Bonen in de pot

12 oktober 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

Op de valreep

COMcept neemt HFCM over

COMcept met vestigingen in Ommen, Dalen en Enschede neemt het bureau HFCM Communicatie, een strategische full-service communicatiebureau uit Hoogeveen over. De vestiging Dalen verhuist binnenkort naar Hoogeveen. Alle medewerkers blijven in dienst, daarmee breiden ze hun huidige team flink uit met nieuwe Drentse marketing- en communicatieprofessionals! COMcept is een communicatiebureau voor de publieke sector in Noordoost-Nederland.

HFCM is al 20 jaar een echt familiebedrijf, opgericht door Frans Hansman en was in handen van dochter Ilone Hansman. HFCM werkt met name voor klanten in het onderwijs en de zorg.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Van pauzenummer naar sprintjes trekken

Met de Omgevingswet om de hoek en flinke druk vanuit het Klimaatakkoord ontkomen communicatieadviseurs er niet meer aan: er moet geparticipeerd worden. Vaak zien ze participatie als pauzenummer.

Een participatietraject wordt vaak snel op touw gezet. Inwoners krijgen maar even de tijd om mee te doen. Zonder de aanloop, de context en de consequenties echt goed te doorgronden, vragen we van inwoners mee te denken over de inrichting van hun leefomgeving of duurzame energie. Deze maand nog, graag! Participatie als pauzenummer zogezegd, want het project gaat doorrrrr.

Weerstand ligt in het verschiet. Voor je het weet eindig je bij de Raad van State. Continu in gesprek blijven, ook als er even niets te participeren valt, is wat mij betreft altijd te verkiezen boven zo’n hit-and-runstrategie. En de coronacrisis maakt dat nog eens extra duidelijk.

Verder in deze editie

  • ?
  • De taal van strategische communicatie
  • Trends in recruitmentmarketing

Wat mij over corona en communicatie is opgevallen

Branden we op door corona?

Net als je dacht dat Covid-19 en de economische crisis het ergste is dat je kan overkomen, duikt er een nieuwe bedreiging op. Een burn-out golf dreigt ons te overvallen… Waar komt die vandaan? En wat kunnen we eraan doen? Vincent Mispelblom Beyer, headhunter analyseert: Bureaus bestaan uit goed geoliede teams, die onder de nodige druk topprestaties leveren. Dat moet nu noodgedwongen van huis uit. Thuis werken kent een hoop voordelen.

Op kantoor is er regelmatig overleg, bijna van moment tot moment. Dat overleg is er thuis niet, je vaart daar meer op je eigen kompas. Er is geen koffieautomaat waar je kan horen of dat account nou blijft of toch weggaat. Waar je de laatste bureau-gossip kan horen. Naast zorgen over het werk zijn er ook zorgen over de gezondheid van jezelf en je naasten. Leven in de beperkingen van een intelligente lockdown gaat ook niet in de koude kleren zitten.

Zorgen

Er wordt wat afgetobd en afgepiekerd, en dan leidt spanning tot stress, stress tot burn-out, en als we niet tijdig ingrijpen leidt burn-out tot depressie. Een langdurige aandoening met veel gevolgen. Een burn-out- en depressiegolf kunnen we in Nederland nauwelijks het hoofd bieden, de geestelijke gezondheidszorg is nu al zwaar overbelast en kan er niets meer bij hebben. Zorgelijk. In Nederland hebben we gemiddeld een miljoen mensen die het risico lopen een burn-out te krijgen. Dat wordt momenteel op vier miljoen becijferd.

Onverantwoordelijk dat in het Outbreak Management Team geen plaats is gemaakt voor een specialist uit de geestelijke gezondheidszorg. Als zo vaak krijgt het lichamelijke alle aandacht en middelen, het geestelijke staat achteraan in de rij. We zijn op onszelf aangewezen, daarom kijk ik in een volgende column wat we zelf kunnen doen om geestelijk stabiel te blijven. Aldus headhunter Vincent Mispelblom Beyer.

