Bonen in de pot

5 oktober 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Op de valreep

De week van

Wat mij betreft was het de week van de mondkapjes en van Diederik Gommers. Het besluit voor een landelijk mondkapjesadvies is volgens ingewijden genomen na ‘gigantische politieke druk’. Met name de burgemeesters van de drie grote steden en Kamerfracties voerden die druk steeds verder op. Op dinsdag, in de namiddag, kon het kabinet niet anders dan zwichten: de draai moest worden gemaakt.

Gommers over overleg Famke Louise: ‘Samen nagedacht over bereiken jeugd’

Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en vlogger en zangeres Famke Louise hebben samen gesproken over hoe ze jongeren beter kunnen bereiken om het coronavirus te bestrijden. Hij heeft de ontmoeting ervaren als ‘ontzettend leuk’. Gommers had Famke Louise uitgenodigd voor een gesprek toen de twee elkaar spraken in het tv-programma Jinek. Famke Louise zat daar vanwege haar deelname aan de actie op social media #ikdoenietmeermee.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Viruscampagne

Vlogger en zangeres Famke Louise en Diederik Gommers, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, nemen vandaag een coronacampagne op. Experts, specialisten, influencers en jonge mensen gaan in de campagne het gesprek met elkaar aan over het virus.

Daarnaast brengen Louise en Gommers samen mondkapjes op de markt, waarvan de opbrengst naar mensen gaat die zijn getroffen door het virus. De zangeres besloot ook om naar middelbare scholen te gaan om daar vragen over de crisis te beantwoorden.

“Ik ben wel meer te weten gekomen over het virus, wat het virus doet en wat het effect op het lichaam is van het virus”, vertelt Famke Louise. “Dus ik begrijp Gommers daarin ook wel. Daarin liggen we wel op een lijn.” Woensdag gingen de twee met elkaar in gesprek, naar aanleiding van een pittige discussie bij Jinek over de coronamaatregelen. Louise verdedigde daar toen haar deelname aan #Ikdoenietmeermee. De campagne van Famke en Gommers zal waarschijnlijk live te volgen zijn op het Youtube kanaal van Louise.

Verder in deze editie

  • Redden van planeet is nu communicatie-uitdaging

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen

Gommers twijfelt over wijze van communiceren

De actie van Famke Louise en anderen – #Ikdoenietmeermee – heeft voorzitter Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care aan het denken gezet over de communicatie over het coronavirus, zegt hij. “Ik heb me afgevraagd hoe we met zijn allen communiceren. Ik en andere deskundigen komen eigenlijk steeds weer op tv als het aan het misgaan is. We moeten de mensen méér vertellen wat er aan de hand is, uitleggen hoe we ervoor staan, want alleen zo krijg je de mensen mee”, zegt hij.

“Van angst zaaien en strenge maatregelen gaan alleen de hakken maar in het zand. Ik vond dat hele gedoe met die zware coronaboetes en dat je een strafblad hebt, echt niet goed. Dat is niet de manier waarop het in Nederland gaat werken. Want hoeveel maatregelen je ook neemt en hoe hard die ook zijn, het gaat pas echt werken als iedereen in Nederland meedoet. Dus meer uitleg en niet alleen maar naar die getallen kijken en waarschuwen.”

Moeilijke taal is rem op effectieve coronabestrijding

Voor veel Nederlanders is coronacommunicatie moeilijk te begrijpen. Het is tijd voor een extra stap, betogen Ellen Altenburg en Rob Punselie, adviseurs Communicatie en Innovatie. Nederland zat op maandag 12 maart aan de buis gekluisterd. Mark Rutte zou maatregelen aankondigen tegen de corona-epidemie die om zich heen begon te grijpen. De ministeriële Commissie Crisisbeheersing heeft zich gebogen over een nieuw advies van het Outbreak Management Team, het OMT. Een concrete aanleiding voor dat advies is dat we in Nederland nieuwe gevallen zien die we niet tot de bron kunnen herleiden. En dat is voor ons aanleiding om op advies van dat OMT een aantal additionele maatregelen te nemen voor Nederland.”

Goed begrepen

De vraag is of álle kijkers zijn boodschap wel goed hebben begrepen. Rutte had ook kunnen zeggen: “We hebben als regering in de Commissie Crisisbeheersing het advies besproken dat het Outbreak Management Team ons heeft gegeven. Dat advies hebben we gekregen omdat er meer mensen ziek zijn geworden door het coronavirus. Maar we weten niet hoe deze mensen ziek zijn geworden. We weten niet door wie ze zijn besmet. En we weten ook niet waar dit is gebeurd. Dat is een groot probleem, omdat we het virus onder controle willen houden. Daarom moeten we nu een aantal nieuwe maatregelen nemen.”

