Bonen in de pot

9 november 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

Op de valreep

Rapport over onveilig communicerende ambtenaren

Een wake-up call voor álle organisaties. In maart besloot de overheid dat de snelle verspreiding van Covid19 om ingrijpende maatregelen vroeg. Het resultaat was dat vrijwel alle circa 175.000 ambtenaren van ministeries van de één op de andere dag hun werk zoveel mogelijk vanuit huis moesten doen.
De Algemene Rekenkamer heeft tussen juli en oktober 2020 onderzocht welke IT-communicatiemiddelen de medewerkers van ministeries gebruiken. Hieruit blijkt dat ambtenaren vanuit huis meerdere onveilige applicaties gebruiken.

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Het rapport zegt: “Het valt op dat privé e-mail in de praktijk regelmatig gebruikt wordt voor het uitwisselen van (vertrouwelijke) werkinhoudelijke informatie. Dit is niet toegestaan volgens de richtlijnen. Uit onderzoek blijkt dat ambtenaren samenwerkings-ICT soms gebruiken op een manier die risico’s voor de informatiebeveiliging met zich meebrengt. Zo deelt een deel tegen de afspraken in vertrouwelijke werkinhoudelijke informatie via WhatsApp. Verder kennen niet alle ambtenaren de voorschriften of vinden ze die in de praktijk niet goed werkbaar.”

Overigens ben ik van mening dat …

Reclame in tijden van de coronacrisis

De berichtgeving over corona op radio en tv, op nieuwssites en Facebook creëert een context die voor sommige adverteerders juist een voedingsbodem voor effectieve communicatie oplevert. We weten dat reclame vooral zijn werk doet in het automatische emotionele onderbewuste brein.

Is het jou ook opgevallen dat in vele (TV) reclames de afgesproken regels niet worden nageleefd? Ik mag een boon zijn als het niet zo is.

Amerikaanse presidentsverkiezing

Ik heb de afgelopen periode genoten van de communicatie van de beide presidentskandidaten: afgezien van het gooien met modder waren het net twee kleine kinderen die ruzie hadden om niets belangrijks. Beschamend. Eén van de meest opmerkelijke dingen vond ik het papagaaiengedrag van de aanhangers. Een ander bijzonder aspect vond ik het optreden van Paula White, de geestelijk adviseur van Trump.

De goden verzoeken

Trumps ‘spiritueel adviseur’ Paula White leidt het gebed waarin ze ‘engelen’ vraagt om de campagne te redden. De Republikeinen schakelen hogere machten in om de verkiezingen veilig te stellen. Paula White, geestelijk adviseur van Amerikaans president Donald Trump, deed een beroep op goddelijke krachten om de overwinning te verzekeren. Dat deed ze tijdens een gebedsmarathon in de stijl van de Amerikaanse televisie-evangelisten, waarvan de beelden al snel viraal gingen.

White riep de hulp van God en engelen in om de Republikeinen te helpen het laken naar zich toe te trekken in deze “Sla degenen neer die denken dat ze je buitenspel gezet hebben, God”, bezwoer White onder meer in een gebed dat 2,5 uur duurde en gestreamd werd via Facebook. Waarna ze “Sla, tot je de overwinning hebt!” scandeert. “Ik hoor het geluid van de overwinning, de Heer zegt dat het gebeurd is” klinkt het verder nog. Een filmpje met een deel van het gebed ging viraal ging op sociale media, en doet weinig twijfel bestaan over het spektakelgehalte van haar overwinningsbede.

Verder in deze editie

  • Nog nooit waren beursgenoteerde bedrijven zo transparant
  • Veel transfers
  • Issuemanagement verandert
  • Crisis in de journalistiek
  • Nederlandse techwereld ziet corona als een kans

Wat mij verder is opgevallen

Draag je specialisme en identiteit uit

Als je als onderneming zegt wat je doet, zeg je eigenlijk ook meteen wat je niet doet. En dat voelt een beetje ongemakkelijk voor veel ondernemers. Potentiële klanten kloppen op de deur, dus dan spelen we vaak op ‘safe’ en pretenderen we ‘alles’ te kunnen, in de hoop zo meer perspectieven te krijgen. Toch is dit niet de juiste strategie. Jezelf duidelijk positioneren als autoriteit en specialist binnen een specifieke marktniche is vaak een veel beter recept voor commercieel succes.

