Bonen in de pot

6 juli 2020

 Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

 Laatste corona-update

Afgelopen dinsdag was de laatste dagelijkse corona-update, na ruim drie maanden coronacrisis. Dat betekent niet dat er helemaal geen corona-updates meer komen: vanaf juli brengt het RIVM elke week de laatste cijfers naar buiten.

Het RIVM blijft alle informatie over de ontwikkeling van het coronavirus in ons land nauwgezet bij houden “En als er iets bijzonders is, dan melden we dat meteen. Zo niet, dan komt het in het wekelijkse bericht”, zei een woordvoerder.

Laatste Nieuws

 Marketing Groningen zet in op toeristen uit eigen regio

‘Gelukkig ben je in Groningen’. Onder die noemer ging afgelopen vrijdag een zomercampagne van Marketing Groningen van start. De campagne richt zich met name op inwoners van Noord-Nederland en laat zien dat Groningen alles in zich heeft voor een vakantie in eigen land. De campagne moet de recreatieve sector, toeristische en culturele ondernemers, de retail en de horeca optimaal gaan ondersteunen de komende maanden.

Marketing Groningen zet in op toeristen uit eigen regio

Vanwege corona vieren veel Nederlanders dit jaar hun vakantie in eigen land en in eigen achtertuin. Marketing Groningen ziet daarin een kans. Om te laten zien dat Groningen alles te bieden heeft voor een vakantie of het besteden van de vrijetijd in eigen omgeving, gaat er vrijdag een zomercampagne van start. “Deze zomer blijven mensen dichter bij huis dan anders en dat biedt mooie mogelijkheden om de eigen omgeving te gaan (her) ontdekken”, aldus Marketing Groningen.

 Verder in deze editie

  • Waardering interne communicatie stijgt in coronatijd
  • Facebook
  • De rol van PR in maatschappelijke discussies
  • Kunnen ogen het neurologische effect van handen schudden opvangen?
  • 1,4 miljoen voor nieuwe mediacampus in Leeuwarden

 Wat mij over corona en communicatie is opgevallen

 Waardering interne communicatie stijgt in coronatijd

Het rapportcijfer voor de interne communicatie stijgt van een 6,7 naar een 7,3. Dat blijkt uit onderzoek van Orange Otters naar het effect van de coronacrisis op interne communicatie en samenwerking in organisaties. Interne communicatie krijgt meer aandacht. Digitale samenwerksystemen en video vergaderen zijn gestegen in gebruik. Daarentegen is het contact met collega’s buiten het eigen team afgenomen. Door de coronacrisis werkt bijna iedereen thuis. Dit heeft invloed op de manier van communiceren in organisaties. Honderd (voornamelijk communicatie-) professionals uit zowel profit- als non-profitbedrijven deelden hun ervaring in de online peiling.

Rapportcijfer voor interne communicatie stijgt tijdens coronatijd

Wat maakt deze verbetering? Veel respondenten meldden dat, door de crisis, de interne communicatie meer structuur kreeg. Directie stuurt bijvoorbeeld wekelijks een update via een nieuwsbrief, intranetbericht of vlogs. Dit biedt zekerheid en zichtbaar leiderschap. Ook is het cijfer hoger dan voorheen door de toename van het online samenwerken. En medewerkers doen over het algemeen meer moeite om elkaar op de hoogte te houden. Opvallend is dat bij de grote bedrijven (250+) het cijfer sterk is gestegen (van 6,7 naar 7,6). Bij bedrijven tot 250 medewerkers is dit nagenoeg gelijk gebleven (6,76 naar 6,72). Een uitspraak van een respondent was: “We brengen nu een wekelijks videojournaal uit waarin de directeur betrokkenheid met alle medewerkers laat zien en waarbij hij belangrijke dingen toelicht. Verder brengen we extra wekelijkse (digitale) nieuwsbrieven uit. Daarnaast hebben we een speciaal coronadossier op intranet.”

 Facebook

 Populariteit Facebook bereikt dieptepunt

Zowel jongeren als de middengroep (25-44 jaar) laten Facebook steeds vaker vallen. Nog maar 23% van de Nederlandse jongeren geeft aan Facebook te gebruiken. Slechts 3% van de jongeren schaart Facebook in de top 3. In de middengroep staat Facebook inmiddels op een vierde plaats, onder WhatsApp, Instagram en YouTube. Dat blijkt uit de Soda Social Media Monitor 2020. Voor het onderzoek werd dit jaar gekeken naar invloed van corona op het social mediagebruik.

