Bonen in de pot

14 december 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak.

In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

In Memoriam

Ben Warner overleden

Enkele dagen na zijn 74ste verjaardag is Ben Warner overleden aan een hartstilstand. Ben was verantwoordelijk voor de communicatie voor GasTerra en ruim 20 jaar voor Gasunie. Daarvoor werkte hij voor de HBG en voor De Bijenkorf, was Ridder in de orde van Oranje Nassau en kreeg de erepenning van de stad Groningen wegens bijzondere verdiensten op maatschappelijk en cultureel terrein.

Ben Warner was samen met John Roozen van Avebe, Edsco de Heus van het PR-bureau Van Rossum & Partners en Jan Boon van Gasunie één van de initiatiefnemers van de Noorder Pers Sociëteit.

Naast zijn werk was hij vierendertig jaar lang betrokken bij communicatieonderwijs. Als examinator, voorzitter Onderwijsraad, docent bij cursusinstituten (Van der Hilst en SRM) en collegegever op diverse HBO’s en universiteiten, onder andere tien jaar interim-docent strategische communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en een collegeserie aan drie universiteiten in Moskou. Hij was tien jaar voorzitter van de Contactgroep Communicatie van VNO-NCW en zes jaar van het Eurogas Communication Committee. Hij was betrokken bij de sponsoring en marketing van vier internationale tentoonstellingen van het Groninger Museum, het ontstaan van het Energy Valley concept en Energy Management onderwijs in Groningen.

Bij Uitgeverij Nobelman verschenen zijn boeken ‘Communicatie, is het wel een vak?’ enCommunicatie, een allemanszaak tussen strategie en gelegenheidsdenken’. Daarnaast verschenen ‘De zachte diamant: communicatie-filosofische beschouwingen en betogen’ en ‘Ietsigheid Communicatie Vanuit Natuurkundig Perspectief’.

Op de valreep

Branchevereniging PR-bureaus VPRA heft zichzelf na 22 jaar op

De VPRA houdt op 1 januari 2021 op te bestaan. Daartoe is besloten in een bijzondere ledenvergadering; van de 21 bureaus die hun stem uitbrachten stemden 19 voor ontbinding. De reden? Te weinig animo van bureaus en een teruglopend aantal leden. Hiermee komt een einde aan het 22-jarige bestaan van de brancheorganisatie. Voor de bureaus met meer dan 8 fte’s worden nu gesprekken gevoerd met Logeion om te kijken of er daar kan worden aangesloten bij het opzetten van een bureaunetwerk.

Niet onverwacht

De VPRA organiseerde verschillende activiteiten, waaronder de Dutch PR Awards en had een eigen bureaucertificering. De ontbinding van de organisatie komt niet onverwacht. De laatste jaren werd er al geklaagd over het teruglopende animo van de bureaus om deel te nemen aan activiteiten. Het aantal leden daalde ook gestaag. In april vorig jaar kondigde het toenmalige bestuur onder leiding van Huib Bannier al de aan de activiteiten van de vereniging te bevriezen wegens de geringe animo. Een transitieteam ging eind vorig jaar aan de slag om te kijken of de zelfstandige brancheorganisatie van communicatiebureaus nog toekomst had.

Na een klein jaar kwam het tot de conclusie dat dat niet zo is. ‘De leden van de VPRA verschillen dusdanig in omvang, sector en werk dat er geen gemeenschappelijk belang te benoemen is dat voor iedereen even zwaar telt’, schrijft het in een persverklaring. ‘Een branchevereniging is voor bureaus niet meer de goede structuur.’

Ik mag een boon zijn als het niet zo is

Stones verbieden gebruik van logo

Bierbrouwer Martinus uit de stad Groningen mag geen bieren meer verkopen waarop het speciale logo van de Rolling Stones voor de tentoonstelling in het Groninger Museum te zien is. De brouwer heeft de verkoop van de speciaal bieren stilgelegd vanwege ‘juridische omstandigheden’. De betrokken partijen in de zaak willen niet veel kwijt over de kwestie, maar volgens Sandra Lambers van Marketing Groningen zijn de betrokken partijen nu met elkaar in gesprek over hoe het logo gebruikt mag worden en wat er verder gaat gebeuren.

De brouwer heeft toestemming gevraagd aan het Groninger Museum en Marketing Groningen voor het gebruik van het logo op de speciaal biertjes. Het logo is ook beschikbaar voor andere uitingen die gerelateerd zijn aan de tentoonstelling, maar wel op eigen risico.