Wat mij verder is opgevallen

Moeten marketeers wel aan PR doen?

Moet je als marketeer wel zelf aan PR gaan doen. Want het vergt een aanzienlijke investering in tijd en energie. Maar marketeers hebben al een baan, en een extra taak erbij zal gevolgen hebben voor marketing binnen een bedrijf.

Een tijdje terug werd ik geprikkeld door de blog van Thea van Unen, zelfstandig ondernemer: “Vergeet dat PR-bureau en zorg zelf voor je mediarelaties’’. Zij stelt hierin dat in deze tijd waarin merken het echte verhaal moeten vertellen marketeers meer aan PR moeten doen. Even los van de oplossing die zij aandraagt vind ik het inzicht dat eronder ligt interessant: we leven inderdaad in een tijd waarin merken geen rookgordijnen meer kunnen opwerpen, omdat de consument dat direct doorheeft.

Ook hier kun je een avondvullende discussie over hebben, maar goed, dat is voor een andere keer. Laten we even van die veronderstelling uitgaan. Marketing moet dus meer echte verhalen gaan vertellen en moet daarom gebruik gaan maken van PR. Maar is het wel zo eenvoudig en kan de gemiddelde marketeer PR er ‘zomaar’ bij gaan doen? Laten we eens inzoomen op de verschillen en wat er nodig is om een gedegen PR-aanpak op te zetten. Dan kijken we daarna of het wenselijk is dat marketing PR erbij gaat doen, het zal namelijk hoe dan ook tijd en energie kosten.

Communicatie-skills

Van Unen adviseert marketing om meer aan PR te gaan doen, omdat PR van oudsher meer naar echtheid in het verhaal en verbinding met het publiek zoekt. Iets wat de communicatiediscipline wat mij betreft al jaren doet. Of het nu gaat om communicatie met medewerkers of met externe stakeholders. Vanuit communicatie ga je altijd op zoek naar het verbindende verhaal en ben je minder bezig met het pluggen van je eigen boodschap. Dit is ook iets waardoor marketing- en communicatieprofessionals vaak vinden dat ze een heel ander vak hebben.

Dus moet je als marketeer voortaan wel zelf aan PR gaan doen? Het zijn zoals gezegd echt andere disciplines die ook andere professionals met andere competenties vragen. PR en communicatieprofessionals zijn verhalen vertellers, relatiebouwers, stakeholdermanagers. Marketeers creëren producten die van waarde zijn voor de klant, zij communiceren hierover en leveren producten van waarde voor de klant. Daarnaast ligt hun focus vaak meer op productontwikkeling, activatie en verkoop, dan op een merk bouwen en op het versterken van het imago van een organisatie.

Marketing en communicatie hebben elkaar nodig

Maar waarom niet gebruikmaken van elkaars kracht in plaats van als marketeer het werk van PR erbij te gaan doen? Dat marketing en PR iets van elkaar kunnen leren en elkaar nodig hebben om een goed en compleet verhaal te kunnen vertellen dat bijdraagt aan de reputatie en verkoopresultaten van een organisatie, lijkt me evident. Maar in plaats van elkaars werk te gaan doen, zou ik zeggen: doe het samen. Vertel samen die mooie en waardevolle verhalen die een bijdrage leveren aan de business. En leer van elkaar, want PR en communicatie kunnen ook veel van marketing leren.

Transfers

Tanja Mulder-Kuiper is marketing- en communicatie medewerkster bij de Zorggroep Noorderboog geworden. Tanja komt van de afdeling Marketing & Sales van The Travel Club Nederland en werkte eerder voor Boom uitgevers Nieuwsmedia, Globe Reisburo, Oad reizen en voor de Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland.

Pytsje Pasma gaat als teamcoach in Erasmus en Florastate van Noorderbreedte aan de slag. Ze was marketing- en communicatieadviseur voor ROC Friese Poort en werkte eerder voor Smeding Groenten en Fruit en voor Jant van Dijk Evenementen en Congresbureau Friesland.