Grootmachten Unilever en Coca-Cola doen social media-advertenties in de ban

Ze hebben zich aangesloten bij de merken die Facebook, Instagram en Twitter in de ban doen omdat die te weinig doen tegen hatelijke teksten en fakenieuws. Afgelopen weekend kwamen er meer partijen bij die hun advertenties op alle sociale platforms bevriezen, waaronder Starbucks en Diageo.

Unilever stopt in de VS de rest van het jaar volledig met het adverteren via deze sociale media. Het schrijft op zijn site dat het gezien ‘de gepolariseerde atmosfeer in de VS’ geen merkreclame meer voert op de nieuwsfeedplatforms van Facebook, Instagram en Twitter. ‘Blijven adverteren op deze platforms zou op dit moment geen waarde toevoegen aan mens en samenleving.’

 Nederlandse merken nog niet in de rij voor Facebook-boycot

KPN, Unilever en Bol. com gaan de barricade niet op. In gesprek blijven is het devies. Nederlandse adverteerders zeggen Facebook nog niet de wacht aan. Eerdere berichten laten zien dat er bedrijven zijn die het niet eens zijn met de hatelijke teksten en nepnieuws dat op Facebook wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiebudgetten van Facebook te halen klinkt daarmee steeds luider.

 Ook Lego adverteert niet op social media

Lego plaatst de komende dertig dagen geen advertenties op sociale media. In die periode wil de speelgoedfabrikant nog eens goed nagaan of sociale mediakanalen genoeg doen in de strijd tegen haat zaaien, discriminatie en nepnieuws. Het Deense concern volgt hiermee tal van andere bedrijven, die in de nasleep van grote antiracismeprotesten besloten niet meer te adverteren op Facebook. Onlangs kondigden onder andere Ford, Adidas, Coca-Cola en Microsoft aan deels of helemaal met advertenties op platforms als Facebook te stoppen. Ook het Nederlands-Britse Unilever kondigde zo’n stap aan.

Zuckerberg: “Facebook verandert niet, adverteerders komen snel genoeg terug”

De ceo van Facebook lijkt zich voorlopig geen zorgen te maken om het groeiend aantal merken dat advertentiecampagnes stopzet. Mark Zuckerberg denkt dat de adverteerders die Facebook boycotten “snel genoeg terugkomen” en dat de gemiste inkomsten slechts “een paar procent van de omzet vertegenwoordigen”. Volgens een woordvoerder van Facebook maakt het bedrijf niet onder druk beleidswijzigingen, maar doen ze dat alleen op basis van hun eigen principes. Zuckerberg is van plan nu zelf in gesprek te gaan met de organisatoren van de boycot, nadat eerdere gesprekken van Facebook op niets uitliepen.

Wat mij verder is opgevallen

 Slechts drie provincies bieden specifieke steun aan journalistiek in regio

Groningen en Noord-Brabant zijn op dit moment, naast Zuid-Holland, de enige provincies met een duidelijk mediabeleid. Beide hebben een financiële regeling ter ondersteuning van onderzoeksjournalistiek, met een omvang van respectievelijk 97.600 en 90.000 euro. Friesland maakte recent bekend dat de provincie dit jaar 100.000 euro in gaat zetten voor de regionale en lokale media. De regeling moet nog worden uitgewerkt, maar is onderdeel van een groot initiatief met geld ter ‘ondersteuning van de Friese gemeenschap’. Limburg, Flevoland, Noord-Holland, Drenthe, Overijssel en Zeeland vallen in de groep met provincies die de journalistiek niet financieel steunen.

De rol van PR in maatschappelijke discussies

PR is bij uitstek de manier om als bedrijf een sociale verantwoordelijkheid te tonen in de maatschappelijke issues die vandaag de dag, meer dan ooit, aan de orde zijn. Als bedrijf ben je onderdeel van de samenleving en er wordt van je verwacht dat je de dialoog aangaat. Doe dat nou niet (alleen) via marketing, dat is als een clown met een megafoon op een begrafenis van iemand die je niet kent verkondigen dat je het maar jammer vindt dat diegene is overleden. Als je snapt wat ik bedoel. En helemaal geen standpunt innemen, dat kan echt niet meer!