Het verschil? Voor miljoenen Nederlanders is de tweede alinea wel duidelijk, de eerste niet. Begrijpelijke taal bestaat uit korte zinnen, eenvoudige woorden en bevat geen beeldspraak. Aldus Ellen Altenburg en Rob Punselie.

Wat mij verder is opgevallen

Hoe ontwikkelt het imago van Groningen zich de komende tien jaar?

Onderzoekers ontwikkelen meetmethode voor Nationaal Programma Groningen.

Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en adviesbureau For the Love of Place uit Utrecht ontwikkelen een imagomonitor voor het Nationaal Programma Groningen. Met dit meetinstrument wil het Nationaal Programma Groningen nagaan hoe het imago van Groningen zich ontwikkelt onder zowel de eigen bevolking en bedrijven als bij van de rest van Nederland. De monitor krijgt een looptijd van tien jaar.

Marklinq

Het onderzoek en de uitvoering van de monitor staan onder leiding van Marklinq, de onderzoeksgroep van het lectoraat Marketing & Ondernemen van de Hanzehogeschool. De betrokken onderzoekers zijn lector Karel Jan Alsem van de Hanzehogeschool Groningen, docentonderzoeker Jan Weve, universitair hoofddocent Economische Geografie Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen en Martin Boisen van For the Love of Place.

Imago van Groningen.

Zij stellen dat het uniek is dat bij een groot programma als het Nationaal Programma Groningen niet alleen economische effecten maar ook imago-effecten als doel worden gesteld. “Een goede keus want het imago van Groningen speelt een grote rol in beslissingen van mensen en bedrijven om naar Groningen te komen. En ook bij de huidige bewoners wordt hun trots mede bepaald door hoe mensen over Groningen denken”, stelt lector Karel Jan Alsem.

Transfers

Janine Kemkers is nu communicatiespecialist bij Geomaat, een landmeetkundig ingenieursbureau. Janine komt van Koninklijke Sjouke Dijkstra waar ze marketing- en communicatiemedewerker was. Eerder werkte ze voor Brandfield en deed ervaring op bij Samen in Beeld TV en bij Mooi PR. Janine studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen en Communicatie (Mediastiek) aan de Hanzehogeschool Groningen.

Marco van der Leest gaat aan de slag als communicatieadviseur in de gemeente Zwartewaterland. Marco komt van de PvdA gemeenteraadsfractie van Groningen, waar hij dezelfde functie vervulde, en werkte als campagneleider communicatie bij de raadsverkiezingen van 2018. Daarvoor werkte hij voor Lutz Jacobi (Tweede Kamerlid) en voor de PvdA in Leeuwarden. Marco was als (gast) docent verbonden aan de NHL Hogeschool en was redacteur voor verschillende Friese media en communicatiebureaus. 

Annelies Koolsbergen is nu communicatie- en projectmedewerker bij de provincie Fryslân. Annelies werkte voor de provincie voor verschillende andere projecten. Eerder werkte ze voor Energieprofessionals Nederland en de NDC mediagroep.

Tom Rustebiel nieuwe fractievoorzitter D66

D66-raadslid Tom Rustebiel neemt het fractievoorzitterschap over van Berndt Benjamins. Tom Rustebiel is sinds 4 jaar actief als raadslid voor de partij. “De afgelopen jaren heb ik veel mogen leren van Berndt en ik ben erg blij dat hij betrokken blijft. Ik kijk er naar uit om, samen met onze fractie, de ambities van D66 te realiseren.”

Tom is secretaris Externe Relaties Coalitie Wadden Natuurlijk en werkte eerder als strategisch adviseur Economische Zaken bij de gemeente Midden-Groningen en was senior adviseur Communicatie en Beleid bij het Alfa-college.

Agenda

Innovatiecongres Trendship verplaatst naar 2021

Het innovatiecongres Trendship wordt verplaatst naar 2021. Organisator NDC Mediagroep heeft daartoe besloten in het licht van de oplopende besmettingen, de aangescherpte maatregelen en groeiende onrust. Trendship stond gepland op 19 en 20 oktober op meerdere locaties in Groningen en Leeuwarden.

TechTalks050 weer van start in Forum Groningen

Op 19 oktober (van 20.00 – 21.45 uur) organiseert TechTalks in de Rabo Studio in het Forum Groningen een bijeenkomst met het thema: Je komt er vanzelf! Zelfrijdend, zelf vliegend, zelf varend: de ontwikkeling van autonome mobiliteit gaat in sneltreinvaart. Wat betekent dat eigenlijk voor de infrastructuur, het overige verkeer en onze manier van reizen. Sprekers zijn professor Bayu Jayawardhana, hoogleraar Mechatronica en niet-lineaire regeltechniek aan de Rijksuniversiteit Groningen en Yvonne Dubben, ontwikkelmanager Arriva. Zij gaat in op de techniek achter de zelfrijdende trein van Arriva die begin dit jaar testritten in het Noorden heeft gemaakt. Ook deelt zij de ervaringen van de passagiers die mee mochten. Verandert er met deze innovatie iets aan onze treinreizen?

