclame
Supermarktketen Albert Heijn zegt vooralsnog geen reclametijd meer te willen rondom het programma VI. Het bedrijf benadrukt geen sponsor te zijn van Veronica Inside en zegt dus niet te gaan over de indeling van de reclameblokken. Wel is er naar aanleiding van de uitspraken van Johan Derksen contact geweest met Talpa. “Er is bij Albert Heijn geen plaats voor discriminatie”, schrijft het bedrijf.
Bierbrouwer Bavaria, één van de hoofdsponsors van het programma, distantieert zich eveneens van de uitspraken van Johan Derksen. “Wij zijn een familiebedrijf en we willen mensen samenbrengen. Bavaria is het biermerk met een knipoog. Echter zijn wij van mening dat de uitspraak van Johan Derksen geen grap is en te ver gaat”, zegt een woordvoerder tegen de NOS.

Interesse en vertrouwen in nieuws in Nederland blijft stabiel
De interesse en het vertrouwen in algemeen nieuws in Nederland is onverminderd hoog. Ongeveer 58% van de Nederlanders geeft aan in nieuws geïnteresseerd te zijn. Ook is het vertrouwen dat Nederlanders in het nieuws hebben hoog. Dat staat in het Digital News Report 2020 van Reuters Institute for the Study of Journalism en het Commissariaat voor de Media. Dit jaar verschijnt het Digital News Report Nederland als zelfstandig rapport en niet, zoals in 2018 en 2019, in combinatie met de Mediamonitor. De Mediamonitor 2020 verschijnt in het najaar.

Interesse en vertrouwen in nieuws in Nederland blijft stabiel
Nederland hoort volgens het rapport ook in 2020 weer tot de landen met het hoogste vertrouwen in nieuws. Het vertrouwen is met name groot in nieuws dat Nederlanders zelf gebruiken. Bij het hoge vertrouwen in algemene nieuwsmedia hoort de kanttekening dat Nederlanders zoekmachines veel minder vertrouwen. Het vertrouwen in nieuws op sociale media is zelfs nog lager. Opmerkelijk genoeg hebben ook de jonge Nederlanders, die voornamelijk hun nieuws van sociale media halen, daar weinig vertrouwen in.

FBTO kiest voor TRGR
Verzekeraar FBTO kiest voor digitaal creatief bureau TRGR. Het bureau uit Groningen gaat de verzekeraar helpen om zijn display uitingen naar een hoger niveau te tillen. FBTO legt het komende jaar de focus op het slimmer maken van de huidige display-campagnes. TRGR is in de arm genomen om op zowel visueel als technisch vlak het maximale uit deze campagnes te halen. Patrick Vroklage, business lead bij FBTO, zegt: “Alles draait om samenwerking door elkaar te begrijpen en aan te vullen. De samenwerking met TRGR is voor FBTO van wezenlijk belang om verder te kunnen groeien in zijn online marketing ambities.”
Arnoud Kingma, founder van TRGR, voegt toe: “We werken graag voor partijen die technisch alles uit display-campagnes willen halen. FBTO heeft de omvang en diversiteit aan producten om hier mooie oplossingen voor te bedenken. Zo gaan we in eerste instantie aan de slag om alle uitingen zo flexibel mogelijk te maken. Met als doel dat aanpassingen altijd door het interne marketing team van FBTO zelf gedaan kunnen worden. Hierdoor kan razendsnel worden geoptimaliseerd zonder dat dit over onnodig veel schijven hoeft te gaan.”

Transfers

Denise Hamstra begint bij de Hanzehogeschool Groningen als communicatieadviseur Onderzoek en Innovatie! Denise gaat helpen bij het vinden van de mooiste parels uit de meer dan 100 onderzoeksprojecten waar de Hanzehogeschool mee bezig is. Onlangs ronde ze haar opdrachten op het gebied van Brede Welvaart en Leefbaarheid bij Gemeente Het Hogeland en de Regiodeal Oost-Groningen af. Naast deze opdracht houdt ze ruimte in haar agenda vrij voor loopbaan coaching en het geven van ComQi-workshops Visuele Communicatie.

Machteld De Boer-De Boer is nu communicatieadviseur bij de Veiligheidsregio Fryslân. Machteld komt van NHL Stenden waar ze senior adviseur Corporate Communicatie was. Eerder werkte ze voor Noordplan evenementen en BRM/A advertising.

Rogier Brink is nu coördinator Communicatie bij New Energy Coalition waar hij zich bezig houdt met de positionering en communicatiestrategie en de aansturing team Communicatie. Rogier werkte eerder als interimmer onder meer voor het Centraal Justitieel Incassobureau, Nationaal Coördinator Groningen, het Ommelander Ziekenhuis, PRA International; provincie Groningen, Agentschap Telecom, De Friesland en het Kennisplatform EMV.

Roos Leenders is nu ter vervanging van zwangerschap, woordvoerder en senior communicatieadviseur bij de Nationaal Coördinator Groningen. Roos komt van de gemeente Smallingerland en werkte eerder voor de gemeenten Súdwest-Fryslân, Leeuwarden en Urk, de provincies Fryslân, Drenthe en Overijssel en voor TSN Thuiszorg. Roos is in augustus weer beschikbaar voor nieuwe opdrachten.

Saskia Visser is benoemd als directeur ROC Friese Poort Bedrijfsopleidingen. Zij volgt met ingang van het nieuwe schooljaar Paul Molenaar op, die met pensioen gaat. Saskia is sinds 2017 werkzaam als manager Sales en eindverantwoordelijk voor de marketing en sales voor het volwassenenonderwijs van ROC Friese Poort.