Nog nooit waren beursgenoteerde bedrijven zo transparant

De top-75 van beursgenoteerde bedrijven in Nederland communiceert in hun jaarverslagen transparanter dan ooit. Vergeleken met 2016 zijn de jaarverslagen nu 42% transparanter. Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek van de Hogeschool Leiden naar jaarverslagen, ook dit jaar uitgevoerd onder leiding van Piet Hein Coebergh, lector PR & Transparantie. Het onderzoek bekijkt de manier waarop beursgenoteerde ondernemingen in Nederland communiceren over hun strategie.

Volgens Coebergh is de transparantie ook hoger door de goede economische situatie in 2019. “Het is de vraag of de komende jaarverslagen even transparant zijn. Tegelijk versterken bepaalde strategische standaarden zich, zoals het gebruik van SDG’s, de Net Promoter Score en andere vormen van benchmarking die bedrijven niet snel meer zullen loslaten, ook als de economie tegen zit.” Lees hier alle conclusies van “Het Jaarverslagenonderzoek 2020”.

Campagne voor mantelzorgers

In aanloop naar de dag van de mantelzorg, morgen, dinsdag 10 november, is de campagne ‘Deel je zorg’ gestart. Gemaakt door Roorda Reclamebureau in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Centraal in de campagne staat het delen van zorg. Want mantelzorgers staan er vaak alleen voor, maar dat hoeft niet.

Het delen van zorg is een oproep met een dubbele betekenis, laat Roorda weten. Want veel mantelzorgers zorgen niet alleen voor iemand, maar maken zichzelf ook zorgen. In de campagnevideo komen verschillende mantelzorgers aan bod. Via posters, banners en social video’s vertellen zij hoe en met wie zij hun zorg delen.

Transfers

Floor Oostra gaat de PR en communicatie bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork verzorgen. Floor was regiocoördinator bij de Kunstbende en werkte eerder bij Art of Wonder, OOST BEST, het Herinneringscentrum Kamp Westerbork en SPOT Groningen.

Lieuwe Terpstra is nu ook docent Visual Content Creation bij de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Lieuwe was daar al content creator en werkte eerder als freelancer voor onder meer Chunk, Merkmonsters, Whydonate, Friesch Dagblad en voor Keunstwurk.

Annemiek Wegkamp is nu communicatiemedewerker bij de Nationaal Coördinator Groningen. Annemiek komt van de gemeente Loppersum en werkte eerder voor De Goede Gastvrouw en voor PuurIdee, team voor strategie & design.

Monique Hamersma is nu adviseur Marketing en Communicatie bij Revalidatie Friesland. Monique komt van Zorginitiatief de Bosk en werkte eerder voor Noardlike Fryske Wâlden en voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel.

Michael Sijbom is de nieuwe directeur van Landschap Overijssel. Michael was manager External Relations en Corporate Communications bij de NAM en was in de jaren 2011 tot 2017 burgemeester van de Overijsselse gemeente Losser. Naast tal van bestuursfuncties was hij ook lid van het dagelijks bestuur van de EUREGIO.

Auke Vaessen is nu communicatieadviseur a.i. bij Feyen Groothandel. Auke is zelfstandig marketing- en communicatieadviseur en werkte onder meer voor RIBW Groep Overijssel, de Meppel City Run en COMcept communicatie.

Maaike Kuipers-Hiemstra is nu communicatiemedewerker bij de gemeente Stadskanaal. Het gaat om een tijdelijke functie vanwege zwangerschap. Maaike werkte eerder voor de gemeente Noorderveld, Zaga Online Marketing, de provincie Groningen en heeft haar eigen bureau Maaike Kuipers Tekst & Communicatie.