Écht goede PR is meer dan een marketingmiddel

PR is een discipline die vaak als marketingmiddel in wordt ingezet. Goede PR levert immers positieve aandacht op die kan worden omgezet in leads, sales en omzet. Ik hoor vaak de term ‘marketing PR’ voorbijkomen, alsof het een aparte discipline is geworden. Maar echt goede PR is veel meer dan een marketingmiddel en levert op de lange termijn veel meer op: een reputatie. Aldus Chris Peters van Crisp Communications.

Écht goede PR is meer dan een marketingmiddel

Echt goede PR gaat namelijk om het uitlichten van de identiteit van het merk. En dan niet zozeer de idealen die ergens in een document staan genoteerd, maar juist de acties die je onderneemt waaruit blijkt dat je deze idealen nastreeft. Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld roepen dat je diversiteit hoog in het vaandel hebt, maar als je raad van bestuur enkel en alleen uit mannen van 50+ bestaat, dan is dat geen goede PR. Bestaat je board uit 50/50 mannen en vrouwen, jong en oud, blank en gekleurd, dan wil je dat laten zien. Leg dan eens in de media uit wat er voor nodig is geweest om dat voor elkaar te krijgen!

Transfers

Gisela Staal wordt de nieuwe commercieel manager Donar. Ze is de opvolger van Peter van der Molen. Gisela Staal werkte de afgelopen jaren als commercieel directeur voor vertaalbureau Nimus translations. Daarvoor was zij teamleider Marketing & Communicatie bij Abiant Uitzendgroep.

Agenda

 Noorderpers gaat vanavond, maandag 6 juli, los en wel in het Forum Groningen. Ze duiken in de journalistieke en communicatieve gevolgen van het coronavirus. ‘Het nieuwe normaal werkt voor geen (1,5) meter!’ Meer info op hun website.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

 Mocht je het de vorige keer niet gelezen hebben:

 Jan Boon Communicatie zoekt voor een opdrachtgever een senior communicatieadviseur en woordvoerder (1fte). Je bent het eerste aanspreekpunt voor de externe communicatie. Je onderhoudt relaties met de media en vertegenwoordigt de organisatie als woordvoerder. Je draagt bij aan de formulering van het integrale communicatiebeleid en bent verantwoordelijk voor de uitvoering. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie en het managementteam over zowel in- als externe communicatie. Je bent gespreks- en sparringpartner voor directie en het managementteam. Je voert PR-gerichte acties om de bekendheid en het imago van de organisatie te verbeteren. Hierbij treed je regelmatig op als projectleider. Je doet de eindredactie van publicaties voor PR- en voorlichtingsactiviteiten. Ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie houd je nauwlettend in de gaten. Als geen ander weet jij wat impact heeft op de organisatie. Ik ontvang je reactie graag uiterlijk 10 juli: jan@janboon.com. Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Jan Boon Communicatie.

ZINN zoekt een allround communicatiemedewerker. Je kunt je inleven in verschillende doelgroepen, je bouwt met enthousiasme mee aan de naamsbekendheid van ZINN, ZINN Service en ZINN Gezondheidszorg. Je vertaalt strategie en beleid naar heldere teksten, organiseert evenementen en coördineert campagnes en uitingen voor de doelgroepen van de diverse disciplines. Je werkveld is van tactisch-operationeel niveau. Stuur vóór vrijdag 24 juli je motivatie en CV.

MVO Rental in Schoonoord zoekt een medewerker Marketing & Communicatie. Je gaat de marketing van de diverse BV’s op zetten. Ze zijn op zoek naar iemand met ervaring in de marketing die goed zijn weg weet in de digitale wereld. De functie is in eerste instantie voor zes maanden (16 uur), met uitzicht op verlenging.

NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden zoekt een adviseur corporate communicatieadviseur. Je bent een strategische actieve netwerker pur sang én een teamwerker die zelfstandig de afdeling kan vertegenwoordigen binnen en buiten de hogeschool. Je adviseert binnen de afdeling, binnen projecten en bij je accounts over corporate-, in- en externe communicatie. Je signaleert maatschappelijke trends en ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de studenten, medewerkers en andere doelgroepen. Je kunt reageren tot vrijdag 10 juli.

Boomsma Distilleerderij en Wijnkoperij in Leeuwarden (32 uur) zoekt een medewerker Marketing. Je gaat aan de slag met het implementeren van acties en campagnes zowel online als offline, de aansturing van de opmaak en inkoop van diverse communicatie- en marketingmiddelen, het bedenken en plaatsen van content, het organiseren van beurzen, evenementen en festivals. Solliciteer uiterlijk 26 juli.

Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland is op zoek naar een communicatiemedewerker (32-36 uur). Je bent een enthousiaste en resultaatgerichte communicatiemedewerker die de (innovatieve) subsidies en lobbythema’s stevig op de kaart zet. Je hebt vernieuwende ideeën over communicatie in het algemeen en de inzet van social media in het bijzonder. Je werkzaamheden zijn voor een belangrijk deel uitvoerend van aard. Je schrijft en redigeert teksten, beheert de websites en social media kanalen en voert vormgevingsopdrachten uit. Stuur je motivatiebrief en CV uiterlijk 19 juli.

De gemeente Heerenveen zoekt een communicatiemedewerker (1fte). Je bent een aanpakker, creatief en klaar voor een goede tekst of actie. Je bent een collega die gewend is aan samenwerken. Je bent iemand die ambitieus is in de uitoefening van het communicatievak en op zoek is naar deze veelzijdige en uitvoerende functie. Stuur uiterlijk 2 augustus je CV en motivatie.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Date Hoiting advies & regie

Date Hoiting heeft afscheid genomen van de bedrijfsnaam Comsultant Commerciële Communicatie. Vanaf nu heet zijn bedrijf Date Hoiting advies & regie. Samen resultaat bereiken geeft energie! Dat helpt organisaties om een ambitieuze richting te kiezen en om concrete stappen te zetten om het doel te bereiken. Succes wat je samen deelt is de beste motivatie voor verandering. Meer informatie op zijn website: datehoiting.nl.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Kunnen ogen het neurologische effect van handen schudden opvangen?

Wat doen we met het neurologische effect van handen schudden nu het coronavirus dit zakelijke gedrag bedreigd? Steeds meer bedrijven hebben hun veiligheidsmaatregelen verscherpt nu het coronavirus Nederland heeft bereikt. Ziekenhuizen, bedrijven en instellingen schudden steeds minder de hand. En juist dat handen schudden heeft een belangrijke functie.

Isabelle van de Nadort van nonverbaaltje.nl hierover: De hand wordt geschud als ontmoetingsgebaar. Je stelt je voor of je heet iemand welkom. Toch zit er meer in deze aanraking dan dat je op het eerste gezicht zult denken; door het aanraken van de ander komt na ongeveer 3 seconden het hormoon oxytocine vrij. Dit hormoon staat bekend als het knuffelhormoon en zorgt ervoor dat we milder en toegankelijker naar elkaar zijn.

En dan nog even dit

NOS en regionale omroepen maken elkaars nieuws makkelijker beschikbaar

Vanaf vorige week maandag kunnen bezoekers van de NOS-site en -app kiezen of ze het nieuws van regionale omroepen op de voorpagina willen zien. Andersom kunnen bezoekers van de regionale omroepen voortaan kiezen voor de belangrijkste nieuwsonderwerpen van de NOS. In de nieuwste versie van de NOS-app en op de website krijg je een pop-up te zien met de vraag of je meer nieuws uit jouw regio wilt zien. Als je daarop klikt, kan je maximaal twee regionale omroepen kiezen.

NOS en regionale omroepen

De laatste berichten van de regionale redacties zullen met een herkenbaar label verschijnen op de NOS-voorpagina. Deze berichten worden automatisch doorgezet en zijn een gepersonaliseerde aanvulling op het regionale nieuws dat de NOS normaal al heeft gepubliceerd. Andersom vragen regionale nieuwssites op hun platforms of gebruikers landelijk en internationaal nieuws van de NOS willen zien. Op 1Limburg volgt de keuzemogelijkheid voor NOS-artikelen in een later stadium.

 Ministerie investeert 1,4 miljoen in nieuwe mediacampus in Leeuwarden

Op het terrein van NDC mediagroep in Leeuwarden wordt met een investering van 1,4 miljoen euro het uit Regionaal Investeringsfonds MBO een nieuwe ‘Media-Innovatie Campus’ opgetuigd. “In deze campus gaan bedrijven en studenten samen werken aan innovaties in de creatieve industrie. Het gaat niet alleen om mediavaardigheden met alle nieuwe technieken, maar ook om aanpalende gebieden als cybersecurity en mediawijsheid”, aldus de initiatiefnemers het Friesland College, NHL Stenden Hogeschool en NDC mediagroep.

Uitspraak

“Als we niet de handen kunnen schudden, maar wel het neurologische effect willen behouden zijn de ogen een waardevol instrument!”

Isabelle van de Nadort van nonverbaaltje.nl.

 Bonen in de pot

 Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

 Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

06Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s