Paul Loonstra is nu campagneleider coronacommunicatie bij de Veiligheidsregio Fryslân. Paul heeft z’n eigen bureau Paul H Loonstra pers- en communicatiebureau en is communicatieadviseur en tekstschrijver. Paul werkte eerder onder meer voor Noardlike Fryske Wâlden, Groningen Bereikbaar, Wetterskip Fryslân en de gemeente Dongeradeel.

Agenda

Innovatiecongres Trendship verplaatst naar 2021

Het innovatiecongres Trendship wordt verplaatst naar 2021. Organisator NDC Mediagroep heeft daartoe besloten in het licht van de oplopende besmettingen, de aangescherpte maatregelen en groeiende onrust. Trendship stond gepland op 19 en 20 oktober op meerdere locaties in Groningen en Leeuwarden.

TechTalks050 weer van start in Forum Groningen

Op 19 oktober organiseert TechTalks in de Rabo Studio in het Forum Groningen een bijeenkomst met het thema: Je komt er vanzelf! Zelfrijdend, zelf vliegend, zelf varend: de ontwikkeling van autonome mobiliteit gaat in sneltreinvaart. Wat betekent dat eigenlijk voor de infrastructuur, het overige verkeer en onze manier van reizen. Sprekers zijn professor Bayu Jayawardhana, hoogleraar Mechatronica en niet-lineaire regeltechniek aan de Rijksuniversiteit Groningen en Yvonne Dubben, ontwikkelmanager Arriva. Zij gaat in op de techniek achter de zelfrijdende trein van Arriva die begin dit jaar testritten in het Noorden heeft gemaakt. Ook deelt zij de ervaringen van de passagiers die mee mochten. Verandert er met deze innovatie iets aan onze treinreizen?

Dus jij gelooft in corona?

Noorderpers organiseert op maandag 16 november weer een bijeenkomst, opnieuw met een actueel thema: de maatschappelijke spraakverwarring rond het corona-virus. Tussen de aanhangers van viruswaanzin, complotdenkers en kritische influencers aan de ene kant, een worstelende overheid aan de andere en een verwarde burgerij ertussenin proberen journalisten en communicatieprofessionals om te gaan met wat een onontwarbare kluwen lijkt van feiten, maatregelen en meningen. Belangstellenden kunnen het debat volgen via een live stream. Of er publiek bij kan zijn, is op dit moment nog niet bekend.

Vacatures

Jan Boon Communicatie zoekt voor de PvdA-fractie Groningen een communicatieadviseur. Als communicatieadviseur van de PvdA-fractie in de gemeente Groningen ben je een kei in twee dingen: strategisch communicatieadvies én het concreet uitwerken van je eigen adviezen én fractie-ideeën in campagnes en mediamiddelen. Wekelijks en soms dagelijks adviseer je de fractie over de te voeren strategie. Van daaruit ontwikkel je campagnes, die je zelf vertaalt naar concrete media. Hierbij kun je uitstekend schrijven en framen. Je maakt zelf filmpjes, ontwerpt drukwerk en bewerkt beelden voor de website en sociale media. Mail je brief en CV zo snel als je kunt naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie is verder nog voor een marketingbureau in Leeuwarden op zoek naar een account- en projectmanager en voor een allround marketing- en communicatiebureau in Friesland een ervaren art director.

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com

Andere vacatures

Noorderlink heeft een werkervaringsplaats voor een communicatiemedewerker (voor 1 jaar, minimaal 24 uur per week). Je beheert de websites noorderlink.nl en noorderlinkdagen.nl, je stelt digitale in- en externe nieuwsbrieven op, je beheert en ontwikkelt de social media, je verzorgt de communicatie rondom projecten zoals de Noorderlinkdagen en Verander Mee, je coördineert de uitnodigingen voor events. Stuur voor 30 oktober een reactie (in welke vorm dan ook) met een link naar je LinkedIn profiel.

Regio Oost van LTO Noord is per direct op zoek naar een stevige communicatieadviseur en persvoorlichter (40 uur). Solliciteren kan door je CV en motivatie vóór 19 oktober te sturen.