De Noorderpers

organiseert op maandag 16 november een bijeenkomst in het Forum Groningen (al dan niet met publiek). Nadere informatie volgt deze week.

Vacatures

Jan Boon Communicatie zoekt voor de PvdA-fractie Groningen een communicatieadviseur. Als communicatieadviseur van de PvdA-fractie Groningen ben je een kei in twee dingen: strategisch communicatieadvies én het concreet uitwerken van je eigen adviezen én fractie-ideeën in campagnes en mediamiddelen. Wekelijks en soms dagelijks adviseer je de fractie over de te voeren strategie. Van daaruit ontwikkel je campagnes, die je zelf vertaalt naar concrete media. Hierbij kun je uitstekend schrijven en framen. Je maakt zelf filmpjes, ontwerpt drukwerk en bewerkt beelden voor de website en sociale media. Mail je brief en CV voor 11 oktober naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie is verder nog voor een marketingbureau in Leeuwarden op zoek naar een account- en projectmanager en voor een allround marketing- en communicatiebureau in Friesland een ervaren art director.

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com

Andere vacatures

Icare V&V Meppel zoekt ter versterking van het team een ervaren, creatieve en allround communicatieadviseur met een warm hart voor de zorg. In deze veelzijdige functie besteed je een groot deel van je tijd aan online communicatie. Naast je online werkzaamheden ben je ook betrokken bij diverse (zorg)inhoudelijke projecten. Solliciteer voor 19 oktober.

De gemeente Waadhoeke zoekt een medewerker Communicatie (32 uur). Je ondersteunt de afdelingen bij alle voorkomende communicatievraagstukken, je schrijft teksten, persberichten of andere artikelen, je neemt persvragen in behandeling en samen met vakinhoudelijke collega’s en bestuurders formuleer je een antwoord. Je zoekt en maakt content voor de contentkalender, houdt deze bij en je doet redactiewerk.

Woningstichting De Wierden en Borgen (Meppel)zoekt een communicatieadviseur (32 uur). Je activeert en helpt collega’s bij de aanpak van communicatie. Samen met een collega werk je aan het communicatiever maken van Wierden en Borgen. Je zoekt actief de samenwerking op, zowel intern als extern. Jouw werk bestaat uit communicatieactiviteiten over de ‘volle breedte’ van het vak. Mail je motivatie en CV vóór 19 oktober.

Op Zoek

Ze

is een altijd vrolijke, ondernemende ‘young professional’ met de voeten stevig in de (Noordelijke) klei. Ze is sterk in (digitale) communicatie- en marketing strategieën, campagnes en het organiseren van evenementen. Ze heeft hands on ervaring, ervaring met het geven van communicatie- en marketingadvies, is woordvoerder geweest en weet veel over het organiseren van grootschalige evenementen. Ze heeft een achtergrond in e-commerce en toerisme en beoefent het marketingcommunicatievak nu al zo’n 6 jaar. 
Ze is op zoek naar een baan waar ze haar maatschappelijke hart kan ophalen. Ze zoekt een baan in de zorg, het onderwijs of de publieke sector. Ze heeft een passie voor haar omgeving en ze wil zich daarvoor inzetten. Veel organisaties in deze branches geven haar terug dat ze liever iemand willen hebben die ervaring heeft in hun eigen branche. Een organisatie die op zoek is naar iemand met een frisse blik of veel online en digitale ervaring heeft dus haar voorkeur. Wil je meer weten over deze communicatieprofessional, mail jan@janboon.com.

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Nieuws uit de bureauwereld

La Compagnie wil SAMEN

met Amysoft Lycurgus inspireren om meer mensen in beweging te krijgen. Via het door La Compagnie en hoofdsponsor Nedmag ontwikkelde thema SAMEN was La Compagnie achter de schermen al verbonden met de eredivisieclub. Deze samenwerking heeft het bureau nu formeel bekrachtigd met een overeenkomst.

Managing Director Renate Boschma: “De doelstellingen die samen met Lycurgus zijn geformuleerd, omvatten enerzijds het uitbreiden van de fanbase van de eredivisionist en een sterk(er) merk maken van Lycurgus. Daarnaast willen we een breder publiek inspireren om op een leuke manier meer aan beweging te doen- via allerlei vormen van volleybal – van beach- tot voetvolley”.