Verder in deze editie

  • Kerstcommercials supermarkten
  • Jan Boon Communicatie zoekt drie communicatieprofessionals
  • Nieuwe landelijke alcoholcampagne: Dranquilo
  • Meerderheid niet te porren
  • RTV-reclame weggegooid geld?
  • “Non nobis tantum nati” (“Niet alleen voor onszelf zijn wij geboren”)

Wat mij verder is opgevallen

Kerstcommercials supermarkten

Supermarkten, nationaal en internationaal, steken ieder jaar elkaar de loef af met bijzondere kerstcommercials. Een gemêleerd panel met communicatiestrategen geven een oordeel over de kerstreclames van de grote(re) supermarkten. Vorig jaar waren dat nog Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus, dit jaar komen daarbij Aldi, Coop en Dirk (allen gerangschikt op marktaandeel).

Plus

Ook dit jaar betreedt Plus het hoogste podium, ook al is het verschil met Jumbo minimaal. Drie panelleden vonden Plus de beste, maar onomstreden is het kerstsignatuur van Plus nog altijd niet. Jumbo was vorig jaar ook al runner-up (en in de jaren daarvoor steeds onbetwiste winnaar). De afstand tot 3 en 4 is dan opeens vrij groot, maar Albert Heijn en Lidl liggen onderling wél weer heel dicht bij elkaar. Bij Albert Heijn wordt vooral magie gemist. Lidl, dat onlangs zijn character-concept lanceerde, heeft nog ruimte voor groei.

Sneeuw?

Is het jou ook opgevallen dat er in vele kerstcommercials sneeuw ligt, terwijl we sinds mensenheugenis een groene kerst hebben! De weersvoorspellingen wijzen er ook dit jaar niet op dat we een witte kerst kunnen verwachten.

Nieuwe landelijke alcoholcampagne: Dranquilo

Dertig jaar na ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’ (1986), start de overheid een nieuwe campagne voor bewust alcoholgebruik, zonder opgeheven vingertje. Want ‘Dranquilo’ moet op luchtige wijze laten zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en dat je niet buiten de groep valt als je niet mee drinkt.

Dranquilo

“Het doel van de campagne is niet om alcohol drinken te verbieden, maar om het normaal te maken dat je af en toe nee zegt”, zegt Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda Reclamebureau, dat de campagne in opdracht van het ministerie van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft ontwikkeld. De term is gebaseerd op het Spaanse woord ‘tranquilo’, dat ‘kalm aan’ betekent.

In ruim 10 commercials komen verschillende doelgroepen en situaties voorbij. Van plattelands-jongeren, hipsters en Gooische vrouwen tot vijftigplussers. In iedere situatie kiest de hoofdrolspeler er bewust voor om ‘dranquilo’ te blijven: of dat nu een rondje, een avond of een maand is. “Omdat dranquilo voor iedereen anders is, hebben we een campagne gemaakt met verschillende identiteiten”, zegt Jansen. “Het moet voor iedereen zijn, of je nu een Martini-leven leidt, of van Baileys, bier of wijn houdt, dranquilo moet zich overal kunnen manifesteren.”

Transfers

Het is rustig op de transfer markt, ik verwacht dat velen hun transfer begin januari bekend zullen maken.

Agenda

Vooralsnog vinden vele bijeenkomsten en evenementen geen doorgang: geen oudejaars- en nieuwjaarsborrels, geen nieuwjaarsduik.

Meerderheid niet te porren voor digitale kerstborrel met collega’s

Een meerderheid van de Nederlanders lijkt in de huidige coronatijd geen zin te hebben in een digitale kerstborrel met collega’s. Volgens onderzoek van LinkedIn onder meer dan duizend professionals lijkt door het vele videobellen de ‘Zoom-moeheid’ te zijn toegeslagen. Twee op de drie ondervraagden geeft aan geen zin te hebben om een toost uit te brengen vanachter het beeldscherm. Maar de behoefte aan samenkomen is wel groot, aldus de onderzoekers. 56% van de ondervraagden zegt het belangrijk te vinden om aan het eind van het jaar informeel collega’s te zien en te spreken. Bijna de helft van de werkgevers heeft dit jaar echter geen kerstviering in de pijplijn zitten, waar dit anders wel het geval was.

Vacatures

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Wellicht is het je de vorige week ontgaan, maar ik zoek drie communicatieprofessionals.

Jan Boon Communicatie zoekt voor een marketingcommunicatiebureau een ervaren communicatie professional. Denk jij vanuit jouw bureau-ervaring graag mee over de vertaling van de organisatiestrategie naar een (marketing) communicatiestrategie en coördineer je dit vervolgens van A tot Z? Ben jij een adviseur die met MKB- of non-profit opdrachtgevers proactief meedenkt, moeiteloos schakelt en actiepunten opvolgt?

Lees vooral verder als jij het team van mijn opdrachtgever wilt versterken als ervaren communicatiestrateeg!