TKP Pensioen Groningen zoekt een senior communicatieadviseur. Je kunt tot en met 13 oktober reageren.

KAW architecten Groningen zoekt een medewerker Marketing en Communicatie (16-24 uur). Stuur je CV en je creatieve motivatiebrief voor 31 oktober.

IFA, het Internationaal Filmfestival (Assen) zoekt een medewerk(st)er Marketing en Communicatie. Je kunt je CV en motivatie sturen tot en met 19 oktober.

De gemeente Heerenveen zoekt een allround communicatiemedewerker (24 uur). Je ontwikkelt communicatieplannen- en middelen. Je verzorgt de redactie van zowel de online als de offline media.

Op Zoek

Ze

is een altijd vrolijke, ondernemende ‘young professional’ met de voeten stevig in de (Noordelijke) klei. Ze is sterk in (digitale) communicatie- en marketing strategieën, campagnes en het organiseren van evenementen. Ze heeft hands on ervaring, ervaring met het geven van communicatie- en marketingadvies, is woordvoerder geweest en weet veel over het organiseren van grootschalige evenementen. Ze heeft een achtergrond in e-commerce en toerisme en beoefent het marketingcommunicatievak nu al zo’n 6 jaar. Ze is op zoek naar een baan waar ze haar maatschappelijke hart kan ophalen. Ze zoekt een baan in de zorg, het onderwijs of de publieke sector. Ze heeft een passie voor haar omgeving en ze wil zich daarvoor inzetten. Veel organisaties in deze branches geven haar terug dat ze liever iemand willen hebben die ervaring heeft in hun eigen branche. Een organisatie die op zoek is naar iemand met een frisse blik of veel online en digitale ervaring heeft dus haar voorkeur. Wil je meer weten over deze communicatieprofessional, mail jan@janboon.com.

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

De woordvoerder van de toekomst

De Utrechtse Communicatiekring organiseerde onlangs een live online streaming over de woordvoerder van de toekomst. Veel mensen hebben het beeld dat je als woordvoerder één taak hebt, namelijk dat je je organisatie (positief) vertegenwoordigt richting de media, waarbij je het eerste aanspreekpunt bent voor journalisten. Maar deze voorstelling van zaken lijkt achterhaald. De aandacht verschuift naar direct contact met stakeholders, het communicatief coachen van de medewerkers en het brengen van eigen verhalen voor zowel de traditionele als sociale media.

De woordvoerder krijgt meer de rol van communicatieregisseur. Het versturen van een persbericht is steeds minder relevant. Het gaat er om signalen van buiten naar binnen te brengen, verbindingen te leggen en medewerkers te coachen hoe zij de media en andere stakeholders te woord kunnen staan. Wat relevant is, schuurt regelmatig met het perfecte plaatje, dus eerlijkheid en transparantie zijn centraal komen te staan.

Nieuws uit de bureauwereld

Vonc nu ook in Groningen

Vonc Communicatie ‘huist’ al jaren in Heerenveen, maar sinds september ook in Groningen. “We werken vooral voor opdrachtgevers in Noord- en Oost-Nederland”, zegt eigenaar Sarolta van Beek. “Het kantoor in Groningen is een mooie aanvulling waardoor we dichterbij onze Groningse en Drentse opdrachtgevers (zoals de provincie Groningen, het OV Bureau Groningen Drenthe en een aantal woningcorporaties) kunnen opereren. Bovendien biedt het ons team extra ruimte. We hebben geen vaste werkplekken, iedereen is vrij om in Groningen, Heerenveen en/of thuis te werken. Ook in deze coronatijd kunnen we nu het thuiswerken afwisselen met samenwerken op kantoor met een collega in Groningen of Heerenveen wanneer dat nodig is voor het (creatieve) proces.”

Keijzer marketing- en communicatiemanagement gaat samen met Sabel Communicatie en hun partners XTNT Experts in Traffic and Transport en Roos & van de Werk voor Rijkswaterstaat aan de slag. De komende vier jaar mogen ze zich als Team Geel inzetten voor deze voor Rijkswaterstaat!