Angelien Drienhuizen is nu campagne marketeer bij Merk Fryslân. Eerder werkte ze voor Bourguignon Lease en Bourguignon Verhuur, Noorderbreedte, Vegro, Noorderpoort Techniek en Young Heroes.

Peter Smale is deze week gestart als Public Affairs manager bij Avebe. Peter heeft als gebiedsregisseur Friesland bij netbeheerder Liander gewerkt en werkte eerder in verschillende functie voor de provincie Groningen, het laatste als teamcoördinator Ruimte en Energie.

Agenda

Online evenementen

In november staan ons een aantal mooie online evenementen te wachten. Op 10 november staan de Promotiedagen voor het Bedrijfsleven op het programma. En op 19 november organiseert communicatiebureau De Walvis het Nationaal Intranetsymposium 2020Digital Workspace Event.

De Noorderpers organiseert op maandag 16 november een bijeenkomst over de maatschappelijke spraakverwarring rond het corona-virus. Echter zonder fysiek publiek, maar online en op de site @forum_groningen te volgen.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Andere vacatures

Baaz&co, een marketing-, communicatie- en designbureau uit Emmen, zoekt een communicatieadviseur/projectmanager. Je bent het aanspreekpunt voor verschillende klanten en werkt (in normale situaties zonder corona) af en toe op locatie bij één van de opdrachtgevers. Naast het geven van strategisch advies ben je ook operationeel sterk en speel je een belangrijke rol in de uitvoering. Stuur jouw motivatie en CV vóór 13 november.

UMCG Ambulancezorg zoekt een allround communicatieadviseur (24-32 uur). Je adviseert directie en management over communicatievraagstukken op tactisch en strategisch niveau en houdt daarbij steeds de organisatiedoelstellingen voor ogen. Je vertaalt de strategische keuzes van de directie in communicatiekansen. Solliciteren kan tot en met 12 november.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Issuemanagement verandert

Issuemanagement is een andere discipline geworden waar communicatieprofessionals over het algemeen nog onvoldoende mee om weten te gaan. Van hen wordt een andere instelling gevraagd: want hoe moet je reageren als ‘iedereen’ reageert en denkt het zelf beter te kunnen? Het is in een notendop het dilemma van een gedigitaliseerde samenleving vol mondige mensen. Het is bij uitstek het huidige dilemma van de communicatieprofessional.

De gedigitaliseerde samenleving

In de gedigitaliseerde samenleving van dit moment ligt elke uiting, gedachte of daad als onder een spectroscoop met duizend vergrootglazen. Tegen zoveel aandacht, zoveel variatie, zoveel overdrijving of eenzijdige beklemtoning is niets of niemand opgewassen. In ieder geval moeten communicatieprofessionals in staat zijn met de beroering om te gaan.

Niet de organisatie maar de omgeving zou het uitgangspunt moeten vormen van modern communicatiebeleid.

Crisis in de journalistiek

De journalistiek bevindt zich in een crisis. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Dit zijn grote woorden, maar we kunnen niet langer ontkennen dat tech- en social media bedrijven ons in de tang hebben: ze misbruiken de zwakke plekken in ons concentratievermogen en overspoelen ons met irrelevante informatie en desinformatie. In deze modderstroom van manipulatieve content is een sterke journalistiek een essentieel baken, maar deze lijkt er niet tegen opgewassen. Als we journalisten structureel blijven onderbetalen en als journalistieke instanties niet sneller innoveren, dan geven we techreuzen, populisten en autocraten vrij spel.

De crisis in de journalistiek

Door de explosie aan online (des-)informatie in de afgelopen tien jaar, is de waarde van nieuws aan moordende inflatie onderhevig geweest. Je zou denken dat er in deze vloedgolf van informatie een wanhopige schreeuw om kwaliteitsjournalistiek zou oprijzen vanaf de aardkloot, maar dat valt tegen. In Nederland lijkt het vertrouwen van het publiek in de journalistiek nog hoog (volgens het Digital News Report 2020), maar als je van dichtbij kijkt zie je onrustbarende ontwikkelingen.