PuurPubliek
PuurIDee, het communicatie- en marketingbureau in Stadskanaal, is gestart met een nieuwe dienstverlening. Onder de partnernaam PuurPubliek wordt nu ook de publieke sector bediend. Net als in de voorgaande jaren, blijft PuurIDee zich voornamelijk op het bedrijfsleven en andere profit-organisaties richten.
Samen met het team van adviseurs zet Gert Klooster zich als senior consultant en director non-profit met PuurPubliek voor de non-profitsector neer als ‘blikverruimers en dialoogmakers’.
Dit houdt in dat publieke partijen (zoals gemeenten, provincies, onderwijs, corporaties en dergelijke) in alle fases van het beleidsproces een beroep kunnen doen op de onafhankelijke expertise van PuurPubliek, of het nou gaat om procesbegeleiding, projectleiding, consultancy, onderzoek en/of analyse. Met deze diensten wil PuurPubliek de interactie tussen de publieke sector en hun interne en externe stakeholders effectiever organiseren. Als onafhankelijke regisseur wordt het draagvlak onderzocht, in kaart gebracht en over en weer gecommuniceerd, zodat het vertrouwen toeneemt.

VONC communicatie, gevestigd in Heerenveen en Groningen gaat de komende vier jaar aan de slag voor Rijkswaterstaat. Samen met partnerbureaus Tappan en Gloed communicatie wonnen ze de aanbesteding voor communicatiemiddelen en -advies. Daarmee zijn zij een van de preferred suppliers van RWS. Vonc verzorgt al communicatie voor Aanpak Ring Zuid. 

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Waarom je nooit onvoorbereid aan de talkshowtafel moet schuiven

#ikdoenietmeermee

Emmy Pinckaers, junior adviseur bij Huijskens Communications: “Dat Famke Louise niet vies is van een beetje media-aandacht, was al bekend. Met haar 1 miljoen volgers op Instagram heeft de zangeres een behoorlijk bereik. Vorige week maakte ze hier gebruik van toen zij, samen met een aantal andere BN’ers, een filmpje deelde met de hashtag #ikdoenietmeermee. De hashtag is ontstaan uit een ongenoegen over het coronabeleid in Nederland en ‘de beperkingen van onze vrijheid’.

Uit deze casus valt een interessante conclusie te trekken, namelijk dat de traditionele media nog altijd een zeer krachtige invloed hebben op je reputatie. Famke had door haar hashtag op Instagram al een storm aan kritiek over zich heen gekregen, maar na de Jinek-uitzending begon de crisis pas écht. Dit laat zien dat je altijd goed moet nadenken over de manier waarop je gebruikt maakt van een bepaald medium. Traditionele media worden over het algemeen nog steeds gezien als geloofwaardiger dan sociale media. Dit gegeven kan nog wel eens nadelig uitpakken voor zogeheten social media celebritis en influencers. Aldus Emmy Pinckaers.

En dan nog even dit

Redden van planeet is nu communicatie-uitdaging

Sir David Attenborough heeft zijn toevlucht genomen tot nieuwe manieren van communiceren omdat ‘de wereld in gevaar is’. De gerenommeerde Britse natuuronderzoeker David Attenborough heeft vorige week met zijn debuut op Instagram het record van het snelst bereiken van een miljoen volgers gebroken (4 uur en 44 minuten). Hij laat daarmee de Amerikaanse actrice Jennifer Aniston (5 uur en 16 minuten) achter zich. In zijn eerste post zegt de televisiemaker: “Ik doe dit en waag mij aan deze nieuwe manier van communiceren omdat de wereld in gevaar is. Het redden van onze planeet is nu een communicatie-uitdaging”, schrijft hij verder in het bijschrift van zijn post.

Studenten Journalistiek zien zichzelf niet per se als redders van de journalistiek

Studenten Journalistiek zien zichzelf niet als de gehoopte game changers en reddende innovators in het journalistieke werkveld. Ze hebben ook niet bijster veel interesse in het journalistiek ondernemerschap, al zijn dat zaken waar werkgevers al jaren hoog over opgeven. Dat blijkt uit onderzoek onder Nederlandse en Britse universitaire journalistiekstudenten.

Marcel Broersma van de Rijksuniversiteit Groningen en Jane Singer van de Universiteit van Londen schrijven dat werkgevers verwachten en hopen dat jonge journalisten inzichten meebrengen over de nieuwsconsumptie van hun generatie, jonger publiek helpen trekken en daarmee nieuwe initiatieven en verdienmodellen helpen ontplooien.

Uitspraak

“Als je met elkaar praat, blijkt de ander niet zo erg”

Noelle Aarts, ‘dialoog-hoogleraar’ in een interview over de maatschappelijke verdeeldheid, ondermijnd gezag en de waarde van in gesprek gaan met elkaar.

Bonen in de pot

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s