Keijzer marketing- en communicatiemanagement mag de komende twee jaar projectcommunicatie verzorgen voor het Waterschap Noorderzijlvest. Het gaat om omgevingscommunicatie en- participatie bij de dijkversterking tussen Lauwersmeer en Vierhuizergat. Ze gaan onder andere een virtueel 3D-bezoekerscentrum voor het Waterschap Noorderzijlvest maken waar mensen kunnen meedenken en meedoen.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

De taal van strategische communicatie

Mensen zetten bewust en onbewust taal in om hun doelen te bereiken. Hoe doen ze dat? Wat zijn de effecten van de talige middelen die ze inzetten? Dat is het onderzoeksdomein van prof. dr. Christian Burgers, bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn oratie definieert Burgers strategische communicatie als ‘een vorm van doelgerichte actie door maatschappelijke actoren’ en geeft hij een aantal voorbeelden van de talige middelen die hierbij worden ingezet.

En dan nog even dit

Trends in recruitmentmarketing

Marketing speelt binnen het recruitmentvak een steeds belangrijker rol. Recruitmentmarketing zijn alle strategieën en tactieken die een organisatie gebruikt om talent te vinden en aan te trekken voordat ze solliciteren. Dit kan onder andere door middel van content, social media en recruiting. Hierdoor gaat een bedrijf een relatie aan met een kandidaat in de hoop dat er uiteindelijk een sollicitatie uit voortvloeit. Het inzetten van social media bepaalt namelijk voor een groot deel het succes van de campagne.

56% van de communicatiebudgetten is gekrompen door Covid-19

Volgens de 100 invloedrijkste communicatiemensen hebben de budgetten een flinke tik gehad. Sinds een aantal jaar stelt PRovoke (voorheen Holmes Report) elk jaar een lijst samen van de 100 meest invloedrijke in-house communicatieprofessionals in de wereld: de communicatie- en marketingleiders met de meeste invloed door hun eigen stem, de status van de organisaties waar ze voor werken en de beslissingsbevoegdheid over externe bureaus om mee te werken.

Deze groep mensen wordt elk jaar gepubliceerd op de site van PRovoke en daarnaast wordt hen vragen voorgelegd. Het is erg interessant om te volgen omdat het iets zegt over wat er in het vakgebied wereldwijd aan de hand is. Dit jaar bijvoorbeeld kun je er niet omheen om je als PR-persoon af te vragen wat Covid-19 voor het vakgebied betekent. De meeste mensen in het vak voelen dat er veranderingen zijn maar wat zijn die precies? De Influence 100 kan die vraag weliswaar niet tot in detail beantwoorden, maar het kan ons wel enige richting geven.

56% van de communicatiebudgetten is gekrompen door Covid-19

Op de vraag of het communicatiebudget van hun organisatie is gekrompen als een direct gevolg van Covid-19, antwoordt 56% van deze invloedrijke communicatiepro’s instemmend. Ze hebben ook gevraagd hoe het met de budgetten in het algemeen zat ten opzichte van 2019, niet alleen als direct gevolg van Covid-19 en daar zagen de meeste hun budgetten gelijk blijven, een ‘gezond aantal’ zag budgetten stijgen en een ‘opvallend aantal’ zag hun budget dalen met meer dan 20%, aldus het rapport van PRovoke.

Is dit verrassend? Dat weten we niet, maar het is op zijn minst confronterend om de gevolgen van de pandemie in ons vakgebied zo in cijfers te zien. De ontwikkeling die deze internationale groep vakgenoten ziet zijn natuurlijk niet een op een naar Nederland en België te kopiëren. We vatten het dus op als een ruwe indicatie. Wat denk jij? Hoe staat het hier met de communicatiebudgetten? Lees hier het rapport van PRovoke.

Uitspraak

“Vanuit communicatie ga je op zoek naar het verbindende verhaal en ben je minder bezig met het pluggen van je eigen boodschap”.

Bonen in de pot

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s