Ik zoek iemand wiens hart sneller gaat kloppen van merkstrategieën en communicatiecampagnes. Of beter nog: van doelen bereiken op creatieve manieren mét de gezelligheid en dynamiek van een prettig team om je heen.

Jouw ervaring in de marketingcommunicatiebranche ondersteunt je en je kent de gang van zaken binnen de bureauwereld.

Je voelt je energiek, bent thuis in een commercieel werkveld en accountbeheer. Bij voorkeur heb je ervaring met pitches en aanbestedingen. Je kent de wereld van het midden- en kleinbedrijf en als pré de (semi-) overheid als geen ander.

Match jij met het profiel? Ben jij dit? Dan kun je je sollicitatie richten aan Jan Boon Communicatie. Mailen kan via jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie zoekt een creatieve mediavormgever/medewerker Marketing (32 uur). Je werkzaamheden bestaan uit het vormgeven van alle banners in de online uitingen, het opmaken van mailing campagnes, het up-to-date houden van de website, het opmaken van drukwerk, en je denkt mee over de uitstraling van mijn opdrachtgever. Je hebt MBO werk- en denkniveau met een opleiding tot mediavormgever of vergelijkbaar. Je hebt aantoonbare (werk)ervaring met Adobe Creative Cloud (met name Photoshop, InDesign, Illustrator), je kunt een e-mail campagne inrichten en uitwerken en je hebt (basis) kennis van HTML/CSS. Belangrijk voor mijn opdrachtgever is een goede teamspirit, je denkt proactief mee en werkt graag samen. Match jij met het profiel? Ben jij dit? Dan kun je je sollicitatie richten aan Jan Boon Communicatie. Mailen kan via jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie zoekt voor een opdrachtgever in Noordwijk een social media marketeer/content creator (24 uur). Je voornaamste rol is om te zorgen dat mijn opdrachtgever op social media zichtbaar is met relevante content voor de doelgroep. Je werkzaamheden bestaan uit het uitbouwen én realiseren van de social media strategie, het organiseren en bijhouden van een content kalender, het creëren van allerhande aansprekende content voor de social media kanalen (banners, foto, video, tekst). Je schrijft graag tekst voor de social media kanalen, de website, maar ook met liefde voor drukwerk. Je hebt MBO of HBO werk- en denkniveau met een relevante opleiding op het gebied van communicatie, media of marketing. Je hebt aantoonbare (werk)ervaring met het beheer van social media kanalen en eventueel social media advertising. Je bent creatief en bruist van de ideeën. Match jij met het profiel? Ben jij dit? Dan kun je je sollicitatie richten aan Jan Boon Communicatie. Mailen kan via jan@janboon.com.

Andere vacatures

De gemeente Het Hogeland is op zoek naar een ervaren adviseur Communicatie Aardbevingen (16 uur). Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur en de organisatie over in- en externe communicatie en bewaakt de planning en activiteiten. Je bent verantwoordelijk voor de woordvoering over het programma Aardbevingen en schakelt hierin vooral met de portefeuillehouders.

Scapino zoekt ter versterking van het Marketingteam eenenthousiaste en gedreven content en social media marketeer (32-40 uur). Je haalt het optimale uit de social media kanalen. Je realiseert groei voor de social media kanalen, bouwt relaties met de volgers op, draagt de kernwaarden en merkbeleving uit en inspireert de doelgroep via de kanalen.

Jachttuigerij in Stavoren,een snelgroeiende webshop speciaal voor zeilers, zoekt een online marketing- en communicatiemedewerker, die het beheer van o.a. de webshop voor zijn/haar rekening wil nemen. Je bent verantwoordelijk voor de werving van klanten via de online platformen. Je schrijft blogs voor de website, verzorgt de advertenties en social mediacampagnes. Je analyseert het verkeer en de conversie van de campagnes en vertaalt deze naar concrete optimalisaties. Stuur je motivatie en CV voor 18 december.

Cosis zoekt een manager Markt en Communicatie. Je bent in staat om commercieel en zakelijk inzicht te verbinden met visie op zorg en zorginhoud. Je hebt oog voor de interne processen en externe ontwikkelingen binnen het vakgebied en de economische kant van de zorg. Stuur je motivatiebrief en CV uiterlijk 14 december.

Noorderpoort zoekt een online marketeer. Je brengt de benodigde marketing expertise in binnen het team en bent daarmee een belangrijke aanjager van de doorontwikkeling naar een strategisch opererend M&C. Je hebt een grote rol bij de ontwikkeling van de online strategie en bent verantwoordelijk voor de uitvoering ervan. Je levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de nieuwe website. De sluitingsdatum is 3 januari.