Agenda
Noorderpers liet in een tweet weten dat ze weer los gaan en wel op maandag 6 juli in het Forum Groningen. Ze duiken in de journalistieke en communicatieve gevolgen van het coronavirus. ‘Het nieuwe normaal werkt voor geen (1,5) meter!’ Meer info volgt binnenkort!

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Nijestee in Groningen zoekt een communicatiemedewerker. Je ondersteunt de hele organisatie. Het werk is divers en er zijn veel ad-hoc-klussen. Je bent goed in het schrijven en redigeren van teksten, bijvoorbeeld voor in de nieuwsbrieven, flyers, kaartjes, etc. Je hebt oog voor detail en zorgt ervoor dat je de huisstijlrichtlijnen goed bewaakt. Je beheert daarnaast de content van de website en het intranet. Ook help je bij het organiseren van evenementen.

Zorggroep Alliade Heerenveen zoekt voor de afdeling Marketing en Communicatie een ervaren senior communicatie- en marketingadviseur. Je werkt aan projecten die de ontwikkeling van Alliade en haar zorgonderdelen verder brengen. Denk aan het coördineren van innovatieve projecten op het gebied van profilering, strategische communicatie, online marketing en het ontwikkelen en implementeren van marktonderzoek en customer journeys (cliëntreis). Je ondersteunt andere teamleden, je coördineer taken, springt bij waar nodig en doet je ook woordvoering richting pers en media. Reageer uiterlijk 1 juli.

De provincie Groningen zoekt een communicatieadviseur Omgevingswet en Visie. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van de communicatie- en participatiestrategie voor het traject van de Omgevingsvisie. Daarbij zorg je voor een blijvend actuele stakeholderanalyse die aansluit op de fase en het doel van het project. Je verzorgt de communicatie en voorlichting voor relevante stakeholders in relatie tot het programma of project. Je bent in staat om het gehele speelveld te overzien en vertaalt projectinformatie naar een begrijpelijk communicatieplan voor betrokkenen en bestuurders.

Op Zoek

Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie
op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

De winnaars zijn bekend!
Sascha Becker, Head of strategy bij PROOF, is door Logeion verkozen tot Communicatieman 2020. Andy Wiemer, coördinator woordvoering bij ProRail, heeft de prijs voor Communicatie Talent 2020 in ontvangst mogen nemen.

Friesland College is ‘educational partner’ van Nederlands Instituut Marketing
Het Friesland College is vanaf komend studiejaar een erkende ‘educational partner’ van het Nederlandse Instituut voor Marketing (NIMA). Hiermee is de opleiding Marketing en Communicatie van de FC-school Commercie en Dienstverlening in Noord-Nederland de eerste en enige mbo-school die studenten rechtstreeks opleidt voor het examen NIMA-A. Met dit vakdiploma van de Nederlandse beroepsvereniging voor de marketing, communicatie en sales kunnen professionals in heel Europa aan de slag. In de opleiding komt het volledige proces van marketing aan de orde, van het ‘lezen’ van cijfers tot slim omgaan met online zoekmachines en het plaatsen van relevante content.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Maak van jouw doelgroep enthousiast publiek
Serie-makers zijn helden in het creëren van cliffhangers. Op die manier zorgt Netflix ervoor dat je toch nog een aflevering blijft kijken. Datzelfde zou je eigenlijk willen toepassen op de marketing van je bedrijf. Hoe je dat doet, leer je in deze podcast.
Carlijn Postma, oprichter van content marketingbureau The Post, beschrijft het verschil tussen een doelgroep en een publiek. We weten dat je een marketingstrategie zo wilt inzetten dat het aansluit bij je doelgroep. Toch is het nog belangrijker om te kijken hoe je van die doelgroep een publiek kunt maken. Een publiek volgt namelijk vrijwillig jouw verhaal en kan fan worden van het bedrijf of product.

En dan nog even dit

Studentenwelzijn moet leidend zijn voor UvA, niet reputatie
Angst voor reputatieschade. Het is een belangrijke reden dat universiteiten vaak niet accuraat reageren op grensoverschrijdend gedrag, zei Marijke Naezer, die onderzoek deed naar misstanden binnen universiteiten in NRC. Het effect: “De plegers worden beschermd, slachtoffers worden dubbel gestraft.”
Dat gebeurde ook bij de studenten van de prestigieuze masteropleiding Conserveren en Restaureren van de Universiteit van Amsterdam. Het artikel verhaalt over meerdere studenten die tussen 2012 en 2019 melding maken van grensoverschrijdend gedrag van een docent. Een ‘oude rot in het vak’ die zijn invloed misbruikt door jonge vrouwen te kleineren, uit elkaar te spelen of te intimideren met seksueel getinte opmerkingen. Ook raakte hij vrouwen ongewenst aan.
Zorgen die de studenten uiten bij de opleiding, de faculteit en het universiteitsbestuur, leiden niet tot een bevredigende oplossing. De docent wordt een aantal keer aangesproken, maar blijft aan: disciplinaire maatregelen kunnen alleen worden genomen als de studenten een ‘formele’ klacht indienen, horen zij.

Uitspraak

“Zaten we medio maart nog vol enthousiasme, verhoogde vitaliteit en boordevol adrenaline, de opbloei en zoektocht naar nieuwe kansen lijken weg.”
Sak van den Boom, adviseur, senior expert contentmarketing, zelfstandig ondernemer.

Bonen in de pot

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s