De journalistiek is een beroepsgroep

die over het algemeen minder is gaan verdienen in de afgelopen vette jaren. Inkomsten vloeien massaal weg naar de techreuzen, redacties van kwaliteitskranten krimpen en journalisten mogen zich steeds minder specialiseren; zo moet de economieredacteur nu ook opeens bijdragen aan het kookkatern en als het kan ook nog een stukje over voetbal schrijven. Bovendien moeten journalisten in dezelfde tijd twee, drie of vier keer meer stukken ophoesten dan tien jaar geleden en is er angstaanjagend weinig ruimte voor gedegen onderzoeksjournalistiek.

En dan nog even dit

Nederlandse techwereld ziet corona als een kans

Terwijl bedrijven wereldwijd zuchten onder de druk van coronacrisis, is de marktwaarde van techreuzen als Amazon, Apple, Google en Facebook de afgelopen maanden omhooggeschoten. De Nederlandse techsector ziet vooral kansen, zo blijkt uit een rondgang van BDO langs achttien bestuurders van onder meer AFAS, SAP, VodafoneZiggo, Ordina en Microsoft.

Bijna alle bestuurders die meewerkten aan het BDO-onderzoek (90%) zijn het erover eens dat de coronapandemie impact heeft op de markt. “Voor ons heeft het een mega grote impact”, stelt Hessel Boschma, product owner bij Vodafone-Ziggo. “Als iedereen thuis doorwerkt, krijg je een enorme piek over onze dataverbindingen. Veel bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van MS Teams.”

Kirra gaat verder onder de naam iWink

Per 2 november 2020 hanteren ze voor de marketing en communicatie rondom hun digitale producten en dienstverlening één merk: iWink. Dit betekent dat de producten die bekend zijn onder de naam Kirra vanaf nu onder de vlag van iWink verder zullen gaan.

Voor velen zal dit geen verrassing zijn. De producten van Kirra en diensten van iWink waren altijd al nauw verbonden met elkaar. Kirra is in 2011 ontstaan als een afsplitsing van iWink. Implementatie, maatwerk, advies, optimalisatie en support van en op de Kirra-producten werd altijd door iWink geleverd. 

Fryslân test ondernemersvriendelijkheid

De gemeente Noardeast-Fryslân dingt mee naar de titel ‘MKB-vriendelijkste gemeente van 2020’. De titel is geen doel op zich, maar de gemeente hoopt zo een vergelijking te kunnen maken met andere gemeenten. Vervolgens kunnen verbeterpunten in beeld worden gebracht en uitgevoerd. Ondernemers in de gemeente krijgen daarom een vragenlijst voorgelegd waarin ze kunnen aangeven hoe ze de dienstverlening ervaren, de gemeentelijke belastingen en het imago van de gemeente.

CMO en CFO winnend team in snel veranderende wereld

Marketing en Finance zijn in veel organisaties (nog) niet gewend samen te werken. Door toenemende digitalisering komt hier een versnelling in. Waarde wordt gecreëerd bij de klant, daarom moeten marketeers en financials samen de regie pakken over de totale customer experience. Zo kunnen zij de eigen organisatie wendbaarder maken en beter reageren op snelle veranderingen in klantbehoeftes. Een onderzoek onder honderden finance- en marketing executives biedt handelingsperspectieven voor een betere samenwerking.

Uitspraak

“De Trump-adepten en de president zelf klinken steeds meer als de spookrijder die opmerkt dat iedereen tegen het verkeer in rijdt en daar ook nog ziedend over wordt”. Willem Groeneveld, werkt bij de NDC Mediagroep en is journalist bij Sikkom en Susksawatop Facebook.

Bonen in de pot

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s