Agentschap Telecom Groningen zoekt een communicatieadviseur. Je zorgt voor een lange termijn communicatieaanpak en kan snel een (strategisch) communicatieplan opstellen in samenwerking met de lijnorganisatie of programmaorganisatie. Je adviseert gevraagd en ongevraagd over de inzet van communicatie en vertaalt plannen in concrete activiteiten in nauwe samenwerking met collega’s. Daarbij gebruik je de meest effectieve communicatiemiddelen en -kanalen. Solliciteer voor 11 januari.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …..

Creatief strategisch zwak merk

De Grote Marketing Enquête, die tot stand komt in samenwerking met Adformatie en marktonderzoekbureau DVJ Insights, vroeg marketeers dit jaar ook naar zwakke en sterke merken. Het thema waaraan dit jaar meer aandacht werd gegeven, was namelijk ‘Creatie’. De respondenten werd gevraagd welk merk volgens hen een zeer zwakke creatieve strategie heeft.

De meesten (meer dan 75), weten daar geen concreet antwoord op. En daar zitten ook antwoorden bij als ‘die ben ik dus alweer vergeten’, ‘elk merk of bedrijf dat bij een beetje tegenwind op social de keutel intrekt’, ‘ieder grootwinkelbedrijf’, ‘te veel om op te noemen’ en ook ‘velen, er is te weinig aandacht voor branding’.

Ranking

Blijft over de ranking, die aangevoerd wordt door ABN Amro, Albert Heijn en KPN. Belangrijk om te melden: Albert Heijn wordt óók vaak genoemd als merk met een ‘zeer sterke creatieve strategie’. Dat geldt niet voor ABN Amro en KPN. En verder: het vak heeft wél waardering voor de creatieve strategie van ABN Amro. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de Grand Prix die ABN Amro net binnenhaalde bij Eurobest met de campagne ‘The Dark Side of Money’, in de categorie Creative Strategy. Ook won ABN Amro eerder dit jaar een bronzen Effie voor de campagne ‘Steenrijk maar geldarm’. Albert Heijn scoorde ook een bronzen Effie met ‘De onvergetelijke kerst van 2019’.

En dan nog even dit

Is 1 miljard euro aan RTV-reclame weggegooid geld?

De Grote Marketing Enquête is een jaarlijks onderzoek onder marketeers dat in samenwerking met Adformatie wordt uitgevoerd door DVJ Insights. Uit de meest recente versie van de enquête onder zo’n 200 marketeers zou blijken dat TV en radio hun langst tijd hebben gehad. Ook direct mail en print kunnen beter de deuren sluiten. De kaarten worden door de marketeers gezet op branded content op sociale media als het gaat om bereik en branding en email wordt ingezet om het meeste effect te realiseren. Beide online varianten scoren ook goed als het gaat om performance. Slaan al die internationale onderzoeksbedrijven, die het effect van media in kaart brengen, de plank dan volledig mis? RAB en Screenforce vinden van niet.

Belang van vertrouwen

De uitkomsten van de Grote Marketing Enquête zijn opmerkelijk in een tijd waarin het vertrouwen in sociale media sterk onder druk staat en e-mail als kanaal steeds gecompliceerder wordt als gevolg van de verregaande privacy-wetgeving. Vertrouwen is een belangrijke parameter als het gaat om het overbrengen van de marketingboodschap. Onlangs publiceerde hetzelfde DVJ Insights nog een studie in samenwerking met NRC Media waaruit blijkt dat een vertrouwd journalistiek nieuwsmerk een sterk positief effect heeft op belangrijke merk KPI’s van de advertentie. Ook een vertrouwd journalistiek nieuwsmerk zorgen voor meer positieve en meer onderscheidende associaties met het adverterende merk. Er is zelfs sprake van een ‘halo-effect’.

Uitspraak

“Non nobis tantum nati”

“Niet alleen voor onszelf zijn wij geboren.”

Het was de lijfspreuk van Ben Warner sinds hij deze tekst als wapenspreuk, volgens genealogische boeken behorende bij de naam Warner, tegenkwam in een Engelse winkel voor historisch onderzoek.

Ze past ook bij de tweede beschrijving van communicatie: “Wijsgerige communicatie vereist een bezien van alle dingen door het oog van een ander. Deze omschrijving impliceert immers een houding, die de bereidheid tot dialoog optimaal etaleert door de ontvanger in zijn positie en geesteswereld volledig in de eigen beschouwing te betrekken. Een houding die de kern zou moeten zijn van de professionele communicator. Ze raakt ook aan altruïsme, een levenshouding die de astrologie toedicht aan wie onder het teken boogschutter geboren heet te zijn.

Bonen in de